antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 1124: Vissen met vader

Het vijfentwintigste jaar der eeuw is begonnen, maar ook het vijfentwintigste jaar van onze Nieuwsbrief gaat vandaag in. We wensen u allen een beter jaar dan verwacht!

Een fijn middelbaar jaar, want het is ook het jaar 45² (vijfenveertig-kwadraat), en we moeten helemaal terug naar de Slag bij Nieuwpoort voor het laatste mooie jaarkwadraat 40 x 40.

Om het nieuwjaar in perspectief te plaatsen, vandaag is het ook 18 Nivôse CCXXXIII (233) volgens de Franse republikeinse kalender en de achtste dag van de maand Dios 2336 van de Macedonische kalender, die we misschien hadden gehad als Alexander de Grote niet het Oosten was gaan veroveren, maar ons lokkende, gezellige Westen, en dan zou de Westfries-Ptolemaeische dynastie hier regeren in plaats van het Huis van Oranje. Het had gekund!


1. AMERICA TYPE FOUNDERS Phenix. The Condensed Gothic with a Modern Touch. (Letterproef). Elizabeth, NJ, America Type Founders, ca. 1950. Vouwblad gedrukt in licht rood en zwart. Wat roestvlekjes.
€ 30
* Het lettertype Phenix, ook wel Phenix American, werd in 1935 ontworpen door M.F. Benton. Deze letterproef is iets recenter.

2. (BAAK, Nico) Rialto Marsch. Muziek Jan Groot, woorden van Louis Contran. [Amsterdam, Rialto Theater, 1920?]. 34 x 27 cm. Gevouwen blad. Goede staat.
€ 30
* Nico Baak (1892-1961) was als ontwerper betrokken bij de in 1920 gestichte bioscoop Rialto Theater, die nog steeds bestaat. Op het omslag zien we de verlichte Rialto-brug in Venetië met gondels en een dansend paar. De tekst werft u: ‘Ga j’een avond uit – Trek dan op naar zuid – In Rialto zich geen sterveling verveeld [sic] – En passeer je de Ceintuurbaan – Kijk goed uit je oogen ben je aan de loop – Met je vrouw, met je bruid of je kindertal – De Rialto is je Bioscoop.’ Amen.

3. BERTHOLD AG, H. Derby. Probe Nr. 453. Berlijn, H. Berthold AG, [1958?]. Leporello van 8 p. In kleuren gedrukt, met illustraties.
€ 50
* Letterproef. Dit decoratieve lettertype is ontworpen in 1952 door Günter Gerhard Lange.

4. (BODONI). MOREAU DE SAINT-MÉRY, M.-L.-É. Vu le Décret Impérial du 20 Prairial an XIII… (= June 8, 1805). Arrête. Parma, Imprimerie Impériale, [1805]. Zonder omslag. 8 p. In het Frans en het Italiaans. Iets stoffig. Met oudtijds handgeschreven datum op de laatste pagina: ’12 Mesidoro XIII’, ofwel 1 juli 1805.
€ 65
* Decreet van Médéric-Louis-Élie Moreau de Saint-Méry, de Administrateur Délégué Général van het voormalige hertogdom Parma (op last van Napoleon). Gedrukt door de voorheen hertogelijk, maar in 1805 keizerlijk drukker, de grote Giambattista Bodoni (1740-1813), in eenvoudige maar nobele typografie. Wetgeving van hypotheken. Brooks 984. Een bescheiden uitgave, maar toch, een heuse Bodoni!

5. BOUMANS, Bart Vertaal-manuscripten. Amsterdam, Drukhuis, 1975. Cahiersteek met aanhangend kaartje en buikfoedraal aan de kop. (20) p. Gedrukt in een oplage van 45 geturfde en door de auteur, nou ja: duizendkunstenaar gesigneerde exemplaren. Hoekje van het buikfoedraal en rug van het boek hebben een klein vochtvlekje.
€ 65
* Dit exemplaar is voorzien van een kartonnen envelop, schitterend gedecoreerd met postzegels en stempels (Stamp Art). De adressering luidt: ‘I shake hands with Thomas G.’ en op de achterkant zien we het gestempelde kraszelfportret van Boumans. Een kriebelig typografisch experiment, geheel gezet uit zelden gebruikte en veelal gekantelde of op de kop staande cursieve ligaturen: abstract gemaakte, woordenloze letters. Even kriebelig zijn de toegevoegde vlovignetten. Boumans is een onderschat graficus!
We hebben ook een exemplaar zonder envelop, en zonder vlekjes, én met een opdracht aan Huib van Krimpen. Dat kost 50 euro.

6. BOUTENS, P.C. (vertaling). OMAR KHAYYAM Rubaiyat. Honderd kwatrijnen van Omar Khayyam, vertaald door P.C. Boutens. Bussum, Van Dishoeck, 1913. Rijkverguld bruin goudleer (bandontwerp C.A. Lion Cachet). (8), 104 p. Op Japans papier. 1e druk. Mooi exemplaar.
Verkocht
* Dit is een van 30 genummerde exemplaren gedrukt op Japans papier (nr. 29), en is onder het colofon gesigneerd door P.C. Boutens.
Goudleer is een bijzondere techniek die zelden voor boeken gebruikt wordt, wel voor luxueus behang – althans in vroeger tijd. Goudleer wordt gemaakt door leer te bedekken met zilverfolie en het vervolgens te bewerken met gele vernis; daardoor krijgt het een doffe gouden schijn, maar verliest het soepelheid. Bij slijtage, vooral bij de knepen, schijnt het zilver door het vernis heen. Dit exemplaar is op de knepen niet of nauwelijks versleten.
Deze Omar Khayyam-uitgave was verkrijgbaar ingenaaid (fl 1.90), gebonden (fl. 2,50) en ‘in goudled.’ (fl 6,-) aldus de Brinkman – goudleder. De luxe bindwijze werd besproken in De Gooi- en Eemlander van 15 september 1915 naar aanleiding van een ‘tentoonstelling van door den heer Van Dishoeck uitgegeven boekwerken en oorspronkelijke teekeningen voor die werken, in de Openbare Leeszaal en Bibliotheek te Hilversum’. Goudleer was in deze tijd in de mode; zo werd de techniek in het Nederlandse paviljoen op de grote grafische tentoonstelling BuGra te Leipzig (mei 1914) getoond door de binder Jan Mensing – ook Van Dishoeck was daar vertegenwoordigd. Mensing was er na vele proefnemingen in 1909 in geslaagd de achttiende-eeuwse techniek voor meubels te doen herleven. Boekbanden volgden, maar perfect werkte de techniek toch niet: de knepen van de boekbanden verliezen vaak hun goede sier, omdat het leer door het vernissen minder soepel is. Wel komt het rijke goud van Lion Cachets bandontwerp er bijzonder mooi tegen uit. [Boutens-collectie Zeeuwse Bibliotheek 2.37, 1e ex. Zie ook de catalogus van Antiquariaat Schuhmacher (2011): P.C. Boutens. 100 Bijzondere Boeken.]

7. BOUTENS, P.C. (vertaling). OMAR KHAYYAM Rubaiyat. Honderd kwatrijnen van Omar Khayyam, vertaald door P.C. Boutens. (Met opdracht van Boutens aan Van Oudshoorn). Bussum, Van Dishoeck, 1919. Linnen (bandontwerp C.A. Lion Cachet). (8), 104 p. Op geschept papier. 2e druk.
Verkocht
* Op de eerste pagina een handgeschreven opdracht van Boutens aan de auteur J. van Oudshoorn (pseudoniem van de ambtenaar J. Feylbrief), die hij bewonderde: ‘aan den Heer J.K. Feylbrief/ vriendschappelijk van/ P.C. Boutens/ Aug. 1922.’

8. (CARBOLINEUM PERS). VERMANDERE, Willem, en Bram MALISSE Alles gaat over. (Met acht met de hand gekleurde houtsneden van Bram Malisse) [Kalmthout], De Carbolineum Pers, (2010). Oblong. Heelperkament met stofomslag in foedraal. (36) p. Met de hand gezet uit de Perpetua en gedrukt op Van Gelder Posthoorn in een oplage van 60 genummerd en door auteur en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk.
Verkocht
* Eén van de vijftien Romeins genummerde luxe-exemplaren die werden gebonden in perkament en waarbij de houtsneden met de hand zijn ingekleurd. DIT IS NUMMER I. ‘Een precieus boekje! Mijn tekst krijgt er meer betekenis door. De vorm is de inhoud geworden. De houtsneden zijn ook bijzonder. Het is goed zo, creatieve mensen moeten elkaar opjutten.’ (Willem Vermandere op de website van De Carbolineum Pers). DCP 164

9. (CLANDESTIENE DRUKKEN). HOFSTRA, Jan Willem De waaier. (Met een tekening en een initiaal door Emile Puettmann). Den Haag, (Cancer-Pers, 1944). 28 x 19 cm. Ingenaaid. 16 p. Gezet uit de Lutetia en gedrukt op Pannekoek-papier in een oplage van 72 genummerde exemplaren. 1e druk. Horzontale vlek op voorzijde omslag.
€ 35
* Dramatisch verhaal. Dit is nummer 1 van de oplage, onder het colofon gesigneerd door de auteur. Clandestiene oorlogsuitgave. De Jong 391.

10. (CLANDESTIENE DRUKKEN). HOFSTRA, Jan Willem De waaier. (Met een tekening en een initiaal door Emile Puettmann). Den Haag, (Cancer-Pers, 1944). 28 x 19 cm. Ingenaaid. 16 p. Gezet uit de Lutetia en gedrukt op Pannekoek-papier in een oplage van 72 genummerde exemplaren. 1e druk. Rug geschaafd, evenals de randen van het omslag.
€ 35
* Dit is nummer 2 van de oplage, onder het colofon gesigneerd door de auteur. Bovendien met handgeschreven opdracht: ‘Voor Maisie bij haar thuiskomst/ juni 1945/ Jan Willem’. Clandestiene oorlogsuitgave. De Jong 391.

11. (CLANDESTIENE UITGAVE). HEES, Jan van Cafeteria. (Gedichten). Zonder plaats of uitgever, 1941. Geniet. (32) p. Eenzijdig bedrukte bladen. Oplage ’25 getekende exemplaren’ met in druk de datering ‘Amsterdam. 16-1-1941’. 1e druk. Wat kreukjes.
Verkocht
* ”k heb een hart van ’t beste materiaal/ en spreek, zo nu en dan, vrij-uit mijn eigen taal.’ Gesigneerd vóór het colofon. Nr. 10 van de oplage.  Scherp anti-Duitse gedichten, op zijn eenvoudigst gedrukt. Volgens De Jong 137 gedrukt te Bergen N.H. bij drukkerij G. Schoelink.

12. (ERNY, Raymond). Erno RAPÉE en Lew POLACK Charmaine. Valse. Parijs, Éditions musicales Sam.Fox, (1927?). 35 x 27 cm. Gevouwen blad. Aan de randen gerafeld. Rood stempel van De Bijenkorf rechtsboven.
€ 25
* Lichtgehavend, maar nog altijd een schitterend effectief ontwerp uit de Roaring Twenties.

13. FRANSSENS, Jean-Paul Lilis. Gedichten en tekeningen. Amsterdam, De Arbeiderspers, 1982. Vierkant formaat. Ingenaaid met flappen. 40 p. 1e druk.
Verkocht
* Voorzien van een handgeschreven opdracht aan uitgever Jaco Groot en zijn vrouw, gedateerd ‘mei 1982’ met de toevoeging: ‘Ik denk dat je niet zo/ veel hoeft uit te vinden/ om er een gelukkig/ gebruik van te maken’. Erotische poëzie, een mooi intiem boekje.

14. FRANSSENS, Jean-Paul Oefening voor de zondagmorgen. Gedichten. Amsterdam, De Arbeiderspers, 1985. Ingenaaid met flappen. 52 p. 1e druk. Kleine aantastingen van het donkerblauw van het omslag.
€ 20
* Met handgeschreven opdracht van de auteur aan Jaco Groot, directeur van uitgeverij De Harmonie, gedateerd ‘jan. 85’.

15. GEORGE, Stefan Drei Gesaenge. An die Toten / Der Dichter in Zeiten der Wirren / Einem jungen Führer im ersten Weltkrieg. Berlin, Georg Bondi, 1921. OU (blau mit gold). 8 S. EA. Zwei Namen (‘Hiermann’) von Vorbesitzer, kleine Risse im überstehenden Einbandrand, sonst gutes Expl.
Verkocht
* Martiale poëzie.

16. GRUNBERG, Arnon – Irma BOOM Undercover in Oost-Europa. (Met ‘druksels’ door Ben Joosten). Utrecht, Stichting De Roos, 2011. Linnen met stofomslag. (176) p. Boekverzorging Irma Boom. Gedrukt in een oplage van 175 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 150
* Sobere, maar ingenieuze vormgeving, in zwart en wit. Het omslag is, eenmaal uitgevouwen, een affiche met een ‘druksel’. De Roos 177.

17. HAAN, Jacob Israël de Mijn belijdend lied. 31 gedichten. Amsterdam, Louis Putman, 1999. Linnen met stofomslag (omslagontwerp Eli Content). 124 p. Gedrukt in een oplage van 250 exemplaren. 1e druk.
€ 20
* 31 gedichten van De Haan, ingeleid door een studie van P.N. van Eyck, uitgeleid door een in memoriam van J.C. Bloem.

18. HAAN, Jacob Israël de Verzamelde gedichten. (Bezorgd door K. Lekkerkerker). Amsterdam, Van Oorschot, 1952. Twee delen. Linnen met stofomslagen. 416; 496 p. 1e druk. Minimale randschade aan de bovenzijde van het stofomslag, maar een prachtige set.
Verkocht
* Het blijft een schitterende dundrukuitgave.

19. HAUPTMANN, Gerhart Porseleinen gedenkpenning voor zijn zeventigste verjaardag (1932). Bruin Meissener porselein, diameter 52 mm. Ontwerp van Friedrich Wilhelm Hörnlein (1873-1945). Zeer fraai.
€ 30
* Gerhart Hauptmann (1862-1946) was een van de bekendste Duitse schrijvers, winnaar van de Nobelprijs voor literatuur in 1912. Numista 424488.

20. HELLINGA, Wytze Gerbens Kopij en druk in de Nederlanden. Atlas bij de geschiedenis van de Nederlandse typografie. Met twee inleidende studies van Prof. Mr. H. de la Fontaine Verwey en Prof. Dr. G.W. Ovink. Amsterdam, Noord-Hollandsche Uitgeversmaatschappij, 1962. 30 x 20 cm. Buckram. xxviii, 256 p. Met veel illustraties, deels uitklapprenten. 1e druk. Rug iets verbleekt.
€ 50
* Voorin de fraaie handtekening van Gerrit Noordzij met datering ‘4 april 1963’. Standaardwerk, een prachtige uitgave met voorname typografie door Alexander Verberne. Inliggend een handgeschreven kaartje van Noordzij met een verklaring van het woord Pica, dat letterlijk ‘ekster’ betekent, maar volgens Noordzij ook met andere dingen te maken heeft.

21. HELLINGA, Wytze Gs Copy and Print in the Netherlands. An Atlas of Historical Bibliography. (Gesigneerd door vormgever Alexander Verberne). Amsterdam, Federatie der Werkgeversorganisatiën in het Boekdrukkersbedrijf (enz.), 1960. 31 x 21 cm. Alleen het atlasdeel. Buckram. 219 platen, gedeeltelijk in kleur en gedeeltelijk uitklapbaar. Band deels wat verkleurd.
€ 50
* ‘Kopij en druk in de Nederlanden’, maar dit is de schaarse Engelstalige editie. Gedrukt door Enschedé. Prachtige vormgeving van Alexander Verberne, die deze atlas voorin van zijn handtekening heeft voorzien!

22. HERZBERG, Judith Landschap. (Met tekeningen van Joris Lamers). Landgraaf, Herik, 1998. Ingenaaid. (28) p. Gedrukt in een oplage van 299 genummerde en door de dichteres gesigneerde exemplaren. 1e druk.
Verkocht
* HC-exemplaar, maar wel gesigneerd.

23. (HUWELIJKSKAARTJES FRIESLAND 1858-1891). KENNISGEVINGEN van VOORGENOMEN HUWELIJK Collectie van 62 huwelijksbekendmakingen uit de periode 1858-1891, alle afkomstig uit de zuidelijke helft van Friesland. Eenzijdig bedrukt in zwart en goud, soms met reliëfdruk en uitgestanste sierranden. Enkele met een lichtblauwe of beige achtergrond. Formaat tussen ca. 7 x 11 en 5 x 7 cm. 2 duplicaten. Met één bekendmaking in afwijkend formaat: een vel gevergeerd papier (27 x 20 cm, voor Jacobus van der Zee en Ybeltje Visser te Boornzwaag), eenzijdig bedrukt in goud! Bijna alle personen waarvan de afkomst genoemd wordt, zijn afkomstig uit de zuidhelft van Friesland. De kaarten worden bewaard in plastic multohoesjes. De conditie is in het algemeen goed; soms ontbreekt een tandje of hoekje, en enkele kaartjes zijn wat vervaagd.
€ 225
* Iede Iedema en Lijsbert de Jong in Jorwerd, Gerrit Wuite en Hendrikje Vos te Luinjeberd, Catharinus Jansma en Tjemkje Hoekstra te Gauw, Cornelis Greveling en Jantje Vochteloo te Nijeholtpa, Roelof Comello en Albertje Teijema te Langezwaag. Om enkele willekeurige namen van de trouwlustigen te noemen. Er is ook een dubbel huwelijk bij, de Eerste Afkondiging (27 april 1884) van Auke Lemstra uit Scharnegoutum en Trijntje Jager uit Tirns, tegelijk met Anne Jellema uit Gauw en Matzen Lemstra uit Scharnegoutum.
Deze mooie verzameling is kennelijk bijeengebracht door Durk of Dirk Letterla uit Tjalleberd: zijn naam staat enkele malen achterop geschreven in verschillende varianten. In het dorpje Tjalleberd, bij Heerenveen, woonden in de 19e eeuw verschillende mannen met de naam Durk Letterla, onder meer een schoenmaker en een touwpluizer. In de collectie komt ook een G. Letterla voor, mogelijk Grietje Durks Letterla (1848-1913), die de laatste Letterla lijkt te zijn geweest. Zij trouwde met Arend Talen en heette de laatste veertig jaar van haar leven Talen-Letterla. De achternaam Letterla is heden ten dage uitgestorven.
Mooi 19e-eeuws drukwerk in een heel bijzondere, Friese collectie.

24. JAEGGI, Adriaan Luxeproblemen. Amsterdam, Prometheus, 2004. Garenloos. 280 p. Met inliggend promoboekje ‘Met open armen. Miniroman’. 1e druk. Vrijwel als nieuw.
Verkocht
* Met handgeschreven opdracht van de jonggestorven auteur, gedateerd ’22/04 20/04′: ‘Voor Jaco/ knipselaar par/ excellence’. Jaco Groot was de directeur van uitgeverij De Harmonie. Ook met een handgeschreven verbetering achterin. Verhalen en vier miniromans.
Bijgevoegd: Adriaan JAEGGI, Met open armen. Miniroman. Amsterdam, Prometheus, 2004. Geniet. 24 p. 1e druk. Verschenen ter gelegenheid van bovengenoemd boek.

25. KOSINSKI, Jerzy The Painted Bird. New York, Pocket Books (Simon & Schuster), 1966. Pocket. Omslag naar Jeroen Bosch. (10), 214 p. Herdruk. Gaaf.
Verkocht
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur op de titelpagina: ‘For Mr. Geertjan Lubberhuizen/ – with gratitude and admiration/ Jerzy Kosinski/ New York, Fall 1966′.
De eerste druk van de Nederlandse vertaling van Kosinski’s bestseller, De geverfde vogel, verscheen in de herfst van 1966 bij Lubberhuizens uitgeverij De Bezige Bij.

26. KOSINSKI, Jerzy The Painted Bird. (Met opdracht aan zijn Nederlandse uitgever). New York, The Modern Library, zonder jaar (copyright 1965). Linnen met stofomslag. (8), 234, (12) p. Herdruk. Omslag aan de randen wat versleten.
€ 200
* Exemplaar met mooie handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur op de franse titel: ‘For Geert [Lubberhuizen], under whose wings the painted bird can hide- with appreciation/ Jerzy/ Amsterdam, Fall 1971’. De Nederlandse vertaling, De geverfde vogel (door Mischa de Vreede), was een groot succes voor de Bezige Bij met 15 drukken in tien jaar, gevolgd door een nieuwe vertaling door Oscar Timmers met twaalf drukken in totaal. Lubberhuizen was Kosinski’s Nederlandse uitgever en een geweldige stimulator.

27. KRIMPEN, Huib van Boek over het maken van boeken. Arnhem, Van Loghum Slaterus, 1966. Linnen met stofomslag (band- en omslagontwerp Helmut Salden). 416 p. 1e druk. Wat slijtage aan de randen van het omslag.
€ 45
* Voorin de handtekening van Gerrit Noordzij met datering ‘9 december 1966’. Op het omslag heeft Noordzij het ontwerp van Salden heel subtiel met potlood aangevuld. Inliggend een gedrukte dankkaart voor betoonde belangstelling na het overlijden van Huib van Krimpen (2002), gesigneerd door Will van Krimpen-Jongman.

28. KRIMPEN, Huib van Boek over het maken van boeken. Veenendaal, Gaade Uitgevers, 1986. 27 x 18 cm. Linnen met stofomslag. 552 p. 2e geheel herziene druk. Gesigneerde inscriptie in potlood van de kalligraaf Ben Aalberts (‘gekregen van Inge Sijthoff’).
Verkocht
* De eerste druk van dit standaardwerk verscheen in 1966, maar de tweede druk is helemaal aangepast aan de compleet veranderde boekmakerswereld van twintig jaar later. Beide drukken waren in korte tijd uitverkocht.

29. KUSTERS, Wiel / Franz KAFKA / Martin LINNARTZ Metamorphosen. Bildnerische Betrachtungen zu Kafkas ‘Die Verwandlung’. Zonder plaats, Porte Folio, 1992. 28 x 20 cm. Blauw omslag met 64 p. in katernen. Met tekeningen van Martin Linnartz. Gedrukt in 1000 exemplaren, waarvan 500 genummerd en gesigneerd. 1e druk. Omslag heeft wat slijtplekjes.
Verkocht
* Gesigneerd door Linnartz.

30. LANOYE, Tom Lanoye 60. Groepsportret met brilletje. (Amsterdam), Prometheus, 2018. 31,5 x 24,5 cm. Karton. 236 p. Rijk geïllustreerd. Gedrukt in een oplage van 1500 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 150
* Eén van de 30 genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren in overslagdoos met diverse bijlagen: gesigneerde foto van Lanoye voor de Boerentoren in Antwerpen door Dries Luyten (29,5 x 20 cm), een originele foto van een opvoering van ‘Ten Oorlog’, een Jamboree-flyer uit 1984, een tourneebrochure van ‘In de piste’ (1987; geniet, 16 p.), een ansichtkaart van ‘Behoud de Begeerte’ (foto van Lanoye door Herman Selleslags), een uitnodiging voor de viering van de vijftigste verjaardag van Lanoye in het Atomium, ‘Pleidooi van een performer’ (geniet, 16 p.) en een flyer voor de tournee ‘Gespleten & bescheten’ (1997-1998). Schrijversprentenboek in koffietafelboekvorm, vormgegeven door Dooreman.

31. LODEWIJK DE VEERTIENDE Ordonnantie betreffende de citadel van Lille (Rijsel), 20 februari, 1701. (Gesigneerd door Lodewijk XIV, de koning van Frankrijk). Verticaal gevouwen vel. 37.5 x 25 cm. Alleen p. 1 met tekst, de drie overige onbeschreven. Ordonnantie in het handschrift van een secretaris over wat er moet gebeuren in de citadel. Over een commandant Zur Laubitz en een ‘colonel reformé d’infanterie’. Wat verbruind en wat slijtage op de vouwen.
Verkocht
* Met onder de tekst de handtekening ‘Louis’ van koning Lodewijk XIV en ‘Chamillart’ van zijn minister van Oorlog Michel Chamillart (1652-1721). Dit document dateert uit de aanloop van de Spaanse Successieoorlog (1701-1714). Rijsel/ Lille was de sterkste vesting van de Franse verdedigingslinies.

32. (LYDIS, Mariette). John GAY The Beggar’s Opera. With a Preface by A.P. Herbert and lithographs by Mariette Lydis. Parijs, Printed by G. Govone for the members of the Limited Editions Club, 1937. Gedecoreerd linnen. 128 p. Gedrukt op grijs geschept papier. Met 15 originele litho’s van Mariette Lydis en door haar onder het colofon gesigneerd. Linnen aan de achterkant vlekkig.
€ 100
* Leuke, grote uitgave van de bedelaarsopera, die ten grondslag lag aan Bertolt Brechts Dreigroschenoper. De in Wenen geboren, maar lang in Frankrijk werkende Mariette Lydis (1887-1970) was openlijk biseksueel en had een langdurige verhouding met Erica Marx, en tegelijkertijd met de drukker van dit boek, graaf Giuseppe Govone.

33. (MARNIX VAN SINT ALDEGONDE). Han WEZELAAR Marnix van Sint Aldegonde 1540-1940. Penning. Brons. 60 mm. Voorzijde portret enigzins naar links. Keerzijde: oorlogsschip onder wolken en de naam Jahweh, op de voorgrond een dolfijn naar zestiende-eeuws model. Op de achtergrond een gebergte. Een lint met de Marnix’ motto ‘Repos ailleurs’ danst over de voorgrond.
Verkocht
* Jaarpenning van de Vereniging voor Penningkunst voor 1940.

34. MIRBEAU, Octave / Fernand SIMÉON Sébastien Roch. (Met drie originele tekeningen, twee originele etsen en tientallen houtsneden door Fernand Siméon). Parijs, A. & G. Mornay, 1926. Ingenaaid. 406 p. Gedrukt in 1095 genummerde exemplaren. De houtsneden zijn gedrukt in bruin, initialen in rood. Leesvouwen, scheurtje aan bovenzijde rug.
Verkocht
* Dit is binnen de 95 (Romeins genummerde) H.C.-exemplaren éen van de 80 gedrukt op Rives-papier (nummer XX), speciaal in druk voorzien van de naam van de illustrator, Fernand Siméon, en verrijkt met drie originele schetsen van Siméon: een aquarel van een lezende en een schrijvende man (achterop in potlood: ‘Abbé Jules ou Sébastien?’) en een potlood- en een houtskoolschets voor de illustraties op pagina 49 en 177.
De fel omstreden roman Sébastien Roch gaat over de ondergang van een monter jongetje, dat op school door jezuïeten misbruikt werd. Fernand Siméon (1884-1928) was een schilder en illustrator die in art-deco-stijl werkte. In de laatste acht jaar van zijn leven illustreerde hij tientallen boeken, van Mirbeau niet alleen Sébastien Roch, maar ook in 1925 de niet minder tegendraadse roman L’Abbé Jules.

35. MUISWINKEL, Erik van Tommie Holiday, een cricketavontuur. Tekeningen E.J. Retera. Amstelveen, Koninklijke Nederlandse Cricket Bond, 2001. Oblong. 21 x 15 cm. Geniet. 32 p. Strip. 1e druk.
Verkocht
* Met in gouden viltstift handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur: ‘Voor Jaco, die er nodig eens een boekje bij moet hebben…’. Jaco Groot was directeur van uitgeverij De Harmonie.

36. OORLOGSFORMULIER EVACUATIE Bagagelabel voor de evacuatie, 1942. Kartonnen kaart 110 x 55 mm. Met oogje. Eenzijdig bedrukt. Tekst: ‘Evacuatie Bagagetransport/ No. 8610. Code 5426 – ’42. K-nummer 716 (Drukkerij Jubels & Brinkman, Delft). Zeer gaaf.
Verkocht
* Dit label was bestemd om te gebruiken bij de evacuatie van het Nederlandse kustgebied, die begon in april 1942. Het is echter ongebruikt gebleven. Klein, maar historisch.

37. OORLOGSFORMULIER GEMEENTE DEN HAAG Vergunning om een winkel in textielproducten van 26-31 juli 1943 wegens vacantie voor het publiek gesloten te houden. Kaart om achter het raam te hangen, met legeszegel à f 1,- en stempel van burgemeester Westra van Den Haag. 12,5 x 16 cm. Tweezijdig bedrukt. K-nummer 1038-Gem. 42238. Met sporen van papieren plakband.
€ 20
* Het gaat om de fa. Destrée, Passage 21-23. Van K-nummer 1038 is de naam onbekend.

38. (PERRON, E. du). WILSON, Harriette Harriette Wilson’s Memoirs of Herself and Others. (Met een handgeschreven opdracht van E. du Perron aan Everard Bouws). Londen, Peter Davies, 1929. Linnen. xvi, 672 p. Met kleurig frontispice. Herdruk naar de eerste uitgave van 1825. Voorwoord van James Laver. Band niet helemaal fris. Naampje van een vorige eigenaar op schutblad en titelpagina.
€ 175
* Op de binnenkant van het voorplat staat een handgeschreven opdracht van E. du Perron aan Everard Bouws: ‘To our dear Bows,/ who will love this here female/ for her refined dress-and-manners. / EdP./ To say nothing of her wit & temperament.’ Het omvangrijke boek is de autobiografie van een Engelse courtisane (1786-1845).
E. du Perron schonk dit boek aan zijn vriend Everard Bouws, vermoedelijk begin 1931. Hij refereert eenmaal aan haar in een brief aan Bouws van 17 januari 1931, waarin het gaat over relaties met vrouwen, meer bepaald die van vrienden. Eddy raadt Everardus niet met Darja Collin te beginnen (zoals Slauerhoff wel met Clara Eggink lijkt te hebben aangepapt).
Elizabeth de Roos, is dat niet een idee? ‘Inspireer je op Harriette Wilson (…). Wees Pygmalion en maak van Bep de Roos the Twentieth-Century’s Genuine and Unimitable Dutch Galathea! Of van een ander, maar please respect het kleine plekje grond, waar Slau zijn piratenvlag heeft geplant…’
Curieus, want een jaar later zou Du Perron zelf met Elizabeth de Roos trouwen. Dat maakt dit boek tot een interessant perronistisch monument!

39. REVE, Gerard Pleitrede Voor Het Hof. Rimburg, Huis Clos, 2011. Karton. 40 p. Band en typografie Piet Gerards Ontwerpers. Gedrukt in een oplage van 250 genummerde exemplaren. Deukje bovenin. Zonder de losse bijlage van Piet Gerbrandy. Wordt maar zelden aangeboden.
Verkocht
* ‘De fraaie uitgave, met een losse toelichting van Piet Gerbrandy als bijlage, varieert met de kleuren blauw en zwart op het omslag en de schutbladen. Die afwisseling blauw-zwart komt ook subtiel terug in de typografie van de titels en koppen. Unaniem vindt de jury dit een prachtig gemaakt boekje’ (Juryrapport De Best Verzorgde Boeken).
Van deze uitgave hebben we twee varianten in de aanbieding: een exemplaar met zwart voorplat en blauwe schutbladen voorin en blauw achterplat met zwarte schutbladen achterin en een exemplaar met omgekeerde kleurstelling: blauw voorplat met zwarte schutbladen voorin en zwart achterplat met blauwe schutbladen achterin.

40. REVE, Gerard ‘Praten met GERARD KORNELIS VAN HET REVE’. Origineel typoscript. 27,4 x 21,4 cm. Zeven bladen. Alleen recto. Niet gesigneerd. Niet gedateerd [= 1967]. Met ruim twintig handgeschreven doorhalingen, correcties en toevoegingen door de auteur, met kroontjespen aangebracht. Nietgaatjes in linkerbovenhoek.
€ 375
* Briljant interview met de schrijver, van de eerste tot de laatste letter tot hemzelf uitgedacht en uitgetikt! Het overgrote deel van de handgeschreven correcties is doorgevoerd, maar twee alinea’s zijn geschrapt: drie regels op het eerste blad en de maar liefst elf regels aan het slot.
Verso derde blad: handgeschreven aanzet tot een brief aan ‘Lieve Vader, lieve Jo’. Gedateerd ‘4 Juni 1967’. Niet gesigneerd. 3 regels tekst.
Verso zesde blad: handgeschreven aanzet tot een brief aan ‘Zeer geachte Heer Zijlstra’. Gedateerd ’26 Januari 1967′. Niet gesigneerd. 8 regels tekst.
Wie de eigenlijke auteur van dit interview is, wordt duidelijk uit de aanzetten op de achterzijden van de bladen en de correcties in de onmiskenbare kroontjespen: Gerard Reve! Inhoudelijk bestaat daarover ook geen enkele twijfel: de reclame voor het zojuist verschenen Veertien Etsen, toevoegingen als ‘(ingenaaid f 5,90)’ achter boektitels… het doet sterk denken aan de befaamde uitspraak ‘Ik heb een winkel’!
Gepubliceerd onder de naam Rob Uyldert onder de titel ‘Rob spreekt met Gerard Kornelis van het Reve’ in: Witheek. Waarin opgenomen “GELUL 1967”, jrg. 3, afl. 11, p. 8-11 (exemplaar bijgevoegd). Tevens opgenomen in: Pim Oets (samenst.), Het lulligste van Hitweek (Amsterdam 1968), p. 181-182.

41. (REVE, Gerard). HOOSEMANS, Petrus ‘G. Reve’. Een herinnering. (Met een karikatuur van Reve door Fred Bakker). Groningen, Literair café AaBC, 1979. Geniet. (28) p. Oplage 300 exemplaren. 1e druk. Vlekje op de snede.
€ 50
* Parodie op The Raven van Edgar Allan Poe. Dit is nummer 1 van de oplage!
Bijgevoegd: gefotokopieerde herdruk van dit exemplaar nummer 1, ‘Op 9 oktober 1984 gecopieerd in 14 exx. in opdracht van de auteur door Drukstore te Groningen’. Geniet. (28) p.’. Met handgeschreven opdracht van de auteur: ‘Pro Artibus et Amicitia/ voor Martin en – niet/ te vergeten – Titia./ Groningen/ 10 X ’84/ Petrus H’/ (en bedankt voor de schrijfstift)’.

42. ROLLINAT, Maurice Les Névroses. Avec un portrait de l’auteur par F. Desmoulin. Parijs, Charpentier, 1883. Ingenaaid. VIII, 400 p. ‘Deuxième mille’. Scheefgelezen, roest, wat verfomfaaid.
€ 190
* Dichtbundel met handgeschreven, gesigneerde, maar helaas nogal vervaagde en moeilijk leesbare opdracht van de auteur op het omslag: ‘À François Erens/ souvenir d’hier sympatique/ Maurice Rollinat’. Met enkele potloodstreepjes van Erens in de inhoudsopgave.
Erens heeft Rollinat (1846-1903), een dichter die in het legendarische Parijse cabaret Le Chat Noir zijn gedichten met eigen pianobegeleiding voordroeg, goed gekend, getuige de uitgebreide herinneringen in Vervlogen jaren. Erens dist daarin onder meer een anekdote op over het eerste huwelijk van Rollinat: ‘Hij trouwde, doch tussen hem en zijn vrouw was een voortdurende onenigheid. Hij vertelde mij, dat toen zij eens samen gingen wandelen, hij met het geweer aan de schouder hangend, zijn vrouw plotseling tegen hem ze: ‘Geef mij dat geweer eens!’ Hij gaf het haar en zij schoot een vogel, die in een hoge boom zat, naar beneden. ‘Ziedaar hoe ik met jou zal doen, wanneer dat nodig is’, zei zij.’ Over de bundel Les névroses vertelde Erens: ‘In 1883 schreef ik een artikel over Rollinat in het studentenweekblad Minerva, dat te Leiden verscheen. Ik prees daarin de naturalistische tendens, het durven-bij-de-naam-noemen van de dingen’.’.
‘Vanuit Parijs had Erens al in de eerste helft van 1883 meegewerkt aan het Algemeen Nederlandsch studentenweekblad Minerva. In het nummer van 14 februari 1883 schreef hij over Alphonse Daudet, naar aanleiding van l’Evangéliste, in die van 11 en 18 april over de bundel Les Névroses van Maurice Rollinat’. (Harry G.M. Prick in Biografisch Woordenboek van Nederland).

43. SANDBERG, Willem – Benjamin BRITTEN Holland Festival ’69. Amsterdam, Holland Festival, 1969. 28 x 21 cm. Geniet. 12 p. Geïllustreerd. 1e druk. Mooi.
€ 20
* Expressief omslag van Willem Sandberg. Programma van de humoristische kinderopera Noye’s Fludde (letterlijk vertaald ‘Noachs Vloed’) naar het middeleeuwse mirakelspel over de zondvloed.

44. SCHWEIG, Jos / C.A. de BRUIJN Jaisalmer. A town in the desert. Enschede, Pyrmont Pers, 1987. 18 x 13 cm. Ingenaaid. 12 p. + 6 kleurenprenten. Gedrukt in 115 genummerde exemplaren. 1e druk. Mooi.
€ 40
* Wonderbaarlijk biblofiel boek over deze woestijnstad, de ‘Gouden Stad’ in het uiterste westen van India. De illustraties zijn creaties van Jos Schweig met drukkersornamenten op een Heidelberger degelpers! De Pyrmont Pers, genoemd naar de Pyrmontstraat in Enschede (daar is ook een Waldeckstraat) was slechts actief van 1985-1988. Een tipje van de sluier wordt opgelicht in het prachtige tijdschrift n Sliepsteen nr. 138, kijkt u maar. Dit boekje is dus wellicht gedrukt in de reeds gesloten drukkerij Boevink met de daar aanwezige oude ornamenten.

45. (STEINWAY). WITTE, G.H. Das Steinway-Tonhaltungspedal und seine Anwendung. Hamburg, Steinway & Sons, 1916. Oblong. Omslagontwerp van ‘A.Lü’. 16 p. Met notenbalken. 1e druk. Lichte slijtage. Met 2 ingeplakte plakzegels van de bekende Rotterdamse pianohandelaar Rijken & De Lange, rond 1920.
€ 40
* Mooie art-deco pianobrochure over het ‘derde pedaal’, geschreven door de in Utrecht geboren en opgegroeide musicus (1843-1929) Gerhard Hendrik Witte, die vanaf 1871 een glorieuze muzikale carrière beleefde in de opboomende industriestad Essen.

46. (SUB SIGNO LIBELLI). HOUT, Jan van Lofsang op de bevryding van de Burchgraven. [Geesbrug], Sub Signo Libelli, 1975. Cahiersteek met stofomslag. (2), 18 p. Met de hand gezet uit de Bembo en gedrukt in een oplage van 35 genummerde exemplaren.
Verkocht
* Uit het dagboek van Ger Kleis: ‘Tot nu toe het aardigste boekje van de pers’. Zeer vroeg: Breugelmans 8.

47. TRICHT, H.W. van Met inkt gesigneerde dankkaart ‘Voor het gulle geschenk op mijn 80ste verjaardag’. Gedateeerd ‘Ellecom, november 1977’. Gevouwen kaart in handbeschreven enveloppe, geadresseerd aan Kees Lekkerkerker. Bijgevoegd: gedrukte dankkaart voor de bewijzen van meeleven bij het heengaan van dezelfde in 1982, eveneens in een handbeschreven enveloppe.
€ 20
* De letterkundige Hendrik Willem van Tricht schreef een aantal belangrijke boeken over o.m. Couperus en Van Eeden.

48. VALÉRY, Paul Sémiramis. (Met een los bijgevoegde inleiding in het Nederlands, Frans en Engels door Wiljan van den Akker en Koen Hilberdink). Amsterdam, Stichting Johan Polak/ Uitgeverij De Buitenkant, 2021. Geniet met linnen rugje in overslagmap in foedraal. (48) p. + leporello. Gedrukt in facsimile van het handschrift in een oplage van 100 exemplaren.
€ 60
* ‘Johan B.W. Polak (1928-1992) was een gerenommeerde uitgever, bibliofiel en verzamelaar van handschriften. Na zijn dood werd zijn indrukwekkend archief ondergebracht in een Stichting, waarvan een belangrijke doelstelling de zorg voor ‘het bijzondere boek’ is.
In de nalatenschap bevinden zich ‘parels’ uit de negentiende- en twintigste-eeuwse literatuur. Een daarvan is een zeer bijzonder (klad)handschrift van Sémiramis van de Franse dichter Paul Valéry (1871-1945), een dramatisch gedicht dat in 1934 werd gepubliceerd door de Franse uitgever Gallimard. Het handschrift is uitzonderlijk: het bevat een volledige versie van Sémiramis en is tegelijk ‘work in progress’. We kunnen Valéry volgen in de talloze doorhalingen, veranderingen, toe-voegingen en aanwijzingen. Bovendien maakte de auteur in het manuscript schitterende, ingekleurde tekeningen, onder andere van decors en kostuums. Daarmee gaf hij zijn bedoelingen voor een opvoering met majestueuze décorstukken en kostuums weer.Deze publicatie vormt een zo getrouw mogelijke weergave van het manuscript inclusief de cassette. (…) Valéry schreef Sémiramis als een ‘Gesamtkunstwerk’: een combinatie van ballet, pantomime, spraak, zang en orkest-muziek’ (website Uitgeverij De Buitenkant).

49. VEERKAMP, Joost, en Jan HIDDING Vissen met vader. Met tekeningen van Joost Veerkamp. (Den Haag), Statenhofpers, 2007. Verzilverd karton. Op Chinese blokboekwijze gebonden (Frans den Breejen). (22) p. Met de hand gezet uit de Spectrum en de Open Kapitalen en gedrukt door Jaap Schipper op Zerkall Edelweiss in een oplage van 120 genummerde en door auteur en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk.
Verkocht
* Wonderschoon boek, geheel gedrukt in zwart, een kort verhaal met tekeningen en vignetten van Veerkamp. Zes tekeningen werden gedrukt op Gampi Vellum en onder passepartout meegebonden.

50. WILMINK, Willem Het reisgezelschap van de Amstel. Een sprookje met tekeningen van Jantien Buisman. Amsterdam, C.J. Aarts, 1976. Oblong. 15 x 22 cm. Geniet. 40 p. Gaaf.
€ 25
* Met handgeschreven opdracht van Willem Wilmink aan Jaco Groot, directeur van uitgeverij De Harmonie.


Vergeet u niet op de plaatjes te klikken? Dan worden ze groter en véél mooier. 

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 7 januari 2025 door in NIEUWSBRIEF.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 840.321 bezoeken

Copyright © 2007-2018 antiquariaat Fokas Holthuis