antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 745: Amuses

Volgend weekend staan wij, te midden van vijftig collega’s uit binnen- en buitenland, op de Amsterdam Book Fair. We zijn intussen druk aan het beschrijven en inpakken. Dit weekend verschijnt er nog een catalogus op papier. In deze beurs-nieuwsbrief vindt u vijf amuses die naar méér smaken.

Amsterdam International Antiquarian Book Fair
Marriott Hotel (Stadhouderskade 12 te Amsterdam)
Zaterdag 30 september 13.00-18.00 uur
Zondag 1 oktober 11.00-18.00 uur
Gratis toegang


1. BROOD, Herman Zoon van alle moeders. Amsterdam, De Bezige Bij, 1988. Garenloos. 96 p. 1e druk. Wat verkleurd en verfomfaaid.
€ 125
* Exemplaar met paginagrote, handgeschreven, gesigneerde opdracht van de dichter op de Franse titel: ‘* helderziende/ brood*/ signeert/ voor/ richard/ (inderdaad,/ nee)’.

 

2. MÉRODE, Willem de Ganymedes. Een gedicht. Met vijf (= 6) houtsneden van Johan Dijkstra. (Amsterdam, De Gulden Ster, 1924). Ingenaaid, op Chinese blokboekwijze met raffia gebonden. 30 p. Gedrukt in een oplage van 125 genummerde en door dichter en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk. Omslag deels minimaal verbruind.
€ 600

 

 

3. REVE, Gerard Getypte brief aan ‘Lieve Jongens [= Jan Wolkers en Annemarie Nauta]’. 27,4 x 20,9 cm. Op briefpapier van ‘Tirade’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘Gerard’ en gedateerd ‘Amsterdam, 22 oktober 1959’. 71 regels tekst. Met een originele envelop [poststempel: ’15 VII 1959′ – zie de noot].
€ 1500
* Fabuleus verslag van een mislukte ontmoeting, naar aanleiding van het lenen van een leunstoel. ‘Ik moest toch in de buurt zijn en ben met mijn zieke lichaam helemaal door de stad gelopen met de stoel maar later dacht ik dat jullie vast kwaad moeten zijn geweest want vermoedelijk zijn jullie door mijn bonzen gestoord in de geslachtsdaad, dat moet haast wel, want het was er volstrekt het weer voor’. Vervolgens uitgebreid over eerder die middag aangeschafte onderdelen (‘1 verloopstukje, 1 T-stukje, 1 slangkop, 1 3/8 nippel, 1 kraanplaat’) voor een aan te leggen waterleiding. Toen om half vier ’s middags bleek dat Wolkers niet thuis was, heeft Reve de stoel afgegeven aan de voordeur van een winkel, ‘uit vrees dat hij door de vuilnisman plotseling meegenomen zou worden’.
Tevens over de schoonheid van Maria: ‘Er ontbreekt wel iets, maar ze is verblindend mooi. Waarschijnlijk is ze te efficiënt en te beheerst, en maakt ze een evenwichtige indruk terwijl het een ziedende pot waanzin is […] Annemarie is veel meer een echte vrouw en heeft veel meer charme – het is net wat je hebben wilt’. Voorts uitvoerig over een bezoek aan Elseviers Weekblad: ‘Men liet mij kennis maken met Bantzinger, ook zijn gepoetste en gelikte joker […] Ik legde uit, althans probeerde aan de half kale Mr. J.H.M.G. Barkey Wolf uit te leggen, dat de dood eigenlijk het enige belangrijke onderwerp in de literatuur is […] de bereisde Bantzinger begon toen over stierengevechten, die ik zei misselijk te vinden, omdat de uitslag vast stond. Eerlijke vrijwillige tweegevechten tussen mensen zou ik appreciëren, vooral als het beide mooie jongens waren en ik de overwinnaar ten geschenke zou krijgen. (Deze laatste beide voorwaarden verzweeg ik.)’ Laatste zin: ‘Nu ga ik de brief posten. Ik ben uw broeder in Jezus Christus onzen Verlosser en Zaligmaker’.
Vier dagen na deze mislukte ontmoeting troffen de jonge schrijvers elkaar alsnog: op de vierendertigste verjaardag van Wolkers, waarbij de stoel van Reve ongetwijfeld van pas kwam. Gerard Reve en Jan Wolkers leerden elkaar kennen toen Wolkers in februari 1959 het verhaal ‘Het Tillenbeest’ instuurde voor Tirade. Het eerste schriftelijke contact dateert van 6 juni 1959. Deze geheel ongepubliceerde brief – de vierde of vijfde die Reve aan Wolkers zond – wordt bewaard in de envelop van de tweede brief, gedateerd 15 juli 1959. Zie voor achtergronden: ‘Het was een heel knappe jongen, dat moet je niet vergeten. Interview met Jan Wolkers door Diederik van Vleuten’. Pagina 9-21 in: Het volle leven. Herinneringen aan Gerard Reve (Amsterdam 2006).
U ziet het goed: deze amuse hebben wij al in 2009 opgediend. De brief werd toen verkocht, maar is onlangs opnieuw in ons bezit gekomen.

 

4. RÜHL, Frans Vieze, vuile …. sorry. (Amersfoort), A.J.P. theather- en filmonderneming [sic], 1966. A5. Voor- en achterkant met portret. (68) p. Gestencild. 2e druk (op de titelpagina staat ‘eerste uitgave februari 66/ tweede uitgave februari 66’). Sleets aan de randen, stukgelezen, buitenkant wat vies en vuil (sorry). Achterin schreef Simon Vinkenoog in blauwgroene viltstift zijn naam.
verkocht
* Berucht werkje uit de Provo-tijd met bijbehorend juridisch dossier! De Amersfoortse politie achtte de literaire uitgave van de belevenissen van een jongeman (met een meisje, haar moeder en haar grootmoeder) pornografisch en nam in april 1966 de resterende oplage bij de uitgever in beslag, circa de helft van de totale oplage van 80 stuks, en arresteerde de negentienjarige schrijver. Simon Vinkenoog benaderde de advocaat Frits Frenkel om de verdachte (die al een andere advocaat had) bij te staan. Dit exemplaar van Vieze vuile …. sorry bevat zes bladen aantekeningen van Frenkel in handschrift én een op deze notities gebaseerde getypte brief (doorslag, 8 bladen) aan de Arrondissementsrechtbank te Utrecht, waar de zaak zou voorkomen. In de brief worden onder meer vergelijkbare gevallen aangehaald, zoals Bob en Daphne, God, Nederland en Oranje, Nader tot U, maar ook de romans Op afbetaling en Juffrouw Lot van Vestdijk. De officier van Justitie eiste eind oktober 1966 een boete van 50 gulden en vernietiging van het gewraakte werk. Hoe het afliep, vertelt de historie niet.
Uniek exemplaar van een onvindbaar boekje!

 

5. SHAW, George Bernard Shaw Gives Himself Away. An Autobiographical Miscellany. Tregynon, Gregynog Press, 1939. 25 x 17 cm. Original full inlaid leather. (4), xii, 196 p. Uncut. With wood engraved portrait of Shaw by John Farleigh. Printed in 300 numbered copies on hand-made bluish wove paper. First edition. Top of spine worn. Orange leather on backstrip a little discolored. Boards not absolutely straight.
verkocht
* Fine sturdy deluxe book with striking binding design by Paul Nash (stamped in red: ‘Gregynog Press Bindery – Paul Nash’ on lower inside cover). Black morocco inlaid with abstract letter forms ‘GBS’.

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 21 september 2017 door in NIEUWSBRIEF.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 241,095 bezoeken
Copyright © 2007-2017 antiquariaat Fokas Holthuis
%d bloggers liken dit: