antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 650: Maastricht Book Fair

Van 11 tot en met 13 maart, komend weekend dus, staan wij op de Maastricht Book Fair in de Sint Janskerk aan het Vrijthof. Deze lijst geeft u een indruk van wat u in onze stand zult aantreffen. Acht incunabelen, om mee te beginnen, alle in Venetië gedrukt. Achttiende-eeuwse Maastrichter almanakken, die in geen enkele bibliotheek te vinden zijn. Halfleren en vollederen boekbanden, evenals een band waarin hout van een kerkdak is verwerkt. Een veelzeggende brief van Filips II van Spanje, met uitvoerige documentatie. Een zeldzaam visitekaartje van Couperus, door hem van enkele regels tekst voorzien. Twee verschillende gebatikt perkamenten banden van Theo Nieuwenhuis. En meer!


2667271. BERNHARDT, Sarah, Sergei RACHMANINOFF, Jozef ISRAËLS, a.o. Album with signatures, dedications, phrases of music, and visual art for Miss Eugenie Smeenk, dated 1903-1921. 26 signed contributions, partly pasted in, partly written or drawn directly on the page. 6 original drawings, 1 etching, 1 watercolor, 5 musical quotations, 1 photo. Deluxe binding with spine and corners of gilt and polished calf with marbled boards. 180 p. All edges gilt with rounded corners. Edges a bit worn.
€ 4800
* Eugénie Smeenk (1883-1978), daughter of the owner of the renowned Hotel Du Soleil in Arnhem, collected signatures and other autograph contributions of famous visitors. In this album, there are three categories: musicians from abroad, actors from France and visual artists from the Netherlands. The most important visiting musicians were Sergei Rachmaninoff, who entered a musical fragment from the Second Piano Concerto, that he had performed in Arnhem that same evening (December 7, 1908) and Willem Mengelberg, who directed that concert; cellist Pablo Casals and pianist Harold Bauer, who performed together on November 26, 1907; opera singers Jeanne Raunay, Hermine Bosetti and Georgette Leblanc – with her husband, the author Maurice Maeterlinck – violinists Jacques Thibaud and Kathleen Parlow; and composer Richard Strauss. The actors’ comprise famous actress Sarah Bernhardt, Édouard de Max with his young assistant Marie Ventura, and Coquelin Cadet. The actors’ signatures are accompanied by friendly and humorous quotations.
The drawings and prints are generally from a slightly later date, 1909-1921. The artists are Jozef Israëls (pen drawing of a girl on a dune, not dated), Charles Dankmeijer (old farm, ink drawing), Toon Dupuis (photo of an equestrian statue), Hendrik van Bloem (landscape, etching), H.J. Haverman (rabbits, ink drawing), Kees van Waning (landscape, charcoal drawing), Herman Moerkerk (old man, mottoed ‘Sic transit…’, elaborate drawing in aquarel and crayon), Willem E. Roelofs jr. (fish in a kitchen, ink drawing) and Benjamin Prins (old man from Ponte Tresa, pencil drawing).
An astonishing company to find in a young woman’s album!

2676772. BOURGES, Elémir Le Crépuscule des Dieux. (Met 26 originele kleurenetsen van Richard Ranft). Parijs, Le Livre Contemporain, 1905. Groot octavo. Rijkversierd bruin gepolijst heelmarokijn met foedraal. Rijkvergulde rug met vijf ribben. Platten met zes vergulde kaders van lijnen afwisselend met puntlijnen en geornamenteerde hoeken, gemarmerde schutbladen met lijnversiering op de randen en kanten. Onafgesneden, en toch alle sneden verguld (Weckesser et ses fils). (4), 264 p. Gedrukt in 119 genummerde exemplaren. In uitstekende staat.
€ 4000
* Dit exemplaar is op naam gedrukt van de illustrator, verrijkt met vier originele aquarellen (o.a. een geweigerde schets voor het omslag), met drie brieven van de schrijver aan Ranft (en een van de hoogleraar medicijnen S. Baudry, die zeer enthousiast is over dit boek).
Een boek waaraan werkelijk alles deugt: een mooie (vroege) bibliofiele uitgave, gedrukt in een kleine oplage en verlucht met fraaie kleurenetsen, onvoorstelbaar fraai gebonden door één van de meest vooraanstaande binders uit de tijd. Bovendien het exemplaar van de illustrator, feestelijk verrijkt met aquarellen en brieven!

2647763. BÜCH, Boudewijn Maria Ignatius Nohant. (Met een originele, genummerde en gesigneerde litho van Vladimír Suchánek). [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1979. Verguld blauwgroen halfleder met platten van blauw linnen (Binderij Phoenix). (8), 28 p. Met de hand gezet uit de Cancelleresca Bastarda van Jan van Krimpen en gedrukt in blauw en zwart in een oplage van 75 genummerde exemplaren. 1e druk. Schaafplekje bovenaan rug.
€ 950
* Eén van de 20 Romeins genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren op Zerkall-Bütten Werkdruck, voorzien van een fraaie litho van Suchánek en van een los blad met het door Büch in blauwe inkt uitgeschreven, gesigneerde gedicht ‘Sub Signo Libelli’. Dit exemplaar heeft bovendien een handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan de voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit Leiden onder het colofon: ‘voor mr. K.J. Cath,/ Leiden 1 XI 1979/ Boudewijn Maria Ignatius Büch’. De luxe band is vervaardigd door meesterbinder David Simaleavich.
Büchs belangrijkste en mooiste dichtbundel (‘mijn zoontje ter nagedachtenis’) en misschien wel de allerschoonste SSL-uitgave. Breugelmans 49.

4. BÜCH, Boudewijn Het androgyn in ska. Figuren. [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1982. Linnen. (2), 30 p. Met de hand gezet uit de Gill sans serif en gedrukt in zilver en zwart in een oplage van 75 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 350
* Eén van de 23 exemplaren in heellinnen. Breugelmans 83.

5. BUCKLAND-WRIGHT, John Surreal Times. The Abstract Engravings and Wartime Letters of John Buckland Wright. Introduced by Christopher Buckland Wright. [Huddersfield], The Fleece Press, 2000. 33 x 23 cm. Cloth-backed patterned boards with a slipcase. 92 p. Illustrated, a.o. with prints from the original blocks and with tipped-in plates, partly in color. Set from Van Dijck and printed in 266 copies. First edition. Absolutely fine condition.
€ 275
* The pattern of the boards was made as a monogram ‘JBW’ by the artist in 1935. The letters form a very interesting wartime diary, that supply information about many artists and other people of note.

2678586. BUNYAN, John The Pilgrim’s Progress. Elstow Church edition. London, John Walker & Co., 1881. Leather inlaid with oak panels on upper and lower cover, adorned with a portrait and richly gilt, with gilt inscription ‘Warranted made of the Oak Taken From Elstow Church Previous to Restoration 1880’. (56), 386 p. All edges gilt. Illustrations by W. Gunston and others, engraved by R. Paterson. A little wear on spine and corners. Panels a bit bent.
sold
* Curious edition for which the oak panels from the roof of Elstow Church were used, where John Bunyan used to ring the bells in the 17th century. This oak was said to date from about 1530! Sale of this special edition of the Pilgrim’s Progress benefited the restoration of the roof and the addition of two stained glass windows in memory of Bunyan. With a preface about the church, a Life of Bunyan and after the text a useful index.

2679027. COUPERUS, Louis Handgeschreven, gesigneerd visitekaartje. 7,0 x 11,0 cm. Recto, gedrukt: ‘Louis Couperus/ Officier dans l’Ordre d’Orange-Nassau/ Correspondant du Journal “Haagsche Post”/ La Haye Pays-Bas’. Verso, in handschrift van Couperus: ‘Uit Algiers (Hôtel Conti-/ nental) zend ik met harte-/ lijke herinnering aan de/ geboden hulp dit boek/ aan O.I. Ravenstein./ Louis Couperus’. Enkele vlekjes. Los inliggend (achter papier en plakband) in: Louis Couperus, Xerxes (Rotterdam 1909).
verkocht
* Onbekend schrijven van Couperus op zijn toch al zeldzame carte de visite. De schrijver zette op 7 november 1920 voet aan wal in Algiers. Met zijn echtgenote betrok hij een kamer in het Grand Hotel Continental (‘200 kamers, 50 badkamers’, kopte de advertentie in Nederlandse kranten indertijd), waar hij met slecht weer van buikdanseressen genoot. Eind januari was de kustplaats Constantine voor het echtpaar Couperus de volgende bestemming in de Afrikaanse reis. Uit Couperus’ tijd in Algiers (december 1920-januari 1921) zijn geen andere brieven of briefjes bekend. De identiteit van de behulpzame heer of mevrouw Ravenstein blijft in nevelen gehuld.
Dit gedrukte visitekaartje is in geen enkele openbare collectie te vinden; Bastet maakt er in zijn biografie geen melding van. Tekst niet gepubliceerd in Louis Couperus, De correspondentie. Bezorgd door H.T.M. van Vliet (Amsterdam 2013).

8. ERENS, Frans Uit mijn dagboek. (Met een frontispice in 8 kleuren door Frans de Jong en een verantwoording door Harry G.M. Prick). Woubrugge, Avalon Pers, (1997). Ingenaaid met omslag. (24) p. Gezet uit de Romulus en met de hand gedrukt op Zerkall-Bütten in een oplage van 140 genummerde exemplaren.
€ 30

9. GAUTIER, Théophile Galanteries. Calvinopolis, Sur les presses pieuses de Roc et Pine, à l’enseigne du temple de Chaud Chat, [1930]. Ingenaaid. 32 p. Gedrukt in 100 genummerde exemplaren in rood en zwart. Rugje iets versleten. Boekblok los.
€ 69
* Dit is een van 69 exemplaren op Hollands van Van Gelder. Achter de fraaie, suggestieve verzinsels op de titelpagina verschuilt zich de Maastrichtse drukker Charles Nypels, zoals aan de typografie heel goed te zien is. Acht erotische gedichten (lang en kort), een met muzieknoten. Dutel 1627. Van Laar 109.

10. GIDE, André Over Duitschland. (Vertaald en ingeleid door P. [= Max Nord]). (Exemplaar met luxe uitgeversband). [Utrecht], De Bezige Bij, 1945. Halfperkament. Kop verguld. 32 p. Gedrukt in een oplage van 275 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 60
* Eén van de 275 ‘gewone’ exemplaren, in een luxe uitgeversband uit de tijd: rug van perkament met titel en auteur in goud en het vergulde vignet van De Bezige Bij op het voorplat. De Jong 314.

26085411. GIDE, André Moer. Vertaling M. Nijhoff. Brussel, A.A.M. Stols, 1944. 17 x 13 cm. Herbonden in paars halfleer met hoeken en gemarmerde platten (5 ribben), origineel omslag meegebonden. Kop verguld. 116 p. Gezet uit de Garamond en gedrukt in rood en zwart op velijn in 125 genummerde exemplaren. 1e druk in boekvorm. Rug verkleurd, klein schaafplekje.
€ 120
* Charmant luxueus boekbandje van Elias P. van Bommel. Nederlandse vertaling van ‘Paludes’. In het geheim gedrukt onder de Duitse bezetting in 1944, met een vals jaartal: 1929! De Jong 313. Van Dijk 634.

12. GOLDSMITH, Oliver The Vicar of Wakefield: A Tale Supposed to be Written by Himself. Bedford Park Chiswick, The Caradoc Press, 1903. 23 x 16 cm. Original limp vellum. With a slipcase, maybe from a later date. (20), 222 p. With a portrait etching as a frontispice, signed by Harry George Webb. Printed in red and black on Kelmscott handmade paper in 374 numbered copies (of which 14 on vellum). Capital letters and borders designed by H.G. and H.D. Webb. Binding slightly creased. Name in pencil on first flyleaf.
verkocht
* Attractive deluxe edition in excellent condition.

13. (HALCYON). GOETHE, J.W. von West-östlicher Divan. Maastricht, A.A.M. Stols, 1929 (= 1930). Vellum-backed boards. (6), 230 p. With copper-engraved portrait by Th. Levigne. Printed in red, blue and black in 125 numbered copies on Pannekoek paper. Some vague little stains on the paper.
€ 325
* This beautiful, massive book is usually bound in green cloth, some copies have deluxe bindings by Malcorps, but this half vellum version is original as well. The binding is adorned with the vignette John Buckland Wright cut in wood for the Halcyon series, one of the first works he did for Stols. Van Dijk 178.

14. HERAKLEITOS Fragmenten [vertaald door Everhard Hoek]. [Amsterdam, Balkema], 1944. Soepel PERKAMENT. Kop verguld. Onafgesneden. (48 p.) Oplage 100 exemplaren. Typografische verzorging J. van Krimpen.
€ 120
* Contemporain gebonden in een luxe band van heelperkament met rugtitel in goud. Tweetalige editie. De Jong 378.

wfh voor15. HERMANS, W.F. Originele zwart-witfoto. 5,9 x 8,3 cm. Op de achterzijde een potloodaantekening (‘Vóór de afreis/ Valkenburg’). 1941.
€ 95
* Twaalf eerstejaarsstudenten geografie zitten op een muurtje, tijdens een excursie naar Zuid-Limburg in juni 1941. Hermans is de vijfde van rechts (in plusfours!).

wfh tijdens16. HERMANS, W.F. Originele zwart-witfoto. 6,3 x 8,7 cm. Op de achterzijde een etiket van het Hermans-magazine en een potloodaantekening (‘Eperheide’), maar wel een originele, oude afdruk. 1941.
€ 95
* Mooi groepsportretje van ongeveer twintig eerstejaarsstudenten geografie, tijdens een excursie naar Zuid-Limburg in juni 1941. Hermans staat, breed lachend, op de achterste rij. J.P. Bakker zit op de voorste rij met geblokte kniekousen aan.

26786717. HYDE, Robert Wilson Guest Book. [San Francisco, Paul Elder, about 1909]. Oblong folio. 28 x 38 cm. Full green leather with gilt title and frame (Riviere and Son). Spine richly gilt with six compartments, each containing a vignette. Marbled endpapers. 140 p. All edges gilt. Printed in colors. Binding slightly worn. No inscriptions!
€ 450
* Fine and large art nouveau guest book, using various deluxe papers. Some pages with printed borders and mottos. Robert Wilson Hyde (1875-1951) was a leading art nouveau artist, living in Santa Barbara. Rare, especially in unused condition.

18. (INCUNABLE). SENECA, Lucius Annaeus Opera philosophica. Epistolae. [Venice, Johannes & Gregorius de Gregoriis, de Forlivio, about 1492]. Folio (31,8 x 21,8 cm). 18th century vellum with seven ribs. 237 ff (of 238, lacking only the final blank C10). 60 lines plus head line. Roman type. Capital spaces with guide letters. Binding a bit worn at lower corners, spine soiled and with an old ticket. 18th century bookplate (Joseph Mazarin?). Marginal notes (some trimmed) in a neat cursive contemporary hand, perfectly legible. A bit soiled and some stains. Tiny wormhole in margin starting from leaf cii to the end. A few restorations in margins. Some insignificant pinpoint holes in the text. In all a good copy.
€ 4750
* This attractive incunable contains the philosophical works and letters of Seneca, including his correspondence with Saint Paul (which is in fact a forgery from the 4th century), and also some works of the philosopher’s father Seneca the Elder, in the Middle Ages thought to be the son’s work. No colophon was printed in this book, the explicit ends with a quire register. Contemporary handwritten title on first blank with the Epitaph of Seneca (‘Cura, labor, meritum’) as a motto. With some misprints in the pagination and elsewhere (e.g. ‘Epitsolarum’ instead of ‘Epistolarum’ on leaf II). BMC, V, 595; Goff S-372, BSB-Ink S-269 (the copy that was used for reproduction has some slight differences in the typesetting). 59 copies (45 complete) in the various libraries (but not in the Dutch or the Belgian). = Inkunabel Venedig 1492.

26786419. (INCUNABLE). AQUINAS, Thomas Super tertio libro sententiarum Petri Lombardi. (&) Super quarto libro Sententiarum Petri Lombardi. Venice, Hermannus Liechtenstein, 26 Apr. 1490 & Venice, Bonetus Locatellus, for Octavianus Scotus, 23 May 1497. Two volumes in one binding. 34,4 x 22,5 cm. Fine gothic binding, spine renewed. Folio. The first volume: 150 leaves. Printed in two columns, using two font sizes for the text. At the beginning three large painted initials, two in red and one in red, blue and violet. With several 7-line red initials and many 3-line lombards, alternately red and blue. Rubricated. The second volume: 264 leaves. Printed in two columns, using two font sizes for the text. Full of decorated woodcut initials, two large ones at the beginning of the text. Inside upper cover with some notes and two early 20th century catalog clippings. First page of the book block with rubbed-out owner’s mark. A strip of the last page was cut out and replaced by a later strip of paper (no text loss). Some marginal notes. Outer pages a bit soiled and with some wormholes.
€ 12.000
* A contemporary binding: calf over wooden boards with brass clasps of gothic style, adorned with fleurs-de-lis, roses and lions in lozenges and circlets. Spine renewed (20th century) with brown pigskin. The Sententiae by Petrus Lombardus (1096-1160), an attempt at systematic theology, were commented on by Thomas Aquinas in the 1250’s, a very influential scholastic publication. This massive work was printed in four distinct parts. Hermanus Liechtenstein’s edition of the third part (his only) is a second edition; Locatellus’s edition of the fourth part is a fifth edition. Locatellus published the other three parts later, in 1498-1501. Goff T 167 & 172. A fine, large Venetian incunable with a nice contemporary binding, and very attractive on the inside.

26513720. (INCUNABLE). CICERO, Marcus Tullius Tusculanae disputationes. Cum commento. Venice, [Antonius de Strata], December 5, 1491. 29,5 x 21 cm. Vellum-backed boards with title label (20th century). 58 leaves. First blank with some handwritten notes of a slightly later date (citations of Quintillian and Juvenal) and owner’s inscription ‘Joannes antonius de paula’. Some repairs and humidity stains. Tiny worm holes with loss of a few letters. With one handwritten guide letter, no initials or rubrication. Marginal notes, hands, lines and some inkstains, partly cut short.
€ 3450
* Philosophic disputations in the city of Tusculum. Attractive incunable: text between commentaries in narrower colums. Complete. Pleasant modern binding. Goff C638.

21. (INCUNABLE). EUSEBIUS De evangelica praeparatione. Venice, [Bartholomaeus de Zanis], 10 November 1500. Translated from the Greek by Georgius Trapezuntius. Folio (31,3 x 20,7 cm). Modern vellum, flyleaves renewed, last blank missing. Bookplate of the Bibliotheca Philosophica Hermetica. 65 leaves. With large and small woodcut initials, of which the first has been colored. With owner’s mark on the title page, many contemporary marginalia, pointing fingers and underlining in various hands and colors, and on the colophon some page owner’s marks and the handwritten date 1515. Some creasing.
€ 5500
* A charming incunable, one of the last that was published. Funny small woodcut initials decorated with rabbits, winged mice, flowers and birds, but also renaissance men and monsters. Sometimes an inverted A has been used as a V! Goff E 123.

26785122. (INCUNABLE). FERRARIENSIS, Johannes De Coelesti vita. Venice, Matteo Capcasa (di Codeca), per Hieronymus Blondus, 19 December, 1494. 30,6 x 22,1 cm. Bound in morocco-backed boards around 1800-1850, with title label, a bit worn at the sides. Bookplate of Thomas South and of the BPhH. 72 leaves. Title printed in RED, with printer’s mark and decorated woodcut initials. Handwritten notes on title page and flyleaves.
€ 5850
* Broad-margined theological work. With a large metalcut initial ‘N’ and 3 large woodcut initials (C, M and B) plus numerous smaller woodcut or metalcut initials. Title page printed in red with a list of the essays contained in this book and a phoenix. Goff J313.


23. (INCUNABLE). MARCHESINUS, Johannes
Mamotrectus super bibliam. Venice, Simon Bevilaqua, 12 July 1492. 8vo (16,2 x 12,2 cm.) Old vellum with written spine title. 273 leaves. Title page (with just the word ‘Mamotrectus’) in photocopy. At the end, part of a benediction leaflet was used to fasten the book block to its binding. Three more identical leaflets plus four strips of a woodcut decoration were used to fill up the binding. Some inscriptions at the beginning and the end (a.o. a drawing of a flower vase on one of the last pages).
€ 3750
263390* Although soiled and a bit damaged, this is an unpolished, authentic incunable. This is the 21st of the 23 incunable editions of this text, usually called ‘Mammotrectus super bibliam’, however, in this book consistently spelled with one M: Mamotrectus, without ‘super Bibliam’. The meaning of this curious title is ‘nourisher on the Bible’, strongly suggesting ‘the Bible’s Breast Milk’. It’s a handbook explaining words and notions of the Bible and other important texts, such as the letters of Saint Jerome to Paulinus and Desiderius, but also about clothes of priests, Latin accents and other practical subjects. The Mammotrectus would be useful if you were preparing a sermon or some other priestly act. In the colophon another version of the title is used: Mamotrectus tam bibliae quam aliorum plurimorum librorum, ‘Mamotrectus from the Bible as well as from many other books’. Goff M252; BSB M-167. Extensive description on request (and in our catalogue 64). = Inkunabel Venedig 1492.

24. (INCUNABLE). PSEUDO-BONAVENTURA Meditationes vitae Christi, (or in full:) Meditationes devotissime totius vite domini nostri Jesu Christi. Venice, Manfredus de Bonellis, de Monteferrato, December 14, 1497. With at the end two poems: Bonaventura, Lignum vitae; and Johannes Peckham, Canticum de sanctissimo nomine Jesu Christi. 15,1 x 10,8 cm. Overlapping vellum. 66 leaves, the last blank (with mistakes in the page numbering). Title page with a woodcut of the Pietà on recto and another of the Crucifixion on verso. Text printed in two columns. One 5-line woodcut capital and numerous 2-line capitals. Reprint of a very popular book written by an unknown Franciscan. Large bookplate of Manfred Mehl, elegant bookplate (embossed, gilt, in colors) of the Bibliotheca Philosophica Hermetica. A little soiling and browning, vague light brown stain on title page, marginal inkstain at the end.
€ 4950
* Meditations about the life of Christ. Long attributed to St. Bonaventura. Second edition with illustrations. Goff B 899. 42 complete copies in libraries, but not in Belgium or the Netherlands (only BPH is mentioned, which is this copy).

265151G25. (INCUNABLE). SILIUS ITALICUS Punica. Cum commentariis Petri Marsi. Venice, Bonetus Locatellus for Octavianus Scotus, May 18, 1492. 31,5 x 20,5 cm. Flexible vellum, probably from the 17th century. 156 leaves. Watermark cross, snake and oxhead. With introductory letter by Marsus to Virginio Orsini and a Life of Silius Italicus. Text with commentary on each page. With several nice larger woodcut initials and a large woodcut printer’s mark ‘OSM’ at the end. Second Venetian edition. All edges gilt. With double (old) spine inscription. A bit soiled and worn, title in ballpoint on upper cover. Some text pages browned. Two old inscriptions in brown ink on the first two unprinted leaves, one crossed out, the other reads: ‘Vi sono monete di Smirne, che ricordano questo poeto consolare’.
€ 5450
* Punica, the largest epic poem that survived from Roman antiquity, was written in dactylic hexameters by poet and politician Tiberius Catius Asconius Silius Italicus (about 28-103 AD). In seventeen Books containing more than twelve thousand verse the Second Punic War is painted, from the moment Hannibal Barcas laid siege to Saguntum in 219 BC to the victory of Scipio the Younger at Zama (near Carthage, 202 BC).
The epos contains many classical heroic accounts of large battles in Spain, Italy and Carthago, but also praise for Silius’ contemporary employers, the emperors Vespasian and Domitian. Silius admired Cicero and Vergil so much that he acquired Cicero’s property at Tusculum and set Vergil’s birthday above his own. The inscription on the inside upper cover points to a coin occasioned by Silius when he was proconsul in Asia (minted in 77-79) honoring Titus and Domitian as caesars. Petrus Marsus (Pietro Marso, 1442-1512) was a student and close friend of Pomponius Laetus, who also wrote a commentary on Silius Italicus. A masterwork of austere Venetian book art, printed in firm text blocks from an attractive antiqua, awash in a sea of commentary in a harmonic smaller type. Simple title page stating only ‘Syllius Italicus. Cum com-/ mentariis Petri Marsi’. Goff S-508. BSB S-386. == Inkunabel, Venedig, 1492.

26. KEMP, Pierre Drie handgeschreven brieven en eenenveertig (41!) gedichten in (doorslag van) typoscript aan de redactie van De Gids. Diverse formaten. Zevenendertig bladen. Recto (en eenmaal verso). Gesigneerd ‘Pierre Kemp’ en gedateerd ‘Maastricht, 12-X-59’, ‘ma. 4-XI-’59’ en ‘Maastricht, 12-9-61’. 12, 10 en 14 regels tekst.
€ 800
* Een indrukwekkend aantal gedichten van Kemp in typoscript uit de jaren 1959, 1964 en 1966, uitgetikt door een redacteur van De Gids en ter controle gezonden aan de dichter. Kemp zette vervolgens, alvorens ze te retourneren, onder elk gedicht zijn naam.
In de begeleidende brieven is sprake van Kemps toenemende blindheid. ‘In verband met mijn oogziekte, kan ik dit nog wel schrijven, doch praktisch niet meer lezen. Binnen enkele weken zal wel moeten worden geopereerd’, schrijft hij op 12 oktober 1959. Over de in rood aangebrachte toevoegingen van de tijdschriftredacteur merkt Kemp in de tweede brief droog op: ‘Rood kan ik niet meer lezen. Ik laat U gaarne naar beste weten handelen’. In de derde brief trekt Kemp de gedichten ‘Cerisomanie’ en ‘Trombones en frambozen’ terug, omdat ze ook worden opgenomen in De incomplete luisteraar ‘die door Van Oorschot vóór mijn 75e verjaardag, 1 dec. a.s. wordt uitgegeven’ [deze gedichten werden echter wél in De Gids geplaatst].
Kemps naam of handtekening is onder elk getypt gedicht doorgestreept, opdat de zetter de auteursnaam niet onder elk gedicht zou plaatsen. De laatste reeks gedichten, hier door Kemp met een bibberende hand van titels voorzien, zou in De Gids worden gepubliceerd onder de noemer ‘Zeven gedichten over de dood’. Deze typoscripten bevatten tevens handgeschreven aantekeningen en aanwijzingen van een redacteur en een typograaf.
Bijzonder materiaal van een dichter die aan het laatste hoofdstuk van zijn leven was begonnen.

27. KOENEN, Marie Handgeschreven brief aan ‘Beste Hans’. 16,5 x 10,7 cm. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘Marie Koenen’ en gedateerd ‘Osborne Hotel/ Brugge, 13 Febr. 1939’. 44 regels tekst.
€ 25
* De schrijfster blikt terug op het feest ter gelegenheid van haar zestigse verjaardag, dat ze ‘bij m’n beste vrienden in Zuid-Limburg (mocht) vieren’. Ze schrijft uitvoerig over hoe druk ze het heeft, onder meer met achterstallige correspondentie ‘Als ik me niet tot vlugschriften bepaalde, zou ik m’n dagen wel geheel aan brievenschrijven moeten besteden’. Ze eindigt met een bemoedigend woord: ‘Blijf onversaagd streven naar de vervulling van je idealen. Sursum Corda!’

28. KUSTERS, Wiel, en Huub BEURSKENS Het graf van Dubois. (Met twee originele lino’s van Huub Beurskens). Baarn, Atalanta Pers, (1983). Ingenaaid (Siamese bindwijze: twee ingenaaide boekjes in één doorlopend omslag). 20; 28 p. Gedrukt in een oplage van 104 genummerde en door de auteurs gesigneerde exemplaren. 1e druk.
verkocht

26798129. KUSTERS, Wiel De trap. (Met een originele foto van Kim Zwarts en kleurige vignetten van Arjen van Prooijen). Maastricht, Scorpio, 1989. Halflinnen met zware, opgelegde platten (Réliure d’art). (16) p. Gedrukt in een polage van 100 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 25
* Gesigneerd door auteur en kunstenaar onder het colofon.

30. KUSTERS, Wiel De gang. (Met zeven originele etsen van Gèr Boosten). Venlo, Van Spijk, (1980). 25,8 x 22,6 cm. Linnen in cassette. (56) p. Gedrukt op 140 grams Van Gelder in een oplage van 100 genummerde en door de schrijver en illustrator gesigneerde exemplaren. De etsen werden gedrukt op 300 grams Hahnemühle.
€ 95
* Bibliofiele uitgave met mooie etsen van Boosten. De handelseditie verscheen in 1979 bij Querido, niet geïllustreerd.

26812331. LOVECRAFT, H.P. The Shadow Over Innsmouth. With wood engravings by Shinsuke Minegishi based on drawings by Hieronymus Bosch. (ICHTHYIC edition). Vancouver, British Columbia, Heavenly Monkey Press, 2005. 20 X 13 cm. Hand-bound copy with a double case. 150 p. Uncut. This is one of 25 Roman numbered copies, the ICHTHYIC edition printed on Nideggen paper with proofs of the engravings on Gampi. Light inside crease of frontispice, otherwise fine.
€ 800
* A very beautiful and extraordinary book, a bibliophile homage to Lovecraft of the highest level. Love for fine paper radiates from Rollin Milroy’s Heavenly Monkey Press! Remarkably delicate binding and casing in excellent condition. With original prospect, printed in two colors and with a monster-rich wood engraving.

32. (MAASTRICHT). DROP, W. De waarheid inzake de Maastrichtsche schietpartij op 16 October 1929. De provocaties van Katholieke zijde bewezen. [Amsterdam], Soc.Dem. Arbeiderspartij / N.V.V., 1929. Geplakt rugje. 16 p. Met omslagtekening van Jan Rot. 1e druk. Aan de randen flink versleten.
verkocht
* SDAP-brochure met fraai omslag, helaas in matige staat.

26772033. MAASTRICHT Almanach nouveau curieux pour l’année bissextile de N. Seigneur MDCCLX avec les noms des Mrs. du Noble Magistrat Ind. de cette Ville (…). Maestricht, Henry Landtmeter, [1759]. 9,7 x 5,7 cm. Contemporain karton. (144) p. Maandkalender met wit doorschoten. Met 22 afbeeldingen van munten in houtsnede. 1e druk. Band beschadigd, voorplat los, gerepareerd met Scotch tape. Wat gebruikssporen.
verkocht
* Zeer zeldzame, aardige Maastrichtse miniatuuralmanak voor het jaar 1760. Dit jaar niet in Worldcat of NCC.


34. MAASTRICHT
Le petit Almanach universel pour l’an bissextil MDCCXX. De la Création du Monde 5720. Du déluge Universel 4064. (…) Avec une Nouvelle Table de la distance & de la grandeur des principales Villes. Maestricht, J. Delessart, [1719]. 9,9 x 3,6 cm. Contemporain kalfsleer. (80) p. + gegraveerde uitklaptabel voor de afstanden tussen de belangrijkste plaatsen van de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden en omliggende landen. 1e druk. Band beschadigd en gevlekt, uitklaptabel gerepareerd. Wat verfomfaaid en met enkele ezelsoortjes.
verkocht
267739* Maandkalender, maanstanden, astrologische data; geboortedata van de koninklijke en vorstelijke families van Europa; geschiedenis van 1697-1719 (afgesloten op 20 oktober van dat jaar); aankomst en vertrek van de postkoetsen; tabel van de oppervlakte van een aantal steden in de Nederlanden (kleinste: Arnhem, 620 roeden – grootste: Gent, 3500 roeden); verhaaltje over Luik, en tenslotte een ‘Almanach du Jardinier’ met adviezen per maand. Zeer zeldzame en vroege, informatieve Maastrichtse miniatuuralmanak voor het jaar 1720, slechts twee vingers groot! Dit jaar niet in Worldcat of NCC.

35. MATTHEUS, S. Lijdensverhaal van Onzen Heer Jesus Christus. Maastricht, Middelbare Kunstnijverheidsschool, 1937. Cahiersteek. 20 p. Gedrukt met de halfvette Hollandsche Mediaeval van S.H. de Roos op Pannekoek in paars, bruin en zwart in een oplage van slechts 30 op naam gedrukte exemplaren. Omslag deels iets verschoten.
€ 75
* Mooi gedrukt boek door de jongens (en meisjes?) van de typografieklas van de Maastrichtse kunstnijverheidsschool, die duidelijk onder de invloed van Charles Nypels stonden. Vignet in houtgravure op de titelpagina. De tekst begint met een paginagrote, van een engel voorziene initiaal I! De naam voor dit exemplaar is niet ingevuld.

26794436. MIDDLETON, Sam (Catalogus). (Met een inleiding door H. Sonnenberg). Rotterdam, Galerie Delta, 1962. Geniet (8) p. Geïllustreerd. Kreukje.
€ 450
* Catalogus bij een maart 1962 bij Galerie Delta gehouden expositie.
BIJZONDER GETRUFFEERD EXEMPLAAR: met op de binnenzijde van het vooromslag een originele collage, verrijkt met inkt en witte verf, gesigneerd en gedateerd ‘MIDDLETON ’63’. Op het omslag staat middels sjabloonletters met zwarte verf het woord ‘Collage’ geschilderd, dit werd op pagina (1) herhaald met witte verf. Fraai, vroeg en expressief kunstwerk van de ‘Master of collage’.

25126137. (NIEUWENHUIS, Theo). (DEYSSEL, Lodewijk van) Prospectus: ‘Verschenen: Een liefde door L. van Deyssel – Tweede druk.’ Amsterdam, Scheltema & Holkema’s Boekhandel, [1899]. Plano. 21,5 x 14 cm. Gedrukt in rood, bleekgroen, donkergeel en zwart naar ontwerp van Th.W. Nieuwenhuis. Met verso een deel van een recensie door Kloos en een door De Koo, beide uit 1888. Hapje van enkele mm uit rechterrand.
€ 175
* Het moeilijk te vinden, gelithografeerde prospectus voor de tweede druk van Van Deyssels beruchte roman Een liefde. Met op de achterzijde de curieuze toevoeging bij de recensies: ‘Wij drukken enkele regels cursief, ten einde den lezer er op attent te kunnen maken, dat in den thans verschenen herdruk de woorden en zinnen waarop die regels doelen, door den auteur geschrapt zijn, zooals men in de voorrede door hem aan dezen tweede druk toegevoegd, lezen kan.’ Die cursiveringen betreffen de onwelvoeglijkheid van bepaalde passages (Kloos) en de ‘onnoodige, naturalistische toevoegselen, [die] zulk een zielkundige studie tot een verboden vrucht maken’ (De Koo).
Klassiek, begeerlijk voorbeeld van Nederlandse Art Nouveau. Braches, Nieuwe Kunst Documentatie (Amsterdam 2006) 1442: 17.
Bijgevoegd: Lodewijk van DEYSSEL Een liefde. Amsterdam, Scheltema & Holkema, 1899. Oorspronkelijk linnen. VIII, 376 p. 2e druk. Met op pagina VII-VIII een voorbericht bij de tweede druk, dat begint met de zin ‘De tweede uitgave van den roman Een Liefde verschijnt zonder de zoogenaamd onvoegzame of onzedelijke uitdrukkingen, die in de eerste uitgave voorkwamen’.

26790338. (NIEUWENHUIS, Theo). HOFKER, Jan Gedachten en Verbeeldingen. Met Inleiding van L. van Deyssel. (With an original etched portrait of the author by Willem Witsen). Amsterdam, S.L. van Looy, 1906. Original (dark) honey-coloured full vellum with dark brown and natural decorations and lettering (batik) combined with lines and dots blocked in gold (signed by T[heo] N[ieuwenhuis]). All edges gilt. (10), 144 p. One of only 50 deluxe copies on mould-made paper by Van Gelder. First edition. Spine very slightly worn. Two library stamps on flyleaf and first blank page. Signature on first blank page ‘C.F. Hofker’.
€ 2950
* Fantastic deluxe binding executed in batik after a design by Nieuwenhuis. This magnificent edition, one of the pinnacles of Dutch Art Nouveau bookbinding, was distributed among friends and admirers of Hofker (1864-1945), a contributor to the periodical De Nieuwe Gids and a friend of many ‘Tachtigers’. Nieuwenhuis specially painted the owner’s monogram on the lower cover of the copies that were sold. In this case it is ‘F.H.’: most likely the eldest brother of the author, Cornelis Fredrik Hofker (1849-1921). Binding signed by J. Mensing. Braches, Nieuwe Kunst Documentatie (31.05.11) cf. 1488:11 (14). A copy of the ordinary edition is added for comparison. It is much smaller, modestly bound in blue cloth, without portrait and with different initials and vignettes.

25803039. (NIEUWENHUIS, Theo). HOFKER, Jan Gedachten en Verbeeldingen. Met Inleiding van L. van Deyssel. (With an original etched portrait of the author by Willem Witsen). Amsterdam, S.L. van Looy, 1906. Original (light) honey-coloured full vellum with brown and pale blue decorations and lettering (batik) combined with lines and dots blocked in gold (signed by T[heo] N[ieuwenhuis]). All edges gilt. (10), 144 p. One of only 50 deluxe copies on mould-made paper by Van Gelder. First edition. Tiny dents around the H of Hofker’s name on upper cover.
€ 2950
* In this case the owner’s monogram is probably ‘JU’ or ‘UJ’ (it is a bit vague), but no corresponding name is known. Binding signed by J. Mensing. Braches, Nieuwe Kunst Documentatie (31.05.11) cf. 1488:11 (13). A copy of the ordinary edition is added for comparison. It is much smaller, modestly bound in blue cloth, without portrait and with different initials and vignettes.

2203940. NOOTEBOOM, Cees, Wiel KUSTERS en Angèle REINDERS Rijmpost. (Met vier linosnedes van Angèle Reinders). Maastricht/Eefde, De Lange Afstand, 1999. Ingenaaid met flappen. (8) p. Met de hand gezet uit de Baskerville en de Meidoorn en gedrukt op Zerkall-Bütten in een oplage van 75 exemplaren. 1e druk.
verkocht
* Twee gedichten van Kusters en twee van Nooteboom. Gesigneerd door beide auteurs onder het colofon. Jaarwisselingsgeschenk 1998/1999.
Inliggend: plano, met de hand gezet en gedrukt, waarop in crytische bewoordingen wordt medegedeeld dat onderhavige uitgave ruim een maand te laat verscheen.

41. NYPELS, George Handgeschreven briefkaart aan ‘Geachte Heer Mulder’. 8,6 x 13,8 cm. Recto en verso. Gesigneerd ‘Nypels’ en niet gedateerd [= circa december 1932]. 6 regels tekst.
verkocht
* Op de voorzijde van de kaart is een heel aardig portret in blauwe, rode en zwarte inkt gedrukt: ‘Met mijn hartelijkste wenschen/ voor 1933’. Op de achterzijde schrijft hij over drukte, vanwege voorbereidingen voor een correspondentschap in Wenen. ‘Hoop dat ’t in 1933 beter en daar goed zal blijven gaan. Had geen tijd met naar Blaricum te komen. Fons was hier. Ziet er patent uit’. De Maastrichtenaar George Nypels (1885-1977), een broer van drukker Charles Nypels, was correspondent voor het Algemeen Handelsblad en maakte van nabij de opkomst van Hitler, Mussolini en het fascisme mee.

Filipa_0003 - kopie42. PHILIP II OF SPAIN, King Letter Signed to Henry of Valois, Duke of Anjou, later King Henry III of France. Dated ‘Madrid a xxiiii. de Novembre 1572′. Written by a secretary, Gabriel de Cayas, with his signature. Folded leaf of paper with circular watermark. 30,3 x 21,7 cm. 10 lines in a neat chancellor’s hand, with Philip’s signature ‘Yo El Rey’ (I The King) and ‘buen Germano de.v.al’ (‘de vuestra alteza’ = Good Brother of Your Highness). Folded as an envelope with address in the secretary’s manuscript and in a cursive hand ‘La Depesche du Conte d’Arenbergue’ (The Message of the Count d’Aremberg’). Traces of a wax seal. Some creasing and light browning. (Added: an extensive background dossier (partly in Dutch), including publications on the House of Aremberg.)
€ 2500
* King Philip (1527-1598) wishes Henry of Anjou (1551-1589) luck with the birth of the daughter of his older brother, King Charles IX of France (1550-1574). He sends this letter to the Duke through Count Charles of Aremberg (1550-1616), who performed diplomatic services for him. The Duke of Anjou is invited to trust the Count of Aremberg in everything, to believe all he will say on behalf of Philip, and tell the Count whatever Anjou wants to happen. Philip will endeavor to provide Anjou with all the good will he is well-known for.
Henry of Anjou was the younger brother of Elisabeth of Valois (1545-1568), Philip’s third wife. But the term ‘bueno germano’ might as well be a formula of courtesy.
We should see this letter in the light of the massacre of St. Bartholomew’s Day, when the leaders of the Protestant party in France were slaughtered, which had taken place three months earlier. Philip was excited about that bloody reckoning, it is the only time that is known of the King, that he laughed! The ambitious Duke of Anjou was regarded by many of his contemporaries as an important instigator of the St. Bartholomew’s Day Massacre. No doubt Philip was keen to keep Henry of Anjou on his side. The promise with the well-known goodwill refers to bribery.

26810643. RAVEEL, Roger Roger Raveel tekent over het tekenen van Roger Raveel. (Dokkum, Kalamiteit, 1983). Geïllustreerd linnen. 30,7 x 21,6 cm. (56) p. Gedrukt in halftoon rasterloos offset in een oplage van 600 door de kunstenaar genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk.
verkocht
* Raveel maakte speciaal voor deze verhalende uitgave zijn tekeningen op transparant tekenfolie. Gezocht kunstenaarsboek!

44. SEUPHOR, Michel De 64 hexagrammen van de Yi-King. Winterswijk, Het Mondriaanhuis, 1989. Halflinnen. (72) p. Gedrukt in een oplage van 150 genummerde en door de kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk.
verkocht
* Uitgave ter gelegenheid van de 88ste verjaardag van de kunstenaar. De 64 tekeningen worden voorafgegaan door Seuphors tekst ‘Le monde est rond’, ook in het Nederlands opgenomen, vertaald door G.J. Nijhuis.

26812545. SHAW, George Bernard Shaw Gives Himself Away. An Autobiographical Miscellany. Tregynon, Gregynog Press, 1939. 25 x 17 cm. Full inlaid leather. (4), xii, 196 p. Uncut. With wood engraved portrait of Shaw by John Farleigh. Printed in 300 numbered copies on bluish wove paper hand-made by Arnold and Foster. First edition. Top of spine worn. Orange leather on backstrip a little discolored. Boards not absolutely straight.
€ 650
* Fine sturdy deluxe book with striking binding design by Paul Nash (stamped in red: ‘Gregynog Press Bindery – Paul Nash’ on lower inside cover). Black morocco inlaid with abstract letter forms GBS.

46. SMEERMAAS-LANAKEN Assisenhof der Provincie Limburg te Tongeren. Zaak H. Alofs moord en diefstal gepleegd te Smeermaas, den 20/21 Maart 1881. Smeermaas-Lanaken, Jos. Russel, (1881). Genaaid en losgehaald uit convoluut. 26 p. Rug en randen beschadigd en versleten. Wat geplakt.
verkocht
* Matige staat, maar een zeldzame woordelijke weergave van de zitting van de rechtbank bij de opzienbarende moordzaak op de weduwe Breuls.

47. (STREUVELS, Stijn). ERENS, Frans Bibliographie. Stijn Streuvels, Land en Leven in Vlaanderen. Origineel handschrift van Frans Erens van een recensie voor het maandblad De Gids, verschenen in 1924. 5 eenzijdig in inkt beschreven bladen. 27,2 x 20,5 cm. Met doorhalingen en verbeteringen. Gesigneerd ‘F. Erens’, merkwaardig genoeg in het handschrift van Sophie Erens-Bouvy, de echtgenote van de auteur.
€ 220
* In de marge in ander handschrift: ‘Voor Maart. Proef aan Mr. F. Erens/ Heihof bij Heerlen.’ En in blauw potlood: ‘spoedig proef vK’, waarschijnlijk uitgever Van Kampen.
Bijgevoegd: Apart gepagineerde overdruk van de recensie uit De Gids. 4 p. Met één handgeschreven correctie.
De schrijver en criticus Frans Erens (1857-1935) wordt ook wel de Limburgse Tachtiger genoemd, naar de Nederlandse literaire stroming ‘De Tachtigers’. Hij woonde in de jaren 1881-1883 in Parijs waar hij bevriend raakte met schrijvers als Maurice Barrès, Charles Cros, Joris-Karl Huysmans en Jean Moréas. Zijn onder de titel Vervlogen jaren verschenen memoires zijn een genot om te lezen.

48. THIRY, Marcel Statue de la fatigue. (Frontispice de George Minne). (Liège, Union Liégoise du livre et de l’estampe – printed in Maestricht by A.A.M. Stols, 1934). 29 x 20 cm. Full vellum. Top gilt. 72 p. Set in Lutetia and printed in red and black on greenish paper (‘vergé verdâtre à la forme’) of J. Barcham Green & Son in 70 numbered copies. First edition.
€ 75
* This copy unnumbered. Large, attractive book of poems bound in vellum (name of the author on the spine: ‘Thiri’). Édition originale; a second edition was printed in the same year in 350 copies. Van Dijk 335.

26807849. (TYTGAT, Edgard). BOURGUIGNON, Paul-Henri En écoutant Toone jouer le bossu. Illustrations d’Edgard Tytgat. (Met een inleiding door Julien Flament). Bruxelles, R. Dupriez, (1944). Ingenaaid in omslag. 72 p. Typografische verzorging Jos Leonard. Gedrukt op Hollands van Van Gelder in een oplage van 510 genummerde exemplaren. 1e druk. De meeste katernen liggen los, maar een mooi exemplaar.
€ 220
* Met 12 kleurige illustraties au pochoir door Edgard Tytgat (waarvan tien paginagroot) plus éen op het omslag.

26362350. WERUMEUS BUNING, J.W.F. ‘Een Boekje van den Wijn. Bevattende een sprookje vooraf, een bruiloftsrede tot besluit, benevens alle wetenswaardigheden over den wijn en wat er bij past, die in kort bestek verzameld kunnen worden’. Origineel handschrift. 22,0 x 17,8 cm. Gebonden in verguld heellinnen (bladen vrij kort afgesneden). 71 bladen. Alleen recto. Gesigneerd op het tweede blad ‘In opdracht van de Firma -/ geschreven door J.W.F. Werumeus Buning’. Met talloze aanvullingen, doorhalingen en correcties van de auteur.
€ 600
* Manuscript van de gelijknamige uitgave, volgens het handgeschreven impressum ‘Gedrukt te Haarlem op het klokhuis/ plein door J.H. Enschedé en Zonen/ in den jare 1936’, voor de Vereeniging van Nederlandsche Wijnhandelaars in een oplage van 47.000 exemplaren. Humoristisch proza over het magische druivensap van de auteur van het bekende kookboek 100 avonturen met een pollepel. Dit dorstlessende, uitgebreide werkhandschrift is blijkens enkele zetaanwijzingen ten burele van een typograaf (Jan van Krimpen?) beland.

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 8 maart 2016 door in NIEUWSBRIEF.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 227,204 bezoeken
Copyright © 2007-2017 antiquariaat Fokas Holthuis
%d bloggers liken dit: