Het leven der boeken gaat door, onverstoorbaar voor de liefhebber, de lezer en de verzamelaar. Tiger returns to mountain, de weg der vreugde, de blauwe lucht boven de Italiaanse steden. De electrische hulp, het spel en de dans, de witz, de odol-lach, de ryslige snögubben, het lijden aan de tijd. Geloof, hoop en liefde (hun gratie is verborgen). And so to bed (to bed with – een boek).
1. BEUMER, Martin Tiger returns to mountain. (Leiden, Zwaan & Van der Does, 1978). 32 x 22 cm. Plano. Met colofon op een apart blad (16 x 22 cm). Met de hand gezet uit de Forell-vet en gedrukt op 180 grams Cleopatra Cement in een oplage van 60 genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk. Verkleurd.
€ 18
2. (BRASSINGA, Anneke). GEEL, Chr.J. van Hun gratie is verborgen. (Met tekeningen van de auteur en een inleiding en verantwoording door Guus Middag). Amsterdam, De Lange Afstand, 1991. Ingenaaid. (4), 44 p. Met de hand gezet uit de Baskerville en de Kabel en gedrukt op Zerkall-Bütten door Peter Yvon de Vries in een oplage van 60 exemplaren. 1e druk. Lelijke vlek op voorzijde omslag.
€ 20
* De titelpagina werd ontworpen door Anneke Brassinga.
3. (CARBOLINEUM PERS). Boris ROUSSEEUW Prospectus voor De boekbanden van Laurent Peeters. 1990. Vouwblad. Met de hand gezet en gedrukt in rood en zwart in een beperkte oplage.
Verkocht
* Prospectus van de negende uitgave van de pers. Op de voorzijde schreef Boris Rousseeuw: ‘Verstuurd op aanraden van Vic van de Reijt/ BR’.
4. (CATHARIJNE PRESS). IRVING, Washington Rip Van Winkle. (Met litho’s van Henk van der Haar). Utrecht, The Catharijne Press, 1987. 6,5 x 4,4 cm. Geïllustreerd karton (Luce Thürkôw). 54 p. Gezet uit de 5-punts Trinité Roman Condensed 2 en gedrukt op Delphi in een oplage van 150 genummerde exemplaren. Typografie Bram de Does.
Verkocht
* Miniboekje van de mini-specialisten!
5. (CATHARIJNE PRESS). REINAART The History of Reynard the Fox. (Met een genummerde en gesigneerde houtgravure van Pam G. Rueter). Utrecht, The Catharijne Press, 1991. 6,7 x 5,1 cm. Heellinnen met titeletiket (Luce Thürkôw). 56 p. Gezet uit de 5-punts Trinité Nr. 2 en gedrukt op Hahnemühle Ingres in een oplage van 175 + 15 genummerde exemplaren. Typografie Bram de Does. 1e druk.
Verkocht
* Miniboekje met expressieve minisnede. Fragmenten van het Reinaart-verhaal in het Engels (1728 en 1873), middeleeuws Engels van de Engelse boekdrukker William Caxton (1481) en middeleeuws Nederlands van Gerard Leeu (1479)! Met een interessante inleiding van Erwin Verzandvoort.
De oorlogsbanden van Couperus staan bekend als ‘behangband’, omdat ze gebonden zijn met ‘gehamerd’ papier dat ook wel voor behangetjes wordt gebruikt. Toch was dit gewoon omslagpapier voor boeken. De boeken zijn vrijwel uniform voorzien van een jugendstil-achtig motief, dat er best goed uitziet. De rug bestaat in een paar vormen, vanwege de verschillende dikte van de boeken. Een precieze datering van deze banden is niet bekend, ook omdat er zelden namen en data in worden geschreven, anders dan bij vroegere Couperus-uitgaven.
Twee titels wijken af, u vindt deze hieronder als nr. 8 en 17. Twee andere ontbreken hier: Langs lijnen van geleidelijkheid en Van oude menschen.
6. COUPERUS, Louis Aan den weg der vreugde. Amsterdam, Veen, [1908]. Halflinnen met jugendstilversiering (zogenaamde ‘behangband’). (4), 208 p. 1e druk. Goed exemplaar met een merkje van boekhandel Alberts in Heerlen en achterin de datering ‘maastricht/ 19 mei 1943’ in het handschrift van de schoolboekenschrijver en boekenverzamelaar op grote schaal Fernand Lodewick (1909-1995).
€ 45
* In modern Italië spelende liefdesroman. Een van de zeldzaamste eerste-drukken van Couperus, ook in latere band. Collectie-Veen 1.5. Matla 23 d.
7. COUPERUS, Louis Aan den weg der vreugde. Amsterdam, Veen, [1908]. Halflinnen met jugendstilversiering (zogenaamde ‘behangband’). (4), 208 p. 1e druk. Matig exemplaar: nummertjes op de rug geplakt, stickers van de band verwijderd, twee moderne exlibris (een van de schermer Paul Kal, 1927-2011), plakstripje, handgeschreven bibliotheeknummer.
€ 15
* Collectie-Veen 1.5. Matla 23 d.
8. COUPERUS, Louis Antieke verhalen. Van goden en keizers, van dichters en hetaeren. Amsterdam, Veen, [1911]. Halflinnen (latere restband). (8), 224 p. 1e druk.
€ 15
* Deze boekband is te vergelijken met de zogenaamde ‘behangband’ uit de jaren 30 of 40, maar de uitvoering is wat eenvoudiger. Niet in VV. Collectie Veen 1.6. Matla 25 f.
9. COUPERUS, Louis Dionyzos. Amsterdam, Veen, [1904]. Halflinnen (‘behangband’). XVI, 348 p. 1e druk. Exlibris voorin van een recent Couperusverzamelaar. Verder opvallend netjes, het linnen is ook nog helderblauw.
€ 25
* Eerste druk in de veel latere boekband, inclusief de uit 1904 daterende uitgeversadvertentie achterin. Dit is een van de exemplaren waarvan het uitroepteken achter het zinnetje ‘Volgt mij dan’ op p. 306 ontbreekt. Couperus-collectie Veen 1.6. Matla 20g.
10. COUPERUS, Louis Dionyzos. Amsterdam, Veen, [1904]. Halflinnen (‘behangband’). XVI, 348 p. 1e druk. Exlibris voorin van D.L. Tollenaar, onleesbare naam en merkje van boekhandel Krooneman in Arnhem. Wat papierroest in het begin en einde. Verder netjes.
€ 25
* Eerste druk in de veel latere boekband, inclusief de uit 1904 daterende uitgeversadvertentie achterin. Dit is een van de exemplaren mét het uitroepteken achter het zinnetje ‘Volgt mij dan’ op p. 306. Couperus-collectie Veen 1.6. Matla 20g.
11. COUPERUS, Louis Extaze. Een boek van geluk. Amsterdam, Veen, [1905]. Halflinnen, de ‘behangband’. (8), 172 p. 3e druk. Rond rug verbruind. Buitenste pagina’s roestig. Naam voorin: P.T. van ’t Spijker.
€ 15
* Collectie-Veen 3.4.
12. COUPERUS, Louis God en Goden. Amsterdam, Veen, [1903]. Halflinnen (‘behangband’). (4), 240 p. 1e druk. Behoorlijk exemplaar.
€ 20
* ‘Behangband’ (vanwege de reliëfstructuur van het papier) klinkt denigrerend, maar het is best een mooie jugendstil-achtige bandtekening die vermoedelijk van rond 1940 dateert. Helaas zijn de platten erg gevoelig voor beschadiging en verkleuring. VV 349,35. Couperus-collectie Veen 1.6.

13. COUPERUS, Louis Herakles. Roman in twee deelen. Amsterdam, Veen, [1913]. Twee delen in één band. Halflinnen (‘behangband’). (4), 248, (4), 228 p. 1e druk. Goede band. Aardig literair exlibris van de leraar Spaans J.G. Blomkwist (1914-1993) met 13 schrijversportretten, onder wie Couperus en Multatuli, en voorzien van een degelijke boekenspreuk: ‘Lang gekozen en geschikt, blij vergaard en goed gebonden, vaak gewogen en gewikt, voor ’n aanwinst werd gevonden, maar de zorg hier aan gewijd, gaf ’n vreugde voor altijd’.
€ 30
* De boekband in blauw halflinnen met lichtblauwe, bloemrijk versierde platten, die dateert uit ca. 1940. Beide delen met de niet-gecorrigeerde titelpagina, waar Couperus zich zo aan geërgerd had, met de ondertitel ‘Roman in twee deelen’! Kennelijk een toch maar niet weggegooid restant. VV 349,39. Collectie Veen 1.6. Matla 31 d.
14. COUPERUS, Louis Hooge troeven. Amsterdam, Veen, [1908]. Halflinnen (‘behangband’). (4), 124 p. 2e druk. Band achterop deels wat verbleekt, maar een mooi exemplaar.
Verkocht
* Van Couperus’ Koningsromans is dit de laatste – eigenlijk meer een novelle. VV 349,34. Couperus-collectie Veen 2.3. Matla 7.III.c.
15. COUPERUS, Louis Eene illuzie. Amsterdam, Veen, [1901]. Halflinnen, de zg. ‘behangband’. (8), 208 p. 2e druk. Deels wat verkleurd.
€ 20
* Couperus-Collectie Veen 2.4.
16. COUPERUS, Louis Reisimpressies. Amsterdam, Veen, [1894]. Halflinnen met jugendstilontwerp in blauw (‘behangband’). (4), 176 p. 1e druk. Handtekening op titelpagina, verder prima.
Verkocht
* Een van de schaarsere ‘behangbanden’. Couperus-collectie Veen 1.5. Matla 8.I.ea. Deze uitvoering bestaat ook met de tweede druk van Reisimpressies.
17. COUPERUS, Louis Uit blanke steden onder blauwe lucht. [Tweede bundel]. Amsterdam, Veen, 1912-1913. Halflinnen (‘behangband’, maar met het originele ontwerp van K. Sluyterman). (8), 246 p. (+ illustratiepagina’s). Alle pagina’s in oranje kader. 1e druk. Buitenste tekstpagina’s hebben wat roest.
€ 50
* Over Siena, Orvieto, Rome, Ostia, Napels, Trinacria (=Sicilië) en Taormina. Voor zover ons bekend werd alleen de restpartij van deze tweede bundel in de zg. behangband uitgebracht, de eerste bundeling niet. De titelpagina is voor deze uitgave vervangen: het jaartal 1912 en het deelnummer zijn weggelaten. Ook zijn twee andere lettertypen gebruikt. VV 350, 40. Collectie-Veen 1.4.1. Matla 30.II-ad. Volgens Matla bedroeg de oplage van deze variant ca. 100 exemplaren.
___$$$%f%f%$$$—
18. DE MOT, Jean Croquis. (Zes originele schetsboekjes met tekeningen. 1894-1912). Zes in linnen gebonden schetsboekjes met lint, iets verschillende formaten (grootste: 14 x 21 cm). Deels gevuld met tekeningen, schetsjes en krabbels in potlood en krijt, enkele in inkt of aquarel, deels blanco gebleven. Afhankelijk van uw definitie van een tekening en een krabbel bevatten de boeken samen ca. 100-150 tekeningen. Enkele zijn voorzien van plaatsnaam, woorden of een jaartal, o.a. Hildesheim, Bonn, Davos, ‘Ma chambre’, en de jaartallen 1894, 1897 (mogelijk 1891). In een van de boekjes zijn enkele losse blaadjes ingelegd met daarop schetsen van naakten, meisjesportretten en een kopie naar een beeldje van Jean-Baptiste Carpeaux met daaronder in kinderlijk handschrift ‘le 24 Aôut 19-12/ Carpeaux papa et Eléonore’. De banden hebben inktvlekken en gebruikssporen, maar verder zijn de boeken in goede staat.
Verkocht

* Jean De Mot (1876-1918) was de jongste zoon van de advocaat Émile De Mot, die van 1899-1909 burgemeester van Brussel was. Hij studeerde filologie in Brussel en kunstgeschiedenis aan de Franse School in Athene, in Bonn en in Berlijn. Al jong werd hij conservator van het Cinquantenaire-museum in Brussel en gaf hij les aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten. In 1902 trouwde hij en zijn enig kind, Eléonore, werd geboren op 11 oktober 1903. Bij het begin van de oorlog in 1914 meldde hij zich aan als vrijwilliger. In een van de allerlaatste gevechten, bij Passendaele op 5 oktober 1918, werd hij als tweede luitenant door een granaat dodelijk getroffen.
In deze schetsboeken zien we De Mot van heel dichtbij, het zijn persoonlijke notities die nooit voor de openbaarheid bestemd waren. Al vanaf zijn zeventiende maakte hij schetsen van gebouwen of straatgezichten: bijvoorbeeld in Bonn of Hildesheim – kastelen en kerken. Soms zijn er ook schetsen van mensen en dieren, karikatuurtjes, portretjes, karakteristieken. Een substantieel deel van de tekeningen is kennelijk in musea (oude kunst) gemaakt, en er staat dan veel (moeilijk leesbare) tekst bij. Hier en daar zien we Egyptische kunst, maar ook onderdelen van Griekse tempels, en er is een zichtje op het Parthenon bij. Een van de schetsboeken bevat veel zelfportretten, meer en minder uitgewerkt, waaronder enkele naakten. Het laatste schetsboek heeft een soort titelpagina: Croquis, met het jaar 1897. Daarin liggen de latere schetsjes, waarop onder andere zijn vrouw en zijn dochter Eléonore (1903-1987) zijn afgebeeld. Eléonore trouwde in 1929 met Jean Bille en zou zelf ook kunsthistorica worden. In de jaren vijftig en zestig publiceerde ze enkele fotoboeken over klassieke en Egyptische kunst onder de naam ‘E. Bille-De Mot’. En het kan best zijn, dat zij de jeugdige tekenares van de schets naar Carpeau was en daarmee in de voetsporen van haar vader trad.
Een onverwacht, persoonlijk inkijkje in het leven van deze kunstgeleerde en oorlogsheld.
19. ELSSCHOT, Willem, en NESCIO Jac van Elsäcker draagt voor. Nescio. Willem Elsschot. Grammofoonplaat. 25 cm. 33 toeren. [1965]. 110 525 R. Met een beschouwende hoestekst van de voordrachtskunstenaar. Zeldzaam!
Verkocht
* Kant 1 bevat fragmenten uit De uitvreter van Nescio, kant 2 bevat ook fragmenten uit De uitvreter en de gedichten ‘Bij het doodsbed van een kind’, ‘Moeder’ en ‘De bult spreekt’.
Voordrachtskunstenaar Jacques (eigenlijk Koos) van Elsäcker (1883-1972) bracht deze plaat als 82-jarige uit in een ‘bescheiden oplaag’.
20. ENSCHEDÉ, Familie Rolverdeling van een toneelstuk en famille ca. 1820. Eén gevouwen blad papier, 33 x 21 cm. Beschreven met bruinzwarte inkt op p. 1-3. Driemaal gevouwen.
€ 100
* Rolverdeling van een toneelstuk waarin twaalf leden van de familie Enschedé-van Walré met aangetrouwden en vrienden de (maar liefst 34) rollen vervullen: Vincent Loosjes speelt De Tijd (‘Grijs haar en baard, zandloper op het hoofd, vleugels aan de schouders, naakt-kleur tricot, grijze tunique, groen overkleed’), W. van der Vlugt speelt Apollo, eveneels met uitgebreide beschrijving van zijn aankleding, Mevr. Van Kaps is De Deugd, Mevr. Gerlings(-van Walré) Het Treurspel, Mejuffr. Sterk is Het Blijspel, Lydis wordt gespeeld door J. van Walré, Baucis door Mevr. Sterk, De Opperpriester door J.C. Sterk, de 1e Priester door C. Gerlings (sr.), 2e Priester door Mr. H.Z. Couderc (1748-1826), en vele andere (aangetrouwde) familieleden en bekenden uit de kring rond Johannes Enschedé (1788-1865) en zijn echtgenote Catharia Hillegonda van Walré (1791-1845). Nog enkele namen: C.A. van Sypesteyn (VII, geb. 1785), Cornelis Gerlings sr. en jr.
Een aangename puzzel is het om precies uit te zoeken wanneer dit toneelstuk werd uitgevoerd, en voor welke gelegenheid: Haarlemologen en Enschedofielen zijn daarbij in het voordeel! Aardig is de uitvoerige beschrijving van de aankleding en make-up van de diverse rollen. De foto toont een uitsnede.
21. FREUD, Sigmund Der Witz und seine Beziehung zum Unbewussten. Leipzig-Wenen, Franz Deuticke, 1925. (4), 212 p. 4e druk. Enkele vouwen in het omslag en de eerste pagina’s.
Verkocht
* ‘Die Technik des Witzes’, ‘Die Tendenzen des Witzes’, ‘Die Motive des Witzes’, ‘Die Beziehung des Witzes zum Traum und zum Unbewussten’. Inspirerend boek, waarvan de eerste druk in 1906 verscheen.
22. HAAN, Jacob Israël de Mijn belijdend lied. 31 gedichten. Amsterdam, Louis Putman, 1999. Linnen met stofomslag (omslagontwerp Eli Content). 124 p. Gedrukt in een oplage van 250 exemplaren. 1e druk.
Verkocht
* 31 gedichten van De Haan, ingeleid door een studie van P.N. van Eyck, uitgeleid door een in memoriam van J.C. Bloem.
23. (HUISHOUDEN). TAST, Ton van De electrische hulp in de huishouding. Tekst en teekeningen van Ton van Tast. Rotterdam, N.V. Moonen & Van Pelt’s Handelsdrukkerij, ca. 1930. Geniet. 24 p. Rijk geïllustreerd. 2e aangevulde druk met geheel nieuwe prentjes. Scheurtje in voorblad, verder mooi.
Verkocht
* Zeer amusant informatieboekje met veel grappige kleine kleurprenten van deze tekenaar (echte naam: Antonius van der Valk), bekend van zijn boekje vol rake humor van vlak na de oorlog De daverende dingen dezer dagen. Bijzonder mooi omslag aan beide kanten, waar je je ogen op uitkijkt.
24. KEMP, Pierre Bericht van mistvorming. Twaalf late brieven aan Karel Reijnders. Terhorst, (Ser Prop), 1993. Ingenaaid met stofomslag. (36) p. Met de hand gezet uit de Baskerville en gedrukt in roodbruin en zwart op Zerkall-Bütten in een oplage van 110 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 25
25. KOSTER, Simon, e.a. (red.) Spel en Dans. Maandblad voor tooneel, opera, dans en film. Amsterdam, Wereldbibliotheek, 1924-1926. 1e en 2e jaargang, 20 nummers (september 1924-september 1926). 31 x 24 cm. Gebonden in halflinnen met vuurrood gemarmerde platten. Zonder de omslagen. 228, (44); 190 p. Met veel foto’s en andere illustraties (een tweetal in kleuren). Vignetten van Jan Lavies. Achterin de eerste jaargang een overzicht van de dansleraren in Nederland, en er is een aantal geïllustreerde advertentiepagina’s en een paar van een programma voorziene reclamefolders meegebonden. 1e druk. Nette conditie.
€ 150
* Interessant en moeilijk te vinden tijdschrift uit de art-deco-jaren met toenemende aandacht voor film en dans. Veel foto’s van (Nederlandse) acteurs en uitvoerige besprekingen van films uit binnen-, maar voornamelijk uit het buitenland. Met een enquête in vele afleveringen over de toestand van de opera in Nederland (met o.a. antwoord van Martinus Nijhoff). Er zouden na september 1926 nog drie nummers verschijnen; met ingang van 1927 zou een deel van de inhoud worden opgenomen in het maandblad Wil en Weg (1922-1929). Volgens tijdgenoten een gemis, want Spel en Dans was een ‘frisch, actueel en mousseerend blad’.
26. LANNOY, Juliana Cornelia de Dichtkundige werken, van Juliana Cornelia baronesse de Lannoy. Leiden, Abraham en Jan Honkoop, 1780. Halfleer met rugetiket en 4 ribben, een mooie 19e-eeuwse band. VIII, 254 p. Niet afgesneden. Met gegraveerde titel door J. Buijs en N. van der Meer jr. en een portret door J. Houbraken. 1e druk. Platten wat gesleten. Naamstempel (‘W.P. van der Held’).
€ 125
* Juliana de Lannoy (1738-1782) was een zeldzaamheid in de achttiende eeuw: een vrijmoedige dichteres, die pionierend koos voor een vrouwelijk schrijversbestaan. Vaak schrijft ze over de rol van de vrouw in de literatuur en de rest van de wereld, huiselijke, soms olijke poëzie. Berijmde ‘Brieven’, het ‘Gastmaal’ met recepten en roddels over gasten – gevolgd door historiedichten over de Tachtigjarige Oorlog en de klassieke oudheid, en persoonlijke lofzangen, o.a. voor stadhouder Willem V.

27. LODEIZEN, Frank Scoreliana. Negen gebatikte tekeningen van Frank Lodeizen en negen gedichten van Aad Hoetjes, ontstaan aan de voet van de Schoorlse duinen. (Eén van de negen luxe-exemplaren met een originele tekening). Amsterdam, eigen beheer, 1992. 35 x 24 cm. Linnen met stofomslag. (22) p. Gedrukt in 59 genummerde en gesigneerde exemplaren bij de Poortpers van Gerard Timmer, waarvan 9 Romeins genummerde werden voorzien van een extra blad met een originele tekening van Lodeizen en een handgeschreven gedicht van Hoetjes. 1e druk. Stofomslag aan de randen gekreukt en iets ingescheurd.
Verkocht
* Dit is nr. II van de negen Romeins genummerde luxe-exemplaren, voorzien van een vouwblad (34 x 24 cm.) waarop een originele ‘gebatikte’ tekening van Frank Lodeizen is geplakt (26 x 17 cm., afgebeeld op pagina (8) in het boek), gesigneerd en gedateerd ‘1992’ en met een handgeschreven gedicht van Hoetjes (afgedrukt op pagina (9) van het boek). Op de colofonpagina is het boek gesigneerd door Lodeizen en Hoetjes, maar ook door Bert Schierbeek, aan wie het boek in druk is opgedragen. Bovendien hebben Hoetjes en Lodeizen het boek beide van een intieme handgeschreven, gesigneerde opdracht voorzien: ‘voor Ernst van de Bij/ die erbij was/ terwijl ik bezig was/ met Bert en ernst/ in vriendschap,/ Aad’ en ‘schandalig zalig/ de herkenning van/ de onzin/ ernst!/ Frank’.
28. MORGENSTERN, Christian Der Mond. (Kleine poster). [Amsterdam], Blaumontagpresse, 1974. 17 x 27 cm. Plano. Eenzijdig gedrukt in geelwit op blauw stevig papier ‘zur Jahreswende 1974-75’.
€ 20
* Gedicht. Niet in Worldcat.
29. MULISCH, Harry A határ. (In: Nagy világ. Világirodalmi folyóirat. 1982/4). Boedapest, Lapkiadó Vállalat, 1982. Origineel omslag. (160) p. Enkele kleine zwartwit-illustraties. 1e druk. Lichte leessporen.
€ 25
* Het verhaal ‘De grens’ van Mulisch in het Hongaars vertaald door Judit Gera. Ook met vertalingen van Michel Tournier, Joyce Carol Oates, Zbigniew Herbert en o.a. V.S. Pritchett. Kleine afbeeldingen van kunstwerken van o.m. Ger van Elk en Auke de Vries.
30. OUWENS, Kees Je leven. Utrecht, (Hugin & Munin), 1996. Ingenaaid met een omslag van rood Indiaas papier, met daarop de titel in goud. 16 p. Met de hand gezet uit de Bembo en gedrukt door Jan Bouman op Zerkall-Bütten in rood en zwart in een oplage van 75 op de pers genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 25
* H&M 4.
31. POLLARD, Alfred W. Fine Books. Londen, Methuen & Co. Ltd, 1912. 26 x 18 cm. Rijk verguld en blindgestempeld rood linnen. xvi, 332 p. Met 40 platen buiten de tekst, alle voorzien van een zijdepapieren beschermvelletje. Niet afgesneden. Met bibliografie en register. 1e druk. Enkele kleine watervlekken op de voorkant, scheurtje aan de voet van het overstekend ruglinnen, verder mooi en gaaf in al zijn weelderigheid van gewichtig, ruig, getint machinegeschept papier, fraai gedrukt.
Verkocht
* Prachtig boek over drukkunst met veel aandacht voor het ontstaan in de verschillende Europese landen, voor de Nederlandse donaten, voor Gutenberg en de andere incunabeldrukkers, en voor de vroege geïllustreerde drukken. Pollard (1859-1944) was in 1909 benoemd tot Keeper in the Department of Printed Books van het British Museum en een groot Shakespeare-deskundige.
SUB SIGNO LIBELLI
Een van de beste en meest geliefde margedrukpersen. Ger Kleis was als drukker actief van ca. 1975-2010 en onderscheidt zich met een vrijmoedige, eigenzinnige keuze van teksten en een hoge kwaliteit met goed doordachte, in de traditie gewortelde maar in vrijheid uitgewerkte typografische vormgeving.
Dit is een kleine keuze uit onze grote collectie!
32. BOUTENS, P.C. e.a. Te verraden niet en niet te raden… [Utrecht], SSL, [1984]. 24 x 14 cm. Vouwblad van zwaar papier. Gedrukt voor E.J.W. Vos-de Graaff ter herdenking van haar overleden echtgenoot, H. Vos. Variant zonder het SSL-monogram onder het colofon.
€ 30
* Het motto van P.C. Boutens gaat vooraf aan twee gedichten, het anonieme 14e-eeuwse ‘Ghequetst ben ic van binnen’ en ‘Ik ken de vrede…’ door de overledene. Het werd eerder onder pseudoniem R.N. (=Raad Niet) in Vrij Nederland gepubliceerd (1952, in de rubriek De Tweede Spiegel van Hendrik de Vries). Breugelmans 126.
33. CAPELLEVEEN, Paul van. (Als:) PvC Singerie. (Sub Signo Libelli), 1988. Ingenaaid. (16) p. Met de hand gezet en gedrukt in blauw en zwart in een oplage van 28 genummerde exemplaren. 1e druk. Exemplaar uit het bezit van SSL-bibliograaf Ronald Breugelmans, te herkennen aan zijn omhulling van kristalpapier en zijn zachte rookgeur.
Verkocht
* Onder het motto ‘indissolubilis amicitia’ opgedragen aan de in 1987 gestorven dichter Peter Heringa, door wiens poëzie PvC zich duidelijk heeft laten inspireren. Breugelmans 179.
34. CHUBB, Ralph The Shipboy’s Tale. (Met 4 illustraties van de auteur. [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1977. Origineel omslag. (4), 24 p. Met de hand gezet en gedrukt op Hahnemühle Ingres-papier in 40 genummerde exemplaren.
Verkocht
* Dit is nr. 1 van de 40! Gedicht geïllustreerd met 4 houtsnede-illustraties van de auteur, waarvan de eerste (frontispice) is gedrukt van het originele houtblok. Breugelmans 24.
35. HAAR, Jan van der Geloof, hoop & liefde. Een sextine. Sub Signo Libelli, 2003. Ingenaaid met omslag. (12) p. Met de hand gezet en gedrukt op handgeschept papier in goud, rood en blauw in een oplage van 48 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 25
* ‘Gelijk een korenbloem van koren houdt,/ verloren in de graanzee, in de wind’. Over goud en zout. Breugelmans 261.
36. HEINE, Heinrich Reinigung. Die Nordsee. [Geesbrug], Sub Signo Libelli, 2001. Vouwblad in omslag. Verlucht met een typografische illustratie. Gezet uit de Romanée en gedrukt in groen en zwart ter gelegenheid van de 55e verjaardag van margedrukker Doortje de Vries. 45 exemplaren werden opgenomen in de ter harer ere uitgebrachte jubileumdoos Adooratie; enkele werden voorzien van een speciaal met rode inkt gedrukt omslag, met voorop het monogram ‘gk’ (ontworpen door Helmut Salden).
Verkocht
* ‘…es jauchzt die befreite Seele.’ Gedichtfragment met veel lange s-en. Breugelmans 251.
37. LEOPOLD, Rob Kiezels. [Geesbrug], Sub Signo Libelli, 1998. 12 x 13 cm. Genaaid. 4 p. Gedrukt in groen en zwart [in een oplage van 37 exemplaren] voor de leden van kunstenaarssociëteit De Groninger Kroon ter gelegenheid van het samenzijn op 2 februari 1998.
€ 35
* In druk opgedragen ‘aan Klaas en Cor’: K. Noordhuis en C.O. Jellema. Breugelmans 228.
38. STEVENS, Wallace ‘And for what, except for you, do I feel love?’ [Geesbrug], Sub Signo Libelli, 1994. 13 x 13 cm. Vouwblad met de hand gezet en gedrukt in groen en zwart [in een oplage van slechts 15 exemplaren] ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Lizanne Breugelmans-de Boer op 6 januari 1994. Ongevouwen exemplaar.
Verkocht
* Breugelmans 206. Lizanne was de echtgenote van de bibliograaf.
***888***
39. STRATEN, Hans van Het mes tussen de ribben. Een verzameling moordenaarskritieken. [Utrecht, Eigen beheer, 1987]. Ingenaaid met stofomslag. 28 p. Gedrukt in een oplage van 60 exemplaren.
€ 15
* Jaarwisselingsgeschenk 1987/88. Uit de inleiding: ‘Moordenaarskritieken zijn kritieken waarin met éen sabelhouw, met éen goedgerichte messteek, met éen revolverschot straight-from-the-hip een boek of een komplete schrijverspersoonlijkheid wordt afgeslacht’.
40. STRATEN, Hans van De omgevallen boekenkast. Utrecht, antiquariaat Quasimodo [= eigen beheer], 1977. Ingenaaid met titeletiket. Vijf deeltjes. Gedrukt in een oplage van 60 exemplaren. 1e druk.
€ 50
* In 1980 verscheen er nog een zesde deeltje. Voorpublicatie van het in 1987 in de Privé-domeinreeks verschenen De omgevallen boekenkast. Martin Koomen in Vrij Nederland: ‘Fascinerende cahiers, vooral voor lotgenoten die evenals Van Straten het leven als literatuur zien.’
41. STRATEN, Hans van Vlagtwedder Grensbode. (Utrecht), eigen beheer. Jrg. 1, afl. 1-7 (8 september 1990-31 augustus 1991). Geniet. Geïllustreerd. 1e druk. Compleet. Alles wat verscheen.
€ 50
* Complete set van dit bijzonder vermakelijke eenmanstijdschriftje van Hans van Straten. Artikelen over o.a. Du Perron, K. van het Reve en W.F. Hermans.
Zie themanummer De Parelduiker ‘Literaire eenmanstijdschriften’, p. 62-66.
42. TERBORGH, F.C. In memoriam. (Zandvoort), Eliance Pers, (1971). (4), 20 p. Gezet uit de Baskerville en gedrukt op de handpers in een oplage van 50 genummerde exemplaren. 1e druk. Exemplaar met enkele écht nare vlekken op de voorzijde van het omslag!
€ 35
* Eliance-reeks 14.
43. TERBORGH, F.C. Le petit château. [Peking, eigen beheer], (1940). Ingenaaid. (2), 30 p. Gedrukt op Hammerville Ledger-papier in een oplage van 100 door de auteur genummerde exemplaren (‘op de pers der Paters Lazaristen te Peking’). 1e druk. Debuut. Rond rug wat verkleurd.
Verkocht
* ‘Volle zomerzon gloeit er’.

44. VERPALE, Eriek Een jaar en twee dagen. (Met tekeningen van de auteur). [Kessel-Lo], Literarte, 1994. 32 x 20 cm. Losbladig in bedrukte map met kijkgaatje. 92 p. Gezet uit de Perpetua, de Futura en de Gill Sans op Scaldibulk en Pergamenta in een oplage van 120 (plus 15) genummerde en door auteur en uitgever gesigneerde exemplaren, alle voorzien van een handgeschreven gedicht van de auteur. 1e druk.
€ 120
* Brieven van Verpale aan Luuk Gruwez. Alle exemplaren bevatten ook twee ingeplakte foto’s, een ingeplakte envelop met daarin een facsimile van een brief van Verpale aan Luuk Gruwez én een handgeschreven gedicht van de auteur (wat een strafwerk moet dat geweest zijn voor de schrijver!).
‘Een jaar en twee dagen is een compilatie van de eerste brieven van Eriek Verpale aan zijn literaire spitsbroeder Luuk Gruwez. Verpale zelf zorgde voor de illustraties onder meer met een handgeschreven gedicht’ (website Literarte).
‘De publicatie is vormelijk zonder meer uitstekend geslaagd: de map is een te koesteren kleinood’ (Marc Reynebeau in Knack, 22 juni 1994).
Literarte 1.
45. VERWEY, Albert Een brief van Jacob Geel [aan R.C. Bakhuizen van den Brink] uitgegeven door Albert Verwey. (Met handgeschreven opdracht van Verwey). Overdruk uit het maandblad De XXe eeuw, jrg. 9 nr. 12 van december 1903, p. 305-313, in origineel groen, onbedrukt omslag. (10) p. Behoorlijk gehavend exemplaar.
€ 28
* Met op het omslag de handgeschreven opdracht: ‘Aan den Heer J. Bezemer/ met vriendelijke groeten van/ den uitgever [= Albert Verwey]’. Bovendien met handgeschreven correctie door Verwey op p. 308.
46. VERWEY, Albert Het Boek der Mysteriën. Van de liefde die vriendschap heet. (Naar het handschrift bezorgd door Frank Ligtvoet en Marijke Stapert-Eggen). Amsterdam, LM, 1992. Garenloos met stofomslag. (2), 114 p. Vervaardigd in een beperkte, genummerde oplage.
€ 20
47. VERWEY, Albert Het lijden aan de tijd. Antwoord op een vraag van de Kouter-redactie. Santpoort, Mees, 1936. Ingenaaid. 12 p. 1e druk.
Verkocht
* Met ‘v.d.S’. Hoe klein ook, toch een pennestreekje van Verwey!
48. VRIJ WASSENAAR Das Herrenvolk. Samenspraak tussen: F, een Duitsche Feldwebel en V, een Hollandsche vaandrig. Wassenaar, 1945. 34 x 22 cm. Tweezijdig bedrukt stencil. Onderdeel van het tijdschrift Vrij Wassenaar, dat ongeveer wekelijks van februari tot mei 1945 verscheen. Wat gekreukt. Enkele letters met potlood bijgewerkt.
€ 25
* Cynische dialoog tussen de Duitse veroveraar en de ‘goede’ Hollander. ‘Alles wat ons in Nederland begeerlijk voorkomt, rooven wij weg; wij noemen dat vorderen.’
De onderstaande titels mogen u nog even herinneren aan onze meest recente catalogus, die verscheen ter gelegenheid van de honderdste geboortedag van Jan Wolkers (26 oktober 2025). Zie Catalogus 94 – Jan Wolkers 100 op onze website.
Let vooral op de vele unica: je vindt maar niet zo makkelijk een typoscript, brief of schets van Jan Wolkers. Bijna alles wordt bewaard in bibliotheken, meer speciaal in de Leidse Universiteitsbibliotheek.
49. WOLKERS, Jan Amerikanen uit Vietnam. Steun aan het bevrijdingsfront. (Affiche). Zonder plaats, Komitee Hulp Bevrijdingsfront Vietnam, [1968]. 76 x 50 cm. Eenzijdig bedrukt in felrood en groen met blauw en zwart, in druk gesigneerd in de rechterbovenhoek. Mooi exemplaar.
€ 150
* Afgebeeld in Jan Wolkers schilder beeldhouwer (Amsterdam 1986), p. 140. In hetzelfde boek is een interview van Theun de Winter met Jan Wolkers opgenomen, op pagina 146 lezen we: ‘”Tekens. Bij dat woord moet ik denken aan jouw schilderijen met bollen – waarschijnlijk door hun gelijkvormigheid, maar ook omdat er iets bezwerends uitgaat van al die nauwkeurig in het gelid staande bolletjes”. Wolkers: “Op de affiches die ik toen maakte voor het Vietnam-comité, komen die ronde vormen terug. Ik werkte met rijen schietschijven en daarin zag je steeds weer het hoofd van die Vietnamese man, op het moment dat hij doodgeschoten wordt door een politie-officier'”.
50. WOLKERS, Jan Handgeschreven brief aan ‘Beste Diny [Schouten]’ 21,0 x 29,6 cm. Gesigneerd ‘Jan Wolkers’ en gedateerd ‘Texel/ juli 1987’. Alleen recto. 9 regels tekst.
€ 175
* ‘Wil je erop toezien dat het motto uit Finnegans Wake precies zo gezet wordt. Dat niet iemand denkt, ja, maar thawe is dooi, maar zonder e. (…) Thawe is een samenstelling van thaw en awe = dooi en ontzag’. Op 1 juli 1987 verscheen Wolkers’ artikel ‘A princeable girl’ in Vrij Nederland, waarvan Diny Schouten indertijd redacteur was. Wolkers heeft deze brief waarschijnlijk per fax verstuurd, vandaar dat dit origineel nog in zijn archief zat.
51. WOLKERS, Jan Den ryslige snögubben och andra noveller. 1969. Garenloos. Onopengesneden. 1e druk. Als nieuw.
€ 30
* Negen verhalen uit Serpentina’s petticoat, Gesponnen suiker en De hond met de blauwe tong, vertaald in het Zweeds. ‘Den ryslige snögubben’ betekent De verschrikkelijke sneeuwman. Auteursexemplaar van Jan Wolkers.
52. WOLKERS, Jan Twee potloodtekeningen. 13,5 x 21,0 cm. Twee bladen.
€ 220
* Schetsmatige opzetjes voor de tekening op p. 30 van 22 sprookjes, verhalen en fabels (Amsterdam 1985). Het bijbehorende verhaaltje heet ‘Jagersleed’, dus misschien zijn het wel surrealistische portretjes van Bob en Tom.
Binnenkort is hij er weer, of zij, de Antiquarenbeurs in het Cultuurcentrum te Mechelen! Op (als u een beetje van tevoren traint) een boogscheut van de imposante Sint-Romboutskathedraal. Maar de kruisboog kunt u thuislaten, want de toegang is gratis.
Tenminste, u kunt een gratis kaartje uitprinten vanaf de website, waar u ook een aantal highlights kunt bekijken, ook de nodige van uw eigen antiquariaat Fokas Holthuis. 5, 6 en 7 december 2025!