antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 584: Maastricht Antiquarian Book & Print Fair

Van aanstaande vrijdag tot en met aanstaande zondag, 13 tot en met 15 maart, staan wij met een uitgelezen selectie boeken en prenten uit onze voorraad op de Maastricht Antiquarian Book & Print Fair in de gotische Sint Janskerk aan het Vrijthof. De inspirerende wandeling langs dertig boekenstands op de Maastricht Book Fair is uitstekend te combineren met een bezoek aan de TEFAF.

In deze nieuwsbrief staan onze highlights voor de beurs, vanaf heden te koop. In het oog springen unieke en nooit eerder vertoonde tekeningen, foto’s en drukproeven van Toon Hermans, een kunstenaarsboek van Beat-kunstenaar Rick Barton, het magnum opus van James Joyce in eerste druk en liefst zes incunabelen. Vanwege het internationale karakter van de Maastricht Book Fair zijn sommige beschrijvingen in het Engels.

De beurs in de Sint Janskerk is geopend vanaf vrijdagmiddag 14.00 uur. U vindt ons bij stand 13, rechtsachter in de kerk. Graag tot ziens!


beuys1. BALKT, H.H. ter, & Joseph BEUYS Joseph Beuys. (Gedichten met Duitse vertaling door Maarten Beks en Klaus van de Locht. Met 11 zeefdrukken naar niet eerder gepubliceerde tekeningen van Joseph Beuys, deels ingeplakt, een originele, ingeplakte foto door Ludwig Rinn (‘Das Rudel’/ de 24 sleden), waarop een installatie van Beuys, en 4 zeefdrukken naar foto’s van Ute Klophaus). (Arnhem), Stichting Ravenberg Pers, (1978). (2), 70 p. Garenloos. Geheel gedrukt in zeefdruk (met bruine inkt) in een oplage van 300 genummerde exemplaren, alle gesigneerd door Beuys en Ter Balkt. 1e druk. Achterzijde omslag licht gevlekt.
€ 425

2. BALKT, H.H. ter Gilleleje. (Met een tekening van de auteur). Landgraaf, Herik, 1993. Ing. (20) p. Gedrukt in een oplage van 299 genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk.
verkocht
* Extra gesigneerd door de auteur op de titelpagina. Zwarte reeks 22.

3. BALKT, H.H. ter De Lampionplanten en andere gedichten. Banholt, (In de Bonnefant), 1981. Linnen (Binderij Phoenix). (4), 32 p. Met de hand gezet uit de Bembo en gedrukt door Hans van Eijk in roodbruin en zwart op papier van T.H. Saunders in een oplage van 110 op de pers genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 60
* Met prospectus.

barton4. BARTON, Rick Drawing book with original sketches, accordion fold. In fact one very long drawing on 24 leaves of a japanese accordion folded book (leporello, 15,8 x 256,8 cm). Signed on the last page ‘Rick Barton 1962′. Fine condition, one little stain.
verkocht
* Barton was active as an artist in the 1950’s and early 1960’s. His drawings with Chinese brush and bamboo pen show people at home and in cafés, with a gay undertone. This is one large original drawing of life in San Francisco, at home and in bars. Sketch books by Barton like this are in the collection of several American university libraries.

265931g5. BOEDDHISME Kammavaca. 16 bladen tussen twee planken. 64 x 16 x 4,5 cm. De soepele bladen zijn rood en goud gelakt, met voorstellingen getekend in het goud en voorzien van 12 regels tekst in zwarte lak. De planken zijn aan de buitenkant roodgeschilderd en aan de binnenkant eveneens voorzien van versieringen in rode en gouden lak. Met gaatje voor touwverbinding. Niet versleten, in goede staat.
verkocht
* 19e-eeuwse religieuze tekst, geschreven in Pali op tot soepele en vlakke beschrijfbare bladen gemaakte oude monnikspijen, goud en rood gelakt, met zwarte letters.

2621726. (BUCKLAND WRIGHT, John). FLINDERS, Matthew Matthew Flinders’ Narrative of His Voyage in the Schooner Francis, 1798. Preceded and Followed by Notes on Flinders, Bass, the Wreck of Sidney Cove, &c, by Geoffrey Rawson with engravings by John Buckland Wright. Londen, Golden Cockerel Press, 1946. 31 x 19 cm. Original full morocco (Sangorski & Sutcliffe). (4), 104 p. Top gilt. Printed in 750 numbered copies on green-grey Arnold’s mould-made paper with Bembo type, Centaur initials (Bruce Rogers), and Lyons capitals (Louis Perrin). Wood engravings printed in green. With a map of South-East Australia and Tasmania. First edition. Spine a bit discolored. The faintest of wear on edge tops of the spine. Some offsetting from the leather to the margins of the endpapers. Bookplate of W. & P.J. Kupfer.
€ 700
* This is one of 100 numbered deluxe copies bound by Sangorski & Sutcliffe in full green morocco tooled in gold, decorated on upper and lower cover with two ships, designed by Buckland-Wright, gilt lines on the inside and decorations on the edges. An absolutely beautiful book. Reid A45a.

alice7. (CARROLL, Lewis) Alice in het land der droomen. Uit het Engelsch naar de tweeënzeventigste duizend door Eleonora Mann. Amsterdam, Jan Leendertz & Zoon, [1887]. Versierd linnen. 136 p. Met 4 meerkleurige litho’s. 1e druk. Rug iets verkleurd en scheefgelezen, inscriptie voorin, verder mooi.
€ 750
* Prachtexemplaar van de schaarse eerste druk van de eerste onverkorte Nederlandse vertaling van Alice in Wonderland in originele uitgeversband van rood linnen met zwarte en gouden bestempeling. De inscriptie voorin luidt ‘H. Wolthers./ 1 Juni 1887′. Dat is een adelsbrevet, want het boek verscheen in mei 1887! Op de litho’s ziet men naast Alice onder andere het witte konijn, de grijnzende kater, het biggetje, de schildpad en de griffioen. In 1875 was een zeer verkorte vertaling verschenen van slechts 20 pagina’s.

blijde week8. CLAUS, Hugo, & Karel APPEL De Blijde en Onvoorziene Week. (Met acht tekeningen van Karel Appel, door hem met de hand ingekleurd). (Parijs, Cobra, 1950). (16) p. in omslag. In rood linnen overslagdoos (Binderij Phoenix). 29,3 x 24,0 cm. Gedrukt in een oplage van 200 genummerde exemplaren. 1e druk. Fraai exemplaar.
€ 4500
* Met het originele bestelbiljet (met een tekening van Appel), waar het strookje van afgeknipt is. Een bestelbiljet inclusief strook is in facsimile bijgevoegd. [Uit de bibliotheek van Albert Bontridder]. De Hand-reeks 1. Slagter 11. BHC 6.1.

9. CLAUS, Hugo Treize manières de regarder un fragment d’Alechinsky. Dertien manieren om een fragment van Alechinsky te zien. (Met een originele, genummerde en gesigneerde litho van Hugo Claus en een originele, genummerde en gesigneerde ets van Pierre Alechinsky, allebei ingelijst onder passe-partout). [Antwerpen], Ziggurat, (1979). 31 x 22 x 3 cm. Losbladig in linnen map, in linnen foedraal (rug licht verschoten). Gedrukt in een oplage van 75 genummerde en gesigneerde exemplaren. [2e druk]. Vlekje op rug.
€ 950
* BHC 37.2.

10. ERENS, Frans Anna Catharina Emmerich. Maastricht, Veldeke, (1928). Ingenaaid. 48 p. Met frontispice van Henri Jonas. Gedrukt in paars en zwart in 200 genummerde exemplaren met de Erasmus-mediaeval van S.H. de Roos. Overstekende delen omslag wat gekreukt, rug en omgeving iets verkleurd. Titel en frontispice iets verbruind.
€ 45
* Met een exlibris van C.H. Beels en tweemaal een handtekening van Gerard Wijdeveld. Aantrekkelijke Nypels-druk. Van Laar 65.

erens11. ERENS, Frans Zeer omvangrijke collectie manuscripten en overdrukken van deze Limburgse Tachtiger. Nooit bestudeerd! Acht schoolschriften, vele tientallen grote en kleinere manuscripten (soms met onvindbare overdrukken), twintig uitgaven – vaak voorzien van vriendschappelijke opdrachten aan Erens – van bevriende Tachtigers, enkele brieven aan Erens en een originele foto van de schrijver. Totaal circa 650 beschreven pagina’s.
€ 14500
* Dit bijzondere, veelzijdige en nooit bestudeerde archief laat Erens in al zijn facetten zien: als jurist, als reiziger, als katholiek en vertaler van Augustinus en Thomas a Kempis, als criticus, als groot kenner van de Franse literatuur en auteurs, als Limburger, als vernieuwend schrijver en als gewaardeerd collega. Vooral de acht schoolschriften zijn een absolute, tot nu toe onbekende goudmijn: ze bevatten zowel (aanzetten tot) scheppend proza (deels ongepubliceerd!) als concepten van brieven aan schrijvers, uitgevers, dominees en makelaars (welke als een alternatief dagboek kunnen worden beschouwd, een onmisbare aanvulling op Vervlogen jaren). Het is uitzonderlijk dat dit archief bijna tachtig jaar na het overlijden van Erens nog bij elkaar is!
Uitgebreide beschrijving (negen pagina’s, met citaten) op aanvraag.

dansen12. ERENS, Frans Dansen en Rhytmen. Amsterdam, Versluys, [1891]. Ingenaaid (omslagontwerp van Isaac Israëls). (4), 136 p. 1e druk. Debuut. Rug licht beschadigd, enkele vlekjes op achterzijde omslag.
€ 220
* De eerste en laatste keer dat Isaac Israëls voor een boek een band- en omslagontwerp maakte: de tekening voor de linnen editie verschilt van die voor de ingenaaide editie. Men leze: J.F. Heijbroek en Andries F.J.M. Munnichs, ‘Dansen en Rhytmen. Een bundel prozagedichten met een band die de gemoederen in beweging bracht’ in: De Boekenwereld, jaargang 22, aflevering 2, p. 66-83.

13. ERENS, Frans Dansen en rhytmen. (Met een houtsnede door Henri JONAS). Maastricht, (Nypels), 1924. Met goud en zwart versierd omslag. 94 p. Gedrukt onder typografische leiding van Charles Nypels in rood, lichtblauw en zwart in een oplage van 220 genummerde exemplaren. 2e druk, waaruit ‘Berbke’ werd weggelaten, maar waar ‘De conferentie’ aan werd toegevoegd. Net exemplaar met hier en daar een roestvlekje. Niet opengesneden.
€ 85
* Dit als nr. 24 genummerde exemplaar is op naam gedrukt van A.J. Roebert. Van Laar 9.

14. ERENS, Frans Stille steden. Maastricht, Leiter-Nypels, 1931. Ingenaaid. 48 p. Gedrukt in zeegroen en zwart in een oplage van 260 genummerde exemplaren. Rug iets verbruind, doch een mooi exemplaar!
verkocht
* Van Laar 133.

veltman15. FONTAINE VERWEY, H. de la Voor de ware boekenvriend. Maastricht, (Stichting Beeldende Kunst Tentoonstellingen), 1958. 26,5 x 20,0 cm. Geniet. Met de hand gezet [uit de Firenze] en gedrukt in blauwgroen en zwart op Eenhoorn-papier van Van Gelder. 1e druk.
verkocht
* ‘Jubileum-Tentoonstelling van Jozef Willem Veltman bij gelegenheid van zijn zestigste verjaardag in de Kunstzalen Dejong-Bergers, Grote Staat, van 5 tot 20 Juli 1958’. Volgens UBA is de oplage van deze uitgave slechts 5 exemplaren, maar dat kan niet kloppen. Hoewel nergens een drukker wordt genoemd, heeft Veltman zelf vermoedelijk de tekst gezet en gedrukt, omdat hij in zijn drukkerij de beschikking had over de weinig algemene letter Firenze. (Met dank aan Ser Prop voor deze suggestie.)

harvard16. (HARVARD UNIVERSITY). READ, William George Manuscript. (1823-1825). Small quarto. 22,5 x 19,5 cm. Leather-backed boards. 156 p. of ‘Fellows 1817′ wove paper, of which 60 p. were used for writing. A typical sturdy writing book with richly gilt red leather spine and corners, well worn by the owner, spine crooked. Written in a regular, very readable hand in brown ink.
€ 350
* William G. Read (1800-1846) from Baltimore, later a lawyer, used this book in his years of study at Harvard University for writing speeches and (rather varied) poems.
Speeches:
1. The Praises of Plain Eloquence. Speech. August 1823. (14 p.)
2. Oration for the Greeks, Delivered in the Baltimore Theatre by appointment of the members of the Maryland Law Institute. January 1824. (25 p., not only about ancient history, but also about actuality: the struggle for Greek liberty of the early 1820’s)
Poems:
3. New Year’s Address for the Charleston Courier 1825
4. John Davidson Smith – drowned at New York 1825 (Lament)
5. To the Rev. L(ouis Regis) Deluol St. Marys College Balt.
6. The Gumbo Supper
7. To S.W. with an Eolian Lyre 1826
8. (Love) Song
9. Extract from Homer (rhyming translation)
10. Sung at the military dinner to La Fayette in Baltimore 1824
11. College exercise. Rhyming translation from Latin (Horace)
12. College exercise. Rhyming translation from Greek (Ariphron’s Ode to Hygieia).

nootmuskaatkolonel17. HERMANS, Toon ‘De nootmuskaatkolonel. (Nonsensico theatrale)’. Origineel, geïllustreerd handschrift. 21 kartonnen bladen. 20,0 x 15,0 cm. Persklaar, maar ongepubliceerd!
verkocht
* Compleet, kleurig en rijk geïllustreerd handschrift van een nooit verschenen uitgave. Het geheel bestaat uit een zelfgemaakte titelpagina met een tekening en twintig kartonnen bladen met cartooneske tekeningen, voorzien van een spitsvondigheid of een gedichtje. Op de achterzijde van twee bladen maakte hij nog een schetsje, op de achterzijde van twee andere bladen schreef hij een (aanzet tot) een gedicht.
Toon Hermans leverde De nootmuskaatkolonel geheel persklaar in bij zijn uitgever, maar trok de uitgave later terug. De uitgever had echter al kosten gemaakt en als douceurtje mocht hij het origineel houden.

kleurrijk18. HERMANS, Toon Originele tekening in kleuren. Vetkrijt en fineliner. Eén blad. 28,6 x 22,5 cm. Rechtsonder gesigneerd ‘toon’ en linksonder gemonogrammeerd ‘t’.
verkocht
* Kleurig stilleven van een vaas met bloemen, papieren, boeken en een bril. (De afbeelding toont slechts een uitsnede.)

twee zelfportretten19. HERMANS, Toon Twee zelfportretten. Originele tekening in blauwe fineliner. Eén blad. 29,7 x 21,0 cm. Niet gesigneerd.
verkocht
* Twee zeer fraaie en sprekende zelfportretten op een blad. Een serieus, geconcentreerd kijkende Toon Hermans, meteen herkenbaar aan zijn ogen. (De afbeelding toont slechts een uitsnede.)

20. HERMANS, Toon Oorspronkelijke omslagtekening voor Overdrijvende wolkenvelden (1987). Originele kleurentekening in vetkrijt. 29,7 x 21,0 cm. Niet gesigneerd.
verkocht
* Deze tekening werd gebruikt voor het omslag van Overdrijvende wolkenvelden: een landschap met ijle bomen, veel witte wolken, maar ook éen gele en éen roze wolk. Fraai!

21. HERMANS, Toon Uitgebreid archief met betrekking tot Toon Hermans’ Amerika- en Canada-avontuur. Drie archiefmappen met enkele honderden brieven, telexberichten, telegrammen, blauwdrukken.
verkocht
* Samengesteld en bewaard door iemand die namens de KLM mede verantwoordelijk was voor de voorbereiding en uitvoering van Toon Hermans’ reizen naar Amerika en Canada in 1968. Fundgrube!

voor rietje22. HERMANS, Toon Ik heb het leven lief. Versjes – verhalen – tekeningen. Amsterdam/ Brussel, Elsevier, 1981. Garenloos. 288 p. 1e druk. Omslag wat gerafeld, flinke leesvouwen.
verkocht
* Exemplaar met opdracht van Toon Hermans aan zijn vrouw, Rietje. Op de Franse titel schreef hij, onder de gedrukte titel (‘Ik heb het leven lief’): ‘en jou nog liever/ Toon// voor Rietje.’
Een exemplaar met opdracht aan zijn Alles!

23. HERMANS, Toon Drukproef van Zo waait de wind (1994). 63 bladen. Op maar liefst 31 bladen staan correcties door Toon Hermans, vaak inhoudelijke.
verkocht
* Bijgevoegd: begeleidende brief (computerprint) van Hermans’ toenmalige secretaresse, Ida Schrijver, aan de uitgever. Twee bladen. Gesigneerd ‘Ida’. Bovenrand van beide bladen afgescheurd. ‘Enkele correcties van Toon zijn niet helemaal duidelijk aangebracht, maar wellicht kun jij daar met je jarenlange ervaring wijs uit worden’.

nederland24. HERMANS, Toon ‘Nederland’ en ‘Anderland’. Twee handgeschreven gedichten. Eén blad. 28,7 x 24,5 cm. Niet gesigneerd.
verkocht
* Twee kwatrijnen met een enkele correctie en drie toegevoegde ‘tussenregels’.

dummy's25. HERMANS, Toon Collectie dummy’s en omslagproeven.
verkocht
* Bijzondere verzameling van deels nooit als zodanig gepubliceerde werken.
1. Zet je hart uit je hoofd. Proefdruk van het omslag. Niet gebruikt.
2. Het water is heerlijk. Geheel blanco dummy met drie verschillende proeven van het omslag. Niet gebruikt.
3. Iep, iep, hoera. Geheel blanco dummy. Nooit verschenen!
4. Mooi meegenomen. Dummy, eerste twaalf pagina’s bedrukt. Nooit verschenen!

26. HERMANS, Toon ‘mensen aan de top/ kunnen groot zijn in het klein’. Handgeschreven distichon, geschreven op een los blad uit éen van Hermans dichtbundels, waarop het gedicht ‘Roem’ staat afgedrukt (‘De roem van mensen is slechts schijn/ je kunt alleen maar groot zijn in het klein’). 20,0 x 13,2 cm.
verkocht

tweefotos27. (HERMANS, Toon) Twee originele zwart-witfoto’s door Wil Dekkers. 17,8 x 24,0 cm. Met op de achterzijde het stempel van de fotograaf.
verkocht
* Eén foto van nachtelijk Carré waar met grote lichtletters ‘TOON HERMANS’ op prijkt en éen prachtige foto van Hermans op het toneel.

28. (HERMANS, Toon) Originele zwart-witfoto door ANEFO. 15,3 x 24,0 cm. Persfoto, met op de achterzijde een toelichtende tekst, gedateerd ’15/4/82′.
verkocht
* Toon Hermans in gesprek met toenmalig premier Dries van Agt in het Kurhaus te Scheveningen, ter gelegenheid van de verkoop van het miljoenste boek van Toon Hermans. Op de achtergrond kijkt Story-jounalist Ben Holthuis meewarig toe.

foto29. (HERMANS, Toon) Originele zwart-witfoto door Wim L.J. Consenheim. 24,0 x 18,0 cm. Met op de achterzijde het copyrightstempel van de fotograaf.
verkocht
* Toon Hermans achter de coulissen. Vermoedelijk komt hij net van het toneel af: hij komt uit een deur waar ‘stage’ op staat.

30. (HERMANS, Toon) Twee originele kleurenfoto’s. 18,2 x 13,1 cm.
verkocht
* Twee foto’s van Toon Hermans met zijn zoon Maurice in een studiosetting.

31. (HERMANS, Toon) Bidprentje voor Toon Hermans. Vouwkaartje, met op de voorzijde het portret van de heilige Gemma Galgani van Luca.
verkocht

258967bis32. (INCUNABLE). SENECA, Lucius Annaeus Opera philosophica. Epistolae. [Venice, Johannes & Gregorius de Gregoriis, de Forlivio, about 1492]. Folio (31,8 x 21,8 cm). 18th century vellum with seven ribs. 237 ff (of 238, lacking only the final blank C10). 60 lines plus head line. Roman type. Capital spaces with guide letters. Binding a bit worn at lower corners, spine soiled and with an old ticket. 18th century bookplate (Joseph Mazarin?). Marginal notes (some trimmed) in a neat cursive contemporary hand, perfectly legible. A bit soiled and some stains. Tiny wormhole in margin starting from leaf cii to the end. A few restorations in margins. Some insignificant pinpoint holes in the text. In all a good copy.
€ 5450
* This attractive incunable contains the philosophical works and letters of Seneca, including his correspondence with Saint Paul (which is in fact a forgery from the 4th century), and also some works of the philosopher’s father Seneca the Elder, in the Middle Ages thought to be the son’s work. No colophon was printed in this book, the explicit ends with a quire register. Contemporary handwritten title on first blank with the Epitaph of Seneca (‘Cura, labor, meritum’) as a motto. With some misprints in the pagination and elsewhere (e.g. ‘Epitsolarum’ instead of ‘Epistolarum’ on leaf II). BMC, V, 595; Goff S-372, BSB-Ink S-269 (the copy that was used for reproduction has some slight differences in the typesetting). 59 copies (45 complete) in the various libraries (but not in the Dutch or the Belgian). = Inkunabel Venedig 1492.

Image (6)33. (INCUNABLE). CICERO, Marcus Tullius Tusculanae disputationes. Cum commento. Venice, [Antonius de Strata], December 5, 1492. 29,5 x 21 cm. Vellum-backed boards with title label (20th century). 58 leaves. First blank with some handwritten notes of a slightly later date (citations of Quintillian and Juvenal) and owner’s inscription ‘Joannes antonius de paula’. Some repairs and humidity stains. Tiny worm holes with loss of a few letters. With one handwritten guide letter, no initials or rubrication. Marginal notes, hands, lines and some inkstains, partly cut short.
€ 3450
* Philosophic disputations in the city of Tusculum. Attractive incunable: text between commentaries in narrower colums. Complete. Pleasant modern binding. Goff C638; BSB C-406.

265626-134. (INCUNABLE). CLAIRVAUX, BERNARD of Opuscula. (Preceded by) Carmen de vita S. Bernardi. Venice, Simon Bevilaqua, October 17, 1495. 16 x 11 cm. 20th century overlapping vellum. 346 leaves A1-P10. Complete. Carmen printed in single column, 30 lines of Roman type; text in 2 columns, 40 lines of Gothic type (rotunda). Title page: ‘Opuscula divi bernardi/ abbatis clarevallensis’. Capital spaces with guide letters. Third edition, almost identical with the second edition (Brescia, March 1495). Tiny Bachem bookplate. No initials, not rubricated. With a few tiny marginal notes, lines and pointing hands. Some waterstaining at the top in the first three quires. A bit browned, but a neat little incunable in very good condition.
verkocht
* Collection of smaller works by Saint Bernard of Clairvaux (1090-1153), founder of the Cistercian Order, preceded by a biographical poem to Bernard’s memory by Theophilus Bona from Brescia (or Philotheus Brixianus, died 1512), who edited the Opuscula. Almost identical with the Brescia edition of March 3, 1495. Goff B-365. 164 complete copies in world libraries, but not in the Netherlands.

26339035. (INCUNABLE). MARCHESINUS, Johannes Mamotrectus super bibliam. Venice, Simon Bevilaqua, 12 July 1492. 8vo (16,2 x 12,2 cm.) Old vellum with written spine title. 273 leaves. Title page (with just the word ‘Mamotrectus’) in photocopy. At the end, part of a benediction leaflet was used to fasten the book block to its binding. Three more identical leaflets plus four strips of a woodcut decoration were used to fill up the binding. Some inscriptions at the beginning and the end (a.o. a drawing of a flower vase on one of the last pages).
€ 3750
* Although soiled and a bit damaged, this is an unpolished, authentic incunable. This is the 21st of the 23 incunable editions of this text, usually called ‘Mammotrectus super bibliam’, however, in this book consistently spelled with one M: Mamotrectus, without ‘super Bibliam’. The meaning of this curious title is ‘nourisher on the Bible’, strongly suggesting ‘the Bible’s Breast Milk’. It is a handbook explaining words and notions of the Bible and other important texts, such as the letters of Saint Jerome to Paulinus and Desiderius, but also about clothes of priests, Latin accents and other practical subjects. The Mammotrectus would be useful if you were preparing a sermon or some other priestly act. In the colophon another version of the title is used: Mamotrectus tam bibliae quam aliorum plurimorum librorum, ‘Mamotrectus from the Bible as well as from many other books’. Goff M252; BSB M-167. Extensive description on request (and in our catalogue 64). = Inkunabel Venedig 1492.

265151G36. (INCUNABLE). SILIUS ITALICUS Punica. Cum commentariis Petri Marsi. Venice, Bonetus Locatellus for Octavianus Scotus, May 18, 1492. 31,5 x 20,5 cm. Flexible vellum, probably from the 17th century. 156 leaves. Watermark cross, snake and oxhead. With introductory letter by Marsus to Virginio Orsini and a Life of Silius Italicus. Text with commentary on each page. With several nice larger woodcut initials and a large woodcut printer’s mark ‘OSM’ at the end. Second Venetian edition. All edges gilt. With double (old) spine inscription. A bit soiled and worn, title in ballpoint on upper cover. Some text pages browned. Two old inscriptions in brown ink on the first two unprinted leaves, one crossed out, the other saying: ‘Vi sono monete di Smirne, che ricordano questo poeto consolare’.
€ 5450
* Punica, the largest epic poem that survived from Roman antiquity, was written in dactylic hexameters by poet and politician Tiberius Catius Asconius Silius Italicus (about 28-103 AD). In seventeen Books containing more than twelve thousand verse the Second Punic War is painted, from the moment Hannibal Barcas laid siege to Saguntum in 219 BC to the victory of Scipio the Younger at Zama (near Carthage, 202 BC).
The epos contains many classical heroic accounts of large battles in Spain, Italy and Carthago, but also praise for Silius’ contemporary employers, the emperors Vespasian and Domitian. Silius admired Cicero and Vergil so much that he acquired Cicero’s property at Tusculum and set Vergil’s birthday above his own. The inscription on the inside upper cover points to a coin occasioned by Silius when he was proconsul in Asia (minted in 77-79) honoring Titus and Domitian as caesars. Petrus Marsus (Pietro Marso, 1442-1512) was a student and close friend of Pomponius Laetus, who also wrote a commentary on Silius Italicus. A master work of austere Venetian book art, printed in firm text blocks from an attractive antiqua, awash in a sea of commentary in a harmonic smaller type. Simple title page stating only ‘Syllius Italicus. Cum com-/ mentariis Petri Marsi’ Goff S-508. BSB S-386. == Inkunabel, Venedig, 1492.

suso37. (INCUNABLE). SUSO, Henricus Horologium sapientiae. Venice, Petrus de Querengiis, January 24, 1492 (Venetian calendar, = 1493). 21,7 x 16,6 cm. Overlapping vellum with title label (20th century). 64 leaves. Printed in two columns in gothic type. Tiny guide letters. Colophon at the end of quire G. Last quire H printed in red and black – containing the Cursus seu officium de eterna Sapientia and a prayer to Saint Dominic. Modern flyleaves with two bookplates, one of the Torre del Palasciano library, and one of Ritman’s Philosophia Hermetica. Some penciled notes on the blanks. In the book itself three written owner’s marks in ink: ‘Ego: Jo: Andreas Naltanus A. et U.B.A.S. theologia professoris’. This name is not absolutely clear to me, it could well be Naltanius or Nastanius.
Ample margins. Many little wormholes, partly restored. Some loss of letters, but nowhere incommodious. A few small defects, but generally in very good condition.
€ 4250
* “Hour-teller of Wisdom’, divided into 24 chapters, such as the hours of the day, for time and again awakening the latent piety of the people. The Blessed Henry Suso, a Dominican monk (from the vicinity of Konstanz, ca. 1295-1366), illustrated this exhortation to religiosity with visions, writing in an enthusiastic, picturesque style. He was a student and admirer of the mystic Meister Eckhart. At the end of the book a solid learning method to master divine wisdom has been added, and after that a prayer of the Dominican Jordanus the Saxonia addressed to St. Dominic. These two latter, more lessonlike elements, are printed in red and black.
The Horologium Sapientiae had great influence in the late Middle Ages, for instance on Thomas a Kempis and Geert Grote. Hundreds of manuscripts in different languages are known and nine incunable editions. This copy with its attractive, simple title in small gothic capitals comes from the Bibliotheca Philosophica Hermetica of J.R. Ritman.

26128738. JONAS, Henri Houtsneden. MCMXIX – MCMXXVIII. (Maastricht, Leiter-Nypels, 1928). Karton. (124) p. Met 54 houtsneden, gedrukt in zwart en rood (1 in zwart/roze) in 150 genummerde exemplaren. 1e druk. Rug gerestaureerd met Ingres-papier. Band heeft heel lichte slijtagesporen. Nieuwe schutbladen.
€ 200
* Uitgegeven ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van Jonas. De meeste houtsneden zijn van de originele blokken gedrukt. Dit is één van 25 van 61-85 genummerde exemplaren voor de uitgevers, op naam geschreven voor H. Meisenberg. Netjes gerestaureerd.

fh39. JONES, Owen 1001 Initial Letters Designed and Illuminated by Owen Jones. London, Day & Son, 1864. Large folio. Gilt cloth. 28 leaves lithographed in red, blue, gold and black. With protection leaves. First edition. Binding a bit worn and spotted. Recased with new endpapers. Name on title. First few pages worn at the edges and with brown staining. Some foxing.
€ 490
* Title, A-Z and numbers on 28 sheets in many gothic-Victorian varieties. The A leaf is rather browned at the right side, the title is a bit browned and foxed, and there are some marginal stains on other pages, too. But in general a beautiful and sturdy monument of Victorian calligraphy full of floral fantasies.

ulysses40. JOYCE, James Ulysses. Paris, Shakespeare & Company, 1922. 26,5 x 20,9 cm. Rebound in black cloth with gilt spine title. Upper cover preserved. (10), 736 p. ‘Printed for Sylvia Beach by Maurice Darantiere at Dijon, France’ in 1000 numbered copies. First edition. Corners bumped, boards a bit slanted. Bookplate. Slightly trimmed for binding. Some browning and little traces of reading.
€ 19.500
* This is one of 150 numbered copies on Arches. A monument, the most influential book of modern age, with a sturdy contemporary binding. Nice modernist bookplate of Léon Gillain (1910-1977), an engineer, with a photo of a bookcase. Gillain’s modest signature in pencil on the title page. This is an unusual copy: one sheet has been included twice in the binding: p. 1/2 and 7/8! (no pages missing). Slocum A17.

41. KOUWENAAR, Gerrit, & Constant NIEUWENHUYS Goedemorgen Haan. (Met door Constant met de hand gekleurde illustraties). Amsterdam, Experimentele groep in Holland, 1949. Ingenaaid. (16) p. Gedrukt ‘in photo-typie’ in een oplage van 30 genummerde en door dichter en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk. Exemplaar met vochtvlekken, enigszins uitgelopen op pagina (2; blanco), (15; blanco) en (16; colofonpagina), maar zeer professioneel gerestaureerd.
verkocht
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde en geïllustreerde opdracht van Kouwenaar op de binnenzijde van het omslag: ‘voor Cor/ van Gerrit/ 8 augustus 1959’. Boven de opdracht tekende de dichter een luchtbelletjes blazende vis, onder de opdracht tekende hij een diepzeevis. Beide vissen zijn met rood ingekleurd.
Boven de opdracht van Kouwenaar staat een raadselachtige tegenopdracht: ‘9 augustus 1959/ voor Gerrit/ Van Cor’. 9 augustus is de verjaardag van Kouwenaar. We weten niet wie Cor is, maar was hij niet blij met het boek? Was het Kouwenaars laatste exemplaar en kreeg die het op zijn verjaardag terug?
Van de vroege Cobra-symbioses van poëzie en kunst die tot bijzondere uitgaven leidden (Kouwenaar-Constant, Claus-Appel, Vinkenoog-Corneille en Andreus-Appel) is dit de mooiste en de zeldzaamste. In 1978 bracht uitgeverij Querido een fotomechanische herdruk van Goedemorgen Haan uit.

lanesborough42. LANESBOROUGH, Frederica Emma Butler Danvers, Countess of Handgeschreven reisdagboek (9 juni-4 september 1853) van Frederica Emma Bishop (1808-1870), op reis door Frankrijk, Duitsland en België (speciaal Parijs, Dresden, Aken en Brussel) met haar echtgenoot George John Danvers Butler, 5th Earl of Lanesborough. Notitieboek in verguld half-kalfsleren band, wat versleten. 166 p., waarvan 128 beschreven en 38 blanco. Duidelijk handschrift in bruine inkt. Met voorin 4 kleine tekeningen van curiositeiten opgemerkt op verschillende plaatsen. Met 2 ingeplakte programma’s, een uit Dresden en een uit Aken.
€ 350
* Levendig geschreven reisverslag van twee upper-class-toeristen die per trein en per rijtuig een reis door Europa maken, vergezeld van bedienden. Langer verblijf in Parijs, München, Dresden, Aken en Brussel. Overal komen ze kennissen uit de hogere kringen tegen. Ze bezoeken musea en paleizen, en maken er een hobby van om royalty te spotten. In Aken weten ze de hotelkamers te bemachtigen die net verlaten zijn door de latere koning Leopold II van België en zijn kersverse echtgenote Marie Henriette. In Brussel eindigt het dagboek plotseling, alsof het ergens is verloren. Uitgebreide Engelstalige beschrijving op aanvraag.

lichtdonker43. LEVISSON, L. Licht en donker. Leiden, Nederlandsche Rotogravuremaatschappij N.V., [1931]. Cahiersteek met zwart koord (los). 16 p. Rijk geïllustreerd (door ontwerper J.A.W. von Stein). 1e druk. Rugje wat versleten, heel lichte gebruikssporen.
€ 120
* Fantastisch vormgegeven reclameuitgave voor de Nederlandsche Rotogravure Maatschappij, met gouddruk, zilver en gedoseerd rijk kleurgebruik. J.A.W. von Stein (1896-1985), leider van de artistieke studio van Levissons Nederlandsche Rotogravure Maatschappij, was een Gooise portretschilder, wat vooral goed te zien is in de art-deco-impressie van een donkere en een lichte dame op pagina 4. Bijzonder fraaie moderne vormgeving.

44. SALMON, Th. Hedendaagsche Historie, of Tegenwoordige Staat van alle Volkeren; VIII. deel. Behelzende den Tegenwoordigen Staat van ’t Duitsche Keizerryk in t algemeen; als mede van de Opper-Saxische, Neder-Saxische, Westphaalsche en Nederrynsche Kreitsen in ’t byzonder. Amsterdam, Isaak Tirion, 1736. Verguld leder met ledern titelschildje. (2), 16, 680 p. Rug onder- en bovenaan beschadigd, knepen gebroken, maar niet los. Stempeltjes op schutblad en titelpagina.
€ 220
* Compleet met vijf uitklapbare landkaarten, drie portretten en gegraveerde titelprent.

groot dood dier45. SCHIERBEEK, Bert, & Karel APPEL Brochure voor de toneelvoorstelling Een groot dood dier. (Met een ORIGINELE KLEURENZEEFDRUK van Karel Appel op de voor- en achterzijde van het omslag. Bevat ook een toelichting in twee talen op Een groot dood dier door Bert Schierbeek (‘het gebaar van de stem’/ ‘the voice and his gesture’). Z.p., z.u., [1963]. Geniet. (8) p. Geïllustreerd. Omslag deels zeer licht verkleurd. Goed exemplaar.
€ 200
* Op 17 juni 1963 vond in Hilversum in het kader van het Holland Festival de première plaats van Schierbeeks toneelstuk Een groot dood dier. Karel Appel, op doorreis van New York naar Parijs, ontwierp voor deze voorstelling in één dag tijd het decor. Vanuit Parijs stuurde Appel ook het omslagontwerp voor deze brochure, die hier in zeskleurenzeefdruk is uitgevoerd. Over deze uitgave is voorts niets te vinden. Zeldzaam: in geen enkele Nederlandse bibliotheek aanwezig.

46. VERLAINE, Paul Odes en son honneur. Parijs, La Connaissance, 1931. 28 x 20 cm. Original gilt cloth. (48) p. With original portrait etching by Paterne Berrichon. Printed in red and black in 100 numbered copies on wove paper of Van Gelder. Binding partly discolored.
€ 125
* Exquisite, generous typography by Charles Nypels. Van Laar 136.

26593447. VIRGILIUS MARO, Publius Publius Virgilius Maroos Wercken. In Nederduitsch dicht Vertaelt door J. v. Vondel. Amsterdam, De Wees, 1660. Contemporain perkament. (28), 568 p. Met gegraveerde titelprent en vignet. Enigszins watervlekkig voor- en achterin. Schrijver en titel netjes op de band geschreven in 19e-eeuws handschrift. Exlibris van Ernst Lampe op binnenzijde voorplat, naam op schutblad. Platten wat krom. Goed exemplaar.
€ 160
* ‘Eneas’ voorafgegaan door ‘Herderszangen’ en ‘Lantgedichten’, met aan het einde ‘Op de Tytelprint van Maroos Wercken’. Met in het voorwerk ‘Parnasloof’ voor Cornelis de Graeff, ‘Keizer Augustus op Maroos Eneas’ en in proza ‘Het leven van Publius Virgilius Maro’.

26552048. VOSKUIL, Menno Lagere aap. Het leven van Kees Lekkerkerker. (en:) Catalogus 67. J. Slauerhoff. Den Haag, antiquariaat Fokas Holthuis, 2014. Verguld halfperkament met platten van decoratief papier in papieren foedraal (Binderij Phoenix). 96, (2), 62 p. Rijk geïllustreerd. Vormgeving Piet Gerards Ontwerpers. 1e druk.
€ 195
* Eén van de 15 luxe-exemplaren, zeer fraai gebonden door Philipp Janssen van Binderij Phoenix, genummerd en gesigeerd door Menno Voskuil en voorzien van vier snippers uit het rijke archief van Kees Lekkerkerker (waaronder een brief aan Lekkerkerker en een door hem geschreven ‘dinerbriefje’ uit zijn jaren in zorgcentrum Flesseman).
In december 2014 bracht ons antiquariaat de door Menno Voskuil geschreven biografie Lagere aap. Het leven van van Kees Lekkerkerker uit. Tegelijkertijd verscheen catalogus 67, geheel gewijd aan J. Slauerhoff. Beide titels zijn nu samengebracht in één band: wat ons betreft weer een zeer geslaagde luxe-uitgave!

wien49. WIENER WERKSTÄTTE Ball der Stadt Wien 1909. Gedenktage aus dem Jahre 1809. Eine Erinnerung. Den Damen Wiens gewidmet vom Ballkomitee der Stadt Wien. Wenen, Ballkomitee der Stadt Wien, 1909. Oblong 15 x 17 cm. In originele doos, versierd in goud, zwart en wit. Band van wit leer versierd met goud, rood en zwart. Boekblok rondom verguld. 14 stijve kartonnen bladen, elk met een reepje linnen in de rug bevestigd, lithografisch bedrukt in kleuren en beschermd met vloeipapier. Schutbladen met een motief geïnspireerd door het wapen van de stad Wenen in rood, wit, goud en grijs. 1e druk. Doos heeft lichte gebruikssporen, lint gebroken. Boek in de allerbest denkbare conditie.
€ 700
* Buitengewoon gaaf boek van teer, zacht geitenleer geheel versierd in de stijl van de Wiener Werkstätte met illustraties van Remigius Geyling, die op dat moment hoofd vormgeving was van het Weense Burgtheater. De litho’s roepen herinneringen op aan het jaar 1809, toen Joseph Haydn overleed, maar ook met buitengewoon fraaie afbeelding van de beschieting van Wenen door het leger van Napoleon en de intocht van de zegevierende aartshertog Karl, en een portret van burgemeester Lüger en zijn collega van een eeuw eerder, Von Wohlleben. De voortreffelijke uitvoering van doos en boek is van Wilhelm Melzer, een vakman die ook voor andere leden van de Wiener Werkstätte werkte.

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 10 maart 2015 door in NIEUWSBRIEF.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Postbus 18604
2502 EP Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

Statistieken

  • 198,606 bezoeken
Copyright © 2007-2017 antiquariaat Fokas Holthuis
%d bloggers liken dit: