antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 1085: Uit het moeras

Zeep, theater, Leiden, bisschoppen, oude documenten, Haan, Halcyon, dat zijn de uiteenlopende toeters waarop in deze nieuwsbrief geblazen wordt. Laten wij uit het moeras komen en toeteren! Of wie ervoor heeft doorgeleerd, de benijdenswaardige, toetere gearticuleerd. Er zijn mensen die van hun achternaam Bloéb heten, zij trekken ons uit het moeras omhoog!


1. APOLLINAIRE, Guillaume Zone. In een vertaling van Paul Claes. (Gent, Druksel, 2012). Cahiersteek met lichtrood omslag. 32 p. Tweetalig – Frans en Nederlands. Gedrukt in 126 genummerde/ geletterde exemplaren, alle gesigneerd door de vertaler. 1e druk. Gevoelig omslag iets verkleurd.
Verkocht
* Poëzie.

2. AUDEN, W.H. Alone. (With a drypoint etching by Peter Yvon de Vries). Amsterdam, De Lange Afstand, 1983. Vouwblad. Met de hand gezet uit de Egmont en gedrukt op handgeschept papier in een oplage van slechts 15 genummerde exemplaren.
€ 50
* Gedicht in het Engels, colofon in het Nederlands. Nogal lichamelijke prent.

3. BASTET, F.L. Lucella. Oorspronkelijk handschrift. Gelinieerd cahier.(72) p.
€ 500
* Lang, ongepubliceerd gedicht van 65 pagina’s (exclusief motto) van een nog piepjonge, 22-jarige Bastet, geheel geschreven in gepaard rijm. Op het omslag staat ‘Lucella/ Frédéric Bastet’, hetgeen wordt herhaald op pagina (1) als titelpagina. Op pagina (70) schreef de auteur ‘Haarlem-Leiden/ Voorjaar 1948-1949/ Frédéric Bastet’. Over dit gedicht konden we niets vinden.
‘Laat nu de roede van de tijd/ weer het bazalt der eeuwigheid/ tot water slaan en dit gedicht/ uit diepe wouden naar het licht/ de dorst der landen overvloeien/ om er een tuin te doen ontbloeien/ van lentegroen en niet te noemen/ vlindergetooide duizend bloemen’.

4. (BISSCHOP). ALFRINK, Kard. B.J. Gesigneerde reproductie van een foto. 14 x 10,5. Gesigneerd ‘+ Bern. Kard. Alfrink’.
€ 25
* Alfrink, in vol ornaat, bladert in een boek. Kardinaal Alfrink was van 1955 tot 1975 aartsbisschop van Utrecht.

5. (BISSCHOP). BAETEN, Mgr. J.W.M. Uit een brief geknipte handtekening. Met de getypte tekst ‘Met alle hoogachting’ en ‘B.v.B’ (= bisschop van Breda).
€ 15
* Baeten was van 1951 tot 1962 bisschop van Breda.

6. (BISSCHOP). BEKKERS, Mgr. W.M. Uit een brief geknipte handtekening. Met de getypte tekst ‘Met de meeste hoogachting’.
Verkocht
* Boerenzoon Bekkers uit Sint-Oedenrode was van 1960 tot aan zijn dood in 1966 bisschop van Den Bosch, een ruimdenkende prelaat die voeling had met de gewone gelovige, een van de weinige bisschoppen die echt populair zijn geworden.

7. (BISSCHOP). HENDRIKSEN, Mgr. Th.G.A. Gesigneerde zwart-witfoto. 13,5 x 9 cm. De bisschop in vol ornaat.
€ 15
* Zijne Hoogwaardige Excellentie knippert tegen de zon. Monseigneur Hendriksen (1907-2001) was van 1961 tot 1969 hulpbisschop van Utrecht.

8. (BISSCHOP). HUIBERS, Mgr. J.P. Twee handgeschreven brieven aan ‘Beste Vriend Theo’ en ‘Beste jonge vriend’. Gesigneerd ‘+ J.P. Huibers en gedateerd ‘1 Sept 1960’ en ‘Heemstede 9-2-61’. 48 resp. 54 regels.
€ 45
* Vriendelijke, uitvoerige herderlijke brieven waar het Rijke Roomse leven nog volop uit spreekt.
Bijgevoegd: originele zwart-witfoto van Huibers met uitgebreide, gesigneerde opdracht op de achterzijde, gedateerd ’28-2-62′. 14 x 10 cm.
Voorts: reproduktie van een kleurenfoto van Huibers in vol ornaat, met daarop een opgeplakte opdracht: ‘Van harte bid ik Gods beste zegen over je af. Met vriendelijke groet + J.P. Huibers’
Huibers was bisschop van Haarlem van 1935 tot 1960.

9. (BISSCHOP). ZWARTKRUIS, Mgr. Th. Getypte brief aan ‘Zeer geachte heer Röling’. Op briefpapier van het Bisdom Haarlem. Gesigneerd ‘+ Th. Zwartkruis’ en gedateerd ‘Haarlem, 11 februari 1974’. Drie regels tekst. Met de originele envelop.
€ 20
* Geadresseerde had om het adres van de Kleine Zusters van Charles de Foucauld gevraagd. Zwartkruis was bisschop van Haarlem van 1966 tot aan zijn dood in 1983.

10. BISSCHOPPEN, NEDERLANDSE Handschriften van drie Nederlandse bisschoppen en drie andere monseigneurs (1929), alle gesigneerd. Originele handschriften met de pen geschreven in 1929 op vellen getint, stevig papier van 26 x 21 cm. Alle in uitstekende staat.
1. Mgr. J.D.J. AENGENENT, bisschop van Haarlem. 10 regels. Heilwens. Met blindstempel.
2. Mgr. A.F. DIEPEN, bisschop van ‘s-Hertogenbosch. 15 regels. Over het Genootschap tot Voortplanting des Geloofs.
3. Mgr. Bernard ERAS, procurator (vertegenwoordiger) van het Nederlands Episcopaat te Rome. 13 regels. Oproep tot de missie.
4. Mgr. A.H.L. HENSEN (1854-1932), hoogleraar kerkgeschiedenis. 10 regels. Citaat van de heilige Bonifatius als missionaris in Germanië, met inleiding. Getekend met zijn pauselijke eretitel als apostolisch protonotaris.
5. Mgr. P. HOPMANS, bisschop van Breda. 21 regels. Over de missie-wens van paus Pius XI.
6. Mgr. Lorenzo SCHIOPPA (1871-1935), apostolisch nuntius en internuntius (vertegenwoordiger van de paus) te Den Haag. 3 regels. Citaat uit een psalm.
€ 120
* Zelf geschreven teksten in originele handschriften, die bestemd waren voor de Haagse missietentoonstelling, gedateerd in mei-september 1929.

11. (BISSCHOPPEN). J. de JONG, aartsbisschop van Utrecht, en de bisschoppen HOPMANS, DIEPEN, LEMMENS en HUIBERS De Aartsbisschop en de Bisschoppen van Nederland aan de hun toevertrouwde geestelijkheid en geloovigen, zaligheid in den Heer. (Herderlijk schrijven uit 1941). Utrecht, zonder uitgever, 1941. Twee gevouwen vellen zonder omslag, zoals uitgegeven. 8 p. Gedateerd ‘op den feestdag van Maria Lichtmis van het jaar 1941’, ofwel zondag 2 februari. 1e druk.
€ 25
* Behoedzaam herderlijk schrijven, voor te lezen in de Rooms-katholieke kerken, waarin wordt gesteld dat de gemeenschap met God boven de trouw aan ons vaderland gaat. Anders dan de meer politieke uitingen van de bisschoppen uit deze periode had deze herderlijke brief geen boze storm van NSB-zijde tot gevolg.

12. (BLOEM, J.C.). KEMP, Pierre Bloemen voor Bloem. Lugduni Batavorum, Sub Signo Curculionis, (1992). Cahiersteek. (6) p. Met de hand gezet uit de Garamont en gedrukt in blauw en zwart in een oplage van 35 exemplaren. Vouwtje.
Verkocht
* Uitgave van het gedicht dat Pierre Kemp in het liber amicorum voor J.C. Bloem schreef, ter gelegenheid van een salonbijeenkomst van Het Aangeraakte Boek op 30 mei 1992. Een curculio is een korenworm, een bepaald soort graanparasiet.
Bijgevoegd: anonieme brief (‘Iemand die het goed met het Museum meent’) aan ‘Zeer geachte heer van Faassen’. Het Letterkundig Museum was er bij een veiling niet in geslaagd het liber amicorum voor Bloem te verwerven, maar ‘Mag ik u, om de pijn enigszins te verzachten, bijgaande publicatie aanbieden?’. Sjoerd van Faassen was toentertijd conservator van het Letterkundig Museum.

13. BOWES, Ann Testament, gedateerd 1 januari 1735. Perkament. 39 x 46 cm met klein uitvouwblad. Gevouwen en gesigneerd. Prima staat.
€ 150
* Dit is het testament van Ann Bowes (geboren omstreeks 1675), een weduwe, zuster van Martin Bowes uit Bury St. Edmunds en een tante van Ann, de vrouw van Philip Broke, en haar twee zussen Elizabeth en Isabella. Deze vier: Ann, Philip, Elizabeth en Isabella, zijn allemaal samen door Thomas Bardwell geschilderd op één beroemd familieschilderij.
“I Ann Bowes of Bury St. Edmunds in the County of Suffolk” vermaakte ongeveer 300 pond (= zo’n 50.000 ponden van nu) aan enkele leden van de familie en verschillende bedienden, maar het grootste deel van haar omvangrijke erfenis aan haar drie nichtjes Ann, Elizabeth en Isabella.

14. BREY, Bart Aurora minha. En ’t al betalend met de harde valuta uit de kluis van onze dromen. (Amsterdam, Drukkerij Polka, 1989). Kleurig omslag met blauw lint genaaid. 16 p. Met de hand gezet uit een ratjetoe aan letters en gedrukt met een ondergrond van linosneden op groen papier in 60 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 20
* Met inliggend het gedicht ‘O-Side’ op een kaart gedrukt. Luide uitspraken, enthousiaste poëzie.

15. CATS, Jacob Keur uit de werken van Jacob Cats. Leiden, P.H. van den Heuvel, 1852. 28 x 18 cm. Gebeeldhouwd linnen. 640 p. Met gegraveerd portret. Afbeelding van Sorghvliet op de titelpagina. Zeer nette staat.
Verkocht
* De verzamelde werken van Cats in een 19e-eeuwse uitgave, maar wel in zeer goede staat en met een mooi vergulde donkerblauwe boekband met hoog reliëf. Redactie Mr. L.Ph.C. van den Bergh. Nieuwprijs bij intekening fl. 4,80.

16. (DOBBELMAN). SARTORY, Karel, & Charles BOOST De wonderen van Castella. (Plakboek). Zelfgemaakt plakboek van geschept papier (met schepranden). 33 x 13 cm. Zonder omslag. Genaaid met cahiersteek. 36 p. Titelpagina getekend met potlood. 26 ingeplakte en 1 losse Dobbelman-advertentie voor Castella Scheerzeep uit Vrij Nederland en De Groene, 1948-1949. Papier wat verkleurd.
Verkocht
* ‘Ik was een klant van Veenhuizen – Thans bezit ik vijftien eilanden! Aldus de heer v.d.V. te G.’ Originele krantenknipsels van de magistrale reclamecampagne van Karel Sartory, geïllustreerd door Charles Boost. De samensteller van dit album is onbekend.
Bijgevoegd: Wilbert Schreurs, ”Ik steeg tot de hoogste toppen’. De Castella-campagne van Karel Sartory’, p. 40-42 (en de geïllustreerde achterzijde) in het Reclame en Literatuur-nummer van Parmentier, jaargang 2, nr. 4. In dit nummer ook twee bijdragen van Fokas Holthuis en een óver Drs. P.

17. (DOBBELMAN). STEIN, J.A.W. von Dobbelmann. 2 eeuwen ervaring op zeepgebied! [Nijmegen], Dobbelmann, [1931]. 17,5 x 11,5 cm. Geniet. Reclameboekje gedrukt in blauw, grijs en zwart. 12 p. Alle pagina’s geïllustreerd. Ontwerp J.A.W. von Stein. Vaag bruin vlekje voorop, verder mooi en gaaf.
Verkocht
* Strak, elegant ontwerp van Von Stein (1896-1965). Modern om te zien, inhoudelijk duidelijk van een tijd die voorbij is. Dit reclameboekje voor Cocos-Rozenzeep haalt onder meer de bekende actrice Julia de Gruyter aan, die een zwart meisje speelde in het toneelstuk Blanke Ballast: ‘Avond aan avond moest zij haar lichaam bruin schminken…’. Alleen de ‘co-co-ro-so’ van Dobbelmann maakte haar huid weer blank en zacht. Dezelfde zeep gold als ‘echte mannenzeep’ vanwege de grote hoeveelheid schuim. Achterin reclame voor een van de plaatjesboeken die door Dobbelmann werden uitgegeven, De groote Indische Cultures, dat dateert van februari 1931 – deze schone moet uit hetzelfde jaar zijn.

18. ELBURG, Jan G. Verzen uit de Zevensnaar. Haarlem, Carlinapers, (1978). 26,5 x 18,6 cm. Ingenaaid. (24) p. Met de hand gezet en gedrukt in een oplage van 75 genummerde exemplaren.
€ 35
* Eerste druk van Elburgs dadaïstische kolderverzen van kort na de oorlog.

19. [ELSSCHOT, Willem]. RIDDER, Willem de Dissectiemijmering. (Met een tekening door Arjaan van Nimwegen). Utrecht, (Bucheliuspers), 1990. Ingenaaid met omslag. (12) p. Met de hand gezet en gedrukt in rood en zwart in een oplage van 46 genummerde exemplaren.
€ 45
* Het gedicht ‘Dissectiemijmering’ werd in 1964 in De Nieuwe Taalgids gepresenteerd als een gedicht van Willem Elsschot, maar het werd eigenlijk in 1932 geschreven door Willem de Ridder (1911-1965), een zoon van Willem Elsschot.

20. FISCHER-DÜCKELMANN, Anna Mann und Weib. Gegenüberstellung des männlichen und weiblichen Körpers in anatomisch zerlegbaren Modellen. Album zu Die Frau als Haus-Ärztin. Stuttgart, Süddeutsches Verlags-Institut, (etwa 1910). Origineel omslag (ontwerp Johann Vincenz Cissarz), rug verstevigd met linnen. 3 pagina’s tekst en 5 uitklapprenten met beweegbare elementen. Omslag en onbedrukte achterpagina’s wat gevlekt.
€ 40
* Anna Fischer-Dückelmann (1856-1917) was een vrouwelijke arts en natuurgeneeskundige, wier volumineuze boek Die Frau als Haus-Ärztin een grote bestseller was. Deze aandoenlijke aanvulling toont een naakt paar dat steeds verder uitgepeld wordt.

21. HAAN, Jacob Israël de De bloemen en de brief. (Met Aantekeningen van Jef Sprankenis en twee originele etsen van Peter Yvon de Vries). (Amsterdam), De Lange Afstand, 1982. Linnen met stofomslag. 20 p. Met de hand gezet uit de Hollandse Mediæval en gedrukt in groen en zwart op Velin d’Arches in een oplage van 60 genummerde exemplaren. 1e druk.
Verkocht
* Door Jef Sprankenis in De Nederlandsche Spectator van 1907 ontdekte ‘Nerveuze vertelling’, een Kort Verhaal van De Haan.
Inliggend: prospectus voor deze uitgave, uitnodiging voor de presentatie van de uitgave en een getypte, gesigneerde brief van de drukker aan Reinold Kuipers.

22. HAAN, Jacob Israël de Kijken II. Over eenen prachtvollen idioot. (Met een verantwoording door Marijke Stapert-Eggen en een originele ets van Peter Yvon de Vries). Amsterdam, De Lange Afstand, 1981. Linnen met stofomslag. (12) p. Met de hand gezet uit de Erasmus en gedrukt op Velin Arches in een oplage van 40 genummerde exemplaren.
Verkocht
* Gekozen uit de drieënveertig ‘Fijne fragmenten’, een serie rond 1907 in tijdschriften gepubliceerde sensitivistische Zeer Korte Verhalen van Jacob Israël de Haan. Een van drie geïllustreerde boeken in gelijke vormgeving van De Lange Afstand.

23. HAAN, Jacob Israël de Kijken III. Eene vrouw te Parijs. (Met een verantwoording door Marijke Stapert-Eggen en een originele, gesigneerde ets door Charles Hofman). Amsterdam, De Lange Afstand, 1983. Linnen met stofomslag. (12) p. Met de hand gezet uit de Erasmus en de Hollandse Mediæval en gedrukt in blauw en zwart op Velin d’Arches in een oplage van 40 genummerde exemplaren.
Verkocht
* ‘Eens kwam de ontroering, die mijn onverschillig gemoed doorbrak.’ Gekozen uit de ‘Fijne fragmenten’, een serie sensitivistische Zeer Korte Verhalen van Jacob Israël de Haan, een van drie geïllustreerde boeken in gelijke vormgeving van De Lange Afstand. Indrukwekkende, met goud gehoogde ets van Charles Hofman, de vriend van Gerrit Komrij.

24. HAAN, Jacob Israël de Ondergangen van de zon. (Bezorgd door Maurits Verhoeff). Zutphen, De Lange Afstand, 1994. Vouwblad. Met de hand gezet uit de letter Erasmus en gedrukt op Hahnemühle in een oplage van 80 exemplaren.
€ 15
* Jaarwisselingsgeschenk 1993/1994.

25. HAAN, Jacob Israël de Onrust. (Kwatrijn van De Haan met originele ets van Peter Yvon de Vries). Amsterdam, De Lange Afstand, 1981. 4 p. zwaar etspapier in grijs omslag genaaid. Gedrukt in 50 genummerde en door de kunstenaar gesigneerde exemplaren ter gelegenheid van de honderdste gedenkdag van de geboorte van de auteur. Van de voorkant  van het omslag is een stukje afgescheurd, de achterkant licht beschadigd.
€ 20
* Prachtig sereen portret naar de bekende foto met het kalotje. Niet te verwarren met de biografie van De Haan door Jan Fontijn, die genoemd is naar ditzelfde geresigneerde gedicht.

26. HALCYON Collectie van zes bijdragen aan ‘het mooiste typografische tijdschrift ooit in ons land gemaakt’. Met enkele extra’s.
Verkocht
* 1. FONTAINE VERWEY, E. de la Gedichten en boekillustraties van Jan Goeree, tekenaar en graveur. 12 p. Van Dijk Halcyon 47.
2. FONTAINE VERWEY, E. de la Jacob van der Schley. Een Amsterdamsch graveur met Fransche leermeesters. (8) p. VDH 2.
3. HAER, L.J. van der Den Haag in schilderij en prent. (8) p. VDH 98.
4. HUGO, François-Victor La légende de Jean Faust. (8) p. in omslag. VDH 30.
5. WORM, Piet De drie broertjes. Vouwblad. VDH 22.
6. WAAL, H. van de De Hollandsche houtsneden der zeventiende eeuw. I. Landschappen van Hendrick Goltzius. II. Werner van den Valckert en Jan Lievens. VDH29.
Bijgevoegd:
– Originele houtsnede van Valentin de Campion. Uit VDH 91.
– Prospectus voor M.H. Groenendaal. Drukletters. Hun ontstaan en gebruik. (8) p. Fraai.
– Inhoudsopgave derde jaargang (9-12).
– Ellen Pouwels, ‘Boekje Bührmann-Ubbens over eigen ‘gemaskerde onderneming’. Halcyon, het mooiste typografische tijdschrift ooit in ons land gemaakt’. 2 bladen. Knipsel uit ‘gmix’.

27. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. Maastricht, A.A.M. Stols, 1940-1942. Aflevering 1-12. Fraai gebonden in negen halflederen banden in cassette. Voorzijden en ruggen originele omslagen meegebonden. Ruggen minimaal verkleurd, maar een mooie set.
€ 600
* Eén bijdrage is aanwezig in (kleuren)kopie: G.H. ‘s-Gravesandes ‘De Graphicus M.C. Escher’ (Van Dijk Halcyon 34). Potgieters ‘Holland’ (Van Dijk Halcyon 39) is ook meegebonden in kleurenkopie, maar van deze bijdrage is ook een origineel exemplaar los bijgevoegd. De bijlage bij aflevering 7 (over de NVDB, Van Dijk Halcyon 71) ontbreekt.
Halcyon wordt beschouwd als ‘het mooiste typografische tijdschrift ooit in ons land gemaakt’ en daar is geen letter van gelogen. Stols maakte gebruik van vele papiersoorten en diverse drukkers. Er zijn bijdragen van o.a. J. Barcham Green, John Buckland Wright en S.H. de Roos en originele grafiek van F.J.G. van den Berg, Jeanne Bieruma Oosting, Jan Boon, John Buckland Wright, Nico Bulder, Valentin le Campion, Aart van Dobbenburgh, Debora G. Duyves, J. Franken Pzn, Dirk van Gelder, Dirk Harting, Arend Hendriks, Hubert Levigne, Thijs Mauve, J.M. Prange, W.J. Rozendaal, Pam G. Rueter (o.a. een door hem met de hand ingekleurde houtsnede) en M. Witteveen.
Uit Wikipedia: ‘In de eerste aflevering van het tijdschrift Halcyon, die slechts enkele dagen voor de Duitse inval in Nederland verscheen, is te lezen wat Stols voorstond: het moest een internationaal podium worden voor boekdrukkers, uitgevers, papierfabrikanten, boekbinders, grafische ontwerpers en verzamelaars van boeken en prenten. Ook het uiterlijk moest meespreken en iedere aflevering zou bestaan uit losse bijdragen, die elk op zichzelf een staaltjes waren van de drukkunst door keuze van papier, lettertype, vormgeving en illustratietechniek.
Stols probeerde papierhandel P. Proost & Zonen te interesseren voor het gratis leveren van het papier waarop Halcyon werd gedrukt, maar ging na weigering van Proost in zee met G.H. Bührmann, die het tijdschrift min of meer als reclameblad gebruikte. Er werden van elke aflevering ca. 650 exemplaren gedrukt, maar er waren slechts 200 abonnees. Verschillende drukkers verzorgden Halcyon.
Veel grafische vormgevers en kunstenaars leverden bijdragen in de vorm van artikelen en illustraties. Bekende namen daarbij zijn de graficus M.C. Escher, de illustrator Piet Worm, de letterontwerper S.H. de Roos, de Engelse kunstenaar John Buckland Wright, de Franse auteur Lucien Jaïs en de Exil-schrijver Wolfgang Cordan.Na het verschijnen van de laatste aflevering 11/12 in 1944 werd Halcyon wegens de papierschaarste door de Duitsers verboden, waarmee er een definitief einde kwam aan dit typografische tijdschrift.’
Bijgevoegd: DIJK C. van Halcyon. Het mooiste typografische tijdschrift ooit gemaakt. (Zutphen), Bührmann-Ubbens, (1989). Twee delen. Ingenaaid (in origineel mapje). 32; 48 p. 1e druk.
Zeer informatief, ook uitvoerig over S.H. de Roos, én uitgever Stols, papierhandel Bührmann, John Buckland Wright, sigarenbandjes, Piet Worm, M.C. Escher, maar ook over Huib van Krimpen, die in de periode van Halcyon Stols’ naaste medewerker was. Niet in de handel.
N.B. Dit tijdschrift is zeer gezocht vanwege de bijdrage over M.C. Escher met originele prent, die dan ook vrijwel altijd ontbreekt in aangeboden sets. Ook bij onze exemplaren.

28. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. Maastricht, A.A.M. Stols, 1940-1942. Aflevering 1-12. Losse bijdrafgen in negen papieren portfolio’s (als uitgegeven). Portfolio’s soms wat gescheurd, beschadigd en/of gevlekt, de een wat erger (of minder erg) dan de ander. Binnenwerk prima, al hebben sommige bijdragen in aflevering 1 wat ezelsoortjes. Vlek op de tekstpagina van P.N. van Eycks ‘De tuinman en de dood’ (Van Dijk Halcyon 11).
€ 400
* Twee bijdragen ontbreken: G.H. ‘s-Gravesandes ‘De Graphicus M.C. Escher’ (Van Dijk Halcyon 34) en de bijlage bij aflevering 7 (over de NVDB; Van Dijk Halcyon 71).
Halcyon wordt beschouwd als ‘het mooiste typografische tijdschrift ooit in ons land gemaakt’ en daar is geen letter van gelogen. Stols maakte gebruik van vele papiersoorten en diverse drukkers. Er zijn bijdragen van o.a. J. Barcham Green, John Buckland Wright en S.H. de Roos en originele grafiek van F.J.G. van den Berg, Jeanne Bieruma Oosting, Jan Boon, John Buckland Wright, Nico Bulder, Valentin le Campion, Aart van Dobbenburgh, Debora G. Duyves, J. Franken Pzn, Dirk van Gelder, Dirk Harting, Arend Hendriks, Hubert Levigne, Thijs Mauve, J.M. Prange, W.J. Rozendaal, Pam G. Rueter (o.a. een door hem met de hand ingekleurde houtsnede) en M. Witteveen.
Bijgevoegd: DIJK C. van Halcyon. Het mooiste typografische tijdschrift ooit gemaakt. (Zutphen), Bührmann-Ubbens, (1989). Twee delen. Ingenaaid (in origineel mapje). 32; 48 p. 1e druk.
* Zeer informatief, ook uitvoerig over S.H. de Roos, én uitgever Stols, papierhandel Bührmann, John Buckland Wright, sigarenbandjes, Piet Worm, M.C. Escher, maar ook over Huib van Krimpen, die in de periode van Halcyon Stols’ naaste medewerker was. Niet in de handel.

29. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 3-4 (Herfst-Winter 1940). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1940. 34 x 27 cm. Portfolio versleten, roestig en incompleet. Exlibris van A.S.A. Struik.
€ 30
* Bijdragen van o.m. Jos de Gruyter, A.A.M. Stols en originele afdrukken van o.a. Aart van Dobbenburgh, J. Franken Pzn., Thijs Mauve en Pam G. Rueter. Struik was een verzamelaar van bijzondere en ongewoon uitziende boeken.
Ontbreken: S.H. de Roos (Van Dijk Halcyon 28), G.H. ‘s-Gravesande over M.C. Escher (Van Dijk Halcyon 34) en Potgieter (Van Dijk Halcyon 39).

30. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 2 (Zomer 1940). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1940. 34 x 27 cm. Portfolio versleten en deels los. Exlibris A.S.A. Struik.
€ 25
* Bijdragen van o.m. G.H. ‘s-Gravesande, Ed. Hoornik, A. Roland Holst en originele afdrukken van o.a. Aart van Dobbenburgh, W.J. Rozendaal en Pam G. Rueter (handgekleurde houtgravure).
Ontbreken: Sepp-Nozeman (Van Dijk Halcyon 15), Lucien Jaïs (Van Dijk Halcyon 17) en een losse houtgravure van W.J. Rozendaal.

31. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 11-12 (Herfst-Winter 1942). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1942. 34 x 27 cm. Compleet met alle bijdragen en toevoegingen. Portfolio versleten.
Verkocht
* Bijdragen van o.a. S. Carmiggelt [= Max Nord], H. van Krimpen en A.A.M. Stols. Onder meer over Jeanne Bieruma Oosting (met een originele houtsnede), Bodoni en anderen.

32. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 2 (Zomer 1940). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1940. 34 x 27 cm. Portfolio. Compleet.
Verkocht
* Bijdragen van o.a. G.H. ‘s-Gravesande, Ed. Hoornik, A. Roland Holst, en originele drukken van onder meer Aart van Dobbenburgh, W.J. Rozendaal en Pam G. Rueter (een handgekleurde houtgravure).

33. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 3-4 (Herfst-Winter 1940). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1940. 34 x 27 cm. Portfolio wat versleten.
€ 75
* Bijdragen van onder meer Jos de Gruyter, S.H. de Roos, A.A.M. Stols en originele afdrukken van Aart van Dobbenburgh, J. Franken Pzn., Thijs Mauve en Pam G. Rueter.
Ontbreekt: G.H. ‘s-Gravesande over M.C. Escher (Van Dijk Halcyon 34).

34. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 5 (Lente 1941). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1941. 34 x 27 cm. Portfolio (wat versleten). Compleet. Bibliotheekstempale op titelpagina.
€ 50
* Bijdragen van onder meer G. Knuttel, J.M. Schretlen (‘Printers Marks in Dutch Incunabula’) en een originele ets van Dirk Harting.

35. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 8 (Winter 1941). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1941. 34 x 27 cm. Portfolio (wat grauw). Compleet.
€ 45
* Bijdragen van o.a. S. Carmiggelt [= Max Nord], G.H. ‘s-Gravesande (over C.A.B. Bantzinger), G.W. Ovink en Johan Schwencke.

36. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 8 (Winter 1941). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1941. 34 x 27 cm. Portfolio (wat gevlekt).
€ 20
* De volgende onderdelen ontbreken: G.W. Ovink (Van Dijk 73), S. Carmiggelt [= Max Nord] (Van Dijk Halcyon 75) en de inhoud (Van Dijk Halcyon 79).

37. HALCYON Halcyon. Driemaandelijksch Tijdschrift voor Boek- Druk- en Prentkunst. No. 11-12 (Herfst-Winter 1942). [Maastricht], A.A.M. Stols, 1942. 34 x 27 cm. Portfolio wat versleten.
€ 20
* De volgende onderdelen ontbreken: S. Carmiggelt [= Max Nord] (Van Dijk Halcyon 103), H. van Krimpen/ Edward Johnston (Van Dijk Halcyon 105), Jeanne Bieruma Oosting (Van Dijk Halcyon 108) en Twee anonyme Fransche rijmen (Van Dijk Halcyon 111).

38. HERTMANS, Stefan Eenzaam op de marktplaats. Over het werk van Thierry De Cordier. (Met een ingeplakte illustratie (‘zelfportret als regenworm’)). (Brussel), Hayen, (1995). Geniet. (24) p. Oplage 750 exemplaren.1e druk.
Verkocht
* Met op de titelpagina in handschrift: ‘Van harte/ Stefan Hertmans’. Schaars!

39. HERTMANS, Stefan Het geeft ons niets. (Met een origineel kunstwerk van textiel door Marie-Jeanne Callewaert). [Wilsele], (Literarte, 2006). Oblong. Cahiersteek in kartonnen koker (34,5 x 8 cm). (20) p. Vervaardigd in een oplage van 160 genummerde en door auteur en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk.
€ 95
* Bijzondere uitgave: het boekje zit opgerold in een bedrukte koker. In de koker zit een kleinere koker met daarin een stuk bewerkt textiel, een uniek kunstwerk van Marie-Jeanne Callewaert.

40. HERTMANS, Stefan Het verborgen weefsel. Amsterdam, De Bezige Bij, 2008. Karton met leeslint (fraaie lamellenband van Pau Groenendijk). 162 p. 1e druk.
€ 350
* Eén van de slechts 18 genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren die door Pau Groenendijk (de naam van haar atelier luidt ‘mooie boeken’) in een lamellenband werden gebonden en waaraan een gesigneerd fragment in handschrift werd toegevoegd. Twaalf exemplaren werden arabisch genummerd en gesigneerd (dit is nummer 6), daarnaast bestaan er nog zes h.c.-exemplaren. Bijzonder fraai geheel!

41. HERTMANS, Stefan, Frans BUDÉ en Gregor LASCHEN Terras. Die Poetik der Steine, II. Zandloper. Landgraaf, Culturele Activiteiten Raadhuis Landgraaf, 1989. 33 x 13 cm. Leporello. 8 p. Met de hand gezet uit de Garamond en de Gill en gedrukt door Het Gonst op Canson Ingres in groen en zwart in een oplage van 150 genummerde exemplaren. Paar vlekjes.
Verkocht
* Drie gedichten, mooi gezet en gedrukt door Dick Wessels. Gesigneerd door Wessels en Budé.

42. HOOGSTRATEN, David van Beschryving der Heidensche Goden en Godinnen, Getogen uit de Fabelschryveren en Oude Dichteren. Met printverbeeldingen gesiert. Amsterdam, Jan Winkel, 1733. 17 x 10 cm. Perkament. (16), 272, (32) p. Gegraveerde titel van P. Goeree. 32 gravures op 16 bladen. Met uitvoerig register achterin. 3e druk. Rug wat gevlekt, band iets grauw. Boekblok raakt wat los van de band.
€ 120
* Griekse mythologie voor Nederlanders vertaald.

43. (LEIDEN). DRONKEN AUGUST, De Collectie van 10 reclameplaatjes met bijbehorende enveloppe (Leiden, einde 19e eeuw). Leiden, Sanders & Co., (ca. 1890). 10 uit dunne, ribbelige folie (celluloid? gelatine?) gestanste en met goud geaccentueerde silhouetten van de clown August, in verschillende kleuren. Elk ca. 105 mm hoog. Met envelopje (73 x 113 mm) waarop de titel en gebruiksaanwijzing gedrukt zijn. In goede staat, hoewel van enkele figuurtjes een stukje ontbreekt of is omgeflapt. Bewaard in een contemporain blanco notitieboekje.
Verkocht
* Reclame voor de zeep- en eau-de-colognefabriek Sanders & Co. te Leiden. ‘Leg de August op uw vlakke hand en hij toont u het volgende: Beweegt de August zich alleen met het hoofd, dan zijt gij in het drinken matig’ – en drie andere mogelijkheden. De folie krult op onder invloed van de warmte van de huid. Werkt na meer dan honderd jaar nog altijd even goed. Bijzonder teer, en zeer inventief!

44. LEIDSE BUSKRUITRAMP, STEENSCHUUR Overeenkomst met betrekking tot een huis aan de Steenschuur Noordzijde, 1 November 1808. (Perkament). Op perkament, gedrukt formulier met invulling in pen. Strak gevouwen en met perkamenten aanhangsels. Namen: William Rodbard, Hendrik Opperkamp. Signatuur van J.C. Potgieter. Het bedrag was 1000 gulden, waarvan 100 werd aanbetaald. Klein zegel van 3 gulden in geperst papier. Ook met een handgeschreven mededeling dat het huis was afbetaald op 12 januari 1816.
Verkocht
* William Rodbard (1777-1821) was schoolmeester in Leiden, waar hij een school exploiteerde om de hoek van de gracht genaamd Steenschuur. Deze was op 12 januari 1807 beschadigd bij de grote kruitramp. Er raakte echter geen van de (33!) kinderen gewond. Blijkens dit document verkocht Rodbard het huis een jaar na de ramp aan Hendrik Opperkamp voor duizend gulden.

45. LIDTH de JEUDE, E. van Bewijs van Aandeel groot Duizend Gulden van de N.V. Uitgevers Maatschappij Nederland, gevestigd te Amsterdam. Amsterdam, Uitgevers Maatschappij Nederland, 1922. 26,7 x 18,5 cm. Twee bladen. Met originele handtekeningen van K. Wybrands en E. van Lidth de Jeude. Met blad van 16 dividendbewijzen en talon. Goede staat.
€ 25
* Nr. 46 van 100 aandelen van 1000 gulden. Jhr. Everhardus (‘Eef’) van Lidth de Jeude (1890-1932) was in 1919 hoofdredacteur geworden van het ietwat bedaagde literaire maandblad Nederland.

46. (MAUVE, Thijs). HOFSTRA, J.W. De houtgravures van Thijs Mauve. (Met tien originele houtgravures van Thijs Mauve). Uit: Halcyon afl. 3/4 (1940). 32,5 x 25 cm. (14) p. Gedrukt op Banzay-papier.
Verkocht

47. ODEON-THEATER Gezelschap van het Theater Odeon onder leiding van Louis Chrispijn Jr., Nico de Jong en Eduard Veterman. Speelseizoen 1925-1926. (Den Haag, Drukkerij Levisson, 1925). 15 x 10 cm. Grijs omslag in groen bedrukt. 24 p. Met 15 portretten van acteurs en andere medewerkers in diepdruk. 1e druk. Eén portret met kleine beschadiging, verder gaaf.
€ 28

48. ODEON-THEATER Twee toneelprogramma’s van het Gezelschap van het Theater Odeon onder leiding van Louis Chrispijn Jr., 1925-1926: Polonaise (1925) en Man weiss es nie… (1926). (Den Haag, Theater Odeon, 1925-26). Witte omslagen, geniet. 8 p. elk. Geïllustreerd en met advertenties. Iets stoffig.
€ 20
* Het Haagse theater aan de Herengracht speelde in deze periode toneelstukken in vertaling door Eduard Veterman met belangrijke rollen voor Louis Chrispijn Jr., Fie Carelsen, Jan C. de Vos en Jack Pisuisse (de zoon van Jean-Louis).

49. (POTASCH EN PERLEMOER) Drie Haagse toneelprogramma’s.
1. Potasch en Perlemoer. N.V. Het Hofstad-Tooneel. Theater Heerengracht. Theaterprogramma, 1922. Rotterdam-Den Haag, Jos. van Biene, [1922]. Serie-omslag van Carlo Jung in blauw en goud gedrukt. 8 p. tekst, met foto’s van acteurs, advertenties en plattegrond. Achterop reclame voor Miss Blanche Special – DE sigaret. Gaaf.
Hoofdrollen voor Cor van der Lugt Melsert, Louis Chrispijn Jr., Anton Roemer, verder o.a. Fie Carelsen. Met inliggend advertentiekaartje voor een ander toneelstuk, Paddy (Op een na de beste), met Annie van Ees.
2. Nog altijd compagnons (Partners Again). Potasch en Perlemoer in de auto-branche. N.V. Het Schouwtooneel. Gebouw voor kunsten en wetenschappen te ‘s-Gravenhage. Theaterprogramma, 1923. Rotterdam-Den Haag, Jos. van Biene, [1923]. Serie-omslag van Carlo Jung in oranje, goud en zwart gedrukt. 4 p. tekst, met advertenties en plattegrond. Achterop de Miss Blanche Special. Netjes.
Jan Musch en Sam de Vries in de hoofdrollen van deze succesvolle en nog altijd bekende toneelstukkenserie. Blijspel in het Haagse Gebouw voor kunsten en wetenschappen. Achterop advertentie voor Miss Blanche.
3. De P.P.C. (Potasch en Perlemoer). Vereenigd Rotterdamsch Hofstad-Tooneel (Cor van der Lugt Melsert en F.H. Tartaud) met o.a. Anton Roemer, Fie Carelsen en Jan en Hans van Ees. Den Haag, Koninklijke Schouwburg, 1924. 8 p. tekst. Reclame voor- en achterop (Lux-zeep en de Elegante Avond Toiletten van Lampe). Nietjesroest, verder mooi.
€ 65
* Beroemde blijspelen geschreven door de Amerikaanse advocaat Montague Glass, met in de hoofdrollen twee kibbelende Joodse textielhandelaren. Zeer populair in de periode 1915-1930. Mooie vormgeving.

50. SCHAT, Peter Telegram aan lezers van De Gids. Origineel handschrift. 29,1 x 22,7 cm. Eén blad. Alleen recto. Originele kopij voor de zetter, met acht doorhalingen/ correcties door de auteur en enkele ingrepen van de redactie (de naam ‘Peter Schat’ werd doorgestreept: die kwam boven aan het artikel te staan). Gepubliceerd in De Gids, jaargang 128, aflevering 7/8 (1966).
€ 95
* Schat schreef op verzoek van De Gids een bijdrage over zijn muziektheaterwerk Labyrint, waaraan hij vanaf 1961 gewerkt had, dat op 23 juni 1966 in première zou gaan en dat tot felle reacties zou leiden bij pers en publiek.

51. (SCHROFER, Jurriaan) Jurriaan Schrofer, 15 april 1926-1 juli 1990. Zonder plaats of uitgever, 1990. Cahiersteek. 18 p. (dubbele bladen). Op dun gehamerd papier gedrukt in rood en zwart. 1e druk. Iets verkleurd.
Verkocht
* Bijzonder vormgegeven grafrede voor de inspirerende vormgever Jurriaan Schrofer, uitgesproken door kunsthistoricus en museumdirecteur Hein van Haaren in de aula van De Werkplaats in Bilthoven.

52. SCHWARZ, S.L. De Gardeluitenant. Blijspel in drie bedrijven van Franz Molnar. Stadsschouwburg Amsterdam. (Theaterprogramma, 1923). Amsterdam, Stadsschouwburg, [1923]. 21 x 12 cm. Geniet. (24) p. Omslag in lichtgrijs, lichtblauw en zwart bedrukt. Met portretten van Jan Musch, Eduard Verkade, Else Mauhs, Annie van Ees, Eduard Heuckeroth en vele andere tonelisten. Veel mooie advertenties. Achterop iets verbleekt, maar in goede staat.
€ 30
* Prachtig licht serieontwerp met bloemen, achterop een bijpassende advertentie voor ’t Woonhuys, een Amsterdamse woninginrichter, eveneens van Schwarz. Vele fraaie advertenties, o.a. van Joan Collette. Salomon / Mommie Schwarz (1876-1942) was een bekend kunstschilder, getrouwd met de even bekende Else Berg. Ze werden samen in Auschwitz vermoord.

53. WEYERMAN, Jacob Campo Amsterdamsche Hermes. No. 46, Dingsdag den 11 Augusty, 1722. [Amsterdam, eigen beheer, 1722]. Los nummer zonder omslag uit verzameldeel, gepagineerd 361-368. Met titelhoutsnede. Netjes.
Verkocht
* Scheldtijdschrift, schendblaadje, chantageblaadje – heerlijk onvervalst achttiende-eeuws sarcasme van de achttiende-eeuwse Komrij, Jacob Campo Weyerman.
‘L. (Leiden?) is zo lang als een Serpent, en zo smal als het Voetpad van een Koordedanszer, zynde gestigt in een bedompte laagte, om derzelver Inwoonders, van de wieg af, te gewennen, tot het noodlot der Hel, of tot de straf des Vagevuurs. De Inboorlingen aazen op Knoflook, als schabbige Franssen, en op Steenkoolen, als Duivels. Hun spraak krast als het muziek eens Ravens, en hun accent is vervloekter dan dat der Yren. Het gebraade Vlees wort ‘er gaar gebrant, en de Soupe wort ‘er tot Zeepzop gezooden. De Bakkers koeken zyn zo bitter als Koloquint-appelen.’
Zo! Wie gaat er nog naar Leiden?

54. ZUTPHEN, W.H. van Uit het moeras! Een bijdrage tot de studie der Zuiderzeeproblemen, naar aanleiding van het optreden van Dr. H. Polak in de Eerste Kamer der Staten-Generaal. (Met uitvoerige, persoonlijke opdracht van de schrijver). Amsterdam-Haarlem, Technische Boekhandel Stam, 1933. Ingenaaid. 232 p. Enkele illustraties. 1e druk. Omslag wat verkleurd.
€ 30
* Krachtig pleidooi voor een snelle inpoldering van de Zuiderzee. Met uitvoerige, gesigneerde en op 12 Juli 1933 gedateerde opdracht van de schrijver, een tekenleraar (1879-1956) aan zijn dochter Willy (W.M.C. van Zutphen, 1912-2002, later psychologe). Elf regels handgeschreven tekst, o.a. ‘Deze brochure (…) kon geschreven worden, doordat je lieve moeder weinig vraagt en veel geeft. (…) De zoo vele malen gehoorde woorden: “Kom Hein, ga jij nu ook naar bed!” zal ik nimmer vergeten.’
Curieus!


Zoals altijd: klikken op de foto’s geeft best resultaat. Maar het echie is beter dan best!

Wie er Bloéb heet

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 29 februari 2024 door in NIEUWSBRIEF.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 725.664 bezoeken

Copyright © 2007-2018 antiquariaat Fokas Holthuis