In deze uitvoerige nieuwsbrief vindt u nog wat extra Jacob Israël de Haan ter aanvulling van de vorige, nieuwsbrief 1098. Vergeet niet naar de De Haan-tentoonstellingen te gaan en naar de laatste De Haan-voorstellingen in Amsterdam en Groningen!
We hebben ook allerlei ander uiteenlopends: afleveringen van Les Hommes d’Aujourd’hui (‘mannen van vandaag’ in ons aller negentiende eeuw dan), Nederlandse handschriften van straatnaamgevers uit diezelfde eeuw – en Latijnse zijpaadjes, maar ook moderne bibliofilie. We herdenken Jan Cremer met karakteristieke brieven en publicaties. Nieuw, oud, zwierig, degelijk, voncken, sirenen, zielsjeuk…
1. BALKT, H.H. ter De metro van Praag. [Amsterdam], Blauwe Maandag Pers [= Huib van Krimpen], 1984 [1985]. Vouwblad. [4] p. (Met een illustratie in zilver en blauw).
€ 15
* ‘Op de oever van meteoorsteen/ bladert de Hellehond je om en om’. Met de hand gezet uit de letter Spectrum en gedrukt op Fabriano Laurentiana-papier in een oplage van 100 ongenummerde exemplaren, waarvan 90 bestemd voor het margedrukkersprojecr ‘De Blauwe Scheen.’ De overige zijn niet in de handel.
2. BARCLAY, John Argenis. Editio novissima. Cum clave hoc est, nominum propriorum elucidatione hactenus nondum edita. Leiden, Officina Elzeviriana, 1627. 12,5 x 7,5 cm. (12), 804 p. Gegraveerde titelpagina. Geheel in het Latijn. Herdruk. Band wat vlekkig. Enkele inscripties op de schutbladen. Exlibris van de hispanist Dr. J.A. van Praag. Catalogusvermelding uit de 20e eeuw geplakt op eerste schutblad. Boekblok laat wat los, maar de binnenkant is uitstekend.
Verkocht
* “Argenis. Nieuwste editie. Met een sleutel, dat wil zeggen een toelichting op de eigennamen, nog niet eerder gepubliceerd”. En inderdaad: ‘Hippophilus’ = Koning van Spanje, “Hyanisbe” = Koningin Elizabeth. Barclay (1580-1621), een in Frankrijk opgegroeide Schot, wordt beschouwd als een van de laatste lichten van het humanisme, ‘un des derniers feux de l’humanisme’. Dit is zijn belangrijkste werk, een breedsprakige roman en een spiegel van de politieke moraal. Eerste Elzevir-editie.
3. BARCLAY, John Euphormionis Lusinini sive Ioannis Barclaii Satyricon Partes quinque cum clavi. Accessit Conspiratio Anglicana. Amsterdam, G. Blaeuw, 1634. 11 x 7 cm. Perkament met versleten titeletiket en verguld nummer en initialen op de rug. (8), 582 p. Geheel in het Latijn. Fijn gegraveerde titelpagina voor deze aantrekkelijke herdruk. Band gevlekt. In het midden twee iets uitstekende katernen. Titel wat gevlekt en met een vage naam. Enkele kanttekeningen en onderstrepingen. Een paar kleine papierreparaties. Twee catalogusvermeldingen uit de 20e eeuw geplakt op binnenkant achterplat.
Verkocht
* Een politieke satire gericht tegen de jezuïeten. Barclay (1580-1621), een in Frankrijk opgegroeide Schot, wordt beschouwd als een van de laatste humanisten, ‘un des derniers feux de l’humanisme’. De vijf delen zijn opgedragen aan belangrijke politici en heersers, zoals Robert Cecil en koning Lodewijk XIII. Dit is een van de vele 17e-eeuwse herdrukken van de volledige uitgave.
4. [BEETS, Nicolaas] Guy de Vlaming. Een verhaal. Amsterdam, Erven F. Bohn, 1837. Halflinnen met gedrukt titelschildje. (10), 112 p. Titelpagina in diepdruk. 1e druk. Band iets gevlekt, titelpagina met watervlek. Voorin de naam van een vroegere eigenaar: ‘G.v. Limburg Stirum Noordwijk’ plus een gedrukt etiketje met dezelfde naam.
€ 65
* Het lange, romantische gedicht Guy de Vlaming, dat deels speelt op het kasteel Groot Poelgeest biij Koudekerk-aan-de-Rijn, was een van de eerste boeken van Nicolaas Beets (1814-1903). De titelprent met de ruïne van het kasteel was ontworpen door Beets zelf en op de etsplaat overgebracht door Henricus Wilhelmus Couwenberg (1814-1845).
Van Guy de Vlaming bestaan twee versies. In de door Beets aan zijn relaties ten geschenke gegeven exemplaren (de privé-editie) zijn de verzen 95-107 opgenomen, waarin Beets zijn voorgeslacht ten tonele voert als personen in het dramatische ‘verhaal’. In deze publieke versie zijn deze regels weggelaten en vervangen door streepjes: ‘- – – -‘.
De voorbezitter was Wigbold Albert Willem van der Does graaf van Limburg Stirum Noordwijk (1786-1855), o.a. lid van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland.
5. BERSERIK, Herman, Françoise, Karel SUYLING en anderen Deusjevautografiek. Amsterdam, W.C. den Ouden, 1970. 19 x 20 cm. Garenloos. 38 p. Layout Karel Suyling. 1e druk. Heel lichte gebruikssporen.
Verkocht
* Allerlei af- en verbeeldingen van de Citroën 2cv, van o.a. Herman Berserik, Françoise Berserik, Karla Thorn Leeson, met foto’s en vormgeving door Karel Suyling, de man die de 2cv de naam gaf die het verdient: het Lelijke Eendje.
6. BUITENWEG, Hein Djawa Dwipa. Zwerftochten door Java met de Rolleiflex. Bandoeng, A.C. Nix & Co., [1937]. Versierd linnen. VIII, 102 p. Gedrukt in rood en zwart. Mooi afgedrukte en ingeplakte illustraties naar foto’s van de auteur. 1e druk. Rug en randen van de band iets versleten. Binnenwerk prachtig.
€ 40
* Sfeervolle foto’s uit Tempo Doeloe. Dit is het eerste van een reeks fotoboeken over Indonesië door H.C. Meijer (1893-1983) onder zijn pseudoniem Hein Buitenweg.
7. BUSKEN HUET, Conrad P.C. Hooft, over het Tooneel. (Een citaat uit Hoofts Nederlandsche Historien). Handschrift in inkt. Gesigneerd en gedateerd ‘Parijs, April 1883’. 10,0 x 16,4 cm. Geplakt op (beschadigd) oud karton (29 x 19 cm) waarop ook een portret van Busken Huet in staalgravure door P.J. Arendzen is geplakt (vgl. Conrad Busken Huet. Schrijversprentenboek 25, (p. 55, afb. 225). Ovaal, 7,6 x 13,5 cm).
€ 75
* Kennelijk afkomstig uit een album met bijdragen van dichters voor de Amsterdamse toneelschool. Huet citeert een puntige kenschetsing van ‘toneel’ door dichter én overheidsdienaar P.C. Hooft: ‘Een stichtelijke vermaakelijkheit, die mits d’overigheit de maat slaa, van geenen geringen dienst is om de gemoederen der meenighte te mennen’!
8. CARMIGGELT, S., en Joost VEERKAMP De Doos. (Met een originele, gesigneerde ets van Joost Veerkamp, door hemzelf gedrukt). [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1978. Ingenaaid met omslag. (16) p. Met de hand gezet uit de Romanée en gedrukt in een oplage van 35 genummerde exemplaren. 1e druk. Keurig.
Verkocht
* Een vroege en zeer zeldzame Veerkamp. Door Carmiggelt gesigneerd op het voorste schutblad. Breugelmans 37.
9. COSTER, Dirk Marginalia. (1/100 luxe-exemplaren in perkament). Arnhem, Van Loghum Slaterus & Visser, 1919. 11 x 15 cm. Oblong. Verguld heelperkament met verfijnd monogram MDC op de voorzijde en rijke rugvergulding. Kop verguld. (2), 304 p. 1e druk. Aardig exlibris op binnenzijde voorplat.
Verkocht
* Eén van de 100 genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren, gedrukt op Oud-Hollandsch papier en gebonden in bestempeld perkament. Mooi klein boekje in liggend formaat met hooggestemde filosofische opmerkingen, dat een bestseller werd: vijf drukken in zeven jaar.
10. COUPERUS, Louis Aan den weg der vreugde. Amsterdam, Veen, [1908]. Halflinnen met jugendstilversiering (zogenaamde ‘behangband’). (4), 208 p. 1e druk. Matig exemplaar: stickers van de band verwijderd, twee moderne exlibris (een van de schermer Paul Kal, 1927-2011), plakstripje op voor- en achterkant, handgeschreven bibliotheeknummer.
Verkocht
* In modern Italië spelende liefdesroman. Een van de zeldzaamste eerste-drukken van Couperus, ook in latere band. Collectie-Veen 1.5.
11. CREMER, Jan Credo’s van Cremer. Samenstelling Gerd de Ley. (Met opdracht van Jan Cremer). (Amsterdam), Balans, 1994. Garenloos. 112 p. 1e druk. Enkel deukje in omslag.
Verkocht
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur op de titelpagina: ’20 December 1994/ voor [X.],/ van Jan Cremer/ in vriendschap/ &/ een héél goed &/ succesvol 1995!’
12. CREMER, Jan Jayne. Amsterdam, De Bezige Bij, 2018. Karton met stofomslag. 168 p. Teksten overgenomen uit Ik Jan Cremer Derde Boek (4e druk, 2012).
Verkocht
* Op de titelpagina een handgeschreven opdracht in paarse fineliner ‘met vriendengroet’ uit 2020.
13. CREMER, Jan De Odyssee-cyclus: Fernweh, Sirenen & Canaille. (3 boeken). Amsterdam, De Bezige Bij, 2016, 2017, 2019. Complete serie ‘Odyssee’. Garenloos (1), karton met stofomslag (2 en 3). 290, 240, 360 p. 1e, 3e en 1e druk. Sirenen met leesvouwen op de rug, de twee gebonden boeken vrijwel als nieuw.
Verkocht
* Alle drie de boeken zijn op de titelpagina voorzien van een vriendschappelijke handgeschreven opdracht in paarse viltstift (2020).
14. CREMER, Jan Twee handgeschreven en éen getypte brief aan Wim Beeren. Gedateerd ‘Kopenhagen Feb 15, 69’, ‘Amsterdam, 2 november 1976′ en ’12 July 88’. 84 resp. 40 en 8 regels tekst.
Verkocht
* Vooral de eerste brief is fantastisch: vier volgeschreven zijden (88) regels) op twee bladen eigen, geïllustreerd briefpapier (‘Cinc Studio, 222 West 23 New York’, met een ilustratie van Jan Cremer op een motor met een schaars geklede vrouw achterop). Uitgebreid over het schrijven van toneel ‘ik ben nu bezig aan nog een eenakter (een dolkomiese klucht) en ga dan Het Grote Stuk schrijven (over de vermiste l. kloot van A. Hitler)’. Verder vooral over zijn schilderwerk: ‘Ik schilder nu al jaren (sinds 1965) in Amerika Tulpenlandschappen en Hotdogs. Meer niet. Maar ik heb me er erg in gespecialiseerd! Willem de K. is één van mijn grote bewonderaars van tulpenlandschappen en Bob Dylan heeft het eerste doek van mij in zijn huis’. Op het schilderen van hotdogs gaat hij nog een tijdje door: ‘Verder ben ik onderhandeling over een massa-productie van de Hotdog USA: aardewerk, posters, ansichtkaarten, plastik schilderijtjes, papieren borden, papieren tassen, schorten, buttons, plastik kussens etc. De Kunst tot het Volk brengen is mijn motto: voor het Volk, door het Volk’. Verder heeft hij plannen voor een grote hotdog-manifestatie met opblaasbare hotdogs tot 15 meter lengte. ‘Dit project kan ik uiteraard pas beginnen als ik bestemming weet, ook heb ik dan uitvoerders nodig. Daarom denk ik aan jouw museum’ (Beeren was van 1965 tot 1971 hoofdconservator van het Stedelijk Museum in Amsterdam). Onder de brief zit (of eigenlijk zat, hij is losgeraakt) een uitgeknipte afbeelding van de door Cremer bedachte ‘US Hotdog’.
De tweede brief, ook een lange, uit 1976, is getypt op papier van de uitgeverij (‘Bezige Bij Nieuws’) en gaat in zijn geheel over tulpenschilderijen, ook over de techniek om er litho’s van te make. Cremer vraagt Beeren om er een stuk over te schrijven voor een tentoonstelling die op 27 november open gaat. In de derde brief uit Jan Cremer zijn dankbaarheid over een artikel dat Beeren over hem heeft geschreven: ‘En – hoewel het over mezelf gaat – heb het gelezen met een brok in m’n keel’. Wim Beeren (1928-2000) heeft zich vanuit diverse functies beijverd voor het werk van Jan Cremer.
15. CREMER, Jan Vuurrode lippen. (Gagny-Parijs), Uitgeverij B.A.C., (1999). Bijeengehouden door koordje in stofomslag. 16 p. Gedrukt in een oplage van slechts 15 (!) genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 65
* Ongenummerd exemplaar, gemerkt ‘nge’. Eerder gepubliceerd in Playboy (aflevering 1, 1982) en herdrukt met toestemming van de auteur.
Dit exemplaar heeft een fake-signatuur van Cremer onder het colofon: ‘Jan Cremer/ 11.10.99’.
16. (CREMER, Jan) Uitnodiging voor het Jan Cremer festival in Enschedé in september 1998. Zes bladen A4, vouwblad, deelnemerskaart en programma in aan Marianne Dommisse geadresseerde envelop.
€ 20
* De Haagse fotografe Marianne Dommisse (1927-2014) maakte rond 1959 een aantal iconische foto’s van een jeugdige Jan Cremer. De uitnodigingsbrief voor dit festival is door Jan Cremer zelf met paarse viltstift op naam gesteld van Marianne Dommisse en is ook door hem ondertekend. (De naam Dommisse komt vaak voor in dit document en is consequent foutief gespeld, ook op haar officieel gekalligrafeerde uitnodiging. De enige die de fout niet maakt, is Jan Cremer).
17. (CREMER, Pseudo-Jan) Uit den oertijd. Vroege verzen van Jan Cremer. Enschede, 20 april-pers, 1986. Ingenaaid met stofomslag. 12 p. Gedrukt in een oplage van 25 genummerde exemplaren.
€ 60
* Vijf gedichten van ‘Jan Cremer’ in een mysterieus uitgaafje. Het is echter een vervalsing: de gedichten zijn niet van Cremer, er wordt wel gefluisterd dat Tommy Wieringa achter deze uitgave zit. Cremer zelf beschouwde de uitgave als ‘een slechte grap, een studentikoze persiflage’.
Dit is nummer 1 van de oplage: éen van de vier exemplaren met een blad van het originele typoscript. En inderdaad: achterin zit een mapje geplakt met daarin het openingsgedicht van het bundeltje in typoscript.
Een gewoon exemplaar van Uit den oertijd is te koop voor 25 euro.
18. (DAAL, Geert van). GRAFISCH LYCEUM UTRECHT 100 jaar Grafisch Onderwijs Utrecht, 100 jaar Grafisch Goed. [Utrecht], School voor Grafimedia, 2007. 22 x 22 cm. Heelleren kunstenaarsboekband van Atelier De Distelkamp, Dodewaard (Geert van Daal). In bijbehorende overslagdoos. 244 p. Rijk in kleur geïllustreerd. 1e druk. Prachtexemplaar.
€ 850
* Eén van de elf luxe-exemplaren. Bijzonder fraaie luxe boekband van donkerblauw oasisleder met vijf ribben, rijkverguld en voorzien van belettering in goud en zwart aan de buitenkant en de inslag, en met een ingelegde ciceromaat (gemaakt van grijs leer), en vergulding met lijnen en kaders. Op de binnenzijde van het achterplat gesigneerd en gedateerd met een nauwlijks ontcijferbare stempeling in goud.
19. (DVORÁK, ANTON). KRIGAR, Hermann Anton Dvorák. Eine biographische Skizze. (Musikalisches Wochenblatt, Leipzig, Dezember 1879 – Februar 1880). Kommentar von Jarmil Burghauser. Baarn, Arethusa Pers, (1991). Linnen (Geert van Daal). (4), 28 p. Gedrukt door Jacques de Coo in een oplage van 110 exemplaren.
€ 75
* Eén van de eerste 20 exemplaren, gebonden in linnen, die voorzien zijn van een in de band ingelegde zilveren gedenkpenning voor de 150e geboortedag van de compoinist Antonin Dvorák, ontworpen door Jirí Harcuba. Arethusa 102.
20. ESPAGNE, Jean d’ Alle de Vernuftige en Geleerde Werken van den Heer Johan d’Espagne, Bevattende Volgeestige en Mergh-rijke Gedagten over verscheide stoffen, zoo des Ouden als N. Testaments. Mitsgaders een noodige Voorreden door Johannes d’Outrein in zyn leven Phil. Doct. en Dienaar des H. Evangeliums. Amsterdam, Pieter Aldewereldt, 1733. Perkament. 774, (44) p. Gecorrigeerde, uitgebreide en geannoteerde druk. Boekband wat versleten en verkleurd, vooral op de rug. De typografische en de gegraveerde titel ontbreken en zijn vervangen door een ingeplakte, contemporaine in rood en zwart getekende titel! Het boekblok is gebroken tussen p. 8 en 9 en ligt op die plaats 3 cm. open. Maar de tekst is verder compleet.
€ 95
* Toelichting op de Bijbel en zijn schijnbare ongerijmdheden, waartoe ook verschillende bekende vertalingen (Nederlandse, Engelse en Franse) vergeleken worden. Jean d’Espagne (1591-1659) was Waals predikant in respectievelijk Grave, Orange, Den Haag en Londen. De teksten van de auteur worden vergezeld van toelichtende commentaren, waardoor dit een vlot leesbaar en interessant boek is geworden. De eerste versie van deze Nederlandse vertaling verscheen in 1702; dit is de derde en laatste uitgave. Met 94 bladzijden van verschillende inleidingen, voorredenen, aanprijzingen in poëzie (‘Jeukt ymands ziel, om sijn verstand te slijpen/ In’t onderzoek van Godgeleerde blâan (…) Dien wijs ik op de veeder van d’Espagne’ en lofdichten in verschillende talen (waaronder een epigram op D’Espagne in het Grieks).
21. GELDER, H.E. van ‘s-Gravenhage in zeven eeuwen. Geïllustreerd met een kaart en 88 afbeeldingen. Amsterdam, Meulenhoff, 1937. Origineel rood heelmarokijn met ingelegd en rijkverguld wapen van Den Haag voorop (ontwerp Th. Mauve). Inslagen met gouden lijn. Kop verguld. Met stofomslag en kartonnen overslagdoos. 348 p. Illustraties op glanspapier. 1e druk. Behoudens een enkel roestvlekje is het boek in uitstekende staat. Het stofomslag is een beetje doorgeslagen. De bekleding van de (onbedrukte) doos is wat roestig.
€ 295
* Dit is een van 50 genummerde exemplaren gedrukt op Van Gelder en in marokijn gebonden. Dit somptueuze exemplaar, nr. 2 van de oplage, is voorzien van een handgeschreven opdracht van de auteur aan zijn vrouw: ‘met dank voor haar toewijding ook voor dit papieren kind. Oct. 1937’. Over luxe-exemplaren is in de Brinkman niets te vinden, ook niet in kranten of boekentijdschriften op Delpher.
22. HAAN, Jacob Israël de Aan eenen jongen visscher. [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1983. Vouwblad. Gezet uit de Spectrum en gedrukt op 1 december 1984 ter gelegenheid van het bezoek van G.M. van Wees aan de Sub Signo Libellipers in 15 exemplaren. Zeer gaaf.
Verkocht
* ‘Rozen zijn niet zoo schoon als uwe wangen,/ Tulpen niet als uw bloote voeten teer,/ En in geen oogen las ik immer meer/ Naar vriendschap zulke een mateloos verlangen.’ Het universeel ontroerende sonnet. ‘Ik ben zóo moede, ik heb veel liefgehad.’
G.M. (‘Bep’) van Wees (1908-1988) was een van de oprichters van Stichting De Roos. Hij woonde samen met zijn vriend Ruurd N. Hoekstra (1915-1982) en was een groot stimulator van exlibris en verfijnde drukkunst. Hij bracht Ger Kleis in contact met de virtuoze houtgraveur Pam G. Rueter. Bij SSL verscheen eveneens een mooie uitgave van het Egidiuslied ter nagedachtenis aan Hoekstra met houtgravure van Rueter (1982).
Breugelmans 125.
23. HAAN, Jacob Israël de Bezoek tot Rémy de Gourmont. [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1997. Cahiersteek. (12) p. Gezet uit de Neue Hammer Unzial en gedrukt in rood, blauw en zwart in een oplage van 96 voor “De Grote Nederlandse Letterproef”. Met een toelichting door Ger Kleis over de gebruikte letter. 14 exemplaren, op verschillende papiersoorten, werden voorzien van een apart gedrukt omslag en los verspreid.
Verkocht
* Een van de 14 los verspreide exemplaren, dit op Zerkall Bütten (velijn). Achterop is in rood gedrukt ‘exemplaar voor R. en L. Breugelmans’.
Deze tekst werd voor het eerst gepubliceerd in het maandblad Ontwaking (1908).
Breugelmans 225.
24. HAAN, Jacob Israël de Palestine 1921. Présentation, traduction du néerlandais et annotations par Nathan Weinstock. Paris-Montréal, L’Harmattan, 1997. Collection Comprendre le Moyen-Orient. Softcover. 128 p. Met een kaartje. 1e druk. Als nieuw.
€ 20
* Vertaling in het Frans van de nieuwsbrieven van De Haan bij zijn bezoek aan het zuiden van Palestina in januari 1921.
25. HAAN, Jacob Israël de Verzen van Jezus. Met een naschrift van Jaap Meijer. Bedum, Exponent, 1985. 26 x 18 cm. Ingenaaid met omslag. (20) p. Met de hand gezet uit de Bodoni en gedrukt op Antiek Vergé Ossekop door Menno Wielinga in een oplage van 180 genummerde exemplaren.
Verkocht
* Forse, baksteenrode bibliofiele uitgave van deze uiterst merkwaardige poëzie, met een strijdbaar nawoord van uitgever Jaap Meijer, die hiermee een andere, bruskerende kant van de dichter Jacob Israël de Haan in het licht wilde geven.
26. (HAAN, Jacob Israël de). VACARESCO, Hélène Handgeschreven brief in het Frans, gesigneerd ‘Helene Vacaresco’ en gericht aan ‘Chère Madame, très chère amie’. 17,5 x 11,0 cm. Gevouwen blad. Niet gedateerd, met plaatsaanduiding ‘Vacaresci (?) par Gara Vacaresci/ Roumanie’. 51 korte regels, in paarse inkt. Speldsporen. Horizontale vouw.
€ 75
* Zij vraagt of haar ‘très chère amie’ in haar ‘retraite charmante de Versailes’ verblijft. Zelf leeft zij in ‘l’absolue tranquillité’ in een immens gebied van oneindige vlakten doorsneden door rivieren. Kennelijk is Vacaresco op het voorvaderlijke landgoed in Roemenië; ‘gara’ is Roemeens voor treinstation. De Roemeense dichteres Hélène Vacaresco (1864-1947), die bewonderd werd door Jacob Israël de Haan, was een protégé van koningin-schrijfster Carmen Sylva. In 1891 verbannen vanwege de verboden liefde tussen haar en de Roemeense kroonprins Ferdinand (1865-1927), moest ze in Parijs gaan wonen, waar ze aan de Sorbonne studeerde en veel invloedrijke relaties kreeg. In de jaren twintig werd ze ambassadeur voor Roemenië bij de Volkenbond. Deze ongedateerde brief dateert wellicht uit de jaren 10 of 20. Gravin Anna de Noailles (overleden in 1933) wordt genoemd, die Vacaresco heeft laten weten dat ze ziek is. Zij denkt veel aan Parijs, haar koortsige, vlammende, verontwaardigde Parijs. Gaat dit over de bedreiging van Parijs door de Duitsers in de Grote Oorlog? Helaas is deze brief niet gemakkelijk te lezen.
27. HALL, J.N. van Aan een tooneelspeler. (Vrij naar François Coppée.). Handschrift in inkt, een sonnet Gesigneerd. 20,6 cm x 14,2 cm. Geplakt op een stuk karton. Bijgevoegd is een originele, contemporaine portretfoto van Van Hall (ovaal, 6,5 x 5,0 cm), op papier geplakt.
€ 50
* ‘Der dwazen hoon strekt u tot eere, kunstenaar!’ De letterkundige en politicus Mr. J.N. van Hall (op deze foto met een kek hoedje; 1840-1918) was van 1883 tot en met 1916 redacteur van De Gids, waarin hij veel schreef over Franse literatuur.
28. (HERTOGENBOSCH, ‘s). HEINSIUS, Daniel Rerum ad Sylvam-Ducis atque alibi in Belgio aut a Belgis anno MDCXXIX gestarum Historia. Cum Privilegio. (Met bekende provenance uit de 17e én 18e eeuw). Leiden, Elzevier, 1631. 29 x 20 cm. 18e-eeuws? gestippeld kalfsleer. (12), 143, (25) p. Met gegraveerde titel (ontworpen door Cornelis Claeszoon Duysend) en 10 prenten (o.a. van W. Hondius), deels uitslaand of over twee pagina’s: kaarten en technisch-schematische weergaven. Geheel in het Latijn. Met een voorrede en een lofdicht van Constantijn Huygens (‘In Danielis Heinsii Equitis Ad Sylvam Ducis, alibique in Belgio, aut a Belgis, rerum gestarum Anno MDCXXIX Historiam’, later opgenomen in Momenta desultoria). 1e druk. Band wat versleten. Prenten bruingevlekt, het hele boek is deels watervlekkig.
Verkocht
* De eerste uitgave van Daniël Heinsius’ verslag van het kostbare, maar uiteindelijk succesvolle beleg van de door de Spanjaarden bezette, strategisch gelegen vestingstad ‘s-Hertogenbosch door stadhouder Frederik Hendrik van Oranje in 1629.
Interessante provenance: op de titelpagina is met sierlijke krullen in de titelcartouche geschreven ‘Del Marchese Sfondrato/ Ant.fl. 3-14’. Dit kan alleen Sigismondo Sfondrati, markies van Montafia betreffen, een Italiaanse generaal in het Spaanse leger, die in 1637 aan het Beleg van Venlo deelnam en na een lange carrière in de Tachtigjarige Oorlog in 1652 zou sneuvelen bij Grevelingen (Gravelines). Allicht was een werk over de verovering van Den Bosch voor Sfondrati een belangrijk studieboek. Van hem is dit boek dus gekocht voor drie gulden en veertien stuivers.
Een tweede provenance wordt verklapt door een uitvoerige Latijnse inscriptie op het schutblad, deels in dichtvorm, waaruit blijkt dat Magister Petrus Coveliers van het Gymnasium van Hoogstraten het boek als prijs heeft uitgereikt aan de jeugdige Wilhelmus Swaeck uit Rotterdam, en wel op 28 augustus 1770, een ‘probus ac ingenius adolescens’, de beste van zijn klas. Wellicht is deze Rotterdamse snaak de W. Swaeck die in 1786 tot pastoor te Noordwijkerhout werd benoemd, en tevens de in 1798 te Noordwijk woonachtige W. Swaeck die een van de duizenden was die aan de Eerste Nationale Vergadering verzochten om een Constitutie voor het Bataafsche Volk.
Kortom, een boek dat zijn waarde als studiemateriaal in verschillende eeuwen heeft bewezen!
29. (HOFMAN, P.A.H.). Wyn WEAVER & Laura LEYCESTER Moderne Jeugd (The Rising Generation). Blijspel in 3 bedrijven (Theaterprogramma, 1926). Den Haag, Koninklijke Schouwburg, 1926. 22 x 14 cm. Geniet. 4 p. Gedrukt in goud, paars en zwart op getint papier. Wat nietjesroest..
€ 20
* Fantastisch expressionistisch serieontwerp van Pieter A.H. Hofman, dat gedurende enkele jaren met kleine variaties door het Vereenigd Tooneel gebruikt werd. Zonder advertenties.
30. IBSEN, Henrik Májové slunce. Praag, Lyra Pragensis, 1990. 11 x 8 cm. Miniboekje. Ingenaaid met stofomslag en origineel cellofaantje. 64 p. Met vijf kleurenetsen van Petr Melan. Vertaling van het Noors in het Tsjechisch door Jiri Mulac en Josef Michl. Gezet uit de Baskerville en gedrukt in rood en zwart op Oud Losin-papier in 200 genummerde exemplaren. Prachtig.
Verkocht
* De titel betekent ‘Meizon’. De tekst bestaat uit gedichten, fragmenten proza en stukjes dagboek. Verlucht met de verfijnde kleurenetsen van Petr Melan.
31. KATE, J.J.L. ten ‘Welig groeit de onvruchtbre lote,’. (Gedicht). Handschrift in inkt. Gedicht van 4 regels. Gesigneerd. 7,2 x 10,1 cm. Geplakt op (gevlekt) karton (28 x 20 cm) waarop ook een originele, contemporaine portretfoto van Ten Kate is geplakt (7,6 x 5,8 cm). De foto heeft in een hoek ook wat vlekjes meegekregen.
Verkocht
* ‘Langzaam wast het Goede, ’t Groote,/ Dat- de oogstdag tegenrijpt!’ Albumblad met portret, breeduit gesigneerd door de in zijn tijd beroemde dominee-dichter (1819-1889).
32. LEIDS STUDENTENCORPS Leijdsche Studenten-Almanak 1844. Leiden, H.W. Hazenberg & Comp., 1844. Karton met opdruk. (4), 204 p. Titelgravure. Niet afgesneden. 1e druk.
€ 25
* Zo te zien een andere uitgave dan de Studenten-Almanak voor het jaar 1844 die werd uitgegeven door J.H. Gebhard, waaraan Kneppelhout heeft bijgedragen. Met almanakgedeelte en mengelwerk.
33. LÖB, Kurt Verleihung der Hans Meid-Medaille für Illustration der Hans Meid-Stiftung, Frankfurt am Main, an Kurt Löb, Amsterdam, am 25. November 1999 in Hamburg. [Frankfurt, Hans Meid-Stiftung, 1999]. Cahiersteek met flappen. 28 p. Illustraties. 1e druk.
Verkocht
* Met handgeschreven opdracht in rode fineliner ’29.I.2002/ voor Huib [van Krimpen],/met hartelijke groeten/ en beste wensen voor/ beterschap!/ Je Kurt L.’. Ook de frontispice-portretfoto van Löb werd door de kunstenaar van een handtekening voorzien. Huib van Krimpen zou vier dagen later overlijden.
34. LOCKRAN, Gerry Smiles and Tears. Leicester, Waddling Duck Press, 1983. Cahiersteek. 12 p. Gedrukt in 50 exemplaren door Toni Savage. 1e druk.
€ 75
* Een van de zeer weinige uitgaven van de Waddling Duck Press, maar een van de zeer vele van Toni Savage (1929-1994), die begon als operazanger, maar later de centrale figuur werd in de koortsachtige margedrukkersactiviteiten in Leicester en omgeving, die ook veel schattige kleine tijdschriften, ‘poetry broadsides’ en affiches opleverden: ‘street literature’.
Gerry Lockran (1942-1987) was een bekend blueszanger en gitarist, tot hij door een hartaanval zijn rechterhand niet meer kon gebruiken. In zijn laatste jaren probeerde hij zijn creativiteit lucht te geven in de vorm van fotografie en poëzie, totdat een nieuwe hartaanval hem fataal werd. Dit is zijn enige poëziebundel, bestaand uit drie aangrijpende gedichten.
Bijgevoegd een klein uitgaafje van de Waddling Duck Press (‘waddling’ betekent waggelen), een gedicht van Carol Talbot ‘Without Security, where are we?’. Waddling Duck Slip No. 3, 1983. Eenzijdig velletje groen papier met een gedicht en een houtgravure met een koolmees.
35. LORRAIN, Jean Le vice errant. Coins de Byzance. Paris, Albin Michel, (1926). Ingenaaid. (4), 368 p. Niet afgesneden. Herdruk: ’25e édition’. Rug verkleurd en iets versleten, maar in zijn soort een heel net exemplaar.
€ 35
* Collectie min of meer samenhangende verhalen: Propos d’Opium, Maschere, Salade russe en Coins de Byzance – Les Noronsoff, met daarin onder meer Chez Héliogabale, Le règne de Marius. La disgrâce. Le Complot, Sacha s’amuse, Á bord de “l’Edouard III”, L’envie, Les Fêtes d’Adonis en Le docteur Ytroff. Wat een genot!
36. LUYKEN, Jan Voncken der Liefde Jesu, van het Godt-begerende Zielen-vuur. Bloemetjes der Saalige Hoope, tot verheugelykheid der Wandelaars, langs den Weg, na vreeden-Ryk. Amsterdam, Weduwe Pieter Arentsz (in de Beursstraat, in de drie Raapen), 1696. 16 x 11 cm. Halfleer met gemarmerde platten. (16), 212, (20) p. Met 50 etsen van Jan Luyken. Herdruk van de uitgave van Pieter Arentsz (1687). 19e-eeuwse band? met dito schutbladen. Rood nummertje op de titelpagina. Boekblok heeft wat randslijtage. Wat vlekkig, kleine ezelsoortjes.
€ 95
* ‘Heeden groot, morgen dood’. Kernachtige titels en poëzie gekruid met levenswijsheden, geïllustreerd met prachtige etsen door de auteur, die geïnspireerd zijn door cursief gedrukte bijbelteksten. Gebruiksexemplaar van Wim Zaal – van buiten onaanzienlijk, van binnen een barok juweeltje.
37. (MALLARMÉ, Stéphane). Paul VERLAINE Stéphane Mallarmé. (Met een portret in kleur door M. Luque). Paris, Vanier, [1886]. 30 x 20 cm. Vouwblad. 1e druk. Netjes.
Verkocht
* Tekst van Paul Verlaine (in eerste druk), met aan het eind een sonnet, en een in pochoir gekleurde karikatuur door Manuel Luque: Mallarmé met faunspootjes en panfluit, bekroond met een heiligenschijn. Les Hommes d’Aujourd’hui nr. 296.
38. MÉRODE, Willem de Kwattrijnen. (Met een portret van de dichter). Amsterdam, De Gulden Ster, [1923]. Linnen. (48) p. Met voorin een fotografisch portret van de dichter. 1e druk. Dieprood linnen met vage vlekjes.
€ 20
* Deze bundel zie je meestal ingenaaid of in karton gebonden, en niet heel vaak met het portret. (We hebben ook een gewoon exemplaar voor u voor 15 euro).
39. (MEYER, Wybo). SCHOLTE, Henrik (en Jan Gustaaf DANSER) Chrysantheem. (Met uitvoerige opdracht van de omslagontwerper). Amsterdam, J. Clausen, 1923. 25 x 21 cm. Ingenaaid met omslag (ontwerp Wybo Meyer). 56 p. Gedrukt in een oplage van 300 genummerde exemplaren. 1e druk. Rugje bovenaan opengehaald en wat versleten. Boekblok los van omslag.
€ 80
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de omslagontwerper Wybo Meyer op p. 3: ‘Voor/ Mevrouw de wed. Dr. E.T. Kuiper/ van/ Wybo Meyer// Mei 1925.’. Daartussen citeerde Meyer een vierregelig couplet ‘Er hangt een droom van vrede (…)’, overgenomen uit het sonnet ‘Later’ uit de bundel Ontmoetingen (1917) van de in 1920 jong gestorven Jan Gustaaf Danser. Het gaat hier om Anna Kuiper-Menalda (1861-1934), weduwe van de neerlandicus Esgo Taco Kuiper.
Prachtig omslagontwerp, intens bruin-oranje expressionistisch – ook over rug en achterkant. Klassieke en oriëntalistische poëzie. Een afdeling verzen is opgedragen in herinnering aan Louis Couperus.
40. PREGER, W. The Humble Dutch Herring. Melbourne, F.W. Cheshire Pty., Ltd, 1944. 24 x 19 cm. Ingenaaid. 64 p. Met kaarten, tekeningen en foto’s. 1e druk. Overstekende randen onvermijdelijk wat gekreukt. Wat verbleekt. Voorin is een stukje over de auteur geplakt, misschien overgenomen van een stofomslag? En voorin de handgeschreven naam van H. Goudkade/ Camp Columbia 1945.
€ 25
* Camp Columbia was een militair kamp van het Amerikaanse leger in Wacol bij Brisbane in Australië. Dit boek legt precies uit hoe haring gevangen wordt (met karaktervolle portretten van haringvissers) en hoe het zit met de Nederlandse haringcultuur. Speciaal voor Australiërs. Curieus!
41. RAEMAEKERS, Louis Dessins d’un neutre. Vendu au profit de la Croix-Rouge Française. (21 ansichten in boekje). Amsterdam, De Telegraaf, ca. 1915. Oblong 8,5 x 16 cm. 21 kaarten, elk met beschermvloei, als afscheurboekje met omslag. Compleet. Zeer gaaf en netjes.
Verkocht
* De kaarten vertonen de navrante spotprenten van Raemaekers, die vooral gericht waren op de Duitse legers en de Kaiser vanwege de oorlogsmisdaden uit de Eerste Wereldoorlog tegen de Belgen en de Fransen.
42. RIMBAUD, Arthur Antique. (Met een tekening van Giovanni Costetti). [Utrecht], (G.M. van Wees, 1944). 29,5 x 23,5 cm. Vouwblad. Gedrukt naar calligrafie van Susanne Heynemann in een oplage van 75 genummerde en door calligrafe en illustrator gesigneerde exemplaren.
€ 150
* Bijzonder mooie, geïllustreerde uitgave van dit prozagedicht uit Les illuminations op groot formaat, in het geheim tijdens de Duitse bezetting gedrukt. Giovanni Costetti (1874-1949) was een Italiaans kunstenaar die van 1930 tot 1945 in Utrecht woonde en werkte. G.M. van Wees was in 1945 een van de oprichters van de Stichting De Roos. De Jong 44. Petitfils p. 295.
43. (ROSE, Hajo) Stadsschouwburg. Programma 1938. Amsterdam, Stadsschouwburg, 1938. 29 x 11 cm. Leporello van 8 p. Met geïllustreerde advertenties. Horizontaal gevouwen. Lichte gebruikssporen.
Verkocht
* Schaars met het ontwerp van Rose, misschien omdat het te hoog en smal is om het heel te houden. We hebben drie verschillende kleurstellingen beschikbaar.
44. ROYEN, J.F. van Aan belangstellenden in de kunst van het boek. Den Haag, eigen beheer, [1912]. 20,0 x 12,5 cm. Eén blad getint geschept papier, tweezijdig bedrukt in zwart en bruin. Gezet uit de Hollandsche Mediaeval. Horizontale vouw, verder prachtig.
Verkocht
* Uitnodiging voor voordrachten met lichtbeelden over de moderne boekkunst, te houden in het huis van Van Royen, Van Boetzelaerlaan 43, Den Haag. Dit blad was gevoegd in het septembernummer van het literatuur- en typografietijdschrift De Witte Mier van september 1912 (maar meestal daarin niet meer aanwezig). De prozatekst van Van Royen (50 regels, maar het zijn slechts 10 lange, ingewikkelde zinnen) is plechtig schitterend vormgegeven, waarschijnlijk bij uitgever Dixon van de Witte Mier. Een herdruk werd in 2004 gedrukt bij de Avalon Pers.
45. (RUTTEN, Gerard). KOSTER, Simon Het Masker. Geïllustreerd tijdschrift onder leiding van Simon Koster. Derde jaargang nr. 2, februari 1923. Gouda, A. Brinkman & Zoon, 1923. 31 x 25 cm. Geniet. 32 p. Geïllustreerd. 1e druk. Met twee inliggende bijlagen over toneel. Iets verbleekt en lichte gebruikssporen.
Verkocht
* Krachtdadig toneeltijdschrift met illustraties en vignetten van Gerard Rutten. Inliggend blad ‘Eerste Nederlandsche Tooneelmaand’ van de Haagsche Kunstkring met achterop een ontwerp voor een boekband van Couperus in potlood. Proza van o.a. Lili Green, Eduard Verkade, Cris Agterberg, P.A.H. Hofman, Antoon Molkenboer en Vilmos Huszar. Afbeeldingen van maskers van Agterberg, Hofman en Hildo Krop. Het fraaie omslag is met een ons onbekend monogram gesigneerd. Een indrukwekkend en inhoudsrijk blad!
46. SANDERS, Suze Verlöst. (Met een typografische illustratie). SSL, 1996. Vouwblad in omslag. Gedrukt met de Dante in blauw, grijswit en zwart in een oplage van 50 exemplaren ‘ter ere van de Drèentse schrieverij’. Achterkant gekreukt.
Verkocht
* Gedicht in het Drents. Titelpagina met blauwe typografische bloemen. Breugelmans 219.
47. SARCEY, Françisque Les Hommes d’Aujourd’hui Nr. 19, 18 januari 1879. Artikel van Felicien Champsaur, karikatuur van Gill. Met drie handgeschreven brieven.
€ 35
* Eén brief voor Monsieur Vollar (?), gedateerd ’10 Mars 1888′, met gefrankeerde envelop. Eén voor Cher Monsieur’ (ongedateerd). En één voor ‘Ma chère N…’ (naam doorgestreept) en gesigneerd ‘Je vous embrasse affectueusement, Françisque Sarcey’, niet gedateerd, maar omstreeks 1880. Sarcey (1827-1899) was een beroemde Franse journalist en theatercriticus. Gill tekent hem balancerend op een verrekijker.
48. (TAXIL, Léo) Léo Taxil. (Met een portret in kleur door Gill). Paris, Vanier, [1882]. 28 x 20 cm. Vouwblad. 1e druk. Wat vlekjes.
€ 30
* Tekst van ‘Pierre et Paul’, over de scandaleuze onthuller Taxil, die eigenlijk Marie Joseph Gabriel Antoine Jogand-Pagès heette (1854-1907). Deze auteur was sterk gekant tegen de katholieke kerk, maar waagde zich ook aan een nep-bekering tot de vrijmetselarij om die daarna te bestrijden door het openbaren van ‘geheimen’ met sensationele leugens doorspekt. Met een ietwat grof in pochoir gekleurde karikatuur door tekenaar André Gill (die eigenlijk Louis-Alexandre Gosset de Guines heette): Taxil als bebrilde en besnorde duivel.
49. TIENHOVEN Jr., Gijs van Fluctuatiën. Amsterdam, eigen beheer, 1896. Ingenaaid met omslag van stevig grijs papier. 96 p. Gedrukt in 50 genummerde exemplaren. 1e druk. Rugje iets ingescheurd, roestvlekjes op omslag. Enkele foutjes oudtijds met een fijn pennetje verbeterd.
Verkocht
* Filosofische en andere overdenkingen in het Nederlands en het Frans. Ook over de Nieuwegids-beweging, ‘voorbereid door den bourgeois Huet en den plebejer Multatuli’ (aldus den patriciër Van Tienhoven), over Verlaine en Nietzsche. Het boekje eindigt met een vrij lange, Franstalige discussie tussen Zarathustra en Pierrot. Ongenummerd exemplaar.
Advocaat en procureur Gijsbert van Tienhoven jr. (1867-1900) was een zoon van de toenmalige minister-president Van Tienhoven (1841-1914). Hij was nauw bevriend met Alphons Diepenbrock en andere Tachtigers.
50. TOLLENS Cz., Hendrik Handgeschreven, gesigneerde opdracht aan ‘Mijnen waarden vriend Cornelis Loots’ op een netjes uitgescheurd schutblad van ‘Gedichten’. Op het blad (21,6 x 13,2 cm) zijn heel vaag nog de eerste letters van het woord ‘Gedichten’ als weerdruk van de Franse titel te zien.
Verkocht
* De dichters Cornelis Loots (1764-1834) en Hendrik Tollens (1780-1856) waren goed met elkaar bevriend. Zwierig geschreven.
51. VACQUERIE, Auguste Les Hommes d’Aujourd’hui, 8 november 1878, met portret van Auguste Vacquerie door Gill en artikel van Félicien Champsaur. Bijgevoegd acht handgeschreven, gesigneerde brieven van Vacquerie, de journalist en schrijver (1819-1895), en executeur-testamentair van Victor Hugo.
€ 75
* De brieven zijn gericht aan ‘Mon cher Koning’, dat is theaterdirecteur en -schrijver Victor Koning (1842-1894) en aan zijn vrouw, de actrice Raphaele Sisos (1860-1939), die in Marseille wonen. Het zijn hartelijke brieven, een met jaartal 1881, drie op papier met gedrukt adres van het progressieve dagblad Le Rappel (dat gesticht was door Vacquerie met de twee zonen van Victor Hugo), één envelop aan ‘Madame Sisos-Koning’ waarop een poststempel van 14 december 1894 – ruim twee maanden na het overlijden van Victor Koning.
Vacquerie was tezamen met Paul Meurice gedurende meer dan veertig jaar een naaste vriend en aanhanger van Victor Hugo; bij diens dood in 1885 werd hij Hugo’s executeur-testamentair. De nauwe band tussen Hugo en zijn ‘Eckermann’ Auguste Vacquerie verklaart de grote H die Gill op zijn voorhoofd heeft getekend in Les Hommes d’Aujourd’hui.
52. VERLAINE, Paul Les hommes d’aujourd’hui Nr. 253. François Coppée. (Met een portret in kleur door Emile Cohl). Paris, Vanier, [1885]. 29 x 20 cm. Vouwblad. 1e druk. Vlek in rechterbovenhoek (doorgeslagen naar het binnenwerk), bovenzijde iets rafelig, exlibrisstempel onderaan achterblad.
€ 95
* Tekst van Paul Verlaine (in eerste druk), karikatuur van Emile Cohl.
Bijgevoegd François COPPÉE, Gedrukt visitekaartje. ‘François Coppée/ de l’Académie Française/ 12 rue Oudinot (VIIe)’. Met enkele woorden in handschrift: ‘Merci de tout coeur./ Cordialement (…)’. Geparafeerd ‘F.C.’. Te dateren tussen 1884 en 1908.
François Coppée (1842-1908), man vol innerlijke tegenspraak, maakte deel uit van de dichtersgroep der Parnassiens. In het in 1936 ontdekte Album Zutique komt zowel werk van Rimbaud als Coppée voor. De poëzie van Rimbaud uit de bundel parodieert in een aantal gevallen specifieke gedichten van Coppée.
53. (VERLAINE, Paul) Les Hommes d’Aujourd’hui 244. Paul Verlaine. (Met een karikatuur in kleur door Emile Cohl). Paris, Vanier, [1896]. Gevouwen blad. 29 x 20 cm. [2e vermeerderde druk]. Scheur van een paar cm aan de rechterkant. Wat verbruind en met vochtvlekken.
Verkocht
54. VINCENT, Raoul Casino Municipal Hotel Aletti. Algiers, J. Aletti, 1935. Geniet. 12 p. Gedrukt in goud, bruinrood en twee kleuren blauw. Net exemplaar.
Verkocht
* Zeer fraai vormgegeven informatieboekje over dit Frans-Algerijnse hotel vol sportieve koloniale zwier.
55. VRIES, Jeronimo de Brief aan ‘Mijn Heer en vriend’. Handschrift in inkt. Gesigneerd en gedateerd ‘8 Mt 1824’. 20,7 x 21,4 cm. Geplakt op karton. Los bijgevoegd is een portret van De Vries (oorspronkelijke kopergravure; ovaal, 12,2 x 9,1 cm).
€ 90
* Waarschijnlijk gericht aan zijn uitgever: ‘Ik dank UE. voor het mij toegezonden exemplaartje. Behalve de kleine nootletter in de Voorreden, die inderdaad onleesbaar is, en waar het Grieksch slecht bij afsteekt, vinde ik, dat het geheel er nu goed uitziet. (…)’. De Vries vraagt om een exemplaar van het boek naar Matthijs Siegenbeek in Leiden te zenden. Ook vraagt hij of zijn broer een ‘ingebonden exemplaartje verkoos. Wat mij betreft, ik kan dit wel missen’.
Jeronimo de Vries (1776-1853) was griffier en chef van het Secretariaat van de gemeente Amsterdam, maar was ook actief als letterkundige. Hij schreef o.a. studies over literatuur en was goed bevriend met Bilderdijk. Met de eveneens in de brief genoemde prof. Joan Melchior Kemper, invloedrijk als politicus, had hij in de klas gezeten.
56. VRIES, Simon de De groote Schouw-plaets der Jammerlijcke bloed- en- moord-geschiedenissen, Vervattende onder vijf-en-tseventigh Opschriften ontrent twee-honderd Voor-beelden der ellendige Uytwerckselen van Haet, Toorn, Yversught, Ontrouw, Bedrogh, hooghmoed en allerley ongeregelde menschelijcke herts-toghten. Doorgaens rijcklijck verçierd met aenmerklijcke Redenen, aerdige Gelijckenissen, welgepaste Spreeckwoorden, soete Leer-spreucken en leersaeme Versierselen. Vertaeld uyt de voortreffelijcke Schriften van de heeren [J.-P. Camus, bisschop van] Belley, Harsdorffer, Rosset en andere. Door Simon de Vries. Utrecht, Johannes Ribbius, 1670. 16 x 10 cm. Perkament met 5 doorgehaalde linten. (28), 675, (4+19) p. Wat gebruikelijke verbruining en kreukjes. Vier pagina’s van de ‘Aenwyser’ ofwel de thematische inhoud zijn middenin de drempelgedichten gebonden: het boek is compleet. Voorin is een reepje uit een catalogus geplakt, waarop vermeld wordt ‘1303. ex. Scheepers’. Dit exemplaar van deze fraaie populaire uitgave zou dus ook uit de maatgevende collectie van J.P.M. Scheepers afkomstig zijn.
€ 490
* Opvoeding door vermaak! Sensationele verhaaltjes ten smakelijksten beschreven, om eenieder de rechtige weg te wijzen. Stichtelijk, maar lekker: ‘De Verraedersche Swaeger’, ‘Den Gestraften Dubbeltongigen’, ‘De Wrevelige Overspeelster’, ‘D’Ondanckbaere Maeghdenrover’, ‘Den Stinkenden Hoeren-henghst’, ‘De gefrançoisde François’ of ‘D’Onreghtveerdige Bloedschender’, alle te beschouwen als recepten voor uw opera, uw bouquetroman, uw stripverhaal.
In druk opgedragen aan admiraal Cornelis Tromp.
57. WITKAMP, P.H. Aan de Tooneelschool. (Gedicht). Handschrift in inkt. Gesigneerd en gedateerd ‘Nieuwer Amstel/ 29 Juni 1883’. 10,2 x 16,4 cm. Geplakt op karton ( x cm) waarop ook een originele, contemporaine portretfoto van Witkamp is geplakt (ovaal, 7,1 x 5,0 cm).
€ 40
* Kennelijk afkomstig uit een album met handschriften van dichters voor de in 1874 gestichte Amsterdamse Tooneelschool. Een braaf gedicht: ‘Tooneelschool! gij kunt voorbeeld zijn/ Zoo gij u wacht voor elk venijn’. P.H. Witkamp (1816-1892) schreef veel over de geschiedenis van Nederland en met name Amsterdam, maar werd vooral bekend als geograaf en topograaf: hij tekende o.a. (school)atlassen en -kaarten.