In deze nieuwsbrief de varia die u van ons gewend bent, te beginnen met bibliofiele drukkers als Hans van Eyk, Emile Puettmann en Gerrit Kleis, die vindingrijkheid paren aan discipline. Dan heb je het Nederlandse interbellum met zijn spannende literatuur en vormgeving (Succes!). Efemere uitnodigingen voor een vervlogen feestje in de achttiende eeuw. En meer. Kortom, literatuur, fijn drukwerk, mooie boeken – kom maar op, allerliefst noodlot, holderdebolderwereld, wíj hebben genoeg aan de merel die in de avond zingt van de heerlijkste letters.
1. AUDELAY, John De Quinque Sensus. Banholt, In de Bonnefant, 2019. Rudolf Koch-serie. Cahiersteek met stofomslag. 8 p. Gezet uit de letter Wilhelm Klingspor-Schrift en gedrukt in rood en zwart op fraai geschept papier van Barcham Green in 36 exemplaren. Zeer fris.
€ 25
* In 1977 stichtte Hans van Eijk in zijn Zuidlimburgse woonplaats Banholt zijn private press. Sindsdien zijn er onder de imprint In de Bonnefant meer dan 300 uitgaven verschenen.
Dit is een vijftiende-eeuws gedicht in middeleeuws Engels. Hans van Eyk drukte een serie met de schitterendste letters ontworpen door de typograaf Rudolf Koch, waarvan dit wonderschone boek er een is. Wilhelm Klingspor-Schrift is een beeldschoon, zij het moeilijk leesbaar gotisch type uit 1925 van Rudolf Koch. Hij was een groot ontwerper en romantisch liefhebber van Frakturtypen, getuige zijn poëtische uitspraak over dit soort letters: ‘Wie dunkler Tannen würziger Harzduft, wie wenn die Amsel weithin durch den Abend ruft, wie des Wiesengrases leichtschwankende Zierlichkeit, herrlichste, deutscheste Schrift’.
2. BERANOVÁ, Jana Initiatieven. [Rotterdam], De Slof-pers, 1975. 21 x 10 cm. Cahiersteek met stevig stofomslag. 18 p. Gedichtjes bij oude initiaalhoutsneden van C.A. Verhees en ‘Walter’, gedrukt in rood en zwart op Basingwork Parchment in 100 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 25
* ‘de lange weg is even lang als het tijdsverschil tussen nu en dan’. Lapidaire gedichten / spreuken bij bijbelinitialen met plaatjes.
Emile Puettmann begon als handzetter en kunstenaar. Na het einde van het handzetten stichtte hij Drukwerk in de Marge met Frans de Jong en gaf zich met allerlei technieken over aan het edele, malle proces dat margedrukken heet. De Slofpers is de naam van zijn drukkerij.
3. BERGHUIS, Hans Het gebrek. Hans Berghuisstok voor Poëzie 2002 / The Maastricht International Poetry Nights. Banholt, In de Bonnefant, 2002. 25 x 18 cm. Vouwblad in omarmend omslag. Gedicht, gedrukt in rood en zwart op getint gehamerd papier. Zeer gaaf.
€ 25
* In potlood gesigneerd door de drukker. Gepubliceerd bij de eerste uitreiking van de Hans Berghuisstok voor Poëzie aan de dichter Duoduo. De naar de dichter Hans Berghuis (1924-1994) genoemde stok is een poëzieprijs die sinds 2002 tweejaarlijks wordt uitgereikt. Hans van Eyk drukte deze biënnale eerbetonen in uniforme uitvoering.
4. BERGHUIS, Hans De verliezers. Hans Berghuisstok voor Poëzie 2004 / The Maastricht International Poetry Nights. Banholt, In de Bonnefant, 2004. 25 x 18 cm. Vouwblad in omarmend omslag. Gedicht, gedrukt in rood en zwart op getint gehamerd papier. Zeer gaaf.
€ 25
* Gepubliceerd bij de tweede uitreiking van de Hans Berghuisstok voor Poëzie aan de dichter Tsjêbbe Hettinga. Met een vertaling van Berghuis’ gedicht in het Engels en een lofrede op Someck, een vel in het Nederlands en een in het Engels in hetzelfde formaat, los in het omslag. Een exemplaar zonder de toevoegingen is bij ons te koop voor 25 euro.
5. BERGHUIS, Hans De onhandelbare. Hans Berghuisstok voor Poëzie 2006 / The Maastricht International Poetry Nights. Banholt, In de Bonnefant, 2006. 25 x 18 cm. Vouwblad in omarmend omslag. Gedicht, gedrukt in rood en zwart op getint gehamerd papier. Zeer gaaf.
€ 35
* Gepubliceerd bij de derde uitreiking van de Hans Berghuisstok voor Poëzie aan de dichter Ronny Someck. Met een vertaling van Berghuis’ gedicht in het Engels en een lofrede op Someck, een vel in het Nederlands en een in het Engels in hetzelfde formaat, los in het omslag. Een exemplaar zonder de toevoegingen is bij ons te koop voor 25 euro.
6. BERGHUIS, Hans De wijnstok. Hans Berghuisstok voor Poëzie 2008 / The Maastricht International Poetry Nights. Banholt, In de Bonnefant, 2008. 25 x 18 cm. Vouwblad in omarmend omslag. Gedicht, gedrukt in rood en zwart op getint gehamerd papier. Zeer gaaf.
Verkocht
* Onder het colofon gesigneerd door Breytenbach met de datum ‘Okt. 2008’. Gepubliceerd bij de vierde uitreiking van de Hans Berghuisstok voor Poëzie aan de dichter Breyten Breytenbach.
&&&
7. BERLAGE, H.P. Ontwerp van het Hofplein te Rotterdam. Een plattegrond, afbeeldingen van de teekeningen en een bijschrift door Dr. H.P. Berlage. Rotterdam, W.L. & J. Brusse, 1922. Oblong 19 x 26 cm. Cahiersteek. 24 p. Met tekeningen naar H.P. Berlage en B. van der Lecq. Omslagvignet van S.H. de Roos (en wellicht ook de tweekleurige sierinitiaal). 1e druk. Enkele roestvlekjes.
Verkocht
* Bastiaan van der Lecq was een Rotterdamse architect. Kwetsbare plaquette, informatief, met mooie illustraties. 650 exemplaren werden genaaid. Cat. Brusse 474.
8. BREDERODE, G.A. Enigheid is armoed. [Geesbrug], Sub Signo Libelli, (1977). Oblong 7,9 x 11,5 cm. Ingenaaid met omslag. (16) p. Met de hand gezet uit een heel kleine Hollandsche Mediaeval en gedrukt in oranjerood en zwart in een oplage van 53 genummerde exemplaren.
€ 60
* ‘… als gij des nachts alleen in ’t bedde slapen moet?’ Mooi miniboekje uit de eerste jaren van Sub Signo. Breugelmans 26.
Ger Kleis begon als leraar Nederlands in zijn vrije uren met drukken. Op zijn pers, geheten Sub Signo Libelli, maakte hij steeds meer verfijnd werk met belangrijke teksten.
9. BUDDINGH’, C. Je hoeft maar te kijken. (&) Portret van een witte muis. Den Haag, Mikado Pers, 1988. Vouwblad in omslag. Met de hand gezet uit de Romanée en gedrukt in rood en zwart in een oplage van 90 exemplaren.
Verkocht
* Jaarwisselingsgeschenk 1988/1989. Bijgevoegd: Portret van een witte muis, het jaarwisselingsgeschenk 1990/1991, het is eveneens gezet uit de Romanée en gedrukt in blauw en zwart in 90 exemplaren. De eerste publicatie van het uit midden jaren zestig daterende gedicht.
10. CARASSO, D.G. De schrijfkunst van drie generaties Grevenstuk 1858-1950. (Amsterdam, Amsterdams Historisch Museum, 1983). Mapje met twee boekjes bij de tentoonstelling in het Amsterdams Historisch Museum. 64; (20) p. Overdruk uit Jaarboekje 1981 Niftarlake en catalogus van geëxposeerde werken. Netjes.
€ 25
* De familie Grevenstuk, woonachtig in Amsterdam en Baambrugge, produceerde een groot aantal belangrijke, klassieke kalligrafieën. Niftarlake is een vroegmiddeleeuwse naam voor de gouw tussen Muiden, Baambrugge en Utrecht.
11. CASSON, Herbert N. Succesvolle handelsbrieven. (plus twee andere Succes-boeken van Casson). Den Haag, N.V. Maandblad Succes, [1930]. Versierd linnen met origineel cellofaanomslag, waarop aan de binnenkant een wervend etiket geplakt is! 192 p. Achterin geïllustreerde advertenties van o.a. Ruys Handelsvereeniging (kantoormachines) en G.H. Bührmann (papier). 1e druk. Cellofaanomslag niet helemaal gaaf.
Bijgevoegd: Herbert N. Casson, De man aan de Spits. [1931]. Bruin en geel linnen met stofomslag. 144 p. Met enkele stempels van de fabrikant V. Dobbelmann te Nijmegen.
En: Herbert N. Casson, Opklimmen. [1934]. Blauw linnen met felgroen en geel stofomslag. 112 p. Met enkele stempels van de fabrikant V. Dobbelmann te Huissen.
€ 45
* Drie fraai verzorgde Succes-boeken van de Amerikaanse inspirator van de serie, Herbert Newton Casson (1869-1951) en stichter van het tijdschrift Efficiency, auteur van 168 titels zoals deze!
12. (CHINESE SCHILDERKUNST). HUANG BINHONG A Collection of Huang Binhong’s Painting. Compiled by Zhejiang Museum. Beijing, Chinese Workers’ Publishing House, 1993. 38 x 26 cm. Linnen met stofomslag. (248) p. Met 251 afbeeldingen, waarvan 114 in kleuren. Gedrukt in 3000 exemplaren. 1e druk. Stofomslag aan de hoekjes versleten.
€ 65
* Huang Binhong (1865-1955) was een Chinese schilder in de literati-traditie, een van de laatste vernieuwers die in deze stijl werkte. Uit de collectie van kalligraaf Ben Aalbers. Een groot en zwaar boek, hetgeen gevolg heeft voor portokosten buiten Nederland.
EEN NIEUW HELAAS
13. CHURCHILL, Charles Gotham. A Poem. Banholt, In de Bonnefant, 2016. Vouwblad. Kerstwens gedrukt op botanisch papier.
€ 25
* Allusie op de moderne tijd uit 1764, voor 2017 maar ook voor dit jaar een nieuw helaas. ‘For this pamphlet the editor has selected a number of prophetic lines, but the printer cannot vouch for the accuracy of the transcription.’ (Dat is op en top tongue-in-cheek). Met gesigneerde potloodopmerking onder het colofon: ‘Vergeet niet te stemmen in 2017’.
14. (COHEN, Fré). BUSSUM, Sani van / THIRY, Antoon Vier boeken met omslagontwerp van Fré Cohen, uitgegeven door E.M. Querido. 1. Sani van BUSSUM (pseud. van Sientje Schmidt-Prijes): Een bewogen vrijdag op de Breestraat. Een vertelling uit de tweede helft der 19de eeuw. Amsterdam, Querido, 1930. Okergeel linnen gedecoreerd door Cohen. 128 p. 1e druk. Wat slijtage aan de randen van het omslag.
2. Willem van IEPENDAAL (pseud. van Willem van der Kulk): Liederen van den zelfkant. Amsterdam, Querido, 1933. Ingenaaid met omslag van Cohen. 96 p. Niet afgesneden. 1e druk. Omslag wat versleten, stuk van het schutblad afgescheurd. Van Dam 533.
3. Willem van IEPENDAAL (pseud. van Willem van der Kulk): Over de leuning en langs de kaai. Amsterdam, Querido, 1934. Ingenaaid met omslag van Cohen. 76 p. Niet afgesneden. 1e druk. Netjes. Van Dam 546.
4. Panaït ISTRATI: Tsatsa-Minnka. Vertaald door A.M. de Jong. Amsterdam, Querido, 1931. Ruig linnen gedecoreerd door Cohen. 218 p. Niet afgesneden. 1e druk.
€ 50
* Linosnede-achtige omslagontwerpen van Fré Cohen.
LEEUWEN EN ZWANEN
15. COUPERUS, Louis Fidessa. Amsterdam, Veen, [1899]. Linnen. (4), 124 p. 1e druk. Naam voorin, iets stoffig.
€ 35
* ‘Allerliefst noodlot, murmelde zij. Allerliefst noodlot! Lief, aanbiddelijk noodlot! Hoogste van goden, ontfermende almacht, gezegend, gezegend…’ Sprookje over een nimf, een eenhoorn en een koene ridder. VV 194,1 met grijsblauw bandstempel op geel linnen, zowel voor- als achterzijde (ontwerp K. Sluyterman). We hebben ook een tweede druk te koop voor 15 euro.
16. COUPERUS, Louis Oostwaarts. (Ingenaaid!). Den Haag, Leopold, 1924. Ingenaaid (omslagontwerp Tjipke Visser). XII, 260, VIII p. Geïllustreerd. 1e druk. Zeer net exemplaar.
€ 100
* Couperus’ reis naar Nederlandsch-Indië. Broertje van de volgende titel (Nippon). Een glorieuze zwanenzang! Ingenaaide exemplaren zijn zeldzaam. Couperuscollectie Veen 1.4. Matla 42.I a (omslag met schreefloze letters en een ster op de rug).
Een ‘gewoon’ exemplaar in linnen is bij ons te koop voor 30 euro.
17. COUPERUS, Louis Nippon. (Ingenaaid!). Den Haag, Leopold, 1925. Ingenaaid (omslagontwerp Tjipke Visser). VIII, 224 p. Geïllustreerd met foto’s gedrukt op glanspapier. 1e druk. Rug met leesvouwen en heel lichte slijtage, zo te zien enigzins geplakt.
€ 100
* Verslag van de reis van het echtpaar Couperus door Japan (en China), gepubliceerd in 1922-1923 in tijdschriftvorm en na het overlijden van de schrijver in deze boekvorm. Broertje van het vorige boek (Oostwaarts). Een zwanenzang in stereo dus… Zeer kwetsbaar in ingenaaide vorm, en toch in zeer goede staat. VV 326,3. Matla 42.II c (omslag met schreefletters en een embleem op de rug).
18. COUPERUS, Louis Zijn aangenomen zoon. (Met een originele litho van Bob van Blommestein als frontispice. Bezorgd door Marijke Stapert-Eggen en van een nawoord voorzien door F.L. Bastet). [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1980. Verguld halfmarokijn (bloedrood) met zwartlinnen platten. (4), 36 p. Met de hand gedrukt met de Spectrum op Zerkall-Bütten in paars en zwart in een oplage van 100 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 300
* Eerste druk van Couperus! Een nooit voltooid romanfragment over ‘een’ Haagse schrijver en zijn vrouw met een hoog autobiografisch gehalte. De meest luxueuze vorm: een van de 50 [= 54] exemplaren met een originele litho van Bob van Blommestein en een van de 27 exemplaren in halfleer. Breugelmans 55.
19. (COUPERUS, Louis). BREUGELMANS, R. Louis Couperus. Lion of the season. Raamsdonk, De Roofpers, 1982. Linnen met stofomslag. 28 p. Gezet uit de Garamond en gedrukt op 140 grams Hollands luxe druk vergé in een oplage van 36 genummerde exemplaren: 30 genummerd van 1-30 en zes Romeins genummerde. Met facsimiles naar het handschrift van Couperus, gedrukt in paars. 1e druk.
Verkocht
* Over Couperus’ bezoek aan Londen in 1921, met de weergave van zijn toespraken. Dit is nummer 1 van de 30! Roofpers 6. Pippel/ Voskuil 97.
20. (COUPERUS). ROOIJ, Eric de Liedje voor een kleine ziel. Den Haag, Althaea Pers, 2013. 30 x 20,5 cm. Vouwblad van botanisch papier met rozenblaadjes met een mooipapieren mapje (‘210 en 150-grams Indiaas katoenrecycled Khadi in de versies paarsblauw en violetrood gebloemd’) met een vouwblad erin van ‘105 grams Oud Hollands Post’. Uitgegeven ter gelegenheid van de 150e geboortedag van Louis Couperus. Voorzien van een speciaal voor deze uitgave vervaardigd merkwaardig kleurenportret van Couperus door Bert Osnabrug (afgedrukt op Fuji Mat Lustre) en een roze titellint. Gedrukt in 40 genummerde exemplaren. 1e druk.
Verkocht
* Het gedicht is de kern van deze verbazingwekkende uitgave van de in verbazende uitgaven grossierende Althaea Pers. ‘Liedje voor een kleine ziel’ is aangebracht op het naar de Boeken der Kleine Zielen verwijzende kromme ‘bruggetje van Takma’ op de Haagse kruising Mauritskade/ Nassaukade. Uitgave ter gelegenheid van de 150e geboortedag van Couperus. Althaea Pers 187.
&&&

21. CRITISCH BULLETIN Collectie van 7 verschillende prospectussen voor Critisch Bulletin (1929-1950). Arnhem, Van Loghum Slaterus, 1929, 1931, 1935, 1940 en 1950. Verschillende formaten. Plus 2 duplicaten.
€ 35
* Belangrijk boekbesprekingstijdschrift onder redactie van Anthonie Donker. Onder andere een groot blad met advertentie voor Keesing’s Historisch Archief met fraaie tekening en collage. Deze efemere publiciteitsfolders zijn zeer informatief.
22. DIEPENBROCK, Alphons Missa duobus choris vocum virorum cum organi concentu cantanda. (= Mis om te zingen voor dubbelmannenkoor met orgel). Amsterdam, Alsbach, 1896. 35 x 27 cm. Ongenaaid in omslag. 92 p. Met lithografische titelpagina en sierlijst van Antoon Derkinderen in rood en bruin gedrukt: twee lithografieën. Omslag wat versleten aan de randen. Enkele kleine reparaties met scotch tape.
€ 90
* Afkomstig uit de collectie van Rob Aardse. Er bestaat ook een luxe uitgave met imprint van de Nieuwe Muziekhandel. Braches Bouwstoffen 307.
23. (DIJKSTRA, Johan). COHEN, Josef Schemer. Verzen van Josef Cohen. Houtsneden van Johan Dijkstra. (1/25 gesigneerde luxe-exemplaren). Groningen, Groninger Kunstkring “De Ploeg”, 1923. 21 x 17 cm. Gedecoreerd karton, origineel omslag meegebonden, mogelijk van Pau Groenendijk. (4), 66 p. 1e druk. Doorgaande vouw in rechteronderhoek van alle pagina’s.
€ 450
* Eén van de 25 luxe-exemplaren waarin alle houtsneden door Dijkstra gesigneerd zijn. Met een door Dijkstra in potlood geschreven colofon, waarin dit boek nummer 6 heeft gekregen.
Acht magnifieke houtsneden bij deze pure poëzie. Uit de hoogtijdagen van De Ploeg, en het jaar vóór de door Dijkstra geïllustreerde dichtbundel Ganymedes van Willem de Mérode.
Fraaie toepasselijke, laat-twintigste-eeuwse kunstenaarsband, niet gesigneerd, maar mogelijk van Pau Groenendijk.
24. DOBYTSJINA, Nadezjda E. Vystavka kartin. V polzu Lazareta Dyateley Iskusstva. Katalog. (Tentoonstelling van schilderijen ten bate van de Infirmerie van Kunstenaars. Catalogus.). Petrograd, Eerste Vrouwendrukkerij, 1914. Geniet (omslag van V.I. Sjukajev). 12 p. 1e druk. Zeer gaaf en netjes, zonder inscripties of burokratische stempels, wel met enkele potloodstreepjes bij kunstwerken.
Verkocht
* Na het uitbreken van de Wereldoorlog werd in het Russische Petrograd (Sint-Petersburg) een ziekenboeg ingericht door vaderlandslievende kunstenaars, onder wie de zanger Chaliapin, de ballerina Karsavina, de componist Glazunov en de schilder Repin. De 68 beschikbare bedden werden genoemd naar kunstenaars, kunsttijdschriften en theatergezelschappen. Nadezjda Dobytsjina (1884-1950), de eerste professionele galeriehouder in Rusland, organiseerde meerdere tentoonstellingen waarvan de opbrengst bestemd was voor de Infirmerie. Dit is de catalogus van de eerste ervan, die werd gehouden van 26 oktober tot 7 december 1914. Er deden kunstenaars uit allerlei richtingen aan mee. In dit mooie boekje worden hun werken opgesomd, kort, zonder toelichting.
25. (DRUKKERIJ TRIO). SCHLESINGER, Stefan Van Trio aan zijn zakenvrienden. (11 boekjes). Den Haag, Drukkerij Trio, 1958-1975. Nogal verschillende formaten. Originele omslagen.
Verkocht
* 1. Guillaume du Désert (vormgeving): Is reizen een waan? 1958
2. Élie de Beaumont: Mons. Cryptogame en zijn metamorphose. Curiosa Typografica IV, 1960
3. Werner Bergengruen: De sjah en zijn heir. Tekeningen van Marits Rietdijk. Jaarwisseling 1960-1961
4. F. Kerdijk: Caracteren. Ter gelegenheid van de jaarwisseling 1961-1962
5. F. Kerdijk: Sierlijk begin. (Over initialen). 1963
6. Élie de Beaumont: Tien taferelen uit het leven van Boeddha. Boekenweek 1965
7. Paul Citroen: Kunsttestament. Koppermaandag 1967
8. Chris de Moor: ’t Is bezegeld. Zomer 1967. Exlibris van Huib van Krimpen.
9. G. Kazemier: De kunst van illustreren. 1969
10. F. Kerdijk: Alle gekheid op ’n stokje. 1970
11. Heleen Kerdijk-Eskens: Vrienden doen een boekje open. De geschiedenis van het Album Amicorum. Voorjaar 1975
26. EEWAL, S. van den Joodjesleven. Een vertelling uit den Amsterdamschen Jodenhoek. Den Haag (Scheveningen), W. Overvoorde Jr., [1908]. 56 p. 1e druk (omslag zegt Tweede druk). Reepje afgescheurd onderaan de voorkant, gerepareerd met Scotch tape, vermoedelijk door Louis Putman. Wat roest.
€ 35
* In de pers van 1908 wordt Van den Eewal (vermoedelijk een pseudoniem, het verwijst naar een straat in Leeuwarden) een ‘kunstloos’ epigoon van Heijermans genoemd, en zijn interpretatie van het Joods dialect wordt gehekeld in het Nieuw Israëlitisch Weekblad. Zeldzaam boekje, afkomstig van Louis Putman.
27. FOKKEMA, Redbad Arcadia. Sub Signo Libelli, (1987). 12,7 x 7,2 cm. Vouwblad in omslag. Met de hand gezet uit de Cancelleresca Bastarda en gedrukt in blauw en zwart in een oplage van 100 exemplaren. 1e druk.
€ 45
* ‘Wij lopen kort in de oneindigheid en/ doen voor ’t avondlicht de ogen dicht.’ Ongeautoriseerde versie van het gedicht. Miniboekje gedrukt met een miniversie van de sierlijke cursieve Cancelleresca Bastarda van Jan van Krimpen. Uitgegeven ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van de dichter op 2 januari 1988. Breugelmans 168a (= met omslag; een deel van de oplage (50?) werd verspreid zonder het fraai gedrukte omslag).
28. FÜNKE KÜPPER, Albert Ons Pinksterfeest. Amsterdam, AJC, 1928. 18 x 18 cm. Orig. gedecoreerd omslag naar ontwerp van Fré Cohen. 32 p. Tekeningen van Albert Funke Küpper. 1e druk. Schutbladen verbruind. Scheur in vooromslag.
Verkocht
* Mooie moderne brochure met tekeningen van de socialistische kunstenaar (1894-1934), en een gedicht van Margot Vos.
29. (GRAHAM, Rigby) Paddy Upon The Canal. Banholt, In de Bonnefant, 2012. Cahiersteek. 16 p. Met drie illustraties van Rigby Graham (één ook afgedrukt op het omslag). Gezet uit de Post-Medieval en gedrukt op handgeschept papier van Magnani in 60 genummerde exemplaren. Zeer fris.
€ 65
* Anonieme ballade van rond 1800. Prachtig boek op heerlijk tastzaam papier.
30. HEINE, Heinrich Heimkehr (69). [Rotterdam], De Slofpers, 1974. 27 x 17 cm. Gemarmerd omslag met titeletiket. 20 p. Gezet uit de Mercator en Clarendon en gedrukt in rood, blauw en zwart op de minipers door Emile Puettmann in 50 genummerde exemplaren op ‘Nepalees papier van aardkluiten’. 1e druk. Wat sleets en vlekkig, maar misschien was het papier zo.
Verkocht
* Elementaire illustraties: klonten en pijlen in rood en blauw, gedrukt op nogal woest plantaardig papier dat je waarschijnlijk ook kunt bakken en opeten, als je geen bezwaar hebt tegen wat bast- en zandachtige insluitselen. Het ruikt trouwens ontvlambaar.
31. IK WIL Ik wil zelf speelgoed voor mijn kinderen maken. Den Haag, A.W. Segboer, [1923]. 25 x 15 cm. Geniet. 44 p. Geïllustreerd. Meer dan 100 schema’s en foto’s. 1e druk. Wat verbruind, kreukjes.
€ 15
* Expressief omslag in houtsnede door Daan de Vries. Ik Wil-serie no. 5.
32. (JACOBUS BOELEN). NIEUWE PLAATS ROYAAL Twee gedrukte uitnodigingen voor de viering van het 25-jarig huwelijk van Bernard Donselaar en Sara Catharina van Eijck. Kaartjes van 8 x 11 cm met sierrand in boekdruk. Uitnodiging om ten huize van Gerrit van Ham in de Nieuwe Plaats Rojaal (een herberg op de Cadijk te Amsterdam, nabij de Weesperpoort) het 25-jarig huwelijk te vieren van Bernard Donselaar en S.C. van Eijck, ondertekend door het echtpaar en op naam uitgeschreven van ‘De Heere & Mejuffr Boelen’ en ‘de Heer Johs Boelen Junior’.
€ 60
* Het betreft hier Johannes Boelen (1710-1791), zijn echtgenote Alida van der Broek (1711-1795) en hun zoon Johannes Boelen jr. (1734-1795). Johannes sr. was de stichter (in 1733) van de oudste nog altijd bestaande wijnkoperij, nu bekend onder de naam Jacobus Boelen. Gerrit van Ham was de eigenaar van de herberg. Bernardus Donselaar (1732/3-1822) was apotheker aan de Cadijk.
33. LENNEP, Jacob van Een Amsterdamsche winteravond in 1632. Geschiedkundig tafereel. In twee bedrijven. Amsterdam, P. Meijer Warnars, 1832. Ingenaaid met contemporain lichtrood omslag. (4), 52 p. Niet afgesneden. Achterin lijst van andere werken van Van Lennep uitgegeven bij Meijer Warnars. 1e druk. Net exemplaar. Paraafje ‘KL’ in inkt op eerste pagina.
Verkocht
* Gezellig toneelstuk (ter opluistering van het tweehonderdjarig bestaan van de Amsterdamse Doorluchtige School) waarin vele beroemdheden optreden: onder anderen P.C. Hooft, Hugo de Groot, Kasper van Baerle, Joost van den Vondel, Maria Tesselschade, Vossius en Laurens Reael.
34. (NOORDZIJ, Gerrit). ALDUS = Emile de VRIES Allemaal Flauwekul en andere typografische notities. Een greep uit 25 jaar korte stukjes die nog steeds actueel zijn over letters, vormgeving en reclame. Amsterdam, De Buitenkant, 1989. Karton. 104 p. Gedrukt in 1000 exemplaren. 1e druk.
€ 25
* Met voorin een handgeschreven opdracht van de schrijver, de typograaf Emile de Vries, ‘Voor Gerrit Noordzij/ in grote bewondering’, gedateerd 8 april 1998.

35. (NYPELS). BELLAY, Joachim du Les Regrets. (Met een houtsnede van Robert Steiner). Paris, La Connaissance, 1925. Ingenaaid. 126 p. Initialen en vignetten van S.H. de Roos. Gezet uit de Erasmus Mediaeval en gedrukt op papier van Pannekoek door Charles Nypels in zwart, rood, blauw en zilver in 380 genummerde exemplaren. Rugje versleten en verkleurd, verder prachtig.
€ 45
* Van Laar 15. Dit is een van de 50 niet genummerde exemplaren, op naam gedrukt van C.A.J. van Dishoeck, de bibliofiele uitgever. Lyrisch drukwerk! Charles Nypels was een beschermeling van Sjoerd H. de Roos, en veelvuldig bij hem te gast, een van zijn weinige intieme vrienden. Nypels was in zijn typografie eigenlijk een zingende S.H. de Roos.
36. (PROKOSCH, Frederic). MOTTRAM, Ralph H. Handgeschreven, gesigneerde ansichtkaart aan Frederic PROKOSCH. Bruine foto van ‘old Luffness Mill, near Gullane’. Op de achterkant 7 regels door Mottram met poststempel ‘Edinburgh Sep 10 1930’.
Verkocht
* De gevestigde (maar totaal vergeten) Britse auteur Ralph Hale Mottram (1883-1971) schrijft aan zijn jonge Amerikaanse bewonderaar, de ambitieuze dichter en romanschrijver Frederic Prokosch (1908-1989): ‘I have no favorites among my books. I wish they were better known in the States.’
Handig om in uw exemplaar van de Ode van Prokosch als bladwijzer te gebruiken.
DRUKKERSPRETJE

37. PUETTMANN, Emile Diverse drukwerken en een foto. 1. Grote originele zwartwitfoto (21 x 27,5 cm) van Puettmann, tweede helft dertig en gekleed in een ribjasje, bezig een lithosteen in te inkten. Op de achtergrond staat een boek met het jaar 1955. De foto heeft wat opprik- en lijmsporen.
2. Naamkaart van de Slofpers in de vorm van een boekenlegger. Gedrukt in rood en zwart, 1985.
3. De keilende galbakken is een verzameling Rotterdam argot. Grappige tekst, gedrukt in rood en zwart, bijlage bij een (niet aanwezig) flesje met macaroniletters. 1975.
4. Emile Puettmann Minipresse. Monotypie, gesigneerd ‘P’ en gedateerd ’74’. 29,5 x 21 cm. Diverse clichés, stempels en andere vormen van boekdruk.
5. Onder ieders petje zit een drukkerspretje. 42 x 29,5 cm. Koppermaandaguitgave. 1978.
6. P.F. 1989. Gevouwen karton met zeer delicate hoogdrukprent erin, die kennelijk door de familie postuum gebruikt is als nieuwjaarskaart. Puettmann overleed in 1987.
7. Kurt Löb (red.) en Ernst Braches (tekst): Emile Puettmann Meesterdrukker. Assen, Provinciaal Museum. 1979. (24) p. Afbeeldingen in kleur en zwartwit. Met opsommingen van titels.
€ 120
38. PUETTMANN, Emile Typografie. [Rotterdam], De Slofpers, 1979. Ingenaaid. (16) p. Met de hand gezet en gedrukt op Okamoto Gasen-shi door Emile Puettmann in een oplage van 80 genummerde exemplaren. Met de bijbehorende, gelijkgenummerde envelop. Ter gelegenheid van de 70e verjaardag van Dick Dooijes. 1e druk.
€ 45
* ‘Zij zal in staat zijn poëzie te tonen zonder de noodzaak van een tekst’. Betoogje over typografie met intrigerende illustratie. In een omslag van wit, zachtglanzend Japans papier dat dankzij de envelop gaaf en fris is gebleven. Dit exemplaar was blijkens het colofon bestemd voor Dick Dooijes zelf. Een tweede exemplaar zonder envelop is te koop voor 35 euro.


39. (ROOVERS, Kees) De Bedrijfsreklame serie 6 no. 4, Juni 1919. Amsterdam, De Bedrijfsreklame, 1919. 31 x 22 cm. Origineel geïllustreerd omslag (ontwerp Kees Roovers). (8), (16), (4) p. Rijk geïllustreerd. Met 10 reclamepagina’s (afgezien van het omslag). Veel aandacht voor Kees Roovers. Ook met werk van Jan van Essen, Theo Neuhuys en Joan Collette. 1e druk. Aan de randen verbruind, onderaan op de voorkant een roze vochtlijntje.
€ 65
* Dit tijdschrift gaf per nummer speciale aandacht aan één reclamekunstenaar, in dit geval de later als schilder bekende Kees Roovers (1890-1978). Onder andere met een late jugendstiltekening van een (krant)lezende vrouw. En vele mooi getekende advertenties.
JOSEPH CONRAD MET EEN BORRELTJE
40. SYMONS, Arthur The Café Royal. London, The Beaumont Press, 1923. Half buckram met gedecoreerde platten. (12), 64 p. Met vignetten van Randolph Schwabe. Herinneringen en essays over o.a. Arthur Rimbaud en zijn biograaf Paterne Berrichon, over Marcel Proust, Eleonora Duse, Christopher Marlowe, Wilfrid Scawen Blunt en natuurlijk het Café Royal zelf. Gedrukt op zwaar handgeschept papier in 390 genummerde exemplaren (nr. 226). 1e druk. Zeer fris en gaaf exemplaar met in potlood de handtekening van vertaler en uitgever Roger Senhouse, Lytton Strachey’s geliefde, met de prijs die hij betaalde: 2 guineas. En wat een genot om zo’n gaaf bibliofiel boek in de hand te hebben, 102 jaar oud maar unblemished, werkelijk als nieuw.
Verkocht
* Inliggend twee brieven van Symons aan Cyril Beaumont, de uitgever van dit boek, vermoedelijk uit 1920-1925.
1. Handgeschreven, gesigneerde brief, gedateerd ‘August 20’. Velletje grijs Croxley schrijfpapier (23 x 17,5 cm) met gedrukt adres ‘Island Cottage,/ Wittersham,/ Kent.’ Moeilijk leesbaar.
‘Dear Mr. Beaumont: I return the … assed … for the Press with … more night sides of Paris: the only ones I have left. … Yours truly/ Arthur Symons.’ 4 regels.
2. Getypte en gesigneerde brief, gedateerd ‘October 27’. Velletje grijs Croxley schrijfpapier (23 x 17,5 cm) met gedrukt adres ‘Island Cottage,/ Wittersham,/ Kent.’ Getypt in paars, ietwat vaag, maar prima leesbaar. Berekeningen in potlood achterop. Wat stoffig.
Symons dankt voor de 30 pond en suggereert ‘Le Grand Guignol’ als een begin. Hij noemt enkele andere titels van essays: ‘The End of Toulouse-Lautrec’, ‘Cats and Clowns’ en ‘Firmin Gémier’. Aan het eind handgeschreven: ‘You might put those three titles in French, in the Daumier’. 11 regels. Enkele van deze stukken zouden worden opgenomen in Parisian Nights, welk boek in 1926 werd gepubliceerd door Cyril Beaumont. Firmin Gémier was een Franse regisseur en acteur, die onder meer de allereerste Père Ubu speelde.
PS. Op het laatste plaatje hierboven kun je als ik het goed heb, Joseph Conrad zien zitten achter een tafeltje in The Café Royal. Conrad was een goede vriend van Symons.
41. TENNYSON, Alfred In memoriam A.H.H. Gestorven 1833. Vertaald door Wim Tigges. (Den Haag, Direct Dutch Publications, 1999). 22 x 13 cm. Ingenaaid. 96 p. Alleen de Nederlandse tekst. 1e druk. Netjes.
€ 20
* Met inleiding door de vertaler en aan het eind een gedicht van Tigges, waarin hij commentaar geeft op het vertaalproces: ‘Als de vertaler iets verdient,/ Dan is het rust, want hij is moe.’.
42. (VORRINK, Koos) Het vraagstuk van de Pacht. Rapport van de Wiardi Beckman-Stichting. Amsterdam, Wiardi Beckman-Stichting, 1951. Geniet. 20 p. 1e druk. Wat verkleurd.
€ 20
* Voorop in rode balpen de handtekening van PvdA-leider Koos Vorrink.
Bijgevoegd: J.E.W. Duys: Ter oriënteering. Zutphen, Thieme, 1937. Met Vorrinks paraaf ‘K. ‘.
En bijgevoegd: Koos VORRINK: Gij jongeren vooraan! Op de bres voor vrijheid, welvaart, vrede. Een oproep tot de jonge kiezers. Amsterdam, S.D.A.P., [1935]. Zonder omslag, zoals uitgegeven. 8 p. Mooie folder, met een tekening van Henk Kijser, gesigneerd ‘Kyser’.
43. WAGNER, Richard Collectie vroege Wagner-programma’s. 1. Wagner-Vereeniging. Eerste Serie, Tweede Concert op Vrijdag den 29sten April 1887 in den Stadsschouwburg. 26 x 20 cm. Eén blad, tweezijdig bedrukt, voorzijde in rood en zwart. Programma met fragmenten uit Tannhäuser, Tristan und Isolde, Die Walküre, Lohengrin en Götterdämmerung uitgevoerd door Therese Malten en Heinrich Gudehus. Gekreukt en gescheurd.
2. Lohengrin. Vertaling van ++ en Hugo Nolthenius. Amsterdam, Erven H. van Munster & Zoon, 1895. Tekstboekje. 56 p. Derde oplaag. Naam voorop (‘M.W. de Wit’), vooromslag beschadigd, achteromslag ontbreekt.
3. Handleiding voor de bezoekers van De Vliegende Hollander. Bewerkt door J.W. Gerhard. Amsterdam, J.F.A. Vlaanderen, 1897. Geniet. 16 p. Met advertenties. Met balpen beschreven: ‘Duplicaat’.
4. Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst afdeeling Dordrecht. 1ste uitvoering op Vrijdag 18 December 1914 in ‘Kunstmin’, Der Fliegende Holländer, uitgevoerd door de Arnhemsche Orkestvereeniging met o.a. Marie Gimbrère, Henri Kühlborn en Hendrik Kubbinga. Eén blad, eenzijdig bedrukt. Aanhangend toegangsbiljet ontbreekt (blijkens gaatjesperforatie). Randen gekreukt.
€ 40
* Wat beschadigde, maar schier onvindbare efemera met betrekking tot Wagner (1813-1883) in Nederland.
44. (WAGNER). HUBBARD, Elbert Little Journeys to the Homes of Great Musicians: Richard WAGNER. Done into print by the Roycrofters at their Shop, which is in East Aurora, New York, U.S.A., A.D. 1901. (Met de hand gekleurd). East Aurora, Roycrofters, 1901. Gebonden in suède met titel in goud. Lichtbruine zijden schutbladen. (12), 32 p. Gedrukt en met de hand verlucht op papier met watermerk Roycroft in 940 genummerde exemplaren, gesigneerd door schrijver (en uitgever) Elbert Hubbard. Titelpagina, kopvignet en alle initialen met de hand gekleurd, evenals de titelpagina. Heel geringe gebruikssporen, maar in prima conditie, ondanks de tere constructie van het boek. Planknummertje van Wim Zaal voorin.
€ 65
* De Roycrofters in East Aurora, NY, vormden een Amerikaanse kunstenaarskolonie in de Arts & Crafts-beweging, die William Morris navolgde. De charismatische Elbert Hubbard, van wie we hier de handtekening hebben, was de stichter en motor van 1895 tot zijn dood aan boord van de door de Duitsers getorpedeerde Lusitania in 1915. Vroege Roycroft-uitgaven konden tegen betaling voorzien worden van met de hand gekleurde initialen en vignetten. Dit exemplaar is eveneens subtiel handgekleurd. McKenna 69.
45. WILLIAMS, John Hartley Star of the Sea. Banholt, Bonnefant Press. 2013. Original wrappers of Japanese paper. 8 leaves printed on one side only. With two color illustrations. Handset from Dante and printed on Japanese Kitakata paper in 50 numbered copies by Hans van Eijk. Fine condition.
€ 30
* A soft and beautiful book, one of the last of British poet John Hartley Williams (1942-2014), who was a close friend of Matthew Sweeney, also a Bonnefant Press patron.
46. WOLKERS, Jan De junival. Amsterdam, De Bezige Bij, 1982. Linnen met stofomslag. 120 p. 1e druk.
Verkocht
* Exemplaar met mooie gesigneerde opdracht in viltstift: ‘Voor/ Ernst en/ Liesbeth/ in oprechte/ diepe vriendschap/ van/ (handtekening) (getekende poes)’. Ernst Nagel was lange tijd hoofd productie bij de Bij.
Niet vergeten: klikken op de plaatjes maakt ze mooi groot.
Onze nieuwe pagina Dutch Design 1915-1940 is zo’n beetje af. 444 titels van boeken en documenten met talloze plaatjes!