Kort na de dood van schrijver F.B. Hotz in 2000 voltrok zich een stille ramp. Zijn zuster vernietigde, conform de laatste wens van Hotz, alle brieven, dagboeken en documenten die in huis te vinden waren. Gelukkig werden enkele originele typoscripten van Hotz al jaren gekoesterd door liefhebbers. In deze catalogus bieden wij liefst drie volledige verhalen aan, in typoscript en met vele correcties van de schrijver.
Voorts vulden we deze lijst met muziek: 78-toerenplaten waarop Hotz als trombonist te horen is en het absolute debuut van Hotz in een swingend jazz-tijdschrift.
Tussen de zelden aangeboden bibliofiele uitgaven van F.B. Hotz vindt u eerste drukken van zijn handelsuitgaven – maar die staan er eigenlijk alleen tussen zodat u af en toe even kunt bijkomen van al dit moois.
Deze catalogus verschijnt vandaag tevens op papier; deze versie is online te bekijken op ISSUU.
1. (HOTZ, F.B.) Rhythme. Maandblad voor de moderne muziek. (Eindhoven, J. van Haaren, 1949-1958). Jrg. 1, afl. 2-12. Jrg. 2, afl. 1-12. Jrg. 3, afl. 25-36. Jrg. 4, afl. 37-48. Jrg. 5, afl. 49-60. Jrg. 6, afl. 61-72. Jrg. 7, afl. 73-84. Jrg. 8, afl. 85-93, 95-98. Jrg. 9, afl. 99-108. Jrg. 10, afl. 109-110. Rijk geïllustreerd met foto’s. Enkel scheurtje en vouwtje.
VERKOCHT
~ Niet minder dan 108 nummers van dit zeldzame en spraakmakende jazz-tijdschrift, waaraan trombonist Frits Hotz als gastrecensent twee bijdragen leverde. In nummer 78 (maart 1956) bespreekt hij de nieuwe plaat van Muggsy Spanier (‘wat mij steeds weer opvalt is: hoeveel geestiger en luchtiger men vroeger musiceerde in vergelijking met de hedendaagse revival-bands’). In nummer 81 (juni 1956) staat Hotz stil bij drie concerten van Paul Whiteman, dertig jaar eerder in Nederland. Deze publicaties, Hotz’ allereerste, staan niet in de monumentale uitgave Het werk (1997).
In de overige afleveringen van Rhythme komt de schrijver in de dop bijna twintig keer aan bod. De recensenten zijn zeer enthousiast over zijn spel: ‘ster van de avond’, ‘de grote figuur’, ‘verdient de hoogste lof’, ‘beste attractie van dit concours vormden de Haagse “Hotel Savoy Society Syncopators” met o.a. trombonist Frits Hotz en trompettist [Serein] Pfeiffer’. Viermaal is Hotz op een foto te zien, half verscholen achter zijn trombone, te midden van zijn medemuzikanten.
Voorts bijdragen van o.a. Wouter van Gool, Michiel de Ruyter, Peter Schilperoort, Skip Voogd en Hans IJzerdraat over (optredens van) Louis Armstrong, Pia Beck, Les Brown, Ray Ellington, Ella Fitzgerald, Dizzy Gillespie, Pim en Ruud Jacobs, Theo Louvendie, John de Mol, Rita Reys, Roelof Stalknecht, Toots Thielemans, e.v.a.
2. (HOTZ, F.B.) Collectie van 14 grammofoonplaten uit het bezit van H.W. Kunst. Columbia/ Lumirex/ Philips/ Decca, ca. 1950-1955. 78 toeren. In bedrukte papieren hoezen.
€ 300
~ Een bijzonder rijtje jazz-platen van schellak of bakeliet uit het bezit van Hotz’ lievelingsoom en stimulator H.W. Kunst (1904-1977). Op zeker twee van deze langspeelplaten staat ‘Frits Hotz (trb.)’, in arrangementen van The Dixieland Pipers. De plaat ‘Keyhole Blues/ Shake It and Brake (sic) It’ betreft een eigen opname van 12 maart 1950 bij een studio in Den Haag, de Columbia-plaat ‘Shake it and break it’ is helaas ooit gevallen en gebroken. Op de andere platen staat (dans)muziek van Erroll Garner, Dodo Marmarosa, The Dutch Swing College Band and Orchestra.
3. HOTZ, F.B. ‘Een uitgestelde oplossing’. Origineel typoscript. 27,4 x 21,4 cm. Elf bladen. Alleen recto. Met enkele handgeschreven aanvullingen, doorhalingen en correcties van de auteur. Plus vele handgeschreven aantekeningen van een redacteur en typografische aanwijzingen van een vormgever.
€ 1200
~ Compleet typoscript van dit vroege ondergangsverhaal, dat zou worden gepubliceerd in literair tijdschrift De Gids (jaargang 138, aflevering 10, 1975) en opgenomen in Hotz’ debuutbundel Dood weermiddel (1976). Hier en daar voegt Hotz enkele woorden of een hele zin in handschrift toe. Uit de deels doorgehaalde handgeschreven titel is nog net op te maken hoe Hotz het verhaal aanvankelijk wilde noemen: ‘Een uitgestelde afrekening’.
4. HOTZ, F.B. ‘In naam der Wetenschap’. Origineel typoscript. 27,4 x 21,4 cm. Negentien bladen. Alleen recto. Met tientallen handgeschreven aanvullingen, doorhalingen en correcties van de auteur. Plus vele handgeschreven aantekeningen van een redacteur en typografische aanwijzingen van een vormgever. Afdrukken van roestig nietje.
€ 1600
~ Volledig, doorleefd typoscript van dit vroege verhaal, dat zou worden gepubliceerd in Hotz’ debuutbundel Dood weermiddel (1976). Herhaaldelijk voegt de auteur woorden of zinnen met balpen toe. Zo wordt het probleem van de vrouwelijke hoofdpersoon van ‘apocalyptisch’ veranderd in ‘eschatologisch’. De laatste alinea, die begint met de zin ‘Op zijn laatste dag wierp Lauwerse een blik op dat manuscript’, is geheel in het handschrift van Hotz.
5. HOTZ, F.B. Dood weermiddel en andere verhalen. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1976). Garenloos (omslagontwerp Barbara van Dongen Torman; afbeelding detail van Th.Th. Heine, Die Elf Scharfrichter). 276 p. 1e druk. Opvallend goed exemplaar van het debuut.
VERKOCHT
6. (HOTZ, F.B.) Collectie van circa 125 knipsels van besprekingen en interviews. Uit de periode 1976-2011. Enkele duplicaten.
€ 45
7. HOTZ, F.B. Ernstvuurwerk. Verhalen. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1978). Ingenaaid (omslagontwerp Barbara van Dongen Torman; afbeelding detail van Reginald E. Higgins, A Pageant of Yule). 264 p. 3e druk. Flinke leesvouw, omslag gerafeld.
€ 200
~ Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur op de Franse titel: ‘Voor Corrie,/ Ter herinnering aan/ haar vader. (zie blz. 140/ e.v.)/ Frits Hotz/ Dec ’78’. Op pagina 140 begint het verhaal ‘Een dubbel incident’, waarin ‘Corrie’ met potlood twee marginale aantekeningen heeft gemaakt. Opdrachtexemplaren van Hotz komen zelden in de handel.
8. HOTZ, F.B. Ernstvuurwerk. Verhalen. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1978). Ingenaaid (omslagontwerp Barbara van Dongen Torman; afbeelding detail van Reginald E. Higgins, A Pageant of Yule). 264 p. 1e druk. Ongelezen exemplaar, met slechts wat gevlekte sneden.
VERKOCHT
9. HOTZ, F.B. Proefspel en andere verhalen. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1980). Garenloos (omslagontwerp Barbara van Dongen Torman; afbeelding detail van omslag Take me to the land of jazz). 240 p. 1e druk. Hoekjes omslag iets opkrullend. Naam op Franse titel.
€ 12
10. HOTZ, F.B. Handgeschreven brief aan ‘Beste Theo [Sontrop]’. 25,3 x 20,8 cm. Op gelinieerd blocnotevel. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Frits Hotz’ en gedateerd ’19 Jan. ’82’. 22 regels tekst. Met originele envelop.
€ 250
~ Zakelijke brief waarin Hotz zijn vaste redacteur twee voorstellen doet voor een bloemlezing uit zijn proza in de Salamanderreeks. De schrijver geeft twee lijstjes met verhalen die opgenomen mogen worden, waarvan er één duidelijk zijn voorkeur heeft: ‘De met een * voorziene titels zou ik er in ieder geval gráág in hebben, als je het er mee eens bent, tenminste. Mocht men bezwaar hebben tegen ‘Tramrace’ omdat het al in een verzamelbundel verschenen is (Querido) dan kan dat verhaal vervangen worden door b.v. “Aspiraties” (19 blz) of “De Toren” (18 blz.). Zou “Voorjaar” een goede titel zijn voor de bundel?’ Een opmerkelijk zelfbewust nawoord volgt: ‘P.S. De titelverhalen lijken me niet juist in zo’n bundeltje. En ik vind – zeer arrogant! – mijn Thomas verhalen te goed voor een Salamander!’
‘De tramrace’, ‘Een verschil van toucher’, ‘Drijvende mijnen’, ‘Op een eiland’ en ‘De envelop’ werden in 1982 in de door Hotz geprefereerde volgorde geplaatst in Salamander 542, getiteld De tramrace en andere verhalen (exemplaar bijgevoegd).
11. HOTZ e.a., F.B. September. Nieuw werk van J. Eijkelboom, Kester Freriks, F.B. Hotz, Doeschka Meijsing, Tom Pauka, Monika Sauwer, Willem van Toorn, Bob den Uyl, Leo Vroman en Leon de Winter. Enschede, Boekhandel Michon, 1982. Garenloos (omslagontwerp J. Tapperwijn). 128 p. Gedrukt in een oplage van 1000 genummerde exemplaren. 1e druk. Rug verschoten.
€ 25
~ Uitgave bij het tienjarig bestaan van de Enschedese boekhandel met acht verhalen en zeven gedichten, bijna alle voor deze gelegenheid geschreven. Van Hotz staat hierin het verhaal ‘September’.
12. BROKKEN (red.), Jan Over F.B. Hotz. Beschouwingen en interviews. Den Haag, BZZTôH, 1982. Garenloos. 168 p. 1e druk.
€ 10
13. HOTZ, F.B. Duistere jaren en andere verhalen. Amsterdam, De Arbeiderspers, 1983. Linnen met stofomslag (omslagontwerp Barbara van Dongen Torman; naar omslag van Radio Expres). 224 p. 1e druk. Mooi exemplaar.
VERKOCHT
~ Gesigneerd door de auteur op de titelpagina, met ‘Oegstgeest, 19 Mei ’83’.
14. HOTZ, F.B. Rhythme. Antwerpen, Het Kanon, 1983. Cahiersteek. (4), 8 p. Gezet uit de Xerox FB Boldface PS en gedrukt op Conqueror in een oplage van ‘precies’ 27 genummerde exemplaren. 1e druk. Omslag wat bepoteld.
€ 250
~ Ongeautoriseerde herdruk van twee vroege jazz-publicaties. Het Kanon 3.
15. HOTZ, F.B. Joop, Jan en meneer Ginsberg. (Leiden, Antiquariaat Blaeu, 1984). 10,5 x 7,0 cm. Linnen met stofomslag. 16 p. Gedrukt in een oplage van 500 exemplaren. 1e druk. Met aanbiedingskaartje.
€ 400
~ Eén van de 40 Romeins genummerde luxe-exemplaren, gedrukt op Fennia 120, gebonden in linnen en gesigneerd door de auteur. Jaarwisselingsgeschenk 1984-1985, niet in de handel. Checklist Verloren Woorden 3.
16. HOTZ, F.B. Joop, Jan en meneer Ginsberg. (Leiden, Antiquariaat Blaeu, 1984). 10,0 x 6,5 cm. Geniet met stofomslag. 16 p. Gedrukt in een oplage van 500 exemplaren. 1e druk.
VERKOCHT
~ Jaarwisselingsgeschenk 1984-1985, niet in de handel. Checklist Verloren Woorden 3.
17. HOTZ, F.B. Eb en vloed en andere verhalen. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1987). Linnen met stofomslag (omslagontwerp Nico Richter; afbeelding detail van plaat 36 van E.A. Seguy, Prismes). 188 p. 1e druk.
VERKOCHT
18. (HOTZ, F.B.) F.B. Hotz leest voor Eb en vloed. [Amsterdam], IC, 1987. Twee cassettebandjes in omslag.
VERKOCHT
19. HOTZ, F.B. ‘Ruim 100 jaar geleden verkondigde een terecht vergeten Duitse filosoof […]’. Affiche. 60,0 x 41,8 cm. Den Haag, Studio-Druk BV, [1987]. Gedrukt in facsimile van het handschrift van de auteur in een oplage van 40 genummerde en ‘gesigneerde’ exemplaren. 1e druk.
€ 200
~ Zeldzame handschriftposter, vervaardigd op verzoek van het Academisch Ziekenhuis Leiden ten behoeve van een inzamelingsavond voor een ziekenhuis in Ghana. ‘Overal waar men ziekte of deformatie gaat bestrijden is geen tijd voor literair pessimisme of ander navelstaren’, schrijft Hotz. Er bestaan ook handschriftposters van o.a. Biesheuvel, Faverey, Minco en Vinkenoog. Nummer en handtekening op dit affiche zijn overigens niet in het handschrift van Hotz. Met twee fotokopieën over de inzamelingsavond.
20. HOTZ, F.B. De voetnoot. Amsterdam, De Arbeiderspers, 1990. Linnen met stofomslag (omslagontwerp Wim Mol; afbeelding Bart van der Leck, Vrouw op stoel). 64 p. 1e druk. Omslag niet helemaal gaaf.
VERKOCHT
~ Jaarwisselingsgeschenk 1989-1990, niet in de handel.
21. HOTZ, F.B. De vertekening. Roman. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1991). Linnen met stofomslag (omslagontwerp Nico Richter). 136 p. 1e druk.
VERKOCHT
22. HOTZ, F.B. De vertekening. Roman. Amsterdam, De Arbeiderspers, (1991). Ingenaaid (omslagontwerp Nico Richter). 136 p. 2e druk.
€ 10
23. HOTZ, F.B. De vertekening. Roman. Baambrugge, Grote Letter Bibliotheek, (1993). Karton. 160 p. 3e druk. Met stempel van de Stichting Welzijn Ouderen Oegstgeest (!).
VERKOCHT
24. HOTZ, F.B. ‘De Herhaling’. Origineel typoscript. Op kopijpapier van De Arbeiderspers. 33,1 x 21,4 cm. Twaalf bladen. Alleen recto. [1992]. Met tientallen handgeschreven aanvullingen, doorhalingen en correcties van de auteur.
€ 1600
~ Prachtig typoscript van dit verhaal, dat zou worden gepubliceerd in De vertegenwoordigers (1996). Hotz schaaft en sleutelt aan zijn tekst, zoals uit de vele verbeteringen mag blijken. Spectaculair is de aanwezigheid van twee versies van het laatste blad. De herziene versie is met tien getypte regels uitgebreid.
Bijgevoegd: Twee handgeschreven brieven aan ‘Beste Theo [Sontrop]’. 1. 25,4 x 21,0 cm. Op gelinieerd blocnotevel. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Frits H.’ en gedateerd ‘Donderdag 19 Nov. ’92’. 10 regels tekst. 2. 25,4 x 21,0 cm. Op gelinieerd blocnotevel. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Frits H.’ en gedateerd ‘Oegstgeest, 8 Dec. ’92’. 5 regels tekst. Tezamen in originele envelop.
~ De eerste brief begeleidt het typoscript, waarover de schrijver wat onzeker is: ‘Ik hoop dat het geen draak is’. Hij vraagt zich ook af of de in het verhaal vaak voorkomende filmtitel Metropolis cursief of tussen aanhalingstekens moet worden gezet. De tweede brief hoort bij de ‘verlengde slotbladzij’ van ‘De herhaling’. ‘Geniaal is niet direct het woord, maar een soort slot is het wel’.
25. HOTZ, F.B. De vertegenwoordigers. Verhalen en beschouwingen. Amsterdam/ Antwerpen, De Arbeiderpers, (1996). Linnen met stofomslag (omslagontwerp Wim Mol). 114 p. 1e druk.
VERKOCHT
26. HOTZ, F.B. September. (Met tekeningen en 24 zeefdrukken van Joost Veerkamp. Met een Aantekening door Gert Jan Hemmink). Amstelveen, (AMO), 1997. Verguld roodbruin halfmarokijn in linnen overslagdoos (Binderij Phoenix). (40) p. Met de hand gezet uit de Fournier en gedrukt door Hein Elferink in rood en zwart in een oplage van 50 op de pers genummerde en door auteur en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk.
€ 1500
~ Eén van de 20 luxe-exemplaren op Hahnemühle, gedrukt in twee kleuren, gebonden in halfmarokijn en voorzien van een genummerde en gesigneerde suite van alle zeefdrukken, inclusief de niet voor dit boek gebruikte. Bovendien is aan dit exemplaar een originele, gesigneerde en gedateerde inkttekening van Veerkamp toegevoegd (12,1 x 12,1 cm; onder passe-partout): de arrestatie van een exhibitionist (Hotz: ‘Een papierbleke man liep toen voort naast een witgehandschoende agent die een hoge fiets meevoerde’).
Volgens het colofon werden alle luxe-exemplaren door de auteur gesigneerd. Vanwege het slechte gezichtsvermogen van de auteur werd slechts een zeer klein deel van de luxe oplage gesigneerd. Dit exemplaar is wél gesigneerd, op het schutblad, in balpen.
Niet in de KB.
27. HOTZ, F.B. Liefde & De envelop. Heiloo/ Eindhoven, Reservaat, 1997. Ingenaaid met omslag. 60 p. Gedrukt in een oplage van 250 exemplaren. 1e druk. Omslag niet helemaal gaaf.
VERKOCHT
28. HOTZ, F.B. De mooiste verhalen. Gekozen en toegelicht door Maarten ’t Hart. Amsterdam/ Antwerpen, De Arbeiderspers, (2001). Garenloos (omslagontwerp Wim Mol). 296 p. 1e druk.
VERKOCHT