antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 674: Amsterdam Book Fair 2016

Ter gelegenheid van de Amsterdam Book Fair in het Marriott Hotel, 1 en 2 oktober aanstaande, maakten we twee lijstjes met aanwinsten: moderne bibliofilie en handschriften. Vergeten verzen van C. Buddingh’, bibliofiele asperge-poëzie, een intrigerend handschrift van W.F. Hermans, diens Beertje Bombazijn, Joyce & Co. in een oplage van 30, Patty Scholten en Joost Veerkamp over de koe, moederpost van Remco Campert, én twee houtsneden van Raveel. Deze items nemen we aankomend weekend mee naar Amsterdam, maar zijn vanaf heden te koop.

Amsterdam International Antiquarian Book Fair
Zaterdag 1 oktober   13.00-19.00 uur
Zondag 2 oktober     11.00-18.00 uur
Gratis toegang


172411. BALKT, H.H. ter Op de Rotonden. Banholt, (In de Bonnefant), 1996. Ingenaaid met omslag. (4), 64 p. Met de hand gezet uit de Bembo corps 13 en gedrukt in blauw en zwart op Arches Expression in een oplage van 100 op de pers genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 75
* Eén van de 85 Arabisch genummerde exemplaren. Gesigneerd exemplaar.

2685372. BROUWERS, Jeroen, en Gerrit KOMRIJ De stilte bestaat uit zoveel antwoorden. Correspondentie 1980-1986. Bezorgd door Onno Blom. Antwerpen/ Leiden, De Luchtbuks, 2006. Linnen met stofomslag. 64 p. Met de hand gezet uit de Spectrum en de Gill en gedrukt in groen en zwart op Zerkall Bütten Werkdruck in een oplage van 220 genummerde en door beide correspondenten gesigneerde exemplaren. 1e druk.
€ 175

3. CAMPERT, Remco, en Hannes POSTMA Zeven vrijheden. (Met vier originele kleuretsen à la poupée van Hannes Postma). (Amsterdam, Printshop), 1984. 40,2 x 20,1 cm. Linnen. (16) p. Gezet en gedrukt door Peco (tekst) en Piet Clement (etsen) op Hahnemühle in een oplage van 105 genummerde en door auteur en kunstenaar gesigneerde exemplaren. Met opake beschermbladen. 1e druk. Band met enkele kleine vlekjes.
€ 200
* Eén van de 100 Arabisch genummerde en door Campert en Postma gesigneerde exemplaren. De kleurrijke etsen zijn over hele of dubbele pagina’s gedrukt. Zelden in de handel.

2691864. CLAUS e.a., Hugo Asparagus Asparagus. Met tekeningen van Pierre van Soest. Banholt, (In de Bonnefant), 1988. Groot 4to. Linnen. 50 p. Met de hand gezet uit de Bembo en gedrukt door Hans van Eijk op Vélin Arches in oker en zwart in een oplage van 75 exemplaren, waarvan 37 op naam gedrukt en 38 op de pers genummerd. 1e druk.
€ 450
* Werkelijk práchtige uitgave waarin de supergroente asperge centraal staat! De zes paginagrote, veelkleurige illustraties van Pierre van Soest (waarvan er twee twee pagina’s beslaan) zijn in zeefdruk uitgevoerd; de eerste litho is door de kunstenaar met de hand bijgewerkt. Elf dichters schreven speciaal voor deze uitgave een gedicht over de asperge. In volgorde van opkomst lezen wij verzen van Hugo Claus, Manuel Kneepkens, Hans Faverey, Jan G. Elburg, Gerrit Kouwenaar, Frans Budé, Rutger Kopland, Hans van de Waarsenburg, Bert Schierbeek, Wiel Kusters en Cees Nooteboom.
Ideale ode aan ons favoriete voorjaarsvoedsel!

2692025. CLAUS, Hugo, en Roger RAVEEL Thuis. (Met twee originele houtsneden door Roger Raveel). (Gent), Octave de Achtste, (1999). 39,5 x 27,0 cm. Ingenaaid met omslag. (28) p. Met de hand gezet uit de Plantin en gedrukt door de Ergo Pers op Hahnemühle in een oplage van 84 genummerde danwel op naam gedrukte en door auteur en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk.
verkocht
* Eén van de 60 Arabisch genummerde exemplaren, onder het colofon gesigneerd door Claus en Raveel. De kleurenhoutsnede van Raveel is zowel in het boek meegebonden als los aanwezig. De losse prent is genummerd en gesigneerd. BHC 269.A.

2672636. COUPERUS, Louis Kinderkamer. (Met een negentiende-eeuwse houtgravure uit de collectie van Toni Savage). Banholt, (In de Bonnefant), 1979. Linnen. (2), 26 p. Met de hand gezet en gedrukt door Hans van Eijk in een oplage van 105 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 95
* Eén van de circa 20 exemplaren in een heellinnen bandje. Pippel/ Voskuil 47.

7. FAVEREY, Hans Hoe telkens ooit. Banholt, (In de Bonnefant), 1987. Linnen (Binderij Phoenix). (24) p. Met de hand gezet uit de Bembo corps 14 en gedrukt door Hans van Eijk in bruin en zwart in een oplage van 70 genummerde en door de dichter gesigneerde exemplaren. 1e druk.
€ 110
* Eén van de 58 genummerde exemplaren op Zerkall Bütten. Eén van de weinige bibliofiel verschenen titels van Faverey. Met prospectus.

2692018. HEIJDEN, A.F.Th. van der Uitverkoren. Verhandelingen over het pantonionisme. (Den Haag), Statenhofpers, 2012. Verzilverd halfoasis met platten van Japans papier in foedraal (Binderij Phoenix). 176 p. Onafgesneden. Gezet uit de Lexicon 2 van Bram de Does en gedrukt door Jan de Jong op 145 grams Zerkall Bütten Elfenbein in een oplage van 176 door de auteur genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk.
€ 550
* Eén van de 15 Romeins genummerde en gesigneerde luxe-exemplaren, zeer fraai gebonden. Bij verschijnen reeds uitverkocht. Met prospectus.

2692119. HERMANS, W.F. (als:) Sita van de WISSEL Beertje Bombazijn. (Met een ‘woordje vooraf’ door Dick Hosselaar [= W.F. Hermans]). Amsterdam, De Literaire Loodgieters, 1981. 15 x 15 cm. Leporello. In nieuw, gezeefdrukt linnen overslagdoosje. (11) p. Met de hand gezet en gedrukt op karton in een oplage van ‘maximaal 50 [= (volgens DLL:) 43 of (volgens JS:) 49] exemplaren’. 1e druk.
verkocht
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur: ‘Voor Jan van de Watering/ van/ W.F. Hermans/ Amsterdam/ 4 mei 1982’. Jan van de Watering was tijdens zijn werkzame leven hoofd boekhouding en adjunct-directeur bij uitgeverij De Bezige Bij.
Prachtig ‘kinderboek’ van Hermans, uitgelicht uit de iets eerder verschenen roman Uit talloos veel miljoenen, gedrukt en gebonden in de Drukwerkplaats Ewald Spieker, naar typografie van Pierre Roth en met indrukwekkende typografische illustraties van Lionel Prent [= Ewald Spieker]. Deze uitgave haalde zelfs de kranten. NRC schreef dat het boekje niet te koop was: ‘Spieker spreekt van een goed uitgevoerde grap. Roth is afgelopen weekend dertig exemplaren naar W.F. Hermans in Parijs gaan brengen’. DLL 7. JS 367.

26846610. JOYCE & Co Erwins wake. Zonder plaats, (Thomas van Grafhorst, Taco de Kort en Gerben Wynia), 2010. Verguld halflinnen (Frans den Breejen). 40 p. Typografie Martien Frijns. Gezet uit de Trinité en geprint in rood en zwart op 120 grams Biotop in een oplage van 30 Romeins genummerde en door de auteur gesigneerde exemplaren. 1e druk. Onopvallend vlekje op achterplat.
verkocht

26857011. KOMRIJ, Gerrit Capriccio. (Met als frontispice een originele ets door Charles Hofman). [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1978. Verguld halfperkament met platten van donkerblauw Roma (Hans van der Horst). (4), 24 p. Met de hand gezet uit de Romanée en gedrukt in blauw en zwart in een oplage van 75 [= 80] genummerde exemplaren. 1e druk. Platten deels zeer licht verschoten.
€ 1200
* Eén van de [5] luxe-exemplaren hors commerce, gedrukt op Zerkall-Bütten, gebonden in halfperkament en met een kleurenets van Hofman. Dit exemplaar heeft bovendien een handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur onder het colofon: ‘Voor Iwan Sitniakowsky/ Gerrit Komrij’. Komrijs mooiste bundel en Kleis’ belangrijkste uitgave in één. Breugelmans 42.

12. KOUWENAAR, Gerrit Sinaia. Met 5 collages van Gérard van den Eerenbeemt. Bloemendaal, Arcadia Pers, 1964. Losbladig in mapje. Met de hand gezet uit de Folio Grotesk en gedrukt in een oplage van 100 genummerde en door dichter en kunstenaar gesigneerde exemplaren. 1e druk.
verkocht

26843213. MAANEN, Willem G. van Zoek. (Met een nawoord van Gerben Wynia). Den Haag, Mikado Pers, 2014. Verguld halfperkament in wit papieren foedraal (Frans den Breejen). 24 p. Met de hand gezet uit de Dante en gedrukt op Zerkall-Bütten in een oplage van 88 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 120
* Eén van de 27 Romeins genummerde luxe-exemplaren, fraai gebonden door Frans den Breejen.

14. MICHELANGELO Sonnetten. Vertaald door Frans van Dooren. (Met een tekening door Bob van Blommestein). [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1979. Linnen. (4), 32 p. Met de hand gezet uit de Romanée en gedrukt in rood en zwart door Ger Kleis in een oplage van 50 genummerde exemplaren.
€ 120
* Eén van de 26 exemplaren in een linnen band. Breugelmans 48.

25779015. NOOTEBOOM, Cees Fantasma. (Met een genummerde en gesigneerde kleurenets van Sjoerd Bakker). (Banholt, In de Bonnefant, 1983). Vergulde Thaise zijde met twee horizontale fileten (Binderij Phoenix). (24) p. Met de hand gezet uit de Bembo en gedrukt op handgeschept Barcham Green in een oplage van 75 op de pers genummerde en gesigneerde exemplaren. 1e druk. Het kwetsbare boek is in uitstekende conditie.
verkocht
* Buitengewoon mooie uitgave in een speciale oranje-bruine band van ruwe zijde. Dit is nr. 70, het laatste genummerde exemplaar. De vijf andere zijn op naam gedrukt.

26810416. OUWENS, Kees Ontstentenis. [Amsterdam], Sub Signo Libelli, 1983. Halfperkament (Binderij Phoenix). 24 p. Met de hand gezet uit de Cancelleresca Bastarda en gedrukt in zwart en blauw in een oplage van 80 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 160
* Eén van de 25 Romeins genummerde en door de auteur gesigneerde exemplaren op Arches, in een strakke luxe band. Nogal blauwe en groene poëzie. Een van de mooiste SSL-uitgaven. Breugelmans 108.

25125417. SCHOLTEN, Patty V-boek. (Met acht mezzotinten en een los bijgevoegde, originele lijnets van Joost Veerkamp.) [Den Haag], Statenhofpers, (2001). Verguld halfperkament in zwart papieren foedraal (Frans den Breejen). (44) p. Met de hand gezet uit de Centaur en gedrukt in een oplage van 127 genummerde en door auteur en illustrator gesigneerde exemplaren. 1e druk.
verkocht
* Eén van de 45 Arabische genummerde luxe-exemplaren, gebonden in halfperkament en voorzien van een losse, genummerde en gesigneerde ets van Joost Veerkamp. Bovendien heeft dit exemplaar een handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur en de kunstenaar onder het colofon: ‘versvoeten met/ koevoeten,/ Patty Scholten/ met hoorngeschal:/ Joost’.
Volmaakte uitgave, tot in de puntjes verzorgd (schutbladen met rustende en grazende runderen), met schitterende mezzotinten van Veerkamp en speciaal hiervoor geschreven gedichten van Scholten. Ode aan de koe, die kan worden gezien als het vervolg op Komrij’s De os op de klokketoren (1982).

25755318. SLAUERHOFF, J. Icarus. Vier nagelaten gedichten. Bezorgd (en van een nawoord voorzien) door Menno Voskuil. (Luxe-exemplaar). Woubrugge, Avalon Pers, 2010. Verguld halfperkament in papieren foedraal (Binderij Phoenix). (20) p. Met als frontispice een originele, gesigneerde houtsnede door Peter Lazarov. Gezet uit de Romanée en gedrukt door Jan Keijser in bourgognerood en zwart op Zerkall in een oplage van 99 genummerde exemplaren. 1e druk.
€ 195
* Eén van de 9 Romeins genummerde exemplaren, door Binderij Phoenix gebonden in halfperkament.


26900319. BUDDINGH’, C. Vier getypte gedichten en een handgeschreven brief aan de redactie van Weggooitekst. 1. ‘Weggooivers voor Reg ten Zijthoff [&] Ontboezeming van een kettingroker’. 27,4 x 21,4 cm. Eén blad. Alleen recto. 11 regels tekst. Met een handgeschreven correctie. 2. ‘Werpgooicyclus’. 27,4 x 21,4 cm. Vier bladen. Alleen recto. 57 regels tekst. Met twee handgeschreven correcties. 3. ‘Beste Reg’. 27,4 x 21,4 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Kees’ en gedateerd ‘Dordt, 14-5-’69’. 7 regels tekst. 4. ‘Dat ga je krijgen’. 27,3 x 21,3 cm. Eén blad. Alleen recto. 9 regels tekst. Gekreukt.
verkocht
* Vergeten verzen voor een ondergronds, gestencild tijdschrift in Utrecht. In de begeleidende brief bij zijn tweede bijdrage schrijft Buddingh’ eindelijk ‘het cyclusje [te] sturen dat ik in Utrecht voorlas’. Van het gedicht ‘Dat ga je krijgen’ is niet zeker of het ooit gepubliceerd is.
Weggooitekst werd in 1969 opgericht door Jetta Ernst en Reg ten Zijthoff. In elk nummer werd alleen ‘speciaal geschreven weggooiwerk’, van auteurs ‘die niet bang zijn om de vis in hun werk te verpakken’. Er zouden maar vier of vijf afleveringen verschijnen. Bijdragende auteurs waren, naast Buddingh’ en Ten Zijthoff, Eddy Determeyer, Jan Emmens, Hans Vlek en B.J. Martens van Vliet.
Bijgevoegd: Weggooitekst. Jrg. 1, afl. [1] en 3 [1969-1970]. Utrecht, eigen beheer. Geniet. Geïllustreerd met tekeningen en foto’s. Zeldzaam.

26882020. CAMPERT, Remco Vier ansichtkaarten aan zijn moeder. 1. Handgeschreven ansichtkaart aan ‘Madame J. Broedelet’. 10,4 x 14,8 cm. Alleen verso. Gesigneerd ‘Rem’. Niet gedateerd (datum poststempel: ‘6-10-1953’). 2. Handgeschreven ansichtkaart aan ‘Mrs. Joekie Broedelet’. 11,1 x 15,2 cm. Alleen verso. Gesigneerd ‘Rem’. Gedateerd ‘dinsdag 24 sept 75’. 10 regels tekst. 3. Handgeschreven ansichtkaart aan ‘Joekie Broedelet’. 10,5 x 14,8 cm. Alleen verso. Gesigneerd ‘Remco’. Gedateerd ‘Parijs 7 mei 1980’. 3 regels tekst. 4. Handgeschreven ansichtkaart aan ‘Joekie Broedelet’. 10,4 x 14,8 cm. Alleen verso. Gesigneerd ‘Rem’. Gedateerd ‘Parijs 9-2-82’. 4 regels tekst.
€ 550
* Drie papieren groeten uit Parijs en één uit New York. Op de eerste kaart (van een schilderij van Manet in het Louvre) staat enkel de naam van de dichter, maar op de andere kaarten gaat de ondertekening altijd vergezeld van een ‘liefs’ of ‘liefs en kussen’. Met deze drie kaarten (met telkens afbeeldingen van schilderijen) laat Campert altijd weten hoe het met hem gaat. Vanuit New York meldt hij zijn moeder dat hij ‘weer kerngezond [is], na een paar intens grieperige dagen’ en dat zijn kinderen het ook goed maken. In Parijs in 1981 vermaakt hij zich ‘met volle teugen’. Daarvandaan meldt hij een jaar later dat hij er is ‘om een luchtje te scheppen’. Klein en intiem.

21. (CAMPERT, Remco). MÜLLER, Frits Handgeschreven ansichtkaart aan ‘Remco en Freddy Campert’. 10,5 x 15,0 cm. Alleen verso. Gesigneerd ‘Frits’. Niet gedateerd (datum poststempel: ‘4-6 1955’). 13 regels tekst.
€ 60
* De cartoonist laat het echtpaar Campert (‘p/a Joekie Broedelet,/ Huidekooperstraat (tegenover de zijkant van Alhambra)’) weten dat het ‘hier ècht hèèl mooi weer’ is. Hij hoop dat zij ook van ‘de zuidelijke zon’ kunnen genieten. Müller vraagt hoe het met ‘de mannetjes’ en ‘de poezen’ gaat. Illustratieve, met Oost-Indische inkt beschreven ansicht.
Frits Müller was bevriend met Remco Campert en Freddy Rutgers, verbleef ook in 1952 al in Parijs en zou in 1960 Hang de beest uit publiceren met een voorwoord van Remco Campert.

22. CLAUS, Hugo ‘Thuis’. Origineel handschrift. 30,0 x 21,5 cm. Eén blad onaf-gesneden Japans papier. Alleen recto. Gesigneerd ‘Hugo Claus’.
verkocht
* Netschrift van dit gedicht, dat enkele minieme wijzigingen vertoont ten opzichte van de versie in Paal en perk (1955). Gert Jan Hemmink: ‘Was bedoeld voor een literair T-shirt, dat niet verschenen is’.

26905323. GERHARDT, Ida Zeven handgeschreven brieven, twee briefkaarten en een presentkaartje aan ‘Beste Maarten [Vermaseren]’. 1. 27,4 x 21,4 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Ida’ en gedateerd ‘Bilthoven 8 Oct ’54’. 15 regels tekst. Met originele envelop 2. 20,7 x 14,6 cm. Op briefpapier van ‘Werkplaats Kindergemeenschap’. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Ida’ en gedateerd ‘Bilthoven, 3 Nov. ’54. 19 regels tekst. 3. 20,7 x 14,6 cm. Op briefpapier van ‘Werkplaats Kindergemeenschap’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘Ida’ en gedateerd ‘Bilthoven, 8-12-’54’. 30 regels tekst. 4. 20,7 x 14,6 cm. Op briefpapier van ‘Werkplaats Kindergemeenschap’. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘I’ en gedateerd ‘Bilthoven, 17-1-’55’. 47 regels tekst. 5. 18,2 x 9,5 cm. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘Ida’ en gedateerd ‘14.5.’55’. 27 regels tekst. Met originele envelop. 6. 17,7 x 11,3 cm. Twee bladen. Recto en verso. Gesigneerd ‘je Ida’ en gedateerd ‘Newton Abbott/ Devonshire 18 Juli ’55’. 71 regels tekst. Met originele envelop. 7. 13,8 x 8,8 cm. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘I’ en gedateerd ’14 Oct. ’55’. 41 regels tekst. 8. 13,8 x 8,8 cm. Eén blad. Recto en verso. Gesigneerd ‘Ida’ en gedateerd ‘7-4-’56’. 33 regels tekst. 9. 10,8 x 13,9 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Ida’ en gedateerd ‘Eefde 21 Nov. [1970]’. 4 regels tekst. 10. 25,8 x 20,8 cm. Eén blad. Alleen recto. Gesigneerd ‘Ida’ en gedateerd ‘Eefde, 14/II/’71’. 22 regels tekst. Met originele envelop.
verkocht
* Intieme, nooit gepubliceerde brieven aan een collega-docent aan De Werkplaats in Bilthoven. Lerares Gerhardt schrijft over moeilijkheden met leerlingen en collega’s, over praktische zaken, over een zeer welkome vakantie, over onderwijsvernieuwingen en over lesstof. Ze lardeert haar brieven met Griekse en Latijnse spreuken.
In de eerste brief is sprake van een ‘nare afsluiting van de dag [ervoor]’: ‘Ik ben weer goed, afgezien van een buil op m’n hoofd en wat duizeligheid’. Gerhardt – blijkbaar gevallen – hoopt dat Vermaseren niet geschrokken is en verklaart zich nader: ‘Iemand van wie ik erg veel houd is ernstig ziek; ws. loopt het vandaag of dezer dagen af. Het is een heel vredig, maar toch aangrijpend sterven’. Ook waren er de laatste tijd veel spanningen tussen haar en Marie van der Zeyde.
De tweede brief handelt over extra zorgen voor een leerling, proefwerkpapier en mappen. Gerhardt maakt zich zorgen over de lesmethode: ‘ik zag werken op losse velletjes, blocnote’s en, met rode inkt, in een willekeurig cahier. M.i. verklein je hiermee het rendement van je eerlijk werk met 75%’.
In de volgende drie brieven steekt Gerhardt Vermaseren een hart onder de riem: ‘Laat je niets ontnemen – dit zou ik je willen vragen. Niet door een bestuur, niet door ouders, óók niet door mij, qua sum “tenacitate propositi”. Laat niets aanranden van je zuivere goede wil en je hartelijke en warme genegenheid voor de jongens’. En, openhartig: ‘Mijzelf steeds herziende, kortzichtigheid en gebrek aan geduld berouwend, schrappend en corrigeerend “in het manuscript”, ervaar ik iedere keer weer met beschaming en dankbaarheid, dat óók de ander dit doet, of het nu Tine of Marietje of wìe ook is: mits men zich maar nooìt afsluit, en de vensters steeds weer opengooit naar zon en heldere redelijkheid’. Gerhardt beschrijft ook uitvoerig haar relatie tot Marie van der Zeyde: ‘Voor Marietje fungeer ik, zij het onbedoeld, als spiegel. Was ìk het niet, dan zou t.z.t. een ander die spiegel zijn’.
Uit de in Devonshire geschreven brief blijkt dat Gerhardt zelf ook aan vakantie toe was: ‘De tijd staat stil deze dagen; ik vind een heele ochtend op één plekje, en dàn maar naar het water kijken, niet lang […] Ik denk aan de W.P. nog weinig en voorzover ik het doe als aan iets waar we nu toe zijn gerijpt en waardig en rustig onze plaats zullen moeten innemen’.
In de laatste brief blikt Gerhardt terug en wenst ze Vermaseren beterschap: ‘Verder zullen er nog wel eerdere obstakels zijn geweest dan de Werkplaats (met hoeveel goeds en moois ook!) en een school-van-Schuursma je wisten te bieden. En, last nog least, de onvolvloekbare Mammoet. Dat monster. Je hebt, dacht ik, een gezond gestel. Voorts een wakkere geest. En je bent dapper en rechtschapen. Gebruik dit ziekteverlof goed’.
Maarten Jozef Vermaseren (1918-1985) was classicus en theoloog. Van 1953 tot 1955 gaf hij klassieke talen aan De Werkplaats van Kees Boeke; van 1968 tot 1979 was hij bijzonder hoogleraar in de godsdienstgeschiedenis van het Hellenisme aan de Universiteit Utrecht.
Uitgebreide, zeer persoonlijke brieven uit een voor Gerhardt vormende periode. Niet in Ida Gerhardt, Courage! Brieven bezorgd door Ben Hosman & Mieke Koenen (Amsterdam 2005).

26905224. HERMANS, W.F. ‘Horror Coeli’. Origineel handschrift. 33,3 x 20,4 cm. Eén blad. Recto en verso. Niet gesigneerd. Gedateerd ’24 Sept 44′. Met handgeschreven aanvullingen, doorhalingen en correcties van de auteur. Enkele vouwen.
€ 2000
* Intrigerend manuscript van het titelgedicht van Hermans’ allereerste dichtbundel die in de handel verscheen. Hermans bracht tussen de regels van het vers meer dan 20 inhoudelijke wijzigingen aan. In de tweede strofe, bijvoorbeeld, heeft hij flink geworsteld met de tweede en vierde regel. Soms ook lijkt hij het juiste woord nog niet gevonden te hebben: in de laatste regel van de zesde strofe is ‘vielen’ vervangen door ‘krampten’, maar moet hij in plaats van ‘verkwijnend’ nog kiezen tussen ‘verdorrend’ en ‘verwelkend’.
Behalve in de interpunctie en in het gebruik van hoofd- en kleine letters wijkt dit handschrift op 7 plaatsen sterk af van de in Horror Cœli (1946) gepubliceerde versie. Zo luidt de laatste regel van de vierde strofe (‘en bij wier juichen alle vreugden falen.’) hier nog ‘En aan mijn zij door paarse tuinen dwalen. ‒’. Twee complete strofen – te zamen 8 regels poëzie, door Hermans in dit manuscript al tussen twee vierkante haken gezet – zijn nimmer in druk verschenen; ze staan dus ook niet in zijn Volledige Werken 9. Gedichten (2011). Dit alles moet tot de conclusie leiden dat dit een van de eerste kladhandschriften van het duistere, surrealistische gedicht is – zo niet het eerste.
Hermans schreef ‘Horror Coeli’ op 24 september 1944, een week nadat hij van uitgever Meulenhoff de exemplaren van de in zijn opdracht gedrukte bundel Kussen door een rag van woorden had ontvangen.

26881025. LOESBERG ‘Gelukkig nieuwjaar’. Origineel typoscript. 29,6 x 21,0 cm. Veertien bladen. Alleen recto. Met tientallen handgeschreven aanvullingen, doorhalingen en correcties van verschillende tijdschriftredacteuren. Vierde blad horizontaal doormidden gescheurd en geplakt.
€ 400
* Tamelijk doorleefd, herhaaldelijk bewerkt typoscript van dit vroege verhaal, dat in 1973 zou worden gepubliceerd in Maatstaf. Blijkbaar leverde Loesberg het titelloos in, want Maatstaf-redacteur Mensje van Keulen schreef er de titel ‘Vuurwerk’ boven. Die werd vervangen door ‘Robert Loesberg Gelukkig Nieuwjaar’. Het typoscript bevat vooral veel met zwart stift doorgehaalde regels, die met moeite toch nog te lezen zijn.
Documenten van de getalenteerde writer’s writer en mensenhater Loesberg (wiens debuut Enige defecten in 2012 werd herdrukt) zijn schaars.

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 29 september 2016 door in NIEUWSBRIEF.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 241,068 bezoeken
Copyright © 2007-2017 antiquariaat Fokas Holthuis
%d bloggers liken dit: