antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 871: Amsterdam Book Fair 2019, een keus uit ons aanbod

Vol verwachting klopt ons hart… Aanstaande zaterdag en zondag vieren we de jaarlijkse antiquarenbeurs in het Amsterdamse Marriott-hotel. We hebben voor de gelegenheid negen kleurige vouwblaadjes gemaakt met elk een stuk of tien titels op onderwerp. Dit zijn de onderwerpen: Jan van Krimpen, Handschriften, Bibliofiel, Luxe-uitgaven, Nederlandse literatuur, Design, 18e-19e eeuw, Incunabula en Amsterdam. Op de beurs kunt u de vouwbladen en de boeken die erop staan bekijken.

In deze nieuwsbrief vindt u (voornamelijk) de ándere boeken, die niet op de vouwblaadjes staan, en die we niet eerder hebben aangeboden.

 


Originele tekening van Karel Appel

1. APPEL, Karel, en Bert SCHIERBEEK Het bloed stroomt door. Amsterdam, De Bezige Bij, 1954. Cahiersteek. (16) p. Gedrukt op grijs Ingres-papier. Met tien (plus twee in de bijlage en één op het omslag) paginagrote tekeningen van Karel Appel. Inliggend de losse bijlage op blauwgrijs papier met de Franse vertaling van Schierbeeks tekst (vertaald door Henri Deluy), en waarin tevens twee tekeningen uit het boek zijn afgedrukt. 1e druk. Op de binnenkant van het omslag een stempel van Galerie D’Eendt in Amsterdam.
€ 750
* Op de titelpagina een opdracht van de schrijver: ‘Voor Wim/ Bert’ en een paginagrote originele tekening van Karel Appel! Er is een grotesk gezicht in te herkennen, de stijl is vergelijkbaar met de gedrukte tekeningen in het boek.

2. (ARCHITECTUUR). DUDOK, W.M. Twee handgeschreven brieven en bijbehoren. A. Handgeschreven brief van W.M. Dudok aan ‘Beste jongen’ op briefpapier met gele buitenrand, voorgedrukt met naam, beroep en adres van Dudok. Gedateerd ’18 Juli 1931′. 38 regels. Gesigneerd ‘Dudok’. Met bijbehorende envelop, eveneens met opdruk in geel en zwart, geadresseerd aan ‘den Heer Gerard van Royen’ te Utrecht. Met gestempelde postzegel.
B. Handgeschreven kaart van W.M. Dudok aan ‘Zeer geachte Heer Van Royen,’ met gedrukte naam, beroep en adres, gedateerd ’19 Januari 1944′. 9 regels. Gesigeerd ‘Uw Dudok’. Met bijbehorende envelop, eveneens met opdruk, geadresseerd aan ‘den Weleerwaarden Heer G.Ch. van Royen’ te Tiel Met gestempelde postzegel. De kleur geel ontbreekt bij deze brief en envelop.
C. Drie handgeschreven kaarten, 2 uit 1938, 1 ongedateerd, geschreven door A.M. Dudok-Smit over de drukke bezigheden en afwezigheden van haar echtgenoot.
D. Het boek W.M. Dudok van G. Friedhoff uit de serie Nederlandse Bouwmeesters (1929). Origineel art-deco-omslag. Wat verfomfaaid en roestig.
E. 6 originele foto’s van bouwwerken van Dudok op ansichtpapier (ca. 1930) en 4 gedrukte zwartwit-ansichten van het Raadhuis te Hilversum, jaren 30.
F. Vier krantenknipsels over Dudok.
Verkocht
* De eerste brief is van dit dossier het interessantst (en het mooist om te zien). Gerard van Royen is zestien jaar als hij aan Dudok schrijft. De architect is getroffen door de jeugdige belangstelling en neemt de tijd (‘Ofschoon ik het heel erg druk heb’) om hem uitgebreid te antwoorden met een opsomming van gebouwen die niet in het boek van Friedhoff voorkomen. Hij belooft de jongeman een privérondleiding, want bezichtiging in groepsverband is niet te verkrijgen: ‘een nieuw gebouw, waar alles nog zoo rein is, [moet] daaraan niet worden blootgesteld. Een raadhuis is trouwens geen kerk en ook geen theater, ’t is niet op een groote menigte berekend.’ De brieven van mevrouw Dudok laten zien dat de dan 23-jarige Van Royen naar een betrekking had gevraagd – maar vergeefs. Hij was in 1943 hulppredikant, eerst in Aardenburg, later in Tiel, waar hij de tweede, kortere maar eveneens hartelijke brief van Dudok ontving: hij zal Van Royen en diens verloofde graag eens ontvangen.
De originele foto’s lijken beroepsfotografie, geen zelfgemaakte kiekjes. De herkomst is helaas onduidelijk.

3. (ARCHITECTURE). GRONOWSKI, Tadeusz Allgemeine polnische Landesausstellung 1929 Poznan Mai – September. Poznan, no publisher mentioned (only the printer, Drukarnia Sw. Wojciecha), 1929. Illustrated wrappers. (12) p. including cover. With 10 color illustrations and a centerfold with a panorama of the exhibition, signed ‘T. Gronowski’. Fine condition.
€ 150
* Not only the centerfold, but probably also the cover design and the simple but effective depictions of buildings inside were made in a New Objectivity style by Tadeusz Gronowski (1894-1990), the father of Polish graphic design. Very rare and in excellent condition.

4. BADEN-POWELL, Robert Handwritten letter as inspector general of the South African Constabulary (1902). To E. Dudley on London Superfine writing paper with British civil service blindstamp and imprint of the South African Constabulary, dated ‘Johannesburg/ October 21.st 1902’. 25.3 x 20.1 cm. Recto only. 10 lines, signed ‘Yours truly/ Robert Baden-Powell’. Folded. Some small stains and edge tears, at the left reinforced with a strip of paper.
€ 400
* Robert Baden-Powell (1857-1941), before founding the Scouting movement, became a national hero in the eyes of the British after his staunch defending of the town of Mafeking. Afterwards, in 1902 he was assigned the task of organising the South African Constabulary, a colonial police force. This letter has been adressed to a E. Dudley, father of one of the Constabulary’s agents. ‘I have inquired into your son’s case as represented in your letter’. This agent suffered from an ‘ailment’ and couldn’t stay in the Constabulary. It had manifested itself before his service, so a compensation could not be awarded. Moreover, the illness would not ‘at present interfere with his earning a full livelihood in Civil life.’ In short, Baden-Powell can’t do anything for young Dudley. An interesting, early letter from the great organiser of youth.

5. BRAAK, Menno ter Collectie van 35 originele foto’s. 1919-1940. Zeer bijzondere verzameling foto’s van Ter Braak met familie en vrienden.
Gereserveerd
* Deze collectie is afkomstig van D.A.M. Binnendijk (1902-1984), die vanaf 1921 bevriend was met Menno ter Braak. Ook was hij een van de samenstellers van het Schrijvers Prentenboek van Ter Braak dat in 1961 verscheen.
We zien Ter Braak in de huiselijke omgeving van Eibergen, met zijn broers. Er is een aparte foto van zijn broer J.W.G. (‘Wim’) ter Braak en zijn zus Tine. Vermeldenswaard zijn ook twee foto’s waarop hij in vermomming viool speelt. De bekende foto van de redactie van Propria Cures uit 1924, met onder meer Henrik Scholte en Herman de la Fontaine Verwey, is in tweevoud aanwezig. Eén van die twee is beschadigd en heeft punaisegaatjes omdat Ter Braak hem had opgehangen. Op dat exemplaar schreef Ter Braak op de voorkant ”PCredactie/ oct. 1924′.
Een portretfoto uit oktober 1925 voorzag hij van een opdracht aan Binnendijk, een andere, vroegere foto signeerde hij. De bekende foto met zijn vrouw op het San Marcoplein in Venetië verstuurde hij op 5 september 1935 als ansichtkaart vanuit Italië naar Binnendijk met als afzender een vraagteken. Twee foto’s werden gemaakt door Emiel van Moerkerken met diens stempel op de achterzijde, onder andere de bekende foto met de kat van Menno. Voorts foto’s van vakantie met Binnendijk en van Ter Braaks huwelijk met Ant Faber op 2 augustus 1933 in Zutphen.
Een klein aantal foto’s werd opgenomen in het eerder genoemde Schrijvers Prentenboek: 13, 14, 18, 26, 29, 32 en 59 (de nummers van de foto’s in het boek).
Fantastische collectie. Museaal.

6. (BREITNER, G.H.) Tentoonstelling G.H. Breitner. Maatschappij “Arti et Amicitiae”, Amsterdam, November 1901-Januari 1902. Amsterdam, Arti et Amicitiae, 1901. Geniet. Reproductie in zwart-wit op omslag. 32 p. Gedrukt op geschept papier. Catalogus van 222 werken, waarvan 56 te koop. Achterin lijst van inzenders en een prijslijst. 1e druk. Omslag wat stoffig, rood potloodlijntje, roestvlekje.
€ 75
* Een van de eerste catalogi die geheel aan Breitner gewijd waren. Bij de inzenders vinden we Verwey en Van Eeden en allerlei figuren die rond de Tachtigers zweefden. Prijzen tussen 325 en 5500 gulden, die laatste voor ‘Avond in ’t dok’, nu ‘Schepen in het ijs’ geheten.

Bij de opkomst van uitgeverij Elsevier

7. (BRINK, Dolf van den) Gastenboek (1945-1991). 30 x 22,5 cm. Heelperkament met gouden belettering op het voorplat. 72 bladen Propatria geschept papier, waarvan de laatste 13 blanco. Wat grauw aan de buitenkant. Band staat iets open.
Verkocht
* Gastenboek van R.E.M. (Dolf) van den Brink (1919-1997), de man die uitgeverij Elsevier groot heeft gemaakt. Van den Brink had van 1947-1984 leidende rollen in het bedrijf, waarvan de omzet onder zijn bewind honderd keer zo groot werd. In dit gastenboek zien we veel medewerkers passeren, maar nog meer familieleden (zoals zoon Dolf, topbankier bij ABN-Amro), en ook de gelegenheden betreffen vooral het privéleven, o.a. de ziekte (1975) waarover Van den Brink een boek schreef.

Van den Brink woonde als jongeman in de oorlogsjaren in Laren bij twee tantes die een pension dreven. In het eerste deel van het gastenboek halen allerlei mensen herinneringen op aan vakanties en andere verblijven: ‘Ter herinnering aan een heerlijk weekend bij Dolf van den Brink, die mij onder andere door valse persoonsbewijzen gered heeft uit de klauwen van de Duitsers’ aldus de jeugdige goudsmid Rudolph Brom, die in 1949 naar Kansas zou emigreren.

Behalve naar schatting zo’n 800 handtekeningen bevat dit boek verschillende illustraties, waarvan de belangrijkste:
Kunstenaars: Jo Spier maakte een speciale kleurentekening (november 1945) van iemand die op een tapijt over Nederland vliegt (Van den Brink was zoon van een tapijtenhandelaar).
Eppo Doeve maakte bij dezelfde gelegenheid een grote kleurentekening van zijn eigen tantes in Bandoeng. Verder een briefje van fotograaf Martien Coppens, prozabijdragen van Joop Beljon, een notitie van B. Majorick, een Memorandum van Godfried Bomans (8 regels, 1946), en Anton van Duinkerken (3 r.).
Handtekeningen van Herman van den Bergh, Jacob en Willem Dooyewaard, Ton Entius, H.A. Lunshof, Joop Landré, Chris Leeflang, Boy Trip, Pierre Vinken en vele anderen. Een uniek geheel, een historisch boek.

Meteoor

8. ČAPEK, Karel Povětroň. Prague, Fr. Borový, 1940. Cloth with dust jacket and slipcase. 228 p. Later edition. DJ a bit creased at the spine, small tear at the top, but an excellent copy.
€ 75
* ‘Meteor’ in the Czech original, a philosophical novel (1934) and the second volume of Capek’s trilogy (vol. 3 is the more famous Hordubal). Powerful cover art by František Muzika. === Zie deze bespreking door Kees Mercks van de in 2018 verschenen Nederlandse vertaling (Meteoor) op Tzum.

9. (CIRCUS) Photographie et Biographie des célèbres Jumeaux Chinois. Prix 10 Centimes. (Window bill). No place or publisher, about 1890. 29 x 23 cm. Broadside, one side printed. Vertical fold, some marginal tears.
€ 250
* With: a comparable window bill, but in Dutch. With notes in pen and pencil about printing window bill in French (’16 stuks’ = 16 prints).
Added: a proof (15 x 22 cm) of a folder with photo and text about these Siamese twins from China, their breasts joined together. On the reverse, the same picture and text. Not folded.
An extraordinary collection from a (Dutch?) 19th century printing house.

10. COHEN, Fré Ic sie des Meyen schijn. Een nieu liedt-boecxken van Mey ende minne. Int welcke staen veel schone leysenen ende amoreuse liedekens. Bi een vergadert, uetghescreven ende verciert door Fré Cohen. Met eene corte inleydinghe van Willem Pijper. Amsterdam, Arbeiderspers, 1938. 21 x 18 cm. Heelperkament met onbedrukt omslag. 50 p. als blokboek gebonden. Gedrukt in 3000 exemplaren. 1e druk. Boekband staat wat open, omslag wat vlekkig.
€ 750
* Dit is een van de 10 genummerde luxe-exemplaren op Banzay de Luxe-papier gedrukt, gesigneerd door Fré Cohen! Middeleeuwse liedjes met muzieknoten, initialen en vele vrolijke illustraties in kleuren uitgevoerd, ook de tekst is naar de kalligrafie van Fré Cohen. Quasi-middeleeuwse titelpagina: ‘Gheprint ende uetghegheven int jaer MCMXXXVIII ’t Amsteldam opten Heeckelvelde.’ Dit is nummer 2 van de oplage.
Het is de enige (zij het kleine) gesigneerde editie van grafisch ontwerper en tekenaar Fré Cohen (1903-1943), die in juni 1943 na verraad in handen van de nazi’s viel, maar daarna zelfmoord wist te plegen.

11. DOMELA, Cesar Six reproductions en couleurs d’après quelques oeuvres récentes. Préface de Vassily Kandinsky. [Paris], Imprimerie Union, [1943]. 34 x 25 cm. Original folding wrappers. (8) p., 6 lvs with tipped-in color plates. One smaller b/w plate on title page. Printed in 300 numbered copies. This is nr. 101, the first of the copies without an original lithograph (101-300). 1st edition. Cover somewhat worn and with a greyish stain at the top right. Text pages have some humidity staining.
€ 295
* With a dedication in pencil on the title page by the author to ‘Monsieur D.C. Roëll/ avec mes salutations sincères’. David Roëll was (from 1945) director of the Rijksmuseum. Shortly after this book was published by the Imprimerie Union (founded by two Parisian Russians) an exhibition of works by Domela and Kandinsky was held at Galerie l’Esquisse à Paris in 1944. Wonderful modern works in excellent reproductions – in the middle of the Nazi occupation of Paris.

12. ELSKEN, Ed van der Jazz. Met teksten van Jan Vrijman, Hugo Claus, Simon Carmiggelt, Friso Endt en Michiel de Ruyter. Amsterdam, De Bezige Bij, 1959. 18 x 17 cm. Karton. (20), 80, (16) p. Met 80 foto’s, prachtig in diepzwart-wit afgedrukt. 1e druk. Goed exemplaar.
Verkocht
* De echte eerste druk van deze klassieke beauty van Van der Elsken (1925-1990); de boekenclub-editie verscheen in 1960.

13. HORNE, Herbert P. Diversi colores. London, Published by the Author at the Chiswick Press, 1891. Original boards with spine ticket. 48 p. Printed in red and black on laid paper. 1st edition. Spine a bit darkened, flyleaves somewhat foxed, otherwise an excellent copy.
€ 400
* With bookplate of Roger Senhouse (Lytton Strachey’s lover) with his neat ownership marks in pencil. Some remarks about the history of this edition probably in the same (Senhouse’s) hand. Poet and architect Herbert Percy Horne was a founder of the magazine The Century Guild Hobby Horse and an associate of the Rhymers’ Club.

14. HUGES, Bart Suikergoed & marsepein. Amsterdam, Barbara Huges, 1968. A4. Cloth-backed artificial leather with title written in colorful felt-tip pen and with a yellow-black-red-grey illustration of body currents pasted on the upper cover. (2), 24 leaves cyclostyled on one side only. 1st edition. Unusually fine copy.
€ 450
* ‘Candy & marzipan’. The report of the famous self-trepanation (in 1965) of prominent provo Bart Huges (1934-2004), who through this self-inflicted brain operation hoped to achieve expansion of his mind (his ‘third eye’). Huges was sure that the world would be a better place if everyone followed his example.

15. LEHNING, Arthur De Spaansche revolutie. Amsterdam, Nederlandsch Syndicalistisch Vakverbond, 1931. Origineel omslag (Cesar Domela). 24 p. 1e druk. Enkele onopvallende vlekjes op het omslag, verder een uitstekend exemplaar. Voorin inscriptie: ‘Hein van Wijk/ 8 april 1934’.
Verkocht
* Hein van Wijk (1907-1981) was een pacifistisch-socialistisch advocaat, actief in het verzet.

16. MANN, Thomas Leiden und Größe der Meister. Neue Auflage. Berlin, S. Fischer Verlag, 1935. Cloth with dust jacket (with citation from a review by Oscar Loerke). 7th-8th thousand. DJ rather worn at the sides, spine darkened.
€ 950
* Inscribed by the author: ‘Herrn/ Thomas Brown/ dankbar für sein Interesse/ an meiner Arbeit/ New York 23.II.38/ (signature)’. According to Mann’s diaries, at a visit to a New York bookshop he inscribed this book to the student Thomas Brown.

17. MANN, Thomas Tristan. Eine Novelle. Amsterdam, Phoenix Editions, 1983. 25 x 16 cm. OHalbpergament, die Deckeln mit grober thailändischer Seide überzogen. 66 S. Gänzlich deutschsprachig. Textsatz von Joh. Enschede & Zonen in Haarlem mit der Trinité roman wide 3, entworfen von Bram de Does. Redaktion G.A. von Winter. Typografie Karina Meister. Frontispiz: ein Bild der Originalpartitur von Tristan und Isolde. Gedruckt in 125 num. Expl. Mit Prospekt, ohne Schuber. Sehr schönes Exemplar.
€ 250
* Eins von 35 Luxusexemplaren auf Saunders Creamlaid Bookpaper mit sehr schöner bleichpurpurnen Seideneinband. Die Trinité roman wide 3 wurde hierbei zum ersten Mal angewendet. Sehr schönes und sorgfältig von dem hochrangigen Handbuchbinderei Phoenix hergestelltes Buch.

18. NASH “400” series voor 1930. Den Haag, N.V. H. Englebert’s Automobielhandel, 1930. Oblong. Origineel omslag in rood, goud en zwart. 24 p. Met illustraties in kleuren. Nietjes ontbreken. Enkele kreukjes.
€ 160
* Magnifieke Nederlandstalige reclameuitgave voor de Amerikaanse fabriek van automobielen in het duurdere segment. Met 14 kleurenafbeeldingen in groot formaat op zwarte achtergrond en 6 pagina’s Nederlandse tekst. Uiterst zeldzaam in deze vorm.

19. NERVAL, Gérard de Le Rêve et la Vie. Paris, Victor Lecou, 1855. Leather-backed boards (decorated with a blindstamped nobility crown) with reading ribbon. 360 p. Partly first edition. Cover a bit worn, some browning.
€ 375
* Published only months after the death of Nerval on Jan. 26, 1855, with lengthy eulogies by his friends Théophile Gautier and Arsène Houssaye. First publication of a.o. Nerval’s main work Aurélia. Without the original wrappers, still an acceptable copy of an important book.

20. (NIEUWENHUIS, Theo). (DEYSSEL, Lodewijk van) Prospectus: ‘Verschenen: Een liefde door L. van Deyssel – Tweede druk.’ Amsterdam, Scheltema & Holkema’s Boekhandel, [1899]. Plano. 21,5 x 14 cm. Gedrukt in rood, bleekgroen, donkergeel en zwart naar ontwerp van Th.W. Nieuwenhuis. Met verso een deel van een recensie door Kloos en een door De Koo, beide uit 1888. Wat kreukjes en kleine scheurtjes in de rand, maar de lithografie is onbeschadigd.
€ 120
* Het gelithografeerde prospectus voor de tweede druk van Van Deyssels beruchte roman Een liefde. Met op de achterzijde de curieuze toevoeging bij de recensies: ‘Wij drukken enkele regels cursief, ten einde den lezer er op attent te kunnen maken, dat in den thans verschenen herdruk de woorden en zinnen waarop die regels doelen, door den auteur geschrapt zijn, zooals men in de voorrede door hem aan dezen tweede druk toegevoegd, lezen kan.’ Die cursiveringen betreffen de onwelvoeglijkheid van bepaalde passages (Kloos) en de ‘onnoodige, naturalistische toevoegselen, [die] zulk een zielkundige studie tot een verboden vrucht maken’ (De Koo).
Klassiek, begeerlijk voorbeeld van Nederlandse Art Nouveau. Braches, Nieuwe Kunst Documentatie (Amsterdam 2006) 1442: 17.

21. PÉLADAN, Joséphin A cœur perdu. La décadence Latine, Ethopée quatrième roman. Paris, G. Edinger, 1888. Large 8vo. Deluxe three-quarter morocco binding with inlays on the spine and marbled boards (signed ‘Champ…’, some letters are obscured). XVI, 436 p. Large paper. Uncut. Original wrappers included. Frontispice and vignettes by Félicien Rops. The large-paper edition consists of 120 copies, this is one of 100 on papier de Hollande, but the promised proofs of the frontispice are not present. 1st edition. Very good copy.
€ 375

Letters by a would-be resistance fighter

22. RINSER, Luise Four handwritten letters. 1. To ‘Sehr geehrter Herr Dr. Friton!’ and signed ‘Mit besten Grüssen/ Luise Rinser-Schnell’. In black ink. Undated, but c.1942. 20.2 x 13.8 cm. On squared paper, recto only. 11 lines. About the illness of her son ‘Mein Bub’, probably her oldest son Christoph, born in February, 1940.
2. To ‘Lieber Herr Dr. Friton’, signed ‘Ihre L. R.-S.’. Dated ‘4.11.42’, that is November 4, 1942. In purple pencil. On writing paper with watermark, recto and verso. 48 lines. About her inner thoughts.
3. To ‘Lieber Herr Dr. Friton’, signed ‘Ihre Luise Rinser-Herrmann’. Dated 22.10.45. In ink on thin writing paper. Recto only. 14 lines. She tried to visit Dr. Friton, but they didn’t let her in. About Nazi prisoners.
4. To ‘Liebe Frau Friton’ and signed ‘Herzlich Ihre alte Luise Rinser’. Dated ’24-8-78′. Including an envelope with Rinser’s address stamp in Rocca di Papa, Italy. 26 lines.
5. Tiny black-and-white photograph (6 x 6 cm) of a large house between trees.
€ 450
* Dr. Friton, who lived in the Bavarian border town Laufen, was the family doctor of Luise Rinser who lived with her two young sons in nearby Kirchanschöring. His wife Elisabeth was born in the Netherlands. A note in Dutch on the envelope mentions her as ‘tante Bep’.

After the Second World War, Luise Rinser made a lot of her resistance activities against the Nazis, and she enjoyed in full the laurels that were awarded to her because of her heroism. After her death in 2002 it turned out she had been an ordinary small-minded Nazi, like there were many. Her reputation nose-dived from her self-built pedestal. These letters give some insight in her daily wartime life.

23. SAZ, Natalia Das Moskauer Theater für Kinder. Zürich, Ring-Verlag, 1934. Oblong 17 x 26 cm. Cloth with dust jacket. 96 p. Printed in brown and blue. Photos on every page. Nice DJ worn and damaged at the edges. Binding discolored, but inside the book is excellent.
Verkocht
* A very nice and attractive book about the Moscow Children’s Theater, founded by Natalya Sats (also spelled Satz; Saz in German, 1903-1993). Initiated by the revolutionary Commissary for Education Anatoly Lunacharsky, Natalya Sats (who was only 15 years old at the time), started to organise theatre shows for children. In 1936, Sergey Prokofiev dedicated his immensely popular Peter and the Wolf to her, and she often played the Narrator in this ‘symphonic fairy tale’.

24. STANBROOK ABBEY PRESS Speedwell. By the Benedictines of Stanbrook. Worcester, Stanbrook Abbey Press, 1966. 15 x 11 cm. Original wrappers. 16 p. Handset in Romanée and Romulus Open Capitals, and printed in blue and black (in a tiny edition) on Barcham Green’s Maidstone handmade paper. 1st edition. Fine copy
€ 65
* Six poems in a most beautiful bibliophile book.

Bewitching bibliophile book in a beautiful binding bound by Weatherby Woolnough of Wellingborough

25. (STANBROOK ABBEY PRESS). KENDALL, Katharine The Interior Castle. (With a preface by Margaret Adams). Worcester, Stanbrook Abbey Press, 1968. Quarter bound in light blue Liberty silk and Japanese wood veneer paper. Set from the Cancellaresca Bastarda and printed in burgundy, blue, gold and black on paper handmade by W.S. Hodgkinson & Son in 350 numbered copies. With three hand-drawn calligraphed initials, the first two by Margaret Adams. 1st edition. Fine copy with prospect and a little printed slip mentioning the third initial in the book as being made by another artist.
€ 125
* The poet Katherine Kendall (1883-1966) was a violinist. This long poem was intended for her friend, the calligrapher Margaret Adams, who designed the initials. According to the erratum, this is one of 100 copies in a special book binding by Weatherby Woolnough of Wellingborough, not bound in the bindery of Stanbrook Abbey, and the last initial was signed by another artist in these one hundred books. Apparently something went wrong during production!

26. (STANBROOK ABBEY PRESS). MILWARD, Peter Peter. Worcester, Stanbrook Abbey Press, 1977. Original wrappers. 16 p. Printed in 225 copies. 1st edition. Fine.
€ 65
* This is one of 75 numbered copies printed on handmade Barcham Green Maidstone paper with a particularly attractive floral patterned Japanese paper cover. Peter Milward (1925-2017), a Jesuit priest living in Japan, was a Gerard Manley Hopkins specialist.

27. STERNE, Lawrence Sentimental Journey through France and Italy. By Mr. Yorick. London, J. Good & E. and S. Harding, 1792. Contemporary full polished calf, spine gilt and gilt frames. (4), 184 p. With 6 extratext illustrations by Thomas Stothard, engraved by Andrew Birrell, & one engraved vignette (Sterne’s arms, p. 108). Spine a bit worn. On inside upper cover a signature ‘A.J.W. van Dielen’, probably Adriaan van Dielen (1772-1812) mayor of Utrecht, and meritorious as a painter and poet.
€ 333
* Attractive early edition. Complete. Spelman 37.

28. (SVENGALI). George Du MAURIER / Herbert BEERBOHM TREE A Souvenir of “Trilby” by Paul M. Potter. The Theatre Royal, Haymarket, on the 30th October, 1895, by Herbert Beerbohm Tree. London, John Walker & Co., 1895. 28 x 19 cm. Original green cloth-backed cardboard portfolio, printed in green. Contains 7 photoengraved plates, each with tissue guards. One flap of portfolio loose, cover soiled, otherwise in Very Good condition.
€ 75
* Trilby, introducing the mesmerizing character of Svengali, was a great sensation in its day as a novel and as a play (and later, films). According to a February, 1896 newspaper advertisement, this publication contains, indeed, seven photoengraved plates. An ephemeral publication, complete and very rare.

29. TRAVEN, Ben Loď mrtvých. Prague, V. Škubal, 1946. Gilt cloth with dust jacket. 292 p. Later edition. Second free endpaper removed.
€ 60
* Czech translation of Das Totenschiff (The Ship of Death). Striking dust jacket design by Zdeněk Rossmann.

30. UTRECHTSCHE KUNSTKRING Drie uitnodigingen voor de Utrechtsche Kunstkring. [Utrecht], Utrechtsche Kunstkring, 1889-1890. Elk ca. 22 x 14 cm. Eenzijdig bedrukt met drie verschillende prenten gesigneerd “VR” = Anthon van Rappard: ‘Aan ’t Zwartewater’, ‘De Keizersgracht’ en ‘Ganssteeg’. 1e druk. Wat verbruind en aan de randen niet helemaal gaaf, achterop kleine lijmsporen.
€ 150
* Zeer schaarse overblijfsels van de Utrechtsche Kunstkring, die bestond van 1883-1891. Met schetsen van Utrechtse straten door Van Rappard (1858-1892, die bevriend was geweest met Vincent van Gogh), gelithografeerd door Nikerk en gedrukt door F.B. van Ditmar. Niet gevonden in Nederlandse bibliotheken of archieven, behalve de ‘Januari 1890’ gedateerde uitnodiging, die in het Van Gogh Museum aanwezig is. Beide andere uitnodigingen zijn niet van een jaar voorzien, maar ze dateren uit 1889.

31. VORRINK, Koos, e.a. Oorlog of vrede. Wat wilt ge. Amsterdam, Arbeiders Jeugd Centrale, (1931). A4. 16 p. Gedrukt in rood en zwart. Met bijdragen van Koos Vorrink, Arie Pleysier, W. Jos. de Gruyter, Johan Winkler, A.M. de Jong, C.S. Adama van Scheltema e.a. 1e druk. Enkele kreukjes.
€ 85
* Buitengewoon mooi verzorgd anti-oorlogsgeschrift. Omslag en illustraties (foto-tekeningmontages) van ‘Ley’, alias Johan de Boer van der Ley, die ook voor De Notenkraker tekende. Tevens illustraties van Masereel, Georg Grosz, Albert Hahn sr., Louis Raemaeckers, Kollwitz en Steinlen. Niet in de NCC.

32. (VORRINK, Koos). HOLLANDSCHE KUNSTENAARSKRING Catalogus van schilderijen en teekeningen. Tentoongesteld in het Stedelijk Museum Amsterdam. Amsterdam, Hollandsche Kunstenaarskring, 1921. 22 x 18 cm. Geniet. (44) p. Met 19 reproducties. 1e druk. Omslag wat gevlekt, rug beschadigd en bijna doormidden.
€ 175
* Op de titelpagina de handtekening van de socialistische voorman Koos Vorrink. Prachtige reproducties in lithografie, o.a. van Peter Alma, Else Berg, A. Colnot, N. Eekman, Filarski, Maks, Monnickendam, Van Rees, Schelfhout, Schuhmacher, Sluyters, Charley Toorop, Matthieu en Piet Wiegman, Leo Gestel en Gustave De Smet. Met (informatieve!) prijslijsten.

33. WESSING, Koen Chili September 1973. Amsterdam, De Bezige Bij, (1973). 25 x 20 cm. Geniet. (48) p. 1e druk. Omslag aan de randen wat verbruind, verder mooi en gaaf.
€ 450
* Klassiek fotoreportageboek.

34. (WILDE, Oscar). STUART-YOUNG, J.M. Osrac, the Self-Sufficient and Other Poems. With a Memoir of the Late Oscar Wilde (Portraits and fac-simile letters). London, The Hermes Press, 1905. 26 x 19 cm. Gilt blue and green cloth. 120 p. Illustrated. First edition. Backstrip worn at the edges, cover rubbed.
€ 300
* Bizarre book containing epigonistic poetry, several portraits of the youthful author (1881-1939), forged letters of Oscar Wilde and a nicely made-up Memoir. Stuart-Young was raised in a slum, but dreamed of a writing career. He emigrated to the colonies of Western Africa, where he established a business and made some money, but he kept publishing novels and poetry; some 22 volumes in all. A remarkable title echoing Max Stirner’s Der Einzige und sein Eigenthum.

35. (WOLKERS, Jan). ENGELSEN, Jacomijn den Portret van Jan Wolkers. Houtsnede. Gedrukt in een oplage van 25 genummerde en gesigneerde exemplaren. Beeldformaat 15 x 15 cm. L.o. genummerd ‘3-25’ en getiteld ‘”Jan Wolkers”‘. R.o. gesigneerd en gedateerd ‘Jacomijn den Engelsen 2011’. Ingelijst achter glas (45,5 x 36,5 cm).
€ 150
* Portret vervaardigd in een ongetwijfeld zeer arbeidsintensieve, pointillistische techniek en in een grote lijst gevat.

36. (ZILVERDISTEL). NOVALIS Die Gedichte von Friedrich von Hardenberg genannt Novalis. [Den Haag], (De Zilverdistel, 1915). Full morocco with ribs and gilt frames bound by H. Fikentscher, Leipzig. (8), 132, (8) p. All edges gilt. Reading ribbon. Set by hand from a type of Peter Schoeffer of Gernsheim and printed by J.F. van Royen on the Enschedé handpress in red, black and blue in 200 copies. Bookplates of Max Kirdorf and ‘EA’.
€ 800
* Exquisite edition of the poetry of Novalis, inspired by incunable printing – a very beautiful book. Max Kirdorf’s collection was auctioned on February 25, 1929 in Munich. Consequently, this binding dates from between 1915 and 1929. De Zilverdistel 11. Van Royen 1964, 7.

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 3 oktober 2019 door in NIEUWSBRIEF en getagd als , , , , , , , .

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 369.504 bezoeken

Copyright © 2007-2018 antiquariaat Fokas Holthuis

%d bloggers liken dit: