De nieuwsbrief van vandaag staat in het teken van manuscripten, luxe-edities, handschriftposters en opdrachtexemplaren van de bekende schrijver en gedragsbioloog uit Maassluis. De lijst is chronologisch geordend, zodat verreweg het leukste item bovenaan staat.
1. HART, Maarten ‘t Handgeschreven brief aan ‘Zeer geachte Heer [Simon] Vestdijk’. 25,6 x 20,9 cm. Drie bladen. Alleen recto. Gesigneerd ‘M. ’t Hart’ en gedateerd ‘Warmond, 5 sept. 1967′. 76 regels tekst.
€ 450
* Uitvoerige, kritische, lyrische brief van de 22-jarige aspirant-schrijver aan de 68-jarige Schrijver. Maarten ’t Hart schrijft aan zijn idool in Doorn over muziek. Hij vreest, nu hij De symfonieën van Anton Bruckner (1966) heeft gelezen, dat Vestdijk geen muziekboeken meer zal schrijven en vraagt hem of deze ‘aan de indrukwekkende reeks nog enige boeken zou kunnen toevoegen’. Vervolgens legt hij uit waarin het plezier van Vestdijks muziekessays voor hem schuilt: de uitgesproken meningen. ‘Ergernis is daarbij vaak een uitstekende aanleiding tot het herzien van het eigen oordeel, zoals mij meermalen is overkomen’.
Oneens is ’t Hart het met Vestdijk over de waardering voor de componist César Franck. Over een volle alinea geeft hij voorbeelden van mooie stukken van Franck. Hij is, als organist, ook verbaasd dat Vestdijk Bachs Triosonates voor orgel nergens noemt. ‘Dit zijn toch onbeschrijfelijk mooie werken! Het tweede deel van de 5e sonate is met de Passacaglia, het e- en h-moll preludium & fuga ongetwijfeld het mooiste wat Bach voor orgel heeft geschreven’. Ook uitgebreid over hun meningsverschillen over Bachs Cantates.
Aan het slot spreekt ’t Hart nogmaals zijn wens uit dat Vestdijk over muziek zal blijven schrijven, ‘al past het mij niet, zolang er nog zulke mieterse romans als Het spook en de schaduw en Een huisbewaarder verschijnen’.
Maarten ’t Hart zou een van de grootste pleitbezorgers van het werk van Vestdijk worden. In 1967 had ’t Hart alleen nog maar gepubliceerd in het blaadje van de korfbalclub te Maassluis. Zijn debuut Stenen voor een ransuil verscheen in 1971, na de dood van Vestdijk.
2. HART, Maarten ‘t Wassende woestijnmuis. (Den Haag, BZZTôH, 1976). Planodruk. 43 x 30,5 cm. Gedrukt in facsimile van het handschrift op gevergeerd papier in een oplage van 100 genummerde exemplaren.
verkocht
* Bijgevoegd: Origineel gesigneerd handschrift van dit gedicht (19,7 x 19,8 cm), opgeplakt op een groot vel karton, met eronder geplakt een illustratie van Minnie Donkers (50,0 x 35,4 cm). Alleen recto. Bovenrand gevlekt. Dit is het originele model dat gebruikt is voor de prent. Unicum.
3. HART, Maarten ‘t Mammoet op zondag. Verhalen. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1977). Linnen met stofomslag. 248 p. 1e druk. Wat scheefgelezen.
€ 120
* Eén van de 120 (= 150) genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren, gebonden door Jansenbinders in Leiden en met een stofomslag verzorgd door Peter Franke. Met los bijgevoegd colofonblad, waaruit blijkt dat de oplage 150 is: 100 exemplaren genummerd 1-100, 20 h.c.-exemplaren, genummerd I-XX en, blijkens een handgeschreven toevoeging, 30 exemplaren ‘voor de leden van de Stichting’, genummerd 101-130. Dit exemplaar, genummerd 129, is er zo éen.
Bijgevoegd: Extra stofomslag.
4. HART, Maarten ‘t Stenen voor een ransuil. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1979). Garenloos (omslagtekening Friso Henstra). 180 p. 4e druk. Leesvouw.
verkocht
* Gesigneerd door de auteur op de Franse titel: ‘R’dam, 1 mrt 1980/ M’t Hart’.
5. HART, Maarten ‘t Op de brug. (Den Haag, BZZTôH, 1980). Planodruk. 43 x 30,5 cm. Gedrukt in facsimile van het handschrift op gevergeerd papier in een oplage van 100 genummerde exemplaren.
verkocht
* Gedicht, opgedragen aan Anton Korteweg. ‘In zeker opzicht is dát nu een gedicht/ taal gedragen over een bruggetje’.
6. HART, Maarten ‘t De droomkoningin. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1980). Halfperkament; in hoes (Binderij De Eenhoorn). 216 p. 1e druk.
€ 475
* Eén van de 35 genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren, gebonden door Binderij De Eenhoorn en voorzien van een pagina origineel handschrift, gesigneerd door de auteur.
7. HART, Maarten ‘t ‘Terwijl ik het zei, zag ik opeens Renske voor me, die de eerste maten van het tweede deel van Mozarts A-dur vioolsonate had gespeeld (…)’. Origineel handschrift. Vouwblad. Gevergeerd papier. 19,7 x 12,1 cm. Gesigneerd ‘M ’t Hart’. 17 regels tekst.
€ 60
* Proef van een netschrift, geschreven met balpen als bijlage voor de luxe-editie van De droomkoningin (1980).
8. HART, Maarten ‘t ‘Terwijl ze het zei, zag ik opeens Renske voor me, die de eerste maten van het tweede deel van Mozarts A-dur vioolsonate had gespeeld (…)’. Origineel handschrift. Vouwblad. Gevergeerd papier. 19,7 x 12,1 cm. Gesigneerd ‘M ’t Hart’. 23 regels tekst.
€ 60
* Proef van een netschrift, geschreven met vulpen als bijlage voor de luxe-editie van De droomkoningin (1980).
9. HART, Maarten ‘t ‘Het klonk alsof Bach en Haydn voor één keer samen hadden gewerkt (…)’. Origineel handschrift. Vouwblad. Gevergeerd papier. 19,7 x 12,1 cm. Gesigneerd ‘M ’t Hart’. 22 regels tekst.
€ 60
* Netschrift, geschreven als bijlage voor de luxe-editie van De droomkoningin (1980).
10. HART, Maarten ‘t De vrouw bestaat niet. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1982). Ingenaaid met flappen. 160 p. 2e druk. Leesvouwen.
€ 75
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur op de Franse titel: ‘Den Haag, 2 maart ’82/ Voor Aad [Nuis],/ moge een en/ ander van pas/ komen bij een/ kamerdebat/ over het feminisme!/ Maarten/ ’t Hart’.
11. HART, Maarten ‘t De kroongetuige. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1983). Verguld groen halfoasis; in foedraal (Binderij Phoenix). 216 p. 1e druk. Rug verschoten.
€ 400
* Eén van de 35 genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren, gebonden door Binderij Phoenix en voorzien van een pagina origineel handschrift, gesigneerd door de auteur.
12. HART, Maarten ‘t ‘Als kind dacht ik altijd (…)’. Origineel handschrift. Vouwblad. Gevergeerd papier. 19,5 x 11,7 cm. Gesigneerd ‘Maarten ’t Hart’. 9 regels tekst.
€ 50
* Netschrift, geschreven als bijlage voor de luxe-editie van De kroongetuige (1983).
13. HART, Maarten ‘t; SONTROP, Theo; LOO, Tessa de Originele zwart-witfoto. 21,0 x 29,8 cm. Ca. 1983. Op achterzijde het copyrightstempel van fotograaf Bert Nienhuis.
€ 25
* Een genoeglijk samenzijn van auteurs uit het fonds van De Arbeiderspers met in het midden uitgever Sontrop met aan zijn zijden sterren ’t Hart en De Loo.
14. HART, Maarten ‘t De vrouw bestaat niet. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1985). Ingenaaid met flappen. 160 p. 13e druk.
€ 18
* Met haastig gepende, gesigneerde opdracht van de auteur: ‘Tegengift tegen de/ dag v d vrouw’.
15. HART, Maarten ‘t De ortolaan. Baambrugge, Grote Letter Bibliotheek, (1987). Karton. 160 p.
€ 30
* Grootletteruitgave van het Boekenweekgeschenk 1984.