67. ENSCHEDÉ, Familie Rolverdeling van een toneelstuk en famille ca. 1820 (manuscript). Eén gevouwen blad papier, 33 x 21 cm. Beschreven met bruinzwarte inkt op p. 1-3. Driemaal gevouwen.
€ 100
* Rolverdeling van een toneelstuk waarin twaalf leden van de familie Enschedé-van Walré met aangetrouwden en vrienden de (maar liefst 34) rollen vervullen: Vincent Loosjes speelt De Tijd (‘Grijs haar en baard, zandloper op het hoofd, vleugels aan de schouders, naakt-kleur tricot, grijze tunique, groen overkleed’), W. van der Vlugt speelt Apollo, eveneels met uitgebreide beschrijving van zijn aankleding, Mevr. Van Kaps is De Deugd, Mevr. Gerlings(-van Walré) Het Treurspel, Mejuffr. Sterk is Het Blijspel, Lydis wordt gespeeld door J. van Walré, Baucis door Mevr. Sterk, De Opperpriester door J.C. Sterk, de 1e Priester door C. Gerlings (sr.), 2e Priester door Mr. H.Z. Couderc (1748-1826), en vele andere (aangetrouwde) familieleden en bekenden uit de kring rond Johannes Enschedé (1788-1865) en zijn echtgenote Catharia Hillegonda van Walré (1791-1845). Nog enkele namen: C.A. van Sypesteyn (VII, geb. 1785), Cornelis Gerlings sr. en jr.
Een aangename puzzel is het om precies uit te zoeken wanneer dit toneelstuk werd uitgevoerd, en voor welke gelegenheid: Haarlemologen en Enschedofielen zijn daarbij in het voordeel! Aardig is de uitvoerige beschrijving van de aankleding en make-up van de diverse rollen
79. GOOISCHE STOOMWASSERIJ Helder en strak! / Heerlijk water / Slaap zacht / Batsmen! Naarden, Gooische Stoomwasserij Naarden, ca. 1935. 4 kleine reclamefolders, elk bestaand uit 6 pagina’s. Verschillende vorm. Uitgevouwen formaat om en nabij de 25 x 8,5 cm. 6 p. Gedrukt in blauw en zwart. Ontwerp ‘FF’. Zeer gaaf!
€ 80
* Serie van vier prachtige kleine folders in liggende fancy-formaten met uitklapbare zijkanten: gordijnen, sport, badderen – en mevrouw en haar meid zagen dat het goed was. De Gooische Stoomwasserij, die bestond van 1895 tot 1962, was in de jaren twintig en dertig heel actief met opvallende advertenties.
111. KOSINSKI, Jerzy Design for the cover of Being There (published in Dutch as: Aanwezig). Original manuscript. 21.4 x 14.5 cm. On the back of stationery from the Apollo Hotel in Amsterdam. Attached to an A4 sheet with a strip of acid-free tape.
€ 300
* Ontwerp door de auteur zelf! De oorspronkelijke editie verscheen op 21 april 1971, maar de Nederlandse vertaling verscheen al begin december 1970. De tekst van dit ontwerp komt grotendeels overeen met de tekst op het omslag van de eerste druk uit 1971 (‘by the author of The Painted Bird and Steps/ Winner of the National Book Award ‘), met dit verschil dat als uitgeverij De Bezige Bij genoemd wordt. Wellicht was er sprake van dat De Bezige Bij de eerste uitgave in het Engels zou verzorgen?
Designed by the author himself! The original edition appeared on April 21, 1971, but the Dutch translation was already published in the beginning of December, 1970 by De Bezige Bij in Amsterdam. The text of this design largely matches the text on the cover of the first edition from 1971 (“by the author of The Painted Bird and Steps/ Winner of the National Book Award”), except that De Bezige Bij is mentioned as the publisher. Perhaps there was talk of De Bezige Bij publishing the first English edition, instead of Harcourt Brace Jovanovich?
112. KOSTER, Simon, e.a. (red.) Spel en Dans. Maandblad voor tooneel, opera, dans en film. Amsterdam, Wereldbibliotheek, 1924-1926. 1e en 2e jaargang, 20 nummers (september 1924-september 1926). 31 x 24 cm. Gebonden in halflinnen met vuurrood gemarmerde platten. 228, (44); 190 p. Met veel foto’s en andere illustraties (een tweetal in kleuren). Vignetten van Jan Lavies. Achterin de eerste jaargang een overzicht van de dansleraren in Nederland, en er is een aantal geïllustreerde advertentiepagina’s en een paar van een programma voorziene reclamefolders meegebonden. 1e druk. Nette conditie.
€ 150
* Interessant en moeilijk te vinden tijdschrift uit de art-deco-jaren met toenemende aandacht voor film en dans. Veel foto’s van (Nederlandse) acteurs en uitvoerige besprekingen van films uit binnen-, maar voornamelijk uit het buitenland. Met een enquête in vele afleveringen over de toestand van de opera in Nederland (met o.a. antwoord van Martinus Nijhoff). Er zouden na september 1926 nog drie nummers verschijnen; met ingang van 1927 zou een deel van de inhoud worden opgenomen in het maandblad ‘Wil en Weg’ (1922-1929). Volgens tijdgenoten een gemis, want Spel en Dans was een ‘frisch, actueel en mousseerend blad’.
113. LANDA, Jules ABC de figures (&) ABC de silhouettes. Eemnes, De Oude Degel, 1977. 55 x 105 mm (liggend formaat). Geniet met goud- en zilverkleurig omslag. 16 p. elk. 1e druk.
€ 25
* Twee leuke oblong-miniboekjes.
115. LAUTRÉAMONT, Comte de Oeuvres complètes. Contenant les Chants de Maldoror, les Poésies, les Lettres. (In a fantastic art binding by Pau Groenendijk). Une introduction par André Breton. Des illustrations par Victor Brauner, Oscar Dominguez, Max Ernst, Espinoza, René Magritte, André Masson, Matta Echaurren, Joan Miro, Paalen, Man Ray, Seligmann, Tanguy. Une table analytique. Des documents. Répercussions. Paris, GLM, 1938. Leather-backed plain wooden covers with uncoloured leather strips, in a slipcase (Pau Bindery). XVI, 428 p. Partly unopened. Printed in 1120 numbered copies.
€ 850
* One of 1000 copies on Vélin bibliophile paper. In a fantastic art bookbinding by Pau Groenendijk: Black leather spine expressively lettered in red and silver with wooden boards, held together by two sturdy capital bands and three visible ropes, connected with the boards by strips of undyed pigskin. The binding’s construction, with any masking removed, is clearly apparent and signed ‘Binderij Pau’.
254. WOLKERS, Jan, Gerard REVE e.a. (Toneeldossier). 1. Jan WOLKERS (Toneeltekst). Typoscript. 29,3 x 20,6 cm. 3 eenzijdig betypte bladen. Geniet. Rechtsboven in handschrift gepagineerd van 1 tot en met 3. Met enkele tientallen aanvullingen en correcties.
* Toneelscène met de personages Jossie, Klaartje Oude Bert en Trapper.
2. Jan WOLKERS (Toneeltekst). Typoscript. 29,3 x 20,6 cm. 4 eenzijdig betypte bladen. Geniet. Rechtsboven in handschrift gepagineerd van 1 tot en met 4. Met 7 doorhalingen en correcties.
* Toneelscène met de personages Trapper, Jack en Christine.
3. Gerard REVE Synopsis No III (“De Poolroute”). Typoscript in doorslag. 27,5 x 21,4 cm. Alleen recto. Gedateerd ’17 April 1961′. Koffievlek.
* Synopsis van een toneelstuk met als personages Trapper, Jack, Christine en Henk.
4. Gerard REVE Voorstel tot herziening van synopsis van Tragedie No III (“De Poolroute”). Typoscript. 27,5 x 21,4 cm. 5 eenzijdig betypte bladen. Geniet. Gedateerd ’15 mei 1961′. Koffievlekken.
* Tamelijk precieze beschrijving van alle bedrijven en scènes van een toneelstuk met als personages Trapper, Jack, Christine, Henk en Jossie.
5. Gerard REVE Exposé van “De Poolroute”. Typoscript in doorslag. 27,0 x 21,0 cm. 6 eenzijdig betypte bladen. Met 2 opmerkingen in handschrift door Jan Wolkers. Gedateerd ’20 juni 1961′.
* Scène uit De poolroute met als personages Jossie, Klaartje, Trapper en Bert.
6. Annet van BATTUM Jakop, mijn zoon. (Voorlopige scèneverdeling). Typoscript in doorslag. 27,5 x 21,5 cm. 3 eenzijdig betypte bladen. Geniet.
* Met uitgebreid commentaar van Jan Wolkers in handschrift. Met op de achterzijde van het derde blad een handgeschreven tekst van Wolkers met een tekening van een bokaal. ‘Het is alsof ik als een zeehond in een cirkus de hele wereld op de punt van m’n neus draag’.
7. (Ben GROENEVELD?) (Toneeltekst). Typoscript in doorslag. 13 eenzijdig betypte bladen. Met enkele regieaanwijzingen in handschrift (waarschijnlijk van de auteur).
* Toneelscène met als personages Jack, Christien, Trapper en Henk. Op de achterzijde van het laatste blad schreef Wolkers in potlood met grote letters ‘Schoenen Erik’.
€ 2500
* “Bovendien traden Van het Reve en Wolkers in het voorjaar van 1961 toe tot het Amsterdams Volkstoneel, onder leiding van de acteur en ervaren toneelleider Ben Groeneveld. Ook de schrijfster Annet van Battum maakte deel uit van het toneelschrijfclubje. ‘Gisteren hadden we onze bijeenkomst bij Groeneveld, met Jan Wolkers en A.v.B.,’ schreef Van het Reve op 12 april 1961 aan Wimie. ‘Die A. is stapelgek, hartstikke getikt. Die barst nog wel eens uit elkaar van waanzin, maar alle afleiding is welkom. Ze wil denk ik wel in mijn famile, maar ik vind haar beslist onaantrekkelijk en zou niet kunnen.’ Het viertal schreef toneelscènes en besprak die ondeling. ‘We kregen een thema en daar moesten we iets op maken,’ zei Wolkers. ‘Of we kwamen zelf met een thema. Bij Gerard was het altijd hetzelfde: het moest spelen in een kroeg of hotel. Aan de bar zaten dan allemaal matrozen met fijne billetjes. En vroeg of laat ging het licht uit. En als-ie het dan niet meer wist, kon ik het opknappen. Het schrijversclubje was geen lang leven beschoren. Op 12 februari 1962 overleed Ben Groeneveld plotseling, na een kort ziekbed. (…) Van de toneelscènes die Wolkers en Van het Reve samen schreven is in Wolkers’ archief niets bewaard gebleven. Wel bevindt zich daarin een synopsis van Van het Reves stuk De evangelist, geschreven in 1961. En van Wolkers de opzet voor een kersttoneelstuk getiteld ‘Sneeuw en chocolademelk'” (Onno Blom, Het litteken van de dood. De biografie van Jan Wolkers (Amsterdam 2017), p. 470-471).
Buitengewoon interessant en to nu toe onbekend dossier van het ‘toneelschrijverslaboratorium’ (term van Nop Maas) van Wolkers, Reve, Van Battum en Groeneveld.
256. (WOLKERS, Jan). Onno BLOM en Karina WOLKERS De veelvraat. (Leiden, Leiden Culinair/ HBK belastingadviseurs & accountants, 2016). 36 x 13 cm. Vouwblad. Met de hand gezet uit de Baskerville en gedrukt in rood op 230 grams Zerkall Bütten door Mostert en Van Onderen in een beperkte oplage. 1e druk.
€ 75
* Onno Blom schrijft over Wolkers’ eetlust en culinaire gastvrijheid, Karina Wolkers verklapt het recept van de gehaktballen die haar man maakte. Niet in WorldCat.
257. (ZUTPHEN, Jan van). LAMPJE-ZEEP Blad met 4 afdrukken van verpakkingen voor de Lampje-Zeep (1923-1928). Diemen, 1923-1928. 37 x 24 cm. Gedrukt in rood, groen en ‘goud’. Zeer gaaf.
€ 75
* De Lampje-zeepfabriek werd in 1923 gesticht door Jan van Zutphen (1863-1958), de onvermoeibare en creatieve secretaris van de Algemeene Nederlandsche Diamantbewerkersbond. De fabriek had een ideëel doel: geld bijeenbrengen voor de bestrijding van TBC! Helaas ging de fabriek onder andere aan tegenwerking door antisocialistische zuilen in 1928 te gronde. Wat Van Zutphen wel lukte, in datzelfde jaar, was de stichting van het beroemde sanatorium Zonnestraal in Hilversum.