antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Catalogus 66: Hier schiet elk woord wortel

Image (9)Dit is onze traditionele kerst-nieuwjaarscatalogus, waarmee we u het beste willen wensen voor het komende jaar en waarin we u hopelijk een beetje kunnen amuseren met de boeken, foto’s en handschriften.


1       AAFJES, Bertus  De tooverfluit. Vrij bewerkt naar Des Knaben Wunderhorn (…). Verlucht met (53) vignetten van J.F. Doeve. Amsterdam, Contact, (1943). Halfperkament met (zeldzaam) stofomslag. (4), 112 p. 1e druk. Omslag heeft wat slijtage. Exlibris van Henri Dirkx.

€ 100

* Eén van de 125 Romeins genummerde luxe-exemplaren op geschept papier en gebonden in halfperkament, gesigneerd door Bertus Aafjes en Eppo Doeve, waarin bovendien alle 53 tekeningen met de hand werden gekleurd! Clandestiene editie: De Jong 5.

2       ACHTERBERG, Gerrit  Sphinx (…). Met teekeningen van C.A.B. BANTZINGER. Den Haag, Stols, 1946. Halflinnen. 44 p. Gedrukt op Ingres van Van Gelder in een oplage van 200 genummerde exemplaren. 1e druk. Band hier en daar verbruind.

€ 120

* De Limburgse huisarts-schilder Alphons Winters (1906-2000, volgens de Scheen leerling van Charles Eyck, Otto van Rees en Jan Sluijters) heeft de acht gedrukte illustraties van Bantzinger in dit exemplaar niet onverdienstelijk met de hand gekleurd. Onder het colofon staat de handgeschreven mededeling: ‘Dit exemplaar is/ gekleurd door A. Winters/ die dat niet wil weten!’ Van Dijk 686.

3       ALMA, Hans  Carmen zonder make-up. Vrijmoedig verhaal over een vreemde reis door het Spanje van heden. Geïllustreerd met tekeningen van Teun van der Veen en foto’s van de auteur. Amsterdam, Becht, [1952]. Linnen. 184 p. 1e druk.

€ 60

* Dit exemplaar is in 1952 op de Franse titel voorzien van een originele, gesigneerde aquarel door Teun van der Veen, met de handgeschreven toevoeging: ‘Met dank voor de/ zeer hartelijke ontvangst/ op 30 Oct.’. Bovendien heeft de auteur op dezelfde pagina zijn handtekening gezet. De schilder Teun van der Veen (1902-1991) was heel zijn leven in Zwolle werkzaam.

4       (ARETHUSA PERS). WILSON, L.M.  The Old Bookseller. Baarn Holland, Arethusa Pers Herber Blokland, 1988. Ingenaaid. (4), 20 p. Met de hand gezet uit de Caslon Old Face en gedrukt door Thomas Rae op The Black Pennell Press in Greenock, Schotland, op handgeschept Rives in 95 genummerde exemplaren. Met als frontispice een gesigneerde kopergravure van Henryk Fajlhauer. 1e druk. Mooi exemplaar.

€ 75

* Dit exemplaar is verrijkt met een losse, extra afdruk van de gravure, wat lichter geïnkt en gemerkt ‘E.A.’, Eigener Abdruck. Spannend verhaal, waarin verschillende boektitels en de naam Quaritch voorkomen, ingeleid door drukker Thomas Rae.

5       BELCAMPO  Handgeschreven brief aan ‘Beste Hannibal en Alice [Hage]’. 13,7 x 21,7 cm. Op voorgedrukt briefpapier van ‘Mr. H. P. Schönfeld Wichers’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘Herman’ en gedateerd ‘Groningen 11.9 ’87’. 16 regels tekst.

€ 120

* Hartelijke brief aan het bevriende echtpaar, waarmee Belcampo een misverstand wil oplossen: ‘het verhaal waar jij, Hannibal, op doelt heet “Koninginnedag” en heeft met een artsendagboek niet van doen, tenzij als ondertitel’. De schrijver noemt nog drie van zijn verhalen die aan de artspraktijk zijn ontleend, met verwijzing naar De eerste Nederlandse tiftie (1983). Blijkbaar heeft Belcampo ook een waargebeurd verhaal uit de huisartspraktijk van Hannibal Hage gebruikt, zij het ‘litterair toegespitst’.

6       BELCAMPO  De ideale dahlia. Verhalen van -. Amsterdam/ Antwerpen, Kosmos, (1968). Ingenaaid. 128 p. 2e druk. Zeer scheefgelezen. Wat gekreukt.

€ 45

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur onder de inhoudsopgave: ‘Dit verhaal is afkomstig van/ Hannibal [Hage]. Zijn claim op de auteurs-/ rechten wordt echter kategorisch/ geweigerd Belcampo’. De auteur trok een pijl naar het verhaal ‘Koninginnedag’.

7       (BERGHUIS, Hans)  Geijkte tijd. Liber amicorum voor Hans Berghuis. Maastricht, Het Gonst (Dick Wessels), 1989. Ingenaaid met stofomslag. (32) p. Met de hand gezet uit de Garamond en gedrukt op 160 grams Vélin d’Arches in roomwit, rood en zwart in een oplage van slechts 65 op de pers genummerde exemplaren. 1e druk.

€ 85

* Bevat tien poëtische bijdragen van de vrienden-dichters H.H. ter Balkt, Huub Beurkens, Frans Budé, Redbad Fokkema, Leo Herberghs, C.O. Jellema, Manuel Kneepkens, Wiel Kusters, Jan Kuijper en Hans van de Waarsenburg. Bovendien werd dit exemplaar GESIGNEERD door zeven van de tien dichters (niet door Fokkema, Jellema, en Kuijper).

8       (BERSERIK, Hermanus). DONKER (samenst.), Anthonie  Tien verhalen. Verzameld door -. [Amsterdam], Vereeniging ter bevordering van de belangen der boekhandels, 1953. Ingenaaid met flappen (inclusief de briefkaart voor de oplossing van de prijsvraag). 96 p. 1e druk. Sneden en eerste pagina’s iets roestig.

€ 95

* Dit exemplaar is op de Franse titel voorzien van een originele, gesigneerde inkttekening door Hermanus Berserik (1921-2002), die eronder schreef: ‘De dichter/ voor/ Roel Houwink’. Bovendien signeerden zes letterkundigen de voorflap, waaronder G.H. ‘s-Gravesande, Hans Edinga en Marie Louise Doudart de la Grée.

9       BINDEN EN BOUWEN  2-maand. tijdschrift uitgegeven door de leerlingen van “Sint Bernardinus”, Akerstraat No. 95A, Heerlen. Jaargang 1 tot en met jaargang 8 (1933-1941). 46 afleveringen. Compleet tot en met 1941.

€ 200

* De eerste acht jaargangen van deze nog steeds bestaande schoolkrant van het Bernardinuscollege in Heerlen. In de redactie zaten o.a. Maurits Laudy (Renildis handpers) en Karel Reijnders. Het blad bevat uiteraard veel poëzie, proza, prijsvragen en wat er verder van een schoolkrant verwacht mag worden, maar ook cartoons, politieke beschouwingen (jaren dertig!) en heel veel Rijk Rooms Leven. De omslagen zijn de eerste vijf jaar hetzelfde, daarna komt er meer variatie, met enkele fraaie typografische hoogstandjes. Volgens een potloodaantekening werd het meinummer van 1940 gedrukt op 9 mei en verscheen het pas eind juni. De omslagen van de nummers die daarna volgen schreeuwen vaderlandsliefde uit: steeds zijn de kleuren rood, wit en blauw prominent aanwezig.

De set die wij aanbieden is volgens ons compleet vanaf het begin tot en met 1941. De rest van de oorlog zou het blad niet meer verschijnen: het eerste nummer van de negende jaargang verscheen pas in oktober 1945. Jaargang 3 bestond waarschijnlijk uit 5 afleveringen, jaargang 4 heeft een extra nummer, jaargang 6 heeft ook een extra nummer en twee dubbelnummers (1-2 en 5-6). Uiteraard zelden op de markt.

10     BLAMAN, Anna  In duizend vrezen. Toneelspel in één bedrijf (naar aanleiding van een 16de eeuwse legende). Zonder plaats, zonder uitgever, [1956]. Geniet. (20) p. 1e druk. Handgeschreven titel en auteur op omslag. Licht beschadigd.

€ 60

* Historisch toneelstuk van Blaman, wier naam nergens in deze uitgave is gedrukt. Het speelt in het Rotterdam van 1572. Blaman schreef vier van deze wagenspelen, die zouden worden opgevoerd op Koninginnedag in Rotterdam. Niet in MDLM.

Image (5)11     BLAMAN, Anna  Twee handgeschreven brieven aan ‘Beste Nico [Wijnen]’. 1. 27,5 x 21,4 cm. Eén blad. Alleen recto. Op briefpapier van ‘Rotterdamse Kring van Auteurs’. Gesigneerd ‘Anna’ en gedateerd ‘Rotterdam, 29 Januari 1954’. 17 regels tekst. Twee perforatiegaatjes. 2. 14,2 x 20,8 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Anna’ en gedateerd ‘Rotterdam 28 Mei ’54’. 7 regels tekst. Twee perforatiegaatjes.

€ 140

* Over contact en samenwerking tussen de Haagse Kunstkring (Wijnen: secretaris) en de Rotterdamse Kring van Auteurs (Blaman: oprichter): ‘er moet dit seizoen eens iets van contact tot stand komen […] Wij hadden ons voorgenomen om jullie eens hier te vragen op een openbare bijeenkomst in de R’damse Kunstenaarssocieteit’. Adriaan van der Veen wordt beschouwd als ‘een schakel tussen Den Haag en Rotterdam’. Voorts over haar eigen werk: ‘Ik ben druk bezig met een nieuw boek – Maar dat neemt niet weg dat het hoog tijd wordt voor een weerzien!’

In de tweede brief verstrekt Blaman twee adressen en gaat ze verder over een gezamenlijke avond. Ondertekend met ‘Liefs’.

12     (BOEKENWEEK 1989). CLAUS, Hugo  De zwaardvis. [Amsterdam], CPNB, 1989. Verguld halfperkament met perkamenten hoeken. In kartonnen foedraal met verzonken voor- en achterplat van de garenloze editie (Binderij Phoenix). 98 p. 1e druk.

€ 650

* Eén van de zeven [= acht] op de pers genummerde en door de auteur gesigneerde extra-luxe-exemplaren met een aparte, door Hans van Eijk met de hand gezette en gedrukte colofonpagina. Dit is nummer 2 van de oplage! Ieder jaar worden er circa honderd Boekenweekgeschenken gebonden in linnen, maar Claus had geen gebonden Zwaardvis ontvangen. Ook meesterverzamelaar Gert Jan Hemmink bezat geen exemplaar in linnen, zodat Hemmink in overleg met Claus deze extra-luxe-editie liet vervaardigen. Niet in BHC.

13     BOUTENS, P.C.  Achttien verzen bij werken van W.A. van Konijnenburg. Amsterdam, (Marnix-Pers), 1933. Ingenaaid. 28 p. Gedrukt in een oplage van 40 exemplaren. 1e druk. Mooi exemplaar.

€ 350

* Eén van de 15 op Japans gedrukte exemplaren, bovendien op naam gedrukt voor J.W. Venemans. Jan Willem Venemans (1904-1987) was een broer van de twee drukkers-uitgevers die samen de Marnix-Pers vormden. Twee jaar later zou het gedicht ‘Galm en weergalm’ ter gelegenheid van zijn huwelijk bij deze kleine bibliofiele pers verschijnen. Rijkse 2.109. Venemans 6.

14     BOUTENS, P.C.  Carmina. Amsterdam, Van Kampen, [1912]. Oorspronkelijk verguld perkament. Kop verguld. (4), 196 p. 1e druk. Naam op pagina 9. Wat vlekkerige verkleuring aan de rand van het achterplat, maar een goed exemplaar.

€ 125

* Rijkse 2.34 (deze variant wordt niet vermeld).

15     BOUTENS, P.C.  Stemmen. Amterdam, Van Kampen, [1907]. Oorspronkelijk verguld perkament. Deels onafgesneden. Kop verguld. (4), 188 p. 1e druk. Voorzijde band enkele roestvlekjes, onderzijde rug en achterzijde band iets geschaafd.

€ 65

* Exemplaar uit de gewone oplage, doch gebonden als een luxe-exemplaar in een fraaie heelperkamenten uitgeversband. Zie Rijkse 2.13, maar deze versie in perkament is kennelijk niet in de Zeeuwse Bibliotheek aanwezig.

16     BREYTENBACH, Breyten  Breyten. Vertaling Adriaan van Dis. (Catalogus/ Nr. 20/1 van het tijdschrift Revolver). (Antwerpen, Gerd Segers, 1993). 26 x 20 cm. Ingenaaid. 20 p. Met afbeeldingen van schilderijen en tekeningen van de auteur. 1e druk. Omslag deels verbleekt.

€ 30

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan Aad Nuis op de titelpagina: ‘Voor Aad/ (en de huwelik!)/ gefeliciteerd!/ Liefdegroet/ Breyten/ 15.6.93’. Catalogus van een dubbeltentoonstelling met Hugo CLAUS, tevens voorzien van drie lange gedichten van Breytenbach, in het Nederlands vertaald door Adriaan van Dis. Foto achterop van Herman Selleslags.

breytenbach17     BREYTENBACH, Breyten  Eklips. Die derde bundel van die ongedanste dans. Verse. Amsterdam, Meulenhoff, (1983). Ingenaaid met flappen. 108 p. Frontispice van de auteur. Woordenlijst Afrikaans-Nederlands achterin. 1e druk. Rug wat verbleekt.

€ 35

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan Aad Nuis op de Franse titel: ‘Vir Aad,/ voorsitter, sekretaris, penningmeester,/ vriend/ wat die son skynend gehou/ het vir my/ liefde en respect/ B. Breytenbach/ 17 Junie 1983/ Rotterdam’.

18     BREYTENBACH, Breyten  De ware bekentenissen van een witte terrorist. Gevolgd door kanttekeningen, tien gedichten en het Okhela-manifest. Vertaald door Gerrit de Blaauw en Adriaan van Dis. Amsterdam, Van Gennep, 1984. Garenloos. 436 p. Geïllustreerd. 1e druk.

€ 20

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan Aad Nuis op de titelpagina: ‘Voor Aad Nuis/ met veel vriendschap/ Breyten/ 2 juni 1984/ A’dam’.

19     BREYTENBACH, Breyten  Woordwerk (die kantskryfjoernaal van ’n swerwer). Kaapstad Pretoria Johannesburg, Human & Rousseau, (1999). Ingenaaid met flappen. 228 p. Schilderij en tekening op omslag van de auteur. Gezet uit de Centaur. 1e druk.

€ 25

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan Aad Nuis op de Franse titel: ‘Voor Ellen en Aad:/ met, zoals altijd,/ mijn vriendschap/ en hartelijke wensen/ voor 2001/ Breyten/ Amsterdam 19 januari/ 2001’.

20     BRUGGEN pp, Nic van  Place des Vosges.  Antwerpen/ Amsterdam, Elsevier Manteau, 1981. Ingenaaid. 72 p. 1e druk.

€ 30

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur op de mottopagina: ‘Lieve Adriaan [de Roover],/ niets moet,/ alles kan,/ Nic/ 21 X 83’. Bovendien met buikband, waarop ‘Prijs voor letterkunde/ Stad Brussel 1981’. ‘pp’ betekent Pink Poet.

alice21     (CARROLL, Lewis)  Alice in het land der droomen. Uit het Engelsch naar de tweeënzeventigste duizend door Eleonora Mann. Amsterdam, Jan Leendertz & Zoon, [1887]. Versierd linnen. 136 p. Met 4 meerkleurige litho’s. 1e druk. Rug iets verkleurd en scheefgelezen, inscriptie voorin, verder mooi.

€ 750

* Prachtexemplaar van de schaarse eerste druk van de eerste Nederlandse vertaling van Alice in Wonderland in originele uitgeversband van rood linnen met zwarte en gouden bestempeling. De inscriptie voorin luidt ‘H. Wolthers./ 1 Juni 1887′. Dat is een adelsbrevet, want het boek verscheen in mei 1887! Op de litho’s ziet men naast Alice onder andere het witte konijn, de grijnzende kater, het biggetje, de schildpad en de griffioen.

22     CHATEAUBRIAND  La Campagne Romaine. Lettre à Monsieur de Fontanes. (8) Burins de Jean-Paul Vroom. (Met zes originele kopergravures van Jean-Paul Vroom). Utrecht, Stichting De Roos, 1959. Ingenaaid met omslag. In foedraal. 40 p. Gezet uit de letter Gravure en gedrukt op Pannekoek in zwart en paarsrood in een oplage van 175 genummerde exemplaren. Rug heel licht verkleurd, verder mooi en gaaf.

€ 75

* DIT IS NUMMER I van de 6 Romeins genummerde exemplaren die bestemd waren voor de illustrator, Jean-Paul Vroom! Leeflang 48.

23     CLAUS, Hugo  In geval van nood. Amsterdam, De Bezige Bij, 2004. Karton met stofomslag. 208 p. 1e druk.

€ 40

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde poëtische aantekening van de dichter op de titelpagina: ‘luister naar de duiven/ van morgen/ Hugo Claus’. BHC 289.1.A.

24     CLAUS, Hugo  Een schilder: Roger Raveel. (Met een gesigneerde ets door Hugo Claus (door Rob Cox gedrukt)). Amstelveen, AMO, 1993. Halflinnen in papieren foedraal (Binderij Phoenix). (24) p. Met de hand gezet en gedrukt door Hein Elferink op Zerkall-Bütten in een oplage van 40 op de pers genummerde en door de auteur gesigneerde exemplaren. 1e druk. Het besmettelijke foedraal is niet geheel onberispelijk.

€ 500

* Eén van de 25 Arabisch genummerde exemplaren. GWHC p. 16. BHC 227.A (BHC noemt deze versie ‘genaaid gebrocheerd’, maar bedoelt waarschijnlijk ‘genaaid gebonden’).

25     (COHEN, Fré)  Rapport van de studiecommissie inzake praktische woninginrichting. Amsterdam, Stadsdrukkerij, 1930. Ingenaaid. 48 p. Met een illustratie. 1e druk. Heel lichte gebruikssporen.

€ 35

* Prachtig omslagontwerp van Fré Cohen met gestileerde vuile vaat, gedrukt in zwart en oranje op crèmekleurig papier. Van Dam 452.

26     (COHEN, Fré)  Verslag van de electriciteitswerken te Amsterdam, over 1929. Amsterdam, Stadsdrukkerij, 1930. Ingenaaid. 44 p. Met tabellen. 1e druk. Keurig exemplaar.

€ 35

* Inventief typografisch omslagontwerp, gedrukt in zwart en rood op beige ribbelig papier, van Fré Cohen. Niet in Van Dam.

27     (COHEN, Fré). HEIDE, Mien van der  Aan de jonge werksters. Amsterdam, Arbeiders-Jeugd-Centrale, [1924]. Origineel omslag (linosnede van Fré Cohen). 16 p. Net exemplaar.

€ 30

* Welsprekend, vrijmoedig pleidooi van de religieus-socialiste Hermien van der Heide (1898-1944), dochter van de socialistische predikant Albert van der Heide. ‘Voor jullie, die te vroeg op eigen benen de wijde wereld in moet’. Prachtig omslag van Fré Cohen. Van Dam 108.

babelingenaaid28     COUPERUS, Louis  Babel. Amsterdam, Veen, [1901]. Ingenaaid (rood papieren omslag met zwarte belettering in groot, versierd kader). 200 p. 1e druk. Klein hapje uit overstekende rand, heel lichte roest, maar verder een mooi exemplaar, ook wat de kwetsbare rug aangaat.

€ 130

* VV 215,7. Couperus-collectie Veen nr. 4.

29     COUPERUS, Louis  Eline Vere. Een Haagsche roman. Amsterdam, Van Kampen, 1889. Drie delen. Verguld linnen. 250; 264; 262 p. 1e druk.

€ 550

* Met in deel twee een contemporain eigendomsstempeltje op de Franse titel (mr. F.E. Posthumus Meyjes (1865-1926), schreef regelmatig over letterkundige onderwerpen in Onze Eeuw en De Gids).

Deel 1 en 3 zijn contemporain gebonden in aardige linnen banden met preegdruk op de platten en vergulde belettering en versiering op rug en voorplat. Deel 2 is twintig of dertig jaar geleden herbonden, waarbij gepoogd is de band op de andere twee te laten lijken. Kleurstelling en belettering zijn echter toch wat anders. Al met al een niet onverdienstelijke set van deze Klassieker.

30     COUPERUS, Louis  Eline Vere. Translated from the Dutch by J.T. Grein. With an Introduction by Edmund Gosse. New York, D. Appleton and Company, 1892. Linnen. (2), X, 312, (16) p. 1e druk. Linnen vooral op de rug verbruind. Naam voorin (met datum 1905). Eén katern steekt iets uit.

€ 175

* Eerste Engelse vertaling van Eline Vere, met achterin een reclamekatern. Met ‘The Dutch Sensitivists’, de voorrede die Edmund Gosse voor de vertaling van Footsteps of Fate geschreven had.

31     COUPERUS, Louis  Proza. Amsterdam, Van Holkema & Warendorf, [1923-1925]. Drie delen. Oorspronkelijk verguld roodbruin heelleder, deel 1 en 2 met leeslinten (deel 3 werd daarvan niet voorzien). 324; 304; 320 p. 1e druk. Ruggen wat verschoten, leer heeft enkele kleine krasjes. Hier en daar een roestvlekje. Helaas werd voor deze luxe-editie een zeer kwetsbare ledersoort gebruikt, waardoor perfecte sets eigenlijk niet bestaan.

€ 475

* Luxe-editie in heelleder met fraaie art-decobandstempeling van Han Keja (niet van J.B. Heukelom, zoals men wel eens leest). VV 320,4: ‘Het aantal luxe-exemplaren staat niet vast, maar zal niet veel meer dan enkele tientallen zijn geweest’. Het eerste deel van deze verzameling feuilletons werd samengesteld door Couperus zelf, die op 16 juli 1923 zou overlijden, de twee andere door zijn vrouw.

32     COUPERUS, Louis  Su Majestad. Novela. Traducción del Holandés por Juan García Rodríguez. Madrid, La España moderna, [1904]. Ingenaaid. (4), 276 p. Niet afgesneden. Omslag aan de randen wat brokkelig, vochtvlekjes op de rug.

€ 140

* Een Spaanse vertaling van Majesteit, zeer schaars!

33     (COUPERUS, Louis). HALLETT, David  Louis Couperus. P. 519-527 in The London Mercury. Vol. VIII, afl. 47 (september 1923). Ingenaaid. XVI, (112) p. Niet afgesneden. Geïllustreerd. 1e druk. Rug onderaan sleets, overstekende randen iets brokkelig.

€ 35

* Mooi uitgevoerd tijdschrift met een artikel over het overlijden van Couperus. Ook met een belangrijk opstel van Shane Leslie over Frederick Rolfe (die schreef onder het pseudoniem Baron Corvo) en ‘A Letter from the Low Countries’ van Leo van Riel, die daarin o.a. Van Deyssel en Cyriel Buysse behandelt.

johannesvandam34     DAM, Johannes van  Getypte brief aan ‘Beste Dolf [Verspoor]’. 29,6 x 21,0 cm. Twee bladen. Recto en verso. Tweemaal gesigneerd ‘Johannes’ en gedateerd ‘Nyer – par Olette 27-10-77’. 206 regels tekst(!). Met enkele regels in handschrift.

€ 250

* Interessante, onderhoudende en breedsprakige brief van de 31-jarige schrijver/vertaler in de Franse Pyreneeën aan zijn oudere collega in Nederland. Van Dam heeft hard gewerkt om een deadline te halen, maar neemt toch de tijd voor een uitgebreid verslag van zijn belevenissen. Ongeveer de helft van de brief handelt over een toevallige ontmoeting met een oud-klasgenoot op de markt in Prades. Deze socioloog werkt aan een nieuw project: ‘in opdracht van voornoemden hebben ze een studie gemaakt over de mogelijkheden om een nieuw litterair tijdschrift te fabrieken dat samen met radiouitzendingen voor de literatuur moet gaan doen wat O.K. al voor Beeldende Kunst doet […] Het moet de literatuur nader tot het volk brengen door te vertellen over de moestuin van Jan de Hartog en de zoon van Vestdijk en zo’. Van Dam is niet bepaald enthousiast: ‘Ik dacht echt dat ik explodeerde’.

Over de leiding (Hans Keller en Rein Bloem vallen af) en de doelgroep van het op te richten tijdschrift: ‘Ah, een cliffhanger, de derde kandidaat is dus Gert-Jan Hemmink (Schrijf ik dat goed zo?) van, ja, de AP. Die was razend enthousiast voor deze vervolksing van de lit. Even wachten, Dolf, hier biggelt een traan over mn wang […] ik ril bij de gedachte. Ieder protest kan als elitair afgedaan worden, nu werken ze voor het volk, alles plat, minimum doorloophoogte 15 mm’. Fel over AP’er Maarten ’t Hart: ‘hij heeft een piepstem als een rat […] (=Hamtaarten=Rattenmaath=Haartmatten=Maarten ’t Hart)’.

Aan het eind van het eerste blad eindigt de brief, maar op het volgende blad gaat Van Dam een dag later vrolijk verder. Over de popularisering van de wetenschap (‘Jammergenoeg zijn het juist de mini-minds die zich op de educatie storten. Verheffen van de massa komt dan neer op oplichten van de massa’), Van Agt (‘Zeg, Dolf, die man is toch niet echt hè’) en de ontvoering van Maup Caransa.

Een opmerkelijk epistel van Dedikkevandam, van ver voordat hij dik werd en over koken ging schrijven. ‘Nou is het welletjes. Mn wilgen zullen huilen om de literaire perikelen in het moeras en ik zal er om lachen’.

35     DICKENS, Charles  Our Mutual Friend. With Illustrations by Marcus Stone. In Two Volumes. Londen, Chapman & Hall, 1865. Verguld en gepolijst kalfsleer met op beide ruggen twee zwarte titelschildjes. Gemarmerde randen en bijpassende gemarmerde schutbladen. 1e druk in boekvorm. Randen van de rug iets gesleten. Het fraai glanzende, kwetsbare kalfsleer heeft enkele geringe onvolkomenheden.

€ 350

* Beide titelpagina’s en voortitels meegebonden, zonder advertenties aan het eind, maar met de losse titelverklaring. Aantrekkelijke set!

36     DICKENS, Charles  Het spookhuis. Eene kersvertelling. (&) Tijding uit zee. Een kersverhaal. Uit het Engelsch door W.J. Mensing. Amsterdam, P.N. van Kampen, 1860 (&) 1861. Versierd linnen. (4), 218; (4), 204 p. Met uitklapprent in het tweede boek. 1e druk. Keurig exemplaar met boekhandelsmerkje (Altmann & Roosenburg, Rotterdam) en een merkje van Boekbinder D.G. van Bommel, Amsterdam – beide 19e eeuw.

€ 75

* Schaarse vroege vertalingen in het Nederlands van deze twee kers(t)verhalen, A Haunted House (1859) en A Message from the Sea (1860), beide geschreven voor het ‘Extra Christmas Number’ van Dickens’ weekblad All the Year Round. Allebei de verhalen zijn samen geschreven met een aantal andere auteurs, van wie Wilkie Collins en Elizabeth Gaskell de bekendste zijn.

37     DOSTOJEWSKI, F.M.  Witte nachten. (Vertaald door Hans Leerink. Met houtgravures en linoleumsneden door Arja van den Berg). (Utrecht, Stichting De Roos, 1991). Halflinnen. 128 p. Band en typografie Françoise Berserik. Gedrukt in een oplage van 175 genummerde exemplaren.

€ 35

* De sneden van deze uitgave zijn niet verguld, maar verblauwd. Leeflang 140.

38     DRUKWERK IN DE MARGE, STICHTING  Mensch! durf te eten… Een literaire bloemlezing ten dienste van de hoogste klassen van het Voortgezet Onderwijs naar een idee van R(einder). Storm. [Zoeterwoude], De Rode Neus [= De Uitvreter], 1996. Bedrukte map met 9 vouwbladen, een plano en een uitnodiging. Met de hand gezet uit talloze verschilllende corpsen en gedrukt op uiteenlopende soorten papier in een oplage van 50 exemplaren. 1e druk.

€ 65

* Bijzonder geestig drukkersproject, met in allerlei stijlen gedrukte bijdragen over eten, waaraan op het eerste gezicht tien verschillende margedrukkers meewerkten. Niets is minder waar! Achter ‘De Rode Neus’ ging De Uitvreter (Kees Thomassen) schuil: hij drukte alles zelf, andere private presses parodiërend, leuke raadsels voor geïnteresseerden. In de begeleidende uitnodiging (‘Impressori salutem!’) wordt het rookgordijn opgetrokken. Teksten van o.a. Bomans, Carmiggelt, Van Kooten, Kouwenaar, Multatuli en Wolkers.

39     EEDEN, Frederik van  De kleine Johannes. Met IX lithografieën en versieringen door Edzard Koning. Den Haag, Mouton, [1898]. Verguld HEELPERKAMENT. 4to. (2), 194 p. Boek- en bandversiering en negen litho’s op Japans door Edzard Koning. [5e druk]. Goud rond rug iets geschaafd, vage vlek op voorplat.

€ 1750

* Dit is nummer 13 van de extra luxe-exemplaren (‘Épreuve d’artiste’) van deze weelderige uitgave, gebonden in verguld heelperkament en waarin alle litho’s door Edzard Koning werden gesigneerd. Volgens het prospectus zouden er veertig extra-luxe exemplaren zijn gemaakt, maar dat lijkt ons gezien de zeldzaamheid wat veel. Kostte de ‘gewone’ uitgave bij verschijnen al tien gulden, deze extra-luxe editie kostte maar liefst f 17,50. Braches Nieuwe Kunst Documentatie (Amsterdam 2006) 607:11.

40     EEDEN, Frederik van  De kleine Johannes. Met IX lithografiën en versieringen door Edzard Koning. Den Haag, Mouton, [1898]. Halfleer met leren hoeken. 4to. (2), 194 p. [5e druk]. Wat vlekjes op het linnen van de platten. Boven- en onderzijde rug gerestaureerd. Exlibris J.C. Burgersdijk op binnenzijde voorplat (wiens naam ook op de meegebonden lijst van intekenaren voorkomt).

€ 175

* In 1939 ter gelegenheid van de zeventigste verjaardag van Edzard Koning in een andere band uitgebracht restant van de mooie editie uit 1898.

41     (EEDEN, Frederik van). JONG, K.H.E. de  ‘Aan F. van Eeden’. In: De Kemphaan. Maandschrift onder leiding van Jan Ubink. Jrg. 2 nr. 2, mei 1929.  Den Haag, Jan Ubink, 1929. Geniet. (32) p. 1e druk. Rug iets gesleten, papier verbruind.

€ 30

* De bijna zeventigjarige Van Eeden krijgt er flink van langs in een kort gedicht van de felle publicist K.H.E. de Jong (1872-1960), een privaat-docent in de Romeinse wijsbegeerte woonachtig aan de Haagse Beeklaan, ‘waar hij slechts zelden stookte’. Bovendien was De Jong ‘bekend om zijn onverzorgd uiterlijk’, aldus de filosoof J.J. Poortman in zijn In Memoriam in het Jaarboek van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde. De vorige eigenaar van dit tijdschrift heeft er twee kleine, maar interessante krantenknipsels uit Het Vaderland ingelegd, ‘Een duidelijk schendgedicht’ van Henri Borel en een tegengedicht van P. Huygens.

De Kemphaan was een opmerkelijk tijdschrift, vrij agressief van toon. Voorop een tekening van Han van Meegeren. Verder fulmineert in dit nummer de componist F.E.A. Koeberg tegen de jazz en Han van Meegeren tegen Van Gogh. Mooi, curieus en zeldzaam!

42     ELSSCHOT, Willem  Verzen van vroeger. Haarlem, Enschedé, 1934. Ingenaaid met omslag. 24 p. [Gedrukt in een oplage van 412 exemplaren]. 1e druk. Omslag gelijkmatig verbruind, al toont de achterzijde ons in negatief de band van Achterbergs Helikonbundel Dead end (1940). Naam van D.A.M. Binnendijk en jaartal (‘1934’) op schutblad.

€ 120

* Inliggend: knipsel van de bespreking van de bundel in De Groene door Dick Binnendijk, onder de titel ‘Aangrijpend cynisme’. Het exemplaar van invloedrijk recensent Binnendijk, mét zijn recensie.

43     FISCHER, Jaap  Versjes van Jaap Fischer. Rotterdam, Ad. Donker, 1961. 21 x 21 cm. Oorspronkelijk omslag met flappen. Met tekeningen van Otto Dicke. 36 p. 1e druk. Vage afdruk van glas op omslag.

€ 25

* De enige echte, legendarische eerste uitgave met liedteksten van Jaap Fischer, met de belangrijkste klassiekers, zoals ‘Vlinder’ ‘Het ei’, ‘Om je geld’ en ‘De monniken’.

44     GEEL, Chr.J. van  Dossier De Gids. 1. Handgeschreven briefkaart aan ‘Geachte Heer [Bert] Voeten’. 9,8 x 14,9 cm. Alleen verso. Gesigneerd ‘Van Geel’ en gedateerd ’16 April ’60’. 7 regels tekst. Met handgeschreven aantekening van Bert Voeten. 2. 35 bladen typoscript. 27,4 x 21,4 cm. Alleen recto. Met tientallen handgeschreven aanwijzingen en correcties van Van Geel, van een redacteur en van een typograaf. 3. 8 bladen drukproef met correcties. Diverse formaten. Alleen recto. Met tientallen handgeschreven aanwijzingen en correcties van Van Geel.

€ 375

* Interessant ensemble, dat mooi laat zien hoe een bijdrage aan een literair tijdschrift tot stand komt. In het geval van de precieze Van Geel was er veel overleg tussen dichter, redactie, typograaf en zetter.

In de briefkaart vraagt Van Geel aan Voeten of deze ervoor kan zorgen dat er toch een noot bij een gedicht wordt geplaatst. De dichter vertrouwt erop ‘dat U het niet om mijn wispelturigheden zult laten aan mijn verzoek te voldoen’.

De bladen typoscript betreffen ‘Vijftien gedichten’ en verschillende verzen over de dood, die gedeeltelijk in 1966 in De Gids zouden worden gepubliceerd. Op het eerste blad staan uitgebreide zetaanwijzingen van een redacteur van De Gids: ‘Al deze gedichten onder aan de pagina af te drukken, hetzij aan het eind van een proza-bijdrage, hetzij elders onder aan de pagina van een proza-bijdrage […] Steeds over 2 kolom!’ Een typograaf schreef eronder: ‘lay-out: de gedichten opmaken op middenas van 33 aug[ustijn]’. De ‘Vijftien gedichten’ bevatten zetaanwijzingen (‘geen spatie’) en correcties (‘naar onbegrijpelijker blad gegroeid’ wordt ‘tot onbegrijpelijker blad gegroeid’) in het handschrift van Van Geel.

Uit de marginale aantekeningen op de drukproef blijkt dat Van Geel niet zeker was over de plaatsing van zijn korte gedichten. Met rode balpen schreef hij: ‘méér spatie/ het zijn afzonderlijke/ gedichten./ Anders liever slechts/ één nemen of eveneens/ verspringen?’. Eén gedicht is door Van Geel geheel in handschrift toegevoegd, omdat de tekst in de drukproef in een verkeerd corps staat en de regels onjuist afbreken.

gestel45     (GESTEL, Leo). WITTE, Dirk  Mensch, durf te leven! Memento Vivere. Cabaretliedjes No. 14. Amsterdam, G. Alsbach & Co., (ca. 1918). 31,1 x 24,0 cm. Vouwblad. Stempeltjes achterop. Heel lichte gebruikssporen, maar niet afgesneden, zoals vaak het geval is met muziekbladen.

€ 100

* Het door Jean-Louis Pisuisse beroemd gemaakte lied van Dirk Witte, met fantastische originele litho in zwart-geel-wit voorop, in de steen ‘LG’ gesigneerd door Leo Gestel.

dabit46     (GIDE, André). DABIT, Eugène  Hotel du Nord. Nawoord: André Gide. (Vertaald door Bas van Deilen). Hilversum, Uitgeverij “De Nieuwe Tijd”, 1938. Linnen met stofomslag (met tekening van Ernst Pommer over voor- en achterkant). 236 p. Frontispice van Paul Baudier. 1e druk. Iets roest op de sneden, iets onvermijdelijke slijtage, maar een prachtexemplaar.

€ 28

47     GOETHE, J.W.  Het dagboek. (Vertaald door Peter Verstegen en met illustraties van Dik Klut). Utrecht, Stichting De Roos, (1998). Linnen. 60 p. Typografie Peter Verheul. Gezet uit de Rosebud (eerste toepassing!) en gedrukt door Jan de Jong in rood en zwart op Crane’s Crest in een oplage van 175 genummerde exemplaren.

€ 100

* De letter waaruit dit boek gezet is, de Rosebud, werd speciaal voor deze uitgave ontworpen door Peter Verheul. Hub. Hubben schreef in De Volkskrant van 27 januari 1999 over deze uitgave, waarvan de prijs voor de leden van Stichting De Roos maar liefst ƒ 260,- bedroeg: ‘Wat maakt deze uitgave zo bijzonder (dus) kostbaar? Het boekje is gebonden in een donkerrode linnen band die een tekening in goudfoliedruk bevat. Het binnenwerk is gedrukt op Crane’s Crest, een verfijnde maar schokkend dure Amerikaanse papiersoort. Speciaal voor deze uitgave vervaardigde Dick Klut een groot aantal illustraties waarvan de meest gewaagde het boek overigens niet haalden. Typografisch vormgever is Peter Verheul die notabene een fonkelnieuw lettertype voor het dagboek ontwierp: de Rosebud (Rozenknopje) met bijbehorend siermateriaal dat de schutbladen tot een feest maakt. Waar vind je nog een uitgever die een nieuwe letter laat ontwerpen voor een van zijn boeken? Ook het illustreren van literaire teksten is al weer lang geleden in onbruik geraakt, laat staan dat een drukker een dag de tijd neemt om de illustraties te proefdrukken.’

Bijgevoegd: Letterproef van de Rosebud. Vouwblad. Gedrukt in rood, grijs en zwart in een oplage van 250 exemplaren.Leeflang 151.

48     GOSSAERT, Geerten  Priapaeën. Ingeleid en geannoteerd door Hans van Straten. (Met vier originele, erotische etsen van Toussaint Essers). Utrecht, Stichting De Roos, 1995. Met fluweel overtrokken karton (zeer fraai!). 21,5 x 11 cm. 30 p. Typografie Alfons van Heusden. Gezet uit de Sabon Antiqua en gedrukt door Hooiberg op Melotex in een oplage van 175 genummerde exemplaren.

€ 75

* De uitvoerige en geestige inleiding van Van Straten werd speciaal voor deze uitgave geschreven. Aan het auteurschap van Geerten Gossaert, alias de historicus prof. F.C. Gerretson, mag getwijfeld worden. Dit exemplaar is op naam gedrukt van typograaf Alfons van Heusden, met zijn handtekening in het colofon. Leeflang 148.

49     GRAAF, Hermine de  De zeevlam. Een verhaal. [Amsterdam], Cornamona Pers, 1985. Halflinnen en linnen voorrand met gemarmerde platten in cassette (Geert van Daal). (2), 42 p. Gedrukt op Hahnemühle in een oplage van 115 genummerde en door de auteur gesigneerde exemplaren. 1e druk.

€ 60

* Eén van de 50 exemplaren in een halflinnen band. Verschenen ter herinnering aan de bekroning van de schrijfster met de Geertjan Lubberhuizen-prijs 1984.

50     GROOT, Jan H. de  De blindengeleidehond. Aerdenhout, W.G. Bezemer & H.C.B. Bezemer-Haag, 1958. Oblong. 4 p. Op stevig geschept papier. 2e druk.

€ 15

* Over het Kerstkind als blindengeleidehond. Kerst- en nieuwjaarswens van het echtpaar Bezemer. Het gedicht was een jaar eerder geschreven voor de kerstwens van de familie van Jan H. de Groot.

51     HAAN, Jacob Israël de  Jerusalem. Skizzen vom Tag. Frankfurt a/M., L. Sänger Verlag, 1924. Karton. (8), 184 p. 1e druk. Met eigendomsstempeltje ‘Aus der Bibliothek von Dr. Leon und Cläre Wollmann’ op schutblad en titelpagina, en met inscriptie van een kennelijk hoogbejaarde, waarschijnlijk Cläre Wollmann zelf (1904-2007).

€ 125

* Feuilletons van De Haan over zijn leven in Palestina, in de schaarse Duitse vertaling. De verhalen stemmen deels overeen met die in het Nederlandse boek Jerusalem, maar ‘Wij koopen een ezeltje’ is niet in deze Duitse uitgave opgenomen, terwijl ‘Mohammed hat sorgen’, ‘Mein Besuch bei König Feisul’ en het navrante ’25’ (dat gaat over de dreigende moord op De Haan) niet in de Nederlandse bundeling staan.

52     HAAN, Jacob Israël de  Het Joodsche lied. Amsterdam, W. Versluys, 5676 (1915). Ingenaaid. 236 p. 1e druk. Voor- en achterin vrij veel roest.

€ 175

* Exemplaar met handgeschreven opdracht van de auteur: ‘Geert en Gerrit/ van den Dichter.’

53     HEIJDEN, A.F.Th. van der  WHAMM, de democratisering van het talent. (Een brief aan W.A.M. de Moor met een nawoord van de schrijver en een tekening van Ursula Heerma). Utrecht, Hinderickx & Winderickx, 1997. Ingenaaid met omslag. 32 p. Met de hand gezet en gedrukt met de Bembo in rood en zwart in een oplage van 150 op de pers genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk.

€ 75

* Eén van de 75 ingenaaide exemplaren.

54     HENKES, Robbert-Jan, en Erik BINDERVOET  Vertaliaans liedboek. [Utrecht], Stichting De Roos, 2009. Halflinnen. Typografische verzorging Jan Heijnen. Gedrukt in een oplage van 175 genummerde exemplaren.

€ 75

* Bijzonder songteksten-vertaalproject, van John Lennon (‘Bedenk je’), via The Rolling Stones (‘(Want ik kom niet) aan m’n trekken’), tot Monty Python (Je moet altijd de zonzijde zien’). Originele vormgeving, met een los bijgevoegde cd die eruit ziet als een grammofoonplaatje, waarop tien in het Nederlands vertaalde klassiekers te horen zijn

55     HERMANS, W.F.  Horror Cœli en andere gedichten. Amsterdam, Meulenhoff, 1946. Ingenaaid. 88 p. 1e druk. Omslag op de vouwen iets gescheurd.

€ 650

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de dichter op de Franse titel: ‘Aan Dr C.R. v. Paassen/ van/ W.F.Hermans/ Amsterdam 12 Oct 46′. Van Paassen (1892-1980) is niemand minder dan Hermans’ leraar Latijn op het Barlaeus, aan wie de schrijver een hekel had. ‘Het was een knorrige, gallige man, hij zag ook erg geel in zijn gezicht en rook onaangenaam uit zijn mond’, citeert Otterspeer in De mislukkingskunstenaar. Willem Frederik Hermans. Biografie, deel 1 (1921-1952) (Amsterdam 2013). Wellicht voelde Hermans zich verplicht om zijn dichtbundel met de Latijnse titel aan zijn oud-leraar te schenken. JS 8.

56     HERMANS, W.F.  Drie getypte brieven aan ‘Zeer geachte Heer [Willem M.] Roggeman’. 1. 27,4 x 18,1 cm. Op briefpapier van ‘dr. w. f. hermans (…) haren (gn)’. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘W.F.Hermans’ en gedateerd ’13 juli 1968′. 8 regels tekst. Met originele envelop. 2. 29,4 x 21,0 cm. Op briefpapier van ’18, Rue Théodule Ribot/ 75017 Paris’. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘W.F.Hermans’ en gedateerd ’28 JULI 1978′. 7 regels tekst. Met originele envelop. 3. 29,4 x 21,0 cm. Op briefpapier van ’18, Rue Théodule Ribot/ 75017 Paris’. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘W.F.Hermans’ en gedateerd ’12 AUG 1978′. 20 regels tekst. Met originele envelop.

€ 650

* Drie aardige brieven aan de Vlaamse dichter over diverse onderwerpen. In de eerste brief schrijft Hermans geen lezing te willen houden (‘tegenwoordig ben ik alle dagen van de week sprakeloos’) en bekritiseert hij Roggemans artikel over Mandarijnen op zwavelzuur (‘niet veel moediger of origineler dan soortgelijke artikelen van uw Noord-Nederlandse collega’s’). De tweede brief is kort over een gehouden interview voor De Vlaamse Gids, waarvan Hermans te zijner tijd wel drukproeven wil zien. Daar komt de schrijver in de derde, tamelijk strenge brief uitgebreid op terug: ‘Ik moet u helaas mededelen dat ik er zeer aan hecht de drukproeven van interview en prozafragment zelf te fiatteren, alvorens ze worden afgedrukt’. Over Proust: ‘ik wil dit nog wel even bekijken. Maar de beslissing of dit onderdeel van het interview wordt opgenomen, dien ik mij voor te behouden’. N.B. Elke brief is op een andere schrijfmachine getikt.

57     HERMANS, W.F.  Getypte brief aan ‘Zeer geachte Heer [Jan] van Geelen’. 29,5 x 20,9 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Hermans’ en gedateerd ‘Haren, 3 nov. ’67’. 21 regels tekst. Met adresstempel. Rechtsboven hoekje afgescheurd.

€ 400

* Over een stuk over Wittgenstein, waar Hermans niet ver mee gekomen is: ‘omdat ik het bij Jan Vermeulen bestelde boek Wittgenstein, Letters to J.P. Engelmann, nog niet heb gekregen. Ik wilde namelijk het artikel opfleuren met o.a. foto’s die ik van het huis genomen heb dat W. in samenwerking met E. heeft gebouwd’.

Hermans reageert afwijzend op Van Geelens uitnodiging om voor het CPNB-tijdschrift Boekengids te schrijven: ‘Deze Boekengids is niet hetzelfde als de Haagse Post, zoals u schijnt te denken. Neem maar een abonnement op de H.P., dan zult u het verschil zien’.

58     HERMANS, W.F.  Originele, gemonogrammeerde en gedateerde collage. Kleurrijke voorstelling: schapen en twee herders, een wegvliegend straalvliegtuig en de tekst ‘Pour couleur des jours paisibles, et vivre au rythme de la nature’. 21,6 x 15,4 cm. Opgeplakt op oranje vel papier.

€ 650

* Een mooi oorspronkelijk kunstwerkje van ‘wfh’, gedateerd ’27-X-75′.

hermansaangrashoff59     HERMANS, W.F.  Zeven getypte brieven aan ‘Zeer geachte Heer [Pieter] Grashoff’. 1. 29,4 x 20,8 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘WFHermans’ en gedateerd ‘Groningen 12 Maart 1955’. 32 regels tekst. 2. 29,4 x 20,8 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘WFHermans’ en gedateerd ‘Groningen 10 April 1955’. 18 regels tekst. 3. 29,4 x 20,8 cm. Op voorgedrukt briefpapier van ‘Dr W. F. Hermans’. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘WFHermans’ en gedateerd ‘Groningen, 4 Aug ’55’. 18 regels tekst. 4. 29,4 x 20,8 cm. Op voorgedrukt briefpapier van ‘Dr W. F. Hermans’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘WFHermans’ en gedateerd ‘Groningen, 18 januari 1956’. 52 regels tekst. 5. 29,4 x 20,8 cm. Op voorgedrukt briefpapier van ‘Dr W. F. Hermans’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘WFHermans’ en gedateerd ‘Groningen, 8 juni 1956’. 56 regels tekst. 6. 29,4 x 20,8 cm. Op voorgedrukt briefpapier van ‘Dr W. F. Hermans’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘WFHermans’ en gedateerd ‘Groningen, 13 juni 1956’. 86 regels tekst. 7. 29,4 x 20,8 cm. Op voorgedrukt briefpapier van ‘Dr W. F. Hermans’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘WFHermans’ en gedateerd ‘Groningen, 25 juli 1956’. 48 regels tekst. Twee perforatiegaatjes in elke brief.

€ 3500

* Inhoudsrijke, soms zwaarmoedige, dan weer strijdlustige brieven aan Pieter Grashoff (1927-2010), literair medewerker van Het Vaderland, succesvol kinderboekenschrijver en vertaler van Duitse literatuur. Hermans schrijft uitvoerig en openlijk over zijn polemiek tegen J.B. Charles, het werken aan De Donkere kamer van Damocles en de problematiek rondom Mandarijnen op zwavelzuur.

De eerste brief begint met een verzuchting: ‘Vergeef mij dat ik zo slordig tik. Ik tik nu namelijk maar met twee vingers, die nu zo langzamerhand allemaal kapot zijn, van de vele protestschrijvens die ik gedwongen ben samen te stellen’. Hermans kondigt een ingezonden stuk in NRC aan tegen Charles.

In de tweede brief meldt hij dat zijn tweede ingezonden stuk niet in NRC is geplaatst: ‘Rooy antwoordde dat het voor zijn lezers niet interessant was’. Over De Mandarijnenpers (Mandarijnen op zwavelzuur No. 2): ‘Misschien komt er nog een tweede brochure. De kopij daarvoor ligt al weken bij v. Oorschot, maar ik hoor er niets meer over’. En: ‘Wanneer ik er niet in slaag deze oorlog tegen de Nederlandsen critiek uit te vechten, heeft het geen zin nog ooit iets anders, b.v. de d.k. van Damocles, te publiceren’.

Uit de derde brief blijkt dat Van Oorschot de uitgave van Mandarijnen (‘Zal het ooit persklaar komen? Ik weet het zelf niet goed meer. Het nadeel van dergelijke massa-executies is, dat men er nooit mee klaar komt’) niet aandurft. Grashoff blijkt uitgeverij Strengholt te hebben gepolst, wat Hermans ‘bijna een sprookje’ lijkt.

De vierde brief is een grote, fraai verwoorde aanklacht tegen literaire tijdschriften (Podium, Criterium, Het Woord, Maatstaf) en uitgevers. Over zijn vroegere vleierij bij Meulenhoff herinnert Hermans zich: ‘Meulenhoff zag alleen iets in mijn boeken nadat ze hoog en breed bij een concurrent waren verschenen. Binnendijk nota bene was zijn adviseur, die was oud, estheet, droeg een floepdas en lange haren, dat was voor Meulenhoff een kunstenaar, die wist het’. De schrijver van Mandarijnen op zwavelzuur (nu ‘ong. 400 pagina’s’) zou het liefst ook uitgever zijn, ‘als het niet zo duur was en niet zoveel tijd kostte’.

In de volgende twee, zeer uitvoerige brieven gaat Hermans in op zijn lectuur van buitenlandse en Nederlandse schrijvers: ‘Zauberberg was mij te taai, ik weet nu wel hoe Thomas Mann het doet, ik zal hem niet meer lezen […] Miller is werkelijk heel aardig voor een Amerikaan […] kleuters in vergelijking met L-F Céline. Deze laatste behoort tot de superklasse’. Twee alinea’s over Vestdijk, die ver beneden het peil van Multatuli staat: ‘De romans van Vestdijk zijn als onderbelichte foto’s, opgenomen met een trillende camera’.

Hermann Kesten, wiens werk door Grashoff wordt vertaald, haalt Hermans op charmante wijze door de mangel: ‘een tweederangslectuurmaker […] stapelt de ene onwaarschijnlijkheid op de andere onnatuurlijkheid […] Kesten is een prutser! Doe ik u pijn? Stel ik u teleur? Ik hoop het niet. Ik bedoel het goed’.

Hermans kan, in de laatste brief, Grashoff geen inzage geven in ‘de complete Mandarijnen’, omdat er maar ‘één werkelijk compleet exemplaar’ van bestaat en de tekst nog verbeteringen behoeft. De schrijver is druk bezig met het herschrijven en voltooien van de bundel Vijf Melodrama’s, waarin ook een ‘verbeterde versie’ van Conserve moet komen. Tevens over een vakantie in Florence: ‘ik bezoek in Italië veel kerkhoven, ook kerken, wat ik hier nooit doe. De meest typische trek van de Nederlander is dat hij zich over de grens anders gedraagt dan thuis. Ik maak geen uitzondering op die regel’.

Deze prachtige brieven zijn (deels) geparafraseerd door Dirk Baartse in Het Grote Willem Frederik Hermans Boek (Amsterdam 2010), p. 130-132.

60     (HERMANS, W.F.). SAFIAN, Louis A.  2,000 insults for all occasions. Compiled by -. New York, Pocket Books, (1966). Garenloos. XII, 244 p. 1e druk. Voorzijde omslag en eerste 50 p. vage vlek onderaan.

€ 50

* Uit de bibliotheek van W.F. Hermans, die zijn naam en plaats en datum van aankoop op de binnenzijde van het omslag schreef: ‘W.F. Hermans/ San Francisco 24 jan. ’67’. ‘He played Macbeth. Macbeth lost’. Munitie voor nieuwjaarsrecepties; flattery be damned!

61        (HOPMAN, Frits)  Twee handgeschreven brieven en een handgeschreven briefkaart aan ‘Zeer Geachte Heer [= K. Lekkerkerker]’. 1. 28,0 x 21,8 cm. Op briefpapier van ‘Nieuwe Rotterdamsche Courant’. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘P. Verdoes’ en gedateerd ‘Rotterdam, 13 Sept. ’48’. 18 regels tekst. Met originele envelop. 2. 21,4 x 13,9 cm. Op briefpapier van ‘H. Stiemens Arts’. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘MM Stiemens-Hopman’ en gedateerd ‘Gennep-L/ 21 Sept ’48’. 17 regels tekst. 3. 8,9 x 13,7 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘MM Stiemens-Hopman’ en gedateerd ‘Gennep (L) De Tulakker/ 24.1.’49’.

€ 75

* Over een mogelijke uitgave van het nagelaten werk van Frits Hopman (1877-1932) bij uitgeverij De Driehoek: Lekkerkerker heeft kunstredacteur P. Verdoes benaderd voor het adres van de rechthebbenden: die schrijft hem over de twee huwelijken van Hopman en diens kinderen. Verdoes voegt een door hemzelf gesigneerd, uitvoerig in memoriam bij, een eenzijdig bedrukte krantenpagina, wellicht een drukproef. Bij M.M. Stiemens-Hopman, Frits’ jongere zuster en zelf schrijfster, wil het ook niet lukken: ‘Door oorlogshandelingen is onze geheele inventaris verloren gegaan, waaronder alles wat ik nog van mijn broer Frits Hopman bezat’. Ze geeft de adressen van een andere zuster en van twee neven. In de laatste briefkaart informeert Stiemens-Hopman naar de vorderingen bij De Driehoek – maar helaas kwam het boek nooit tot stand. (Met twee concepten van de brieven van Lekkerkerker.)

62     JELLEMA, C.O.  Bosvijver. Nieuwe gedichten. (Met een Nawoord van Gerben Wynia). (Staphorst, Hein Elferink, 2004). 30,5 x 17,5 cm. Verguld halfperkament met platten van blauw vezelig papier en perkamenten hoeken in papieren foedraal (Binderij Phoenix). (36) p. Met de hand gezet uit de Fournier en gedrukt op Hahnemühle in een oplage van 75 genummerde exemplaren. 1e druk.

€ 275

* Eén van de 20 gebonden luxe-exemplaren (de overige exemplaren zijn eenvoudig gebrocheerd). Uitgave van wat Jellema als zijn laatste bundel had bedacht. Elegante, zeer smaakvolle uitgave.

63     KAFKA, Franz  De gedaanteverwisseling. (Vertaald door Nini Brunt). [Den Haag, H. van Krimpen], 1944. Verguld halfperkament. 82 p. Deels onopengesneden. Gedrukt in een oplage van 1010 exemplaren. 1e druk. Enkele vlekjes op de rug.

€ 750

* Eén van de slechts 10 genummerde luxe-exemplaren op Banzay, zonder de in De Jong beloofde kleurtekening door Bertram Weihs. Dit is ‘no. 1’! Binnen de luxe-exemplaren werden slechts 4 niet voor de handel bestemde exemplaren in halfperkament gebonden. De vertaalster is tevens de moeder van de drukker. Serie Genius nr. 1. De Jong 439. Simoni K2.

64     KELLENDONK, Frans  Hier schiet elk woord wortel. Amerikaanse reisbrief aan Ernst Braches. Oosterhesselen, Agri Montis Pers, 1985. 25,5 x 20 cm. Ingenaaid. (16) p. Geprint met de IBM in rood, bruin, groen en zwart op geschept papier in slechts 12 op de machine genummerde exemplaren.

€ 450

* De brief is gedateerd 1 januari 1982 en gaat voor een groot deel over Henry James, over wie Ernst Braches een boek voorbereidde, dat in 1983 bij Meulenhoff zou verschijnen met een voorwoord van Kellendonk. Laurens van Krevelen was daar directeur (‘waren alle uitgevers maar zoals Laurens’, verzucht Kellendonk).

De Agri Montis Pers van Cees van Dijk was gespecialiseerd in verfijnd verzorgde bibliofiele uitgaven in zeer kleine oplage, waarbij niet de zetkast en de degelpers gehanteerd werden, maar de elektrische schrijfmachine en het IBM-bolletje, een techniek die de hoogste vervolmaking was van een eeuw ontwikkeling van de techniek van de typemachine.

65     (KEMP, Pierre). OORSCHOT, G.A.  Hoe een uitgave tot stand kwam en een voorstelling niet doorging. Het verzameld werk van Pierre Kemp. Oosterhesselen, De Klencke Pers, (1991). Garenloos met omslag. (4), 22 p. Gedrukt in een oplage van 50 op de pers genummerde exemplaren. 1e druk.

€ 35

* Kwartel-reeks 8.

66     KLOOS, Willem  Handgeschreven brief aan ‘WelEdelgeb Heer’ (= S.H.N. Gorter, ‘theol.stud.’). 20,4 x 12,8 cm. Eén gevouwen blad. Drie kantjes beschreven. Gesigneerd ‘Willem Kloos’ en gedateerd ‘Den Haag/ Regentesselaan 176/ 4 Februari 1905’. 50 regels tekst. Met originele envelop.

€ 250

* Belangwekkende brief, van aanhef tot slot, over zijn ‘jonggestorven vriend’ Jacques Perk en diens literaire nalatenschap. Kloos schrijft dat hij geen beslissing mag nemen over de kwestie of ‘Mejuffrouw Perk al dan niet zal voordragen een der door mij onuitgegeven gelaten werken van haar neef’ – al heeft Kloos er ‘natuurlijk wel een oordeel’ over. Voorts uitvoerig over ‘het drama “Herman en Martha”‘: van ‘geenerlei letterkundige waarde, zooals Jacques Perk zelf, nadat hij de Mathilde had geschreven, geheel uit zichzelf óok reeds was gaan inzien’. Kloos ziet er geen kwaad in als de leden van het Amsterdamsch Studenten Corps gaan luisteren naar ‘Mej. Perk en haar voordracht van dit ouderwetsche beginwerk van onzen eersten modernen poëet’.

67     (KOMRIJ, Gerrit). HOUSMAN, Laurence  All-Fellows. Seven Legends of Lower Redemption with Insets in Verse. Londen, Kegan Paul, Trench, Trübner & Co., 1896. Versierd linnen. x, 138, 6 p. Geïllustreerd. Niet afgesneden. 1e druk. Band deels verbleekt. Bescheiden exlibris van Gerrit Komrij.

€ 35

* Mooi 1890’s-boek. Met korte potloodnotitie van Gerrit Komrij op het schutblad over deze editie. Ook met twee Spaanse adelsexlibris, o.m. van markies Ignacio de Melgar y Rojas Alvarez de Abreu y de Vicente (1904-1983), raadslid van Madrid en een autoriteit op het gebied van exlibris.

68     (KOMRIJ, Gerrit). CAPELLEVEEN, Paul van  Carmina. (Verantwoording bij Komrij’s Mijn minnaars door Paul van Capelleveen). (Den Haag, Tight End Press, 1994). Ingenaaid. (12) p. Gedrukt in rood en zwart in een oplage van slechts 28 genummerde exemplaren. 1e druk. Paar kreukjes.

€ 125

* Dit nawoord bij Mijn minnaars verscheen separaat in een oplage van slechts 7 Romeins genummerde exemplaren.

69     KUBRICK, Stanley en Arthur C. CLARKE  2001: A Space Odyssey. Utrecht, Stichting De Roos, 2001. Soepel karton. 184 p. Typografie Rick Vermeulen. Gezet uit de Abadi/MT en gedrukt door Flevodruk in roze, bruin, brons en grijs op Countryside Moonlight in een oplage van 175 genummerde exemplaren.

€ 65

* Het (Engelstalige) filmscript van de beroemde film van Kubrick bibliofiel uitgegeven in 2001! Bevat tevens het dagboek van Arthur C. Clarke omtrent de productie van de film. Leeflang 158.

70     KUIJPER, Jan  Bijbelbloemen. Amsterdam, (J. Meijer), 1983. Linnen met stofomslag. (4), 28 p. Met de hand gezet uit de Baskerville en gedrukt op Zerkall-Bütten in een oplage van 50 exemplaren. Omslag aan bovenzijde licht verkleurd.

€ 60

71     (KUNERA PERS). VILLON, François  Oeuvres de François Villon. Le lais, Le testament et ses ballades. (Den Haag, Kunera Pers, 1926). Verguld, zeeblauwgroen heelmarokijn. Kop verguld (Studio Ars Libri). (6), 144, 4 p. Met de hand gezet en gedrukt door J.F. van Royen in zwart, rood en blauw in een oplage van 110 exemplaren. Rug minimaal verkleurd.

€ 750

* Dit exemplaar werd in de jaren tachtig prachtig herbonden door J.A. Szirmai. Het oorspronkelijke prospectus werd achterin meegebonden. Van Royen 1964, 15.

72     (LEEUWARDEN). EEKHOFF, W.  Twaalf gezigten op de voornaamste gebouwen en beplantingen der stad Leeuwarden, in den tegenwoordigen tijd. Naar de natuur geteekend door Iz. Reynders, en met eene korte beschrijving voorzien door W. Eekhoff. Leeuwarden, W. Eekhoff, 1849. Oblong. 18 x 27 cm. Halflinnen met platten van wit glanzend papier, bedrukt in blauw, groen en rood. 48 p. met twaalf litho’s in zwart-wit, beschermd door vloeiblaadjes. 1e druk. Band wat versleten, vloeiblaadjes roestig. Voorin is een exlibris verwijderd, op het achterschutblad zijn drie rode plakkertjes aangebracht. Naaisel iets los.

€ 295

* Fijngetekende lithografische stadsgezichten van de Friese tekenaar Izaak Reynders.

73     LEOPOLD, J.H.  Om mijn oud woonhuis peppels staan. (Met vier handgeschilderde initialen van Pieter Wetselaar). Haarlem, Carlinapers, 1981. 24,6 x 37,2 cm. Oblong. Ingenaaid met omslag. (16) p. Met de hand gezet uit de Lutetia en gedrukt op Barcham Green in een oplage van 18 genummerde exemplaren. Enkele minieme plekjes op het omslag.

€ 220

74     LEOPOLD, J.H.  Verzen. Rotterdam, W.L. & J. Brusse, 1913. Verguld linnen (bandversiering S.H. de Roos). Alle sneden verguld. (2), 146 p. Gezet uit de Hollandsche Mediaeval en gedrukt in een oplage van 350 genummerde exemplaren. 2e druk. Rug en een deel van de band verschoten. Roest.

€ 60

* Geen topexemplaar van dit kwetsbare en altijd roestvlekkige boek, maar verfijnd vormgegeven door De Roos. De eerste uitgave met toestemming van de (zeer onzekere) dichter. Cat. Brusse 254.

75     MARSMAN, H.  Originele zwart-witfoto. 14,9 x 10,7 cm. Met op de achterzijde een uitvoerige aantekening in het handschrift van Fred Batten: ‘H. Marsman/ (1899-1940)/ door/ H. Salden (Bobby)/ N.B. Volgens H.S. na een/ skitocht in/ De wenkbrauwen zijn/ wit van de sneeuw, zegt S./ F.B.’. Horizontale vouw. Eén punaisegaatje.

€ 90

76     MARSMAN, H.  Verspreide Gedichten, zoals tijdens de bezettingsjaren 1940-1945 verzameld door Chris Leeflang. (Met een uitgebreide ‘geschiedenis’ door Ton Entius en een verantwoording door Chris Leeflang). (Utrecht, Stichting De Roos, 2002). Twee delen (waarvan éen ‘dubbelboek’) in buikbanden. Ingenaaid. 88; (16), 20 p. Gedrukt in een oplage van 175 genummerde exemplaren. Met illustraties en facsimile’s. Boekverzorging door Tessa van der Waals. 1e druk.

€ 60

* Deze uitgave bevat de poëzie die niet in het Verzameld werk is opgenomen.

77     MEIJSING, Geerten  De kerstpijp. Woubrugge, Avalon Pers, (2007). Ingenaaid met omslag. 20 p. Gezet uit de Bembo en met de hand gedrukt op Zerkall in een oplage van 95 door de auteur genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk.

€ 75

78     MENU KRASNAPOLSKY 1901  Menu in de vorm van een champagnefles die in een ijsemmer kan bewegen. Dik papier, aan de voorkant lithografisch bedrukt in goud, zilver, groen, grijs en bruin: de champagnefles past in een gleuf die in de ijsemmer is gemaakt. Aan de achterkant in zwart op witte boekdruk het zesgangenmenu voor maandag 26 augustus 1901. Max. afmetingen van de fles 18,5 x 5,3 cm, van de ijsemmer 11,3 x 10,7 cm. De ‘handvatten’ van de emmer zijn iets brekelijk, verder in uitstekende staat.

€ 60

* Bijzonder feestelijk ogend menu in de vorm van een realistische champagnefles met koeler (merk Gustave Gibert). Het menu had als hoofdgerecht Gebraden Eendvogel en bestond verder o.a. uit Soufflée au Parmesan, Zalm met Kapperssaus en Bouillivleesch met gesmoorde Kool (of naar keuze Varkensvleesch met Andijvie). En dat voor slechts fl. 1,75! De wijnsuggestie was een fles Margaux, Chateau Durfort-Vivens 1889, op het kasteel gebotteld, à fl. 2,25.

79     MÉRODE, Willem de  Ganymedes. Een gedicht. Met vijf (= 6) houtsneden van Johan Dijkstra. (Amsterdam, De Gulden Ster, 1924). Ingenaaid, op Chinese blokboekwijze met raffia gebonden. 30 p. Gedrukt in een oplage van 125 genummerde en door dichter en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk. Het iets uitstekende omslag is aan de randen wat gedeukt en verfomfaaid, rug boven- en onderaan iets ingescheurd, wat roestvlekjes op de eerste en laatste pagina, maar een redelijk tot goed exemplaar.

€ 325

80     NESCIO  Een schitterend decor. (Terhorst, Ser J.L. Prop, 1994). Ingenaaid. (12) p. Met de hand gezet uit de Baskerville en gedrukt in groen en zwart op Zerkall-Bütten in een oplage van 30 exemplaren.

€ 100

* Zomers fragment uit Nescio’s natuurdagboek. Oktoberbladen 4.

81     (NESCIO). STORM, Reinder  Onderschat of overschat? Nescio in de enquête in Het vaderland (1934). Den Haag, Tandem, 2007. Ingenaaid. (8) p. Vervaardigd in een oplage van slechts 20 exemplaren. 1e druk.

€ 18

* Uitgegeven ter gelegenheid van de 125e geboortedag van Nescio en alleen verspreid onder vrienden en belangstellenden. Gesigneerd door de auteur onder het colofon en door hem voorzien van de mededeling ‘1 van 20 exx’.

82     NETSCHER, Frans  Lastertongen. Een blik in de jongste Amsterdamsche Letteren. Amsterdam, Warendorf, 1890. Ingenaaid. 32 p. 1e druk. Omslag aan de randen wat gevlekt en op de rug sleets. Handtekening van de jonge Tachtiger-volgeling Frans Bastiaanse.

€ 35

83     NIJHOFF e.a., M.  Nederland-Duitsland. Brieven van Jan ENGELMAN, Martinus NIJHOFF, A. ROLAND HOLST en Victor van VRIESLAND over een op te richten Genootschap Nederland-Duitsland. 1. Handgeschreven brief aan ‘Hooggeachte Heer’. 27,2 x 21,7 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Jan Engelman’ en gedateerd ‘Utrecht, 2 Oct. ’52’. 15 regels tekst. Twee perforatiegaatjes. 2. Handgeschreven brief aan ‘Hooggeleerde Heer’. 25,0 x 20,7 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Martinus Nijhoff’ en gedateerd ‘Den Haag 28 Juli 1952’. 10 regels tekst. Twee perforatiegaatjes. 3. Handgeschreven brief aan ‘Hooggeachte Professor’. 17,6 x 13,5 cm. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘A. Roland Holst’ en gedateerd ‘Zondag’. 12 regels tekst. Twee perforatiegaatjes. 4. Getypte brief aan ‘Weledelgestrenge Heer’. 27,6 x 21,7 cm. Op briefpapier van P.E.N.-Centrum voor Nederland. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd en gedateerd ‘Amsterdam-O., 29 April 1953’. 11 regels tekst. Twee perforatiegaatjes.

€ 425

* Drie van de vier schrijvers zijn benaderd voor een functie in het bestuur of de adviescommissie van het nog op te richten Genootschap Nederland-Duitsland. Engelman, Nijhoff en Roland Holst hebben alledrie zo hun redenen om de uitnodiging af te slaan. Zeven jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog was de houding jegens Duitsland nog wat afwachtend.

Engelman schrijft ‘alle waardeering’ te hebben voor het initiatief, maar heeft al zoveel ‘cultureel en sociaal werk’ verricht, dat zijn eigen letterkundige werk er onder ging lijden. Nijhoff is het principieel met de initiatiefnemers eens, ‘maar persoonlijk moet ik van medewerking afzien, omdat ik al overstelpt ben met werkzaamheden’. Roland Holst spreekt zich meer uit: hij is ‘persoonlijk ten aanzien van cultureele betrekkingen met Duitschland te zeer geremd door twijfel en achterdocht’.

Van Vriesland deelt mee dat hij, voorzitter van de P.E.N.-club, geen gelegenheid ziet tot het bijwonen van een lezing. Het Genootschap Nederland-Duitsland werd opgericht in januari 1953 (de maand waarin Nijhoff zou overlijden) en organiseerde lezingen over Duitse kunst en literatuur. Zo las Heinrich Böll in 1960 op uitnodiging van het Genootschap voor uit eigen werk.

84     NIJHOFF, M.  Originele zwart-witfoto. 13,4 x 8,6 cm. Met op de achterzijde het copyrightstempel van S. (‘Faan’) Nijhoff, de zoon van de dichter. Bovendien op de achterzijde ook een handgeschreven opdracht van de tweede echtgenoot van Nijhoff: ‘Voor den heer/ J. Roest -/ deze foto./ Georgette Nijhoff-/ Hagedoorn’.

€ 75

* Bekende portretfoto.

85     NIJHOFF, M.  Toespraak, gehouden bij de opening van een Marsman tentoonstelling in den boekhandel Broese op zaterdag 5 october 1940. [Utrecht, Broese, 1940]. Ingenaaid met omslag. 16 p. Typografie en titelvignet van Charles Nypels. Gedrukt in rood en zwart in een oplage van 200 genummerde en door Martinus Nijhoff gesigneerde exemplaren. 1e druk.

€ 50

* Dit exemplaar heeft, onder de signatuur van Nijhoff, bovendien een opdracht van Broese-voorman Chris Leeflang: ‘Voor Ir. W.A. Eschauzier/ (sign.)’. Van Laar 164.

86     NIJHOFF, M.  Tweespraak. Voor middenstem met klavierbegeleiding gecomponeerd door Olivier Koop. Amsterdam, De nieuwe muziekhandel, (1927). Geniet. 4 p.

€ 25

* Het gedicht ‘Tweespraak’ uit Vormen (1924) op muziek gezet. Niet in MDLM.

87     NIJLEN, Jan van  Het licht. Antwerpen/ Bussum, Flandria/ Van Dishoeck, 1909. Ingenaaid. 88 p. 1e druk. Goed exemplaar.

€ 100

* Tweede bundel verzen van Van Nijlen.

88     OMAR KHAYYAM  The Rubaiyat. East Aurora, NY, The Roycrofters, 1906. 18 x 16 cm. Origineel verguld en blindgestempeld heelleer. Schutbladen van groene moiré-zijde. 82 p. Niet afgesneden. Gezet uit de Cheltenham en gedrukt in rood, groen, blauw en zwart op Ruisdael geschept papier (Van Gelder-type). Band wat versleten aan kop en voet. Boekblok los. Enkele pagina’s laten los.

€ 40

* Introductie van John Hay. Zeer kwetsbare uitgave, niet gemaakt om de eeuwen te trotseren! McKenna 139.

89     (OMAR KHAYYAM). IRWIN, Wallace  The Rubáiyát of Omar Khayyam Junior. Translated from the original Bornese into English Verse by Wallace Irwin. San Francisco, Paul Elder, 1902. Ingenaaid. (4), 52 p. Met illustraties en omslagtekening van Gelett Burgess. 1e druk. Nogal breekbaar en brokkelig.

€ 20

* Vermakelijke parodie op Omar Khayyam met fraaie art-nouveau-illustraties en boekversiering.

90     OSTAIJEN, Paul van  De lotgevallen van de Mercurius, maatschappij tot exploitatie der valse munterij. Amsterdam, (J. Meijer), 1976. Ingenaaid in omslag. (2), 22 p. Met de hand gezet uit de Baskerville en gedrukt in groen en zwart op Zerkall-Bütten in een oplage van slechts 35 genummerde exemplaren.

€ 160

91     OTTEN, P.  Schaduwen. Verzen. Rotterdam, W.L. & J. Brusse, 1926. Verguld marokijn (bandontwerp Richard Roland Holst). (2), 98 p. Gedrukt in een oplage van 160 genummerde exemplaren (dit is nummer 3). 1e druk. Het zwarte leer is deels heel licht ‘beslagen’, maar de band is toch in zeer goede staat.

€ 275

* Dit exemplaar is op de eerste blanco pagina verrijkt met een ingeplakte, handgeschreven brief van de auteur aan de vormgever: ‘Beste Rik [Roland Holst]’. 18,6 x 14,7 cm. Eén vouwblad. Aan drie zijden beschreven. Gesigneerd ‘Piet’ en gedateerd ‘Grindelwald 17 Augustus 1926’. 45 regels tekst.

Hartelijk schrijven vanuit Zwitserland over de weinige reacties op deze dichtbundel, buiten die van Roland Holst zelf en van Nijhoff: ‘Buitengewoon ongunstig […] buitengewóón als je de constructie van het opstel goed bekijkt en over eenige ter zake niet doende vriendelijkheden heenziet. Ook daarom ben ik zoo blij met je brief’. Vol lof over het Zwitserse landschap: ‘Ik had het bergland niet zoo geweldig gedacht. Er is geen enkele Europeesche schilder, die het heeft kunnen geven zooals ik het voel, zóó grootsch. De eenigen, die er iets van hebben getoond, zijn de Chineezen van de 13e-14e eeuw’.

paap92     PAAP, W.A.  Jeanne Collette. Amsterdam, W. Versluys, 1896. Versierd linnen. Twee delen in een band. VIII, 576 p. 1e druk. Mooi.

€ 400

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan Frans Erens op p. 1: ‘Aan fr. Erens/ van zyn vriend/ paap’. Opdrachten van Paap duiken maar zelden op.

De prachtige blauwlinnen band is op de platten en de rug bedrukt in rood en goud met florale motieven. Het voorplat toont de hoofdpersoon van deze tamelijk antisemitische sleutelroman, de bankier Alex Collette. Het wonderschone bandontwerp (ook over rug en achterzijde) is niet gesigneerd: aan G.W. Dijsselhof is het wel eens toegeschreven, maar een contemporaine recensie noemt ‘[Alfaro?] Reijding’. Niet in Braches.

93     (POËZIEMACHINE). Retrograde telegram-woordenboek  Vocabulaire officiel dans l’Ordre Terminal. Liste alphabétique arrangée dans l’ordre terminal des mots du vocabulaire officiel. Pour la rédaction des télégrammes en langage convenu, dressé conformément aux décisions de la Conférence télégraphique internationale de Paris, par le Bureau international des administrations télégraphiques à Berne. Amsterdam, J.H. de Bussy, (1894?). 28 x 23 cm. Linnen. (2), 430 p. Met 4 p. errata (feitelijk aanvullingen). Zeer stevig boek met lichte gebruikssporen. Eerste en laatste pagina’s wat gekreukt en roestig.

€ 45

* Omvangrijk woordenboek voor telegrafische codewoorden met een lengte van 5-10 letters, die in de periode tot ca. 1930 algemeen gebruikt werden voor het schrijven van tele-grammen. Bevat in totaal precies 256.872 woorden in verschillende herkenbare talen, van achter af geordend, die in telegrammen een bepaalde betekenis konden hebben, maar zonder dat die betekenis vermeld is. Uitsluitend reeksen als Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Italiaans, Portugees en Latijn herkenbare woorden. Bijvoorbeeld: ‘Vloten – Omgevloten – Koopvloten – Aardnoten – Kehlknoten – Keimknoten – Afgesnoten – Ongesnoten – Hauptnoten – Hekbooten – Blooten – Ontblooten – Hazepooten’. ‘Graecizabo – Spongizabo – Sicilizabo – Baptizabo – Ababbo – Zibibbo – Addobbo – Pracebo – Mancebo – Promiscebo’. ‘Putgraver – Bataver – Demiquaver – Semiquaver – Endever – Scheever – Machtgever – Rachever – Whichever – Schubkever – Draadkever – Rouwkever – Osselever – Cantilever – Zandoever’. Een fantastische poëziemachine – wat je met dit boek allemaal kunt doen!

94     REVE, Gerard  Gezicht op Kerstmis, en Andere Geestelijke Liederen. [Amsterdam, eigen beheer], 1965. Geniet. (66) p. Gestencild in een oplage van 49 (plus enkele) genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk. Wat smoezelig met ezelsoren, laatste drie pagina’s los.

€ 800

* Door Frits Boer verzorgde uitgave, op de eenvoudigst mogelijke manier rond 20 december 1965 uitgebracht in eigen beheer. Gesigneerd op het vooromslag en met de bekende correcties en de toevoeging in handschrift op p. (3): ‘Wanneer ik dood ben, hoed dan Teigetje.’ Van Winden 11.

95     ROLAND HOLST, A.  Originele zwart-witfoto van ‘Jany’ met zijn één jaar jongere broertje Marius (‘Eep’). 13,8 x 9,8 cm. Opgeplakt op een goudomrand kartonnetje van de firma Koene & Büttinghausen. Op de achterzijde in contemporain handschrift: ‘December 1892 / 4½ en 3½ jaar oud’ en in een ander, later handschrift: ‘Jany en Epy // A. Roland Holst / – M. Roland Holst’.

€ 250

* Ontroerende foto van twee peuters in matrozenpakjes. A. Roland Holst heeft de oudere-broer-blik al in de ogen.

96     ROLAND HOLST, A.  Uit zelfbehoud. Maastricht, (A.A.M. Stols, 1938). Verguld heelmarokijn met vier ribben in kartonnen foedraal (Louis Malcorps). (4), 140 p. Gedrukt in rood en zwart op Ossekop van Van Gelder in een oplage van slechts 40 genummerde exemplaren (dit is nummer 3!). 1e druk. Rug iets verbruind.

€ 950

* Eén van de enkele exemplaren die door Louis Malcorps in roodbruin heelmarokijn werden gebonden, gesigneerd door de auteur onder het colofon. Bijgevoegd: oorspronkelijk prospectus voor deze uitgave. De Halcyon Pers 8. Van Dijk 436.

97     (RUETER, Georg). EEDEN, Frederik van  De blijde wereld. Reden over mensch en maatschappij. Versierd met houtsneden van Georg Rueter. Amsterdam, Versluys, 1903. Ingenaaid (omslag ‘Atelier De Gulden Snede – Georg Rueter’). (4), 376 p. 1e druk. Rug wat versleten, iets los. Inliggend een nummer van het weekblad De Blijde Wereld (8 maart 1912, met bestelkaart).

€ 40

* Tien lezingen over maatschappijverandering voorafgegaan door zestien stellingen. Zeer schaars in zijn ingenaaide vorm. Met fraaie florale en geometrische vignetten in houtsnede van Georg Rueter. Braches 031031, Braches Nieuwe Kunst Documentatie (Amsterdam 2006) 1760. Het omslagontwerp wijkt volkomen af van het ontwerp van de (veel algemener) linnen band.

98     (RUETER, Georg). WERELDBIBLIOTHEEK  Gedenkboek van het 25-jarig bestaan der Wereldbibliotheek. Amsterdam, N.V. Maatschappij tot Verspreiding van Goede en Goedkoope Lectuur, 1930. Oblong 23 x 28 cm. Verguld heelleer. VIII, 160 p. Gedrukt op kunstdrukpapier, het voorwerk in geel en zwart gedrukt. Geïllustreerd. 1e druk. De uitstekende delen hebben lichte slijtage, het kwetsbare leer heeft heel kleine onvolkomenheden. Met het (door Georg Rueter in hout gegraveerde) exlibris van Toos van Suchtelen-van der Werff, de tweede echtgenote van Nico van Suchtelen.

€ 150

* Luxe-uitgave in rijk verguld donkergroen geitenleer naar ontwerp van Georg Rueter, die ook de typografie verzorgde én het schilderij van Leo Simons maakte, waarvan de kleurenreproductie dit boek siert. Dit gedenkboek is ook inhoudelijk interessant: het bevat afdrukken van handtekeningen, foto’s en fragmenten van zo’n 150 auteurs van de WB. Met uitgebreid, persoonlijk geschiedenisverhaal door SDAP-Tweede-Kamerlid A.H. Gerhard. Het exlibris vertoont een hert bij een waterstroom.

De gewone editie van het gedenkboek, in wit linnen, werd gratis uitgereikt. Deze luxe-versie bevat geen colofon en wordt niet genoemd in de NCC of het Boekblad, en werd kennelijk alleen maar aan enkele gelukkigen verstrekt.

99     SMIT, Wilfred  Nagelaten verhalen. Wijhe, (Hein Elferink), 1988. Linnen. (4), 80 p. Met de hand gezet (!) uit de Bembo en gedrukt op Zerkall-Bütten in een oplage van 50 op de pers genummerde exemplaren. 1e druk. Rug iets verbleekt.

€ 65

* Omvangrijke editie voor een margedrukker. Het zetwerk moet een hele klus zijn geweest!

100   SMIT, Wilfred  Pauvre et belle. Amsterdam, (Jaap Meijer), 1975. Ingenaaid. (2), 22 p. Met de hand gezet uit de Baskerville en gedrukt op Zerkall-Bütten in een oplage van 50 genummerde exemplaren. 1e druk. Mooi exemplaar.

€ 75

* Kort verhaal, dat anoniem was gepubliceerd in de Almanak van het Leidsche Studentencorps van 1955, met uitgebreide verantwoording door de drukker, tevens tekstbezorger.

101   STOKVIS, Benno J.  Dagboekbladen van een krankzinnige. (Met brief van de auteur). Amsterdam, Nederlandsche Keurboekerij, 1934. Ingenaaid. 76 p. Niet afgesneden. 1e druk. Heel lichte gebruikssporen.

€ 25

* Bijgevoegd: een getypt en gesigneerd briefje van de auteur aan Ed Hoornik als redacteur van De Gids, op eigen papier, gedateerd 29.8.1966. Drie regels, een formaliteit. Toch aardig.

102   TEIRLINCK, Herman  Originele, gesigneerde zwart-witfoto. 16,2 x 11,6 cm. Opgeplakt op karton, met op de achterzijde het stempel van de firma Edgar Barbaix uit Gent.

€ 25

103   TENTIJE, Hans  Getypte brief aan ‘Geachte heer [K.] Lekkerkerker’. 27,4 x 21,4 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Hans Tentije’ en gedateerd ‘Wijdenes, 28.12.79’. 11 regels tekst. Met originele envelop.

€ 65

* De dichter is zeer verontwaardigd over het feit dat zijn pseudoniem is onthuld en dat zijn echte naam op de bibliografische kaarten van het Letterkundig Museum zal worden genoemd. ‘Overigens blijf ik benieuwd naar de manier waarop men achter mijn ware naam is gekomen. Een zekere nonchalance van mijn kant kan er ook best iets mee te maken hebben gehad, wie weet’.

vigoleisthelen104   THELEN, Albert Vigoleis  Handgeschreven ansichtkaart aan D.A.M. en E. Binnendijk. 9,0 x 13,9 cm. Luchtfoto in zwart-wit van Blonay met rood pijltje dat kennelijk naar Thelens straat verwijst. Gedateerd ‘Campagne La Colline/ 6-6-64’ en gesigneerd. 5 regels. Met Zwitserse postzegel.

€ 100

* Welkomstgroet in Thelens enthousiaste handschrift: ‘Amigos: de/ deur staat open’. Geadresseerd aan  ‘D.A.M.E/ Binnendijk/ Fr.v. Mieris 69/ Amsterdam’ (sic).

105   THELEN, Albert Vigoleis  Sic transit gloria Dei. Zum Jahreswechsel. (Gedicht in typoscript). 32,0 x 22,7 cm. Twee bladen. Doorslag van typoscript met handgeschreven toevoegingen, gesigneerd in handschrift. Met originele, geadresseerde envelop (postzegel afgescheurd).

€ 150

* ‘Das Jahr schneuzt ab, es lässt sich nicht mehr halten’. Thelen stuurde deze nieuwjaarswens, een fantastisch gedicht van 48 regels, vanuit zijn huis in Zwitserland aan D.A.M. Binnendijk en zijn vrouw. Erboven staat ‘voor D.A.M. + E. B.’. Hij signeerde met het jaartal 1965. Met vier handgeschreven correcties.

106   (THIJSSEN, Theo). RITTER Jr., P.H.  Zeeuwsche mijmeringen. Geïllustreerd door Alb. Geudens. Bussum, C.A.J. van Dishoeck, 1919. Slap linnen. 184 p. 1e druk. Vlekje op rug.

€ 75

* Uit de bibliotheek van Theo Thijssen, die zijn naam en het plaatsnummer in inkt op de Franse titel schreef: ‘TheoJohsThijssen/ 663’. Bovendien met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de uitgever aan zijn fondsauteur: ‘Voor den heer Th. J. Thijssen/ vriendschappelijk/ C.A.JvanDishoeck’.

107   (TOUSSAINT VAN BOELAERE (vert.), F.V.). BERTRAND, Aloysius  Kasper van den nacht. Fantasieën in den trant van Rembrandt en Callot. Uit het Fransch vertaald door F.V. Toussaint van Boelaere. Verlucht met acht oorspronkelijke litho’s van J. Gorus. Antwerpen, De Magneet, 1944. Ingenaaid. 140 p. Gezet uit de Grandjon en gedrukt in blauw en zwart in een oplage van 500 genummerde exemplaren op ‘houtvrij papier van niet meer na te sporen oorsprong’. 1e druk. Omslag wat verkleurd.

€ 45

* Exemplaar met uitgebreide, handgeschreven en gesigneerde opdracht van de vertaler op het voorste schutblad: ‘Voor Kitty [de Josselin de Jong]/ deze proeve van vertaling,/ in de donkere dagen van/ 1914-18 begonnen,/ in de nog donkerder dagen van/ 1940-45 voortgezet en voltooid,/ uitgegeven in de zon der Vrijheid/ 1945./ Van harte,/ Fernand./ Brussel/ 17.X.45’.

108   (VASALIS, M.). KUIPER e.a., P.C.  Nederlands Handboek der Psychiatrie. I. Algemeen gedeelte. Arnhem, Van Loghum Slaterus, 1958. Linnen met omslag. XII, 484 p. 1e druk.

€ 100

* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van Dr. P.C. Kuiper (een van de auteurs) op het schutblad: ‘Sept. 58/ voor Mevrouw Drooglever [sic] Fortuyn Leenmans/ van P.C. Kuiper’. Kortom, een opdracht van een bekende psychiater aan een psychiater die haar bekendheid dankte aan haar poëzie. Dit is alleen het eerste deel; er zouden tot 1970 nog drie delen verschijnen.

Bijgevoegd zijn twee andere boeken uit het bezit van de familie Droogleever Fortuyn: een Molière en Helma Wolf-Catz met uitgebreide opdracht aan Vasalis’ man.

109   (VELTMAN, J.W.)  Driekoningenspel van Munsterbilzen. Bewerkt en toegelicht door Jef Notermans. (Met drie handgekleurde illustraties van Jérôme Goffin). Maastricht, (Bibliophielenclub “De Nachtuilen”), 1961. Ingenaaid. 36 p. Gezet uit de Lutetia van J. van Krimpen en gedrukt op oud-hollands Van Gelder in een oplage van 150 op de pers genummerde exemplaren. 1e druk.

€ 40

* Gesigneerd door Notermans onder het colofon.

verwey110   VERWEY, Albert  Handgeschreven brief aan ‘Geachte Heer [= J.J. Bekaar]’. 21,3 x 26,2 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Albert Verwey’ en gedateerd ‘Noordwijk [aan] Zee/ 26 Maart 16’. 6 regels tekst. Eenmaal gevouwen.

€ 80

* De schrijver retourneert ingezonden kopij: ‘Het opstel dat U daarbij aanbood is, onzes in[s]ziens, niet geschikt om in De Beweging geplaatst te worden’. J.J. Bekaar schreef omstreeks 1915 enkele boeken over politiek en bestuur, waarvan Hoe wij Insulinde besturen. Interviews met bestuurders in onze Oost (1913) het bekendst is.

111   VESTDIJK, S.  Originele zwart-witfoto door Emiel van Moerkerken. 11,5 x 8,4 cm. Met op de achterzijde het copyrightstempel van Van Moerkerken.

€ 90

* Deze foto maakt hoogstwaarschijnlijk deel uit van een in 1939 genomen serie, waarvan twee foto’s staan afgedrukt als afb. 38 en 39 op p. 23 van de vierde, geheel herziene druk van het aan Vestdijk gewijde Schrijversprentenboek.

112   VRIES, Hendrik de  Coplas. (Amsterdam, Omniscreen Zeefdrukkers, 1957). 19 x 10,5 cm. Cahiersteek met dik koord. 24 bladen, eenzijdig bedrukt. Gezet uit de Libra en gedrukt op Simili Japon. Met illustraties in kleuren van A.J. Wonder. Met inliggende nieuwjaarswens van de zeefdrukkerij. 1e druk in deze vorm.

€ 22

* Nieuwjaarsuitgave met grappige illustraties, typisch jaren ’50.

113   WIENER, Lodewijk-Henri  Seizoenarbeid. Verhalen. Amsterdam, Meulenhoff, (1967). Garenloos (omslagontwerp Ria Rettich). 144 p. 1e druk. Enkele marginale strepen en aantekeningen in pen.

€ 60

* Deze eerste druk van Wieners debuut werd uit de handel gehaald, nadat het Gerechtshof in Amsterdam het boek had verboden, omdat de eigenaar van een lunchroom zich herkende in een personage in het verhaal ‘Jansen’. Een jaar later verscheen een tweede, herziene druk met een aangepaste flaptekst (exemplaar bijgevoegd, opdat u kunt vergelijken).

114   WILMINK, Willem  Muzikale beelden. Tekeningen Simon Koene. Utrecht, Stichting De Roos, 1995. Linnen met stofomslag. 80 p. Typografie Huug Schipper. Gezet uit de Trinité 2 en gedrukt door Nauta op Pordenone in een oplage van 175 genummerde exemplaren. Wat vlekjes op de voorzijde van het stofomslag.

€ 75

* Schitterende uitgave van de gedichten van Willem Wilmink, die zich hiervoor liet inspireren door De Schilderijententoonstelling van Moessorgski en Het Carnaval der Dieren van Saint-Saëns. Leeflang 147.

115   (ZILVERDISTEL). BAUDELAIRE, Charles  Les fleurs du mal. (Den Haag, De Zilverdistel, 1913). Verguld, soepel heelperkament met Ziverdistelvignet op voorplat (Eenhoorn Binderij). In papieren foedraal. 304 p. Gedrukt onder leiding van P.N. van Eyck en J.F. van Royen bij G.W. van der Wiel in rood en zwart op Batchelor in een oplage van 310 genummerde exemplaren.

€ 850

* Deze titel verscheen oorsponkelijk alleen ingenaaid, maar werd in de jaren negentig door Hans van der Horst van de Eenhoorn Binderij van een stemmige heelperkamenten band voorzien, geheel in lijn met andere Zilverdistels. Het vergulde foedraal werd recentelijk vervaardigd door Binderij Phoenix. De Zilverdistel 5. Van Royen 1964, 1.

Nog leverbare luxe catalogi

116   (BINNENDIJK, D.A.M.)  Prisma van de twintigste eeuw: D.A.M. Binnendijk. Catalogus 59. Den Haag, antiquariaat Fokas Holthuis, 2012 [= 2013]. In zilver bedrukt linnen (Boekbinderij Van Dijk). (40) p. 1e druk.

€ 30

* Eén van de slechts 15 genummerde luxe-exemplaren, gedrukt op crèmekleurig gevergeerd papier en met de hand gebonden in blauwgrijs linnen door Boekbinderij Van Dijk. Alle luxe-exemplaren zijn op het voorste schutblad verrijkt met een originele, unieke zwart-witfoto van D.A.M. Binnendijk van omstreeks 1933, met daaronder een originele handtekening van Binnendijk. Op de binnenzijde van het voorplat werd een origineel exlibris van Binnendijk geplakt, ontworpen door Helmut Salden. Tien luxe-exemplaren van deze catalogus waren beschikbaar voor de verkoop. Er zijn er nog enkele van over.

117   SNIJDERS (inl.) , A.L.  Een behouden prullenmand. Catalogus 47. (Den Haag, antiquariaat Fokas Holthuis), 2009. Gebonden in speciaal ribbelkarton (Frans den Breejen). (64) p. 1e druk.

€ 120

* Eén van de slechts 15 door A.L. Snijders genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren, genaaid en gebonden in een door Frans den Breejen ontworpen en vervaardigde band van ineengevlochten bruin en zwart ribbelkarton. Het catalogusnummer is met houten biljetletters in reliëfdruk op de voorzijde van de band aangebracht. Deze strakke en ingenieuze band doet enigszins denken aan een 5¼ inch floppydisk. Laatste exemplaar!

118   (WARREN, Hans)  Hans Warren. De collectie van Niek Oele. Catalogus 53. (Met een inleiding van Menno Voskuil). (Den Haag, antiquariaat Fokas Holthuis), 2011 [= 2012]. Verguld linnen (Boekbinderij Van Dijk). (36) p. 1e druk. Met los Erratum.

€ 36,50

* Eén van de 35 luxe-exemplaren, waarvan slechts 20 voor de handel bestemd, gedrukt op gevergeerd papier en gebonden in wijnrood linnen door Boekbinderij Van Dijk. Tegen het achterplat is een papieren tasje gemaakt, waarin een genummerde leporello van twee nagelaten, niet eerder gepubliceerde gedichten van Hans Warren, met de hand gezet uit de Gill en de Romulus en gedrukt in zwart en rood door Nick ter Wal.

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 30 december 2013 door in CATALOGUS.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 241,095 bezoeken
Copyright © 2007-2017 antiquariaat Fokas Holthuis
%d bloggers liken dit: