antiquariaat Fokas Holthuis

sinds 1994

Nieuwsbrief 944: Euforismen

Een gemengde lijst, waar toch ook nog veel gesigneerde boeken in voorkomen zoals in de vorige nieuwsbrief en zelfs een verdwaalde politicus die eigenlijk in nummer 942 thuishoort (Pas op de dubbeltjes). Maar ook enkele zeer vluchtige, efemere publicaties uit verleden oorlogstijden, geïllustreerde boeken (Gubbels, Gooden), bijzondere exemplaren en meer.


1. ACHNATON Het zonnelied van Achnaton. (Vertaald door prof. dr. A. de Buck en met een nawoord van prof. Theo van Baaren). (Utrecht), Stichting De Roos, 1977. Ingenaaid met omslag. (4), 24 p. Gezet uit de Janson en Romanée en gedrukt door de Carlinapers in blauw, rood en zwart op Eenhoorn in een oplage van 175 genummerde exemplaren. Omslag zoals meestal wat verkleurd, maar een keurig exemplaar.
Verkocht
* Dick Dooijes in Repro en Druk van 7 april 1978: ‘Het Zonnelied van de “revolutionaire” pharao uit de veertiende eeuw voor onze jaartelling werd met kennelijk veel liefde en toewijding vervaardigd als handpersdruk op de Carlina-pers te Haarlem, in een vormgeving die ik als ‘school Van Krimpen-Stols’ zou willen aanduiden, met initialen van P. Wetselaar (heel fraai zijn die).’ Leeflang 105.

2. ADAMA VAN SCHELTEMA, C.S. Winterlooveren. Proza en Poëzij. Amsterdam, Allart & Van der Made, [ca. 1860]. 18 x 12 cm. Karton met origineel omslagpapier bekleed. VIII, 48 p. Met handgekleurde litho als frontispice. Tekstuele bijdragen van P.J.V. Dusseau, E. Gerdes en D. Sijberden Dzn., naast Adama van Scheltema zelf. 2e druk. Omslagpapier vooral op rug en achterkant beschadigd, rugje gerepareerd.
Verkocht
* Alleraardigst bundeltje proza en poëzie voor de jeugd, vrij stichtelijk, met als frontispice een eenbenige man en zorgelijke vrouw. Achterop houtgravure van een ploegende boer.

3. ALETRINO, Arnold Is celstraf nog langer geoorloofd en gewenscht? Amsterdam/ Leipzig, Maas & Van Suchtelen, 1906. Ingenaaid. (8), 172 p. 1e druk. Rug beschadigd, voorzijde omslag en eerste katernen los. Hoekje uit omslag geknipt.
€ 90
* Exemplaar met handgeschreven opdracht van de auteur: ‘Van den Schrijver./ 10 Nov. ’06.’ Aletrino was voor een menselijker strafsysteem, dat op verbetering gericht is en niet op afstraffing.

4. (BOERENOORLOG, TWEEDE) Nieuwe Coupletten van een 17 Jarigen Jongeling die gevlucht is van’ t eiland St. Helena. Amsterdam, E. van de Geer, (ca. 1900). 17 x 10 cm. Gevouwen, nietjes verwijderd. 8 p. Uitstekende staat.
€ 25
* Collectie straatliedjes, o.a. ‘Nieuwe Coupletten van een 17 Jarigen Jongeling die gevlucht is van’ t eiland St. Helena’. Dit lied verwijst naar de Tweede Boerenoorlog van 1899-1902, toen de Engelse overwinnaars maar liefst 6000 Boerengevangenen (onder wie generaal Cronjé en zijn vrouw) uit Zuid-Afrika naar het afgelegen eiland Sint-Helena overbrachten. Ook met ‘Nieuwe Coupletten van Het Kind van Holland’ (het eerste van de vier in dit liedblaadje), ‘Liza de Ontrouwe’ en ‘Het stervende Meisje of Klacht eens Jonglings’.

5. BOERENPARTIJ Verkiezingskrant voor Amersfoort en Hoogland. Bennekom, Politiek Weekblad, 1973. 39 x 28 cm. Krant: 4 p. Met fotootjes van Hendrik Koekoek en de aspirant-raadsleden A. Nyveldt, J. Tieleman en A. Jongejan. Horizontale vouw, verder keurig.
€ 35
* Omdat het dorp Hoogland bij de stad Amersfoort werd gevoegd, werden er op 21 november 1973 gemeenteraadsverkiezingen gehouden. De Boerenpartij was tegen die samenvoeging en presenteerde zich met deze vermakelijke Verkiezingskrant. Met het uitvoerige ‘Beginselprogram van de Boerenpartij’ en het korte Urgentieprogram, met veel programmapunten die nog altijd actueel zijn. In Ermelo is een nieuwe afdeling van de Boerenpartij opgericht, waar bij de feestelijke loterij de hoofdprijzen een tuinslang en een koekoeksklok waren. Over de autoloze, maar niet brommerloze zondag: ‘De drie kamerleden van de BP hebben reeds in de Kamer het standpunt ingenomen van: Auto’s stil, dan ook brommers, maar de grote partijen dachten er anders over.’
Helaas! De Boerenpartij behaalde slechts 1,1% van de stemmen (396), te weinig voor een zetel in de nieuwe Amersfoortse gemeenteraad.

6. BORDEWIJK, F. Bij gaslicht. Rotterdam, Nijgh & Van Ditmar, 1947. Linnen met (op de rug verbruind) stofomslag. 176 p. 1e druk.
€ 325
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur aan zijn dochter Nick Funke-Bordewijk en haar man op de Franse titel: ‘aan Nina en George/ van/ Vader/ 13 September 1947’. Als altijd een zakelijke opdracht van Bordewijk, maar deze met ‘Vader’ ondertekende pennenstreek is voor zijn doen wel heel intiem.

7. BOUHUYS, Mies Ariadne op Naxos. Den Haag, Daamen, 1948. Ingenaaid. 32 p. Gedrukt op geschept papier. Met de buikband, waarop een portret van de dichteres en ‘Bekroond met de Reina Prinsen Geerligs-prijs 1948’. 1e druk. Voorin verkleuring door inliggend krantenknipsel.
€ 20
* Met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de schrijfster ‘Voor Anne Biegel’. ‘Feministe avant la lettre’ Anne Biegel (1905-2004) redigeerde van 1938-1970 de vrouwenpagina van het dagblad De Tijd.

8. (BROUWERS, Jeroen) Uitnodiging voor de uitreiking van de Orde van de Vlaamse Leeuw aan Jeroen Brouwers. Harmonicavouwblad. 20,0 x 46,0 cm. 1992. Keurig.
Verkocht
* De feestelijke bijeenkomst zal worden gehouden op zaterdag 27 juni 1992 in het Bijlokemuseum te Gent. Het programma bestaat uit toespraken van comitévoorzitter Mr. Piet Blomme en Jozef Deleu, aansluitend receptie.
Bijgevoegd: uitnodigingskaart van de Ambassadeur van België en Mevrouw Luc Ceyssens voor Tom van Deel en Marjoleine de Vos.

9. CAMPERT, Remco, en Frederique van RIJN Het lichte oog huilt kleuren. (Met een inleiding door Joke de Wolf). (Haarlem), 99 uitgevers, (2017). Oblong. 24 x 31 cm. Karton. 1e druk.
Verkocht
* Eén van de 50 genummerde en door auteur en kunstenaar gesigneerde exemplaren, waaraan bovendien een originele fotoprint (30 x 45 cm) van Frederique van Rijn werd bijgevoegd, ook (op de achterzijde) genummerd en gesigneerd door dichter en kunstenaar.
‘Frederique van Rijn (1982) fotografeerde elementen uit het atelier van de schilder/dichter Lucebert: fragmenten uit tekeningen, schilderijen en etsen, verf-spatten, opmerkelijke details. Ze combineerde die digitaal met foto’s die ze maakte van het landschap rond Bergen, en deed later hetzelfde in en rond het atelier in Jávea, naast Benidorm, waar Lucebert de winters doorbracht. Ten slotte vroeg ze Remco Campert (1929) fragmenten uit de gedichten van Lucebert als titel aan de collages toe te voegen. Het is een aangename vertwijfeling die Van Rijn oproept. Door vakkundig te schuiven, af te snijden, over te laten vloeien, zijn de landschappen vertrouwd maar ook vervreemdend. Luceberts figuren, sporen en spullen maken in de landschappen van Van Rijn zo’n vanzelfsprekende indruk dat je bijna denkt dat ze ervoor bedoeld zijn.
In samenwerking met haar grootvader Remco Campert is deze serie een hommage aan Lucebert geworden. Campert schreef speciaal voor dit boek een gedicht naar aanleiding van het schilderij ‘Madame’ van Lucebert dat in zijn bezit is.
Van Rijn verwerkte delen van dit schilderij in een fotocollage, die is uitgebracht als speciale editie bij het boek, in een beperkte oplage van 50’ (bron: 99 uitgevers.nl).

10. DEELDER, J.A. Euforismen. Amsterdam, De Bezige Bij, 1991. Karton. 68 p. Portret. Gedrukt in een oplage van 250 genummerde en door de auteur gemonogrammeerde exemplaren. 1e druk.
€ 40
* ‘Alles eindigt/ in een punt.’

11. DEYSSEL, Lodewijk van Proza. Een bloemlezing uit het werk van Lodewijk van Deyssel. (Met uitgebreide, handgeschreven opdracht). Den Haag, Oceanus, 1943. Halflinnen. 232 p. Met portret en facsimile. 1e druk. Krantenportretje voorin geplakt, een ander inplaksel (exlibris?) verwijderd.
€ 95
* Met uitvoerige handgeschreven opdracht, gedateerd ’16 Augs 1943′, aan de boekverzamelaar W. van Spaendonck. Deze tekst is maar liefst twaalf regels lang + drie regels ondertekening. Van Deyssel prijst de stad Tilburg als ‘dat toonbeeld van stedelijke opkomst en bloei in de laatste halve-eeuw’ en denkt ook terug aan zijn goede bekenden en verwanten als ‘de Diepens van eertijds’ en ‘mijn daar gelukkig getrouwd wonende peetekind Louise Mulder’.

12. DOOLAARD, A. den De wilde vaart. (Met een illustratie door Jozef Cantré op het omslag en op de titelpagina). Utrecht, De Gemeenschap, 1928. Ingenaaid. 54 p. Gedrukt in rood en zwart op geschept papier. 1e druk.
€ 25
* Heftige poëzie in dit mooie boek; ook met zes balladen, een van de Onbekende Soldaat, een van de Matroos, een van de gestorven Landlopers en een voor een Donkere Vrouw. Cat. Nypels 63.

13. EEDEN, Frederik van De Bokkenrijder of het skelet. Amsterdam, W. Versluys, 1917. Sierbandje met opgeplakt verguld lederen titeletiket, origineel papieren omslag meegebonden. 136 p. 1e druk. Rugje wat versleten.
Verkocht
* Mooi uitgevoerd boekje, dit schaarse toneelstuk van Frederik van Eeden, dat met succes werd opgevoerd. Met een aansprekende rol voor het Skelet. Aardig stoffen boekbandje met bijpassend sierpapier.

14. GRANDE GUERRE La marche en avant / Les chansons de route. (Strijdliederen uit de Eerste Wereldoorlog). Lyon, Mme Corne, ca. 1916. 50 x 32 cm. Eén vel blauw papier, tweezijdig bedrukt. Gevouwen en iets kreukelig, op de vouwen verkleurd, maar in goede staat.
€ 40
* Strooiblad met negen strijdbare liedteksten, waarvan 1 met noten en de andere acht op bekende melodieën. Onder andere ‘Dors, mon petit Gars’, ‘Pour la France!’, ‘Ère Nouvelle’, ‘Polka des Alboches’ en ‘Bruno et Constantin Garibaldi, morts au champ d’Honneur’. Deze twee kleinzonen van Giuseppe Garibaldi sneuvelden in Franse dienst bij de offensieven van de Garonne in 1914 en 1915.

15. GUBBELS, Klaas Schilderijen grafiek aquarellen sculptuur. (Met een inleiding door Leen van Weelden). (Harderwijk, Flevodruk, 2004). 26 x 22 cm. Cahiersteek. (12) p.
Verkocht
* Met op de binnenzijde van het omslag een handgeschreven opdracht van de kunstenaar in potlood: “Ha Hans/ Klaas G./ 27 Nov ’05”. Bovendien met op p. (3) een leuke originele tekening in fineliner: een koffiekop met schotel en lepeltje, analoog aan het schilderij dat op die pagina is afgebeeld. Gesigneerd en gedateerd K Gubbels ’10” in het lepeltje. Flevo Cahier no. 1.

16. GUBBELS, Klaas Terug in Rotterdam. (Met openingsvoordracht door Cherry Duyns). Rotterdam, Chabot Museum, 1912. Ingenaaid. (8), 80 p. Geïllustreerd. 1e druk. Mooi.
Verkocht
* Op de titelpagina gesigneerd ‘Klaas Gubbels ’12’ onderstreept door een liggende koffiekan. Voorop het boek schreef Gubbels met balpen: ‘eigen collektie KG’. Ook met enkele aanvullingen in het binnenwerk, zoals bij de gedrukte opdracht aan Niek van de Velde: ‘moeder KG’. Bij een foto van Willem Pijper, buurman van de familie Gubbels aan de Zomerhofstraat, schreef Klaas Gubbels: ‘hoek schiekade’.

17. HAAN, Jacob Israël de De zee. Een uitgave in de vorm van een letterproef van de Trajanus. Banholt, (In de Bonnefant), 1997. Cahiersteek met stofomslag. 12 p. Met de hand gezet uit de Trajanus en gedrukt in rood en zwart in 116 exemplaren.
€ 45
* Met ‘beste wensen’ van de drukker, in potlood. Gedrukt voor het margedrukkersproject De Grote Nederlandse Letterproef. Dit is een van de 26 op de pers geletterde exemplaren (V) die van een omslag werden voorzien en bestemd waren voor vrienden en relaties van de pers. De letter Trajanus is ontworpen door de Amerikaan Warren Chappell en in 1939 uitgebracht. De verschillende lettergroottes van deze zeer decoratieve letter maken dit een bijzonder fraaie uitgave.

18. HEANEY, Seamus Field Work. New York, Farrar, Straus, Giroux, 1979. 1e Amerikaanse uitgave. Omslag kreukelig en op de rug sleets. Achterin het boek is een adres geschreven: ‘865/ 10th St’.
Verkocht
* Met handgeschreven, gesigneerde opdracht van Seamus Heaney en zijn vrouw Marie aan Bert Schierbeek en zijn vrouw Thea, met het citaat “We still believe what we hear” van Heaney’s gedicht ‘The Singer’s House’, op p. 27 van deze dichtbundel. Gedateerd “August 1981 in Morlia”. Bedoeld is de Mexicaanse stad Morelia – tijdens het daar in 1981 door Homero Aridjis georganiseerde werelddichtersfestival.

19. HEIJDEN e.a., A.F.Th. van der Over god. (Luxe-exemplaar). Amsterdam, Tabula, 1983. Linnen. 112 p. 1e druk. Rug verschoten.
Verkocht
* Eén van de 125 in linnen gebonden luxe-exemplaren. Bijdragen van Kester Freriks, A.F.Th. van der Heijden, Oek de Jong, Joyce & Co., Frans Kellendonk, Nicolaas Matsier en Doeschka Meijsing. Voorwoord van Jeroen Koolbergen.

20. KELLENDONK, Frans, en John TORENBEEK Afgezien van Italië. Met een inleiding van Aart van Nie en het verhaal ‘Muren’ van Frans Kellendonk. (Met reproducties van schilderijen van John Torenbeek). Amsterdam, Tabula, 1986. Ingenaaid. (40) p. 1e druk.
€ 22
* Met op de Franse titel een handgeschreven opdracht van de illustrator: ‘per Henk e Franca,/ amici mici/ JTorenbeek’.

21. KNEEPKENS, Manuel Manuel in Maastricht. Banholt, In de Bonnefant, 1997. Vouwblad. Uitgereikt op 14 december 1997 in het Bonnefantenmuseum te Maastricht ter gelegenheid van het twintigjarig bestaan van In de Bonnefant. Gedrukt in rood en zwart in 150 exemplaren.
€ 20
* Dit is een van 82 exemplaren zonder omslag. Twee experimenteel ogende gedichten: ‘Zondagochtend in Maastricht’ en ‘De Carnavalsschlagerdichter’ (‘coM (-pOm Pom PoM) pOneer ik’). Boeiend!

22. KROL, Gerrit Smilde. Oosterhesselen, Klencke Pers, (1998). Cahiersteek. (12) p. Vervaardigd in een oplage van 75 ongenummerde exemplaren. 1e druk.
€ 35
* Onder het colofon: ‘[gedrukt:] Met de beste wensen van/ [geschreven:] Loek en Kees van Dijk’. Jaarwisselingsgeschenk 1998-1999.

23. LANOYE, Tom Hanestaart. Amsterdam, Bert Bakker, 1990. Linnen met stofomslag. 68 p. 1e druk. Gaatje in stofomslag.
€ 30
* Gesigneerd en gedateerd (’10 02 2018/ Maastricht’) door de dichter op de Franse titel en voorzien van de handgeschreven toevoeging ‘Fantastisch / toch,/ dat er/ gedichten/ zijn!’, de slotregels van het gedicht ‘Zindelijkheidstraining’ uit deze bundel.

24. LANOYE, Tom Zuivering. Amsterdam, Prometheus, 2017. Soepel karton. 360 p. 1e druk.
€ 30
* Gesigneerd en gedateerd (‘Heerlen, 23 10/ 2017′) door de dichter op de titelpagina en voorzien van de handgeschreven toevoeging ”Waarom zouden/ Europa’s oude/ kwalen/ níet meer gelden?’.

25. LANOYE, Tom, & Fred EERDEKENS Stad van letters: A. Antwerpen-Gent, ABC2004-Imschoot, 2004. Oblong 21 x 26 cm. Oblong 21 x 26 cm. Geniet cahier tussen twee harde, ongelijke platten, een van karton en een van kunststof, met ophangoog. (32) p. Rijk geïllustreerd. Gedrukt in kleuren. 1e druk. Zeer gaaf.
Verkocht
* Antwerpse Luchten: ‘niet al te proper/ niet al te hoog/ bol van geruchten/ nauwelijks droog’. Experimentele uitgave, de eerste in een 26-delige serie met allerlei kunstenaars, in het kader van Antwerpen Wereldboekenstad 2004. Zeer boeiend! En wat een mooie foto’s.

26. MICHAELIS, Hanny In de vallende avond… Aerdenhout, De Lojen Deur Pers, 2003. Plano in omslag. Met de hand gezet uit de Romanée en gedrukt in groen in een beperkte oplage.
Verkocht
* Jaarwisselingsgeschenk van Joep Jaspers en Nop Maas 2003/2004.

27. MICHAELIS, Hanny Zonder een spoor van vrede. Haarlem, zonder uitgever, 2008. 10 x 15 cm. Genaaid. 32 p. Teksten gekozen door Nop Maas. Geheel geïllustreerd met foto’s van Michelle Baudet. 1e druk. Fraai.
Verkocht
* Bijzonder mooie en ontroerende foto’s gemaakt in het verlaten appartement van Michaelis, na haar dood. Een kleinood!

28. (MOHR, Ben, & Gerd ARNTZ) Een half jaar vrijheid. 180 dagen opbouw na 1800 dagen afbraak. Samengesteld door Sectie Voorlichting M.G. en den Regeeringsvoorlichtingsdienst. Amsterdam, Rijksvoorlichtingsdienst-H.J.W. Becht, 1946. Geniet. 52 p. Geïllustreerd. In kleuren gedrukt. 1e druk. Hoekjes iets gesleten, wat verbruind.
Verkocht
* Omslag met troffel en baksteen door Ben Mohr, met tientallen beeldstatistieken in kleur van Gerd Arntz en de Nederlandse Stichting voor Statistiek.

29. MOORE, George Peronnik the Fool. With Engravings by Stephen Gooden. London, George G. Harrap, 1933. Perkament met goudopdruk. 80 p. Met 9 originele kopergravures van Stephen Gooden. Gedrukt in 525 genummerde exemplaren. Goud op de rug iets vervaagd, maar een goed exemplaar.
Verkocht
* Een ridderverhaal dat in het middeleeuws Bretagne speelt, met werkelijk briljante kopergravures – frontispice, titelpagina, sluitvignetten en twee paginagrote illustraties – van de Britse graficus Stephen Gooden (1892-1955), ontwerper van onder meer bankbiljetten, en dat is te zien aan het ogenschijnlijke gemak van deze fijne en fijnzinnige prenten.

30. NOOTEBOOM, Cees Het geluid van Zijn naam. Reizen door de Islamitische wereld. Amsterdam/ Antwerpen, Atlas, (2005). Linnen met stofomslag. 256 p. 1e druk.
€ 25
* Opdracht van de auteur in zwarte inkt op het schutblad, gedateerd en gesigneerd: ‘Den Haag!/ 19.5.2006’.

31. OTTEN, P. Schaduwen. Verzen. Rotterdam, W.L. & J. Brusse, 1926. Ingenaaid met goudbestempeling (ontwerp R.N. Roland Holst). 98 p. Gezet uit de Hollandsche Mediaeval en gedrukt op Antique de Luxe-papier in een oplage van 160 genummerde exemplaren. 1e druk. Onderaan de rug ontbreekt een stukje zwart omslagpapier. Wat roest.
€ 35
* Mooi uitgevoerde bundel van de dichter en jurist Peter Otten. Omslag met art-deco-ontwerp van Richard Roland Holst in goud op zwart papier. Met handtekening van de dichter, bibliofiel, bibliomaan en bibliopaat Emile van der Borch van Verwolde (1910-1943), eenvoudig ‘EvdBorch’.

32. RENKER, Armin Papiermacher und Drucker. Ein Gespräch über alte und neue Dinge. Mainz, Gutenberg-Gesellschaft, 1934. Cahiersteek. 24 p. Gedrukt naar ontwerp van Christian Kleukens in rood en zwart op getint geschept papier.
Verkocht
* Gedrukt op de Mainzer Presse van Christian Heinrich Kleukens, een handpers speciaal gewijd aan het typografisch perfecte, maar goedkope boek, die in tien jaar 65 werken produceerde, die allemaal werden gedrukt in lettertypen die speciaal door Kleukens voor deze pers waren ontworpen. Dit is een gestileerde, elegante gotische letter.

33. ROGERS, Bruce Peter Piper’s Practical Principles of Plain & Perfect Pronunciation. Brooklyn, NY, Mergenthaler Linotype Company, (1936). Halflinnen met grappige versiering. 100 p. Geïllustreerd en in rood en zwart gedrukt. 1e druk. Band iets stoffig. Met het exlibris van Huib van Krimpen.
Verkocht
* Roemruchte Amerikaanse Linotype-letterproef met als tekst het klassieke tongbrekertjesalfabet ‘Peter Piper’ naar een kinderboek uit 1836. Met tekeningen en ontwerpen (met hun bibliografieën!) van belangrijke kunstenaars als Valenti Angelo, Boris Artzybasheff, Fritz Eichenberg, Joseph Low, Edward Alonzo Miller en Georg Salter, en typografen, zoals Joseph Blumenthal, W.A. Dwiggins, de gebroeders Grabhorn, Clarence Hornung en natuurlijk Bruce Rogers zelf, de ziel van Mergenthaler Linotype.
Rogers nam de titel voor zijn rekening, maar ook de pagina ‘Ambling Ampersand’: hij schreef het vers zelf, maakte er een illustratie van een &draak bij en liet het afdrukken op heel fijn schuurpapier. Omdat het drukken op sandpaper veel problemen opleverde, werd al na een paar honderd exemplaren dit experiment beëindigd – en de meeste Ampersands werden daarna op gewoon papier gedrukt. Maar dit exemplaar is wel degelijk op schuurpapier ‘633 Flint’ gedrukt. Zeer vermakelijk tot in de kleinste details!

34. ROLAND HOLST, A. Deirdre en de Zonen van Usnach. Arnhem, Hijman, Stenfert Kroese & Van der Zande, (1958). Linnen. 92 p. 8e druk. Band ietsje vuil. Minimale plakresten op schutbladen.
€ 38
* Exemplaar met handgeschreven, gesigneerde opdracht van de auteur op de eerste blanco pagina: ‘voor/ Willem Fischer,/ secretaris, penningmeester/ – maar bovenal meester/ in actieve bereidwilligheid/ van zijn dankbaren/ Jany Roland Holst/ Bergen N.H. -/ 30.V.’59’.

35. (ROLAND HOLST, A.). ELEMANS, Jan Adriaan Roland Holst. (Ontmoetingen). [Brugge], Desclée de Brouwer, 1961. Ingenaaid. 52 p. 1e druk. Wat gebruikssporen.
Verkocht
* Exemplaar uit het bezit van Adriaan Roland Holst, met achterin een aantekening in zijn handschrift: ‘door [of ‘voor’?] het lichaam dichtbij de Experimenteelen – 20 – 21/ 24 – / 27- ‘. Op die pagina’s aandacht voor Roland Holsts ‘rechtsherstel van het lichaam’, reeds tientallen jaren terug. En met leesstreepjes bij de zinnen: ‘Een zeemeermin heeft van Darwin niets te vrezen’ en ‘Het vliegend hoen is dankzij een rationele teeltkeuze een nutkip geworden. Het hurkt maar op de eieren en denkt aan geen opvlucht meer’. Kortom: Roland Holst kon dit smakelijk geschreven essay over zijn leven en werk wel waarderen!

36. ROTH, Joseph Die Spieldose. (Met een originele litho door Friederike Linssen). Groningen/ Berlijn, Marlies Louwes, 2008/ 2009. 28 x 18 cm. Ingenaaid in Fabriano Artistico. (8) p. Met de hand gezet uit de Romulus en gedrukt door Marlies Louwes op Zerkall-Bütten in een oplage van 80 genummerde en door drukker en kunstenaar gesigneerde exemplaren. Geheel Duitstalig (ook het colofon).
Verkocht
*  Verstilde bibliofiele uitgave van dit kernachtige verhaal over de ‘Aristonett’, de muziekdoos van een bedelaar aan de Potsdamer Platz te Berlijn. ‘Wenn er an der Kurbel dreht, bewegt sich oben ganz langsam eine Metallscheibe, mit Löchern, wie ein Edamer Käse’. Voor het eerst gepubliceerd in de Neue Berliner Zeitung van 14 juli 1920.

37. SCHIPPERS, K., en Klaas GUBBELS De kan. (Brummen), Signature, (1995). 34 x 24 cm. Ingenaaid met omslag. (16) p. 1e druk.
Verkocht
* Teksten van Schippers en reproducties van theekannen van Gubbels.

38. SIEBELINK, Jan, en Klaas GUBBELS Het gat in de heg. Fragmenten uit Knielen op een bed violen (…) met illustraties van Klaas Gubbels. Amsterdan, De Bezige Bij, 2008. 31 x 28 cm. Linnen. (24) p. 1e handelseditie. Prijssticker op achterplat.
Verkocht
* Gesigneerd en gedateerd (‘9.9.2008/ Maastricht’) door de auteur op de Franse titel en door hem voorzien van de handgeschreven toevoeging ‘Er was duisternis op klaarlichte/ dag’.

39. SLAUERHOFF, J. Larrios. (Met illustraties van Marjolein Varekamp). Utrecht, Stichting De Roos, 1986. Ingenaaid. 56 p. Typografie Susanne Heynemann. Gezet uit de Trinité en gedrukt door Enschedé en Zonen op Mellotex in een oplage van 175 genummerde exemplaren.
Verkocht
* De jury van de 50 best verzorgde boeken 1986 schreef over deze uitgave: ‘De tekst baadt in het wit. Met maar liefst zeven onbedrukte bladzijden wordt het boekje besloten, en ook het omslag is blank, op de handtekening van Slauerhoff na die hoog over de volle breedte wordt gereproduceerd. Al dat wit maakt het boekje ijl en stil’. Leeflang 133.

40. (SLAUERHOFF, J. (vert.)), GÓMEZ DE LA SERNA, Ramón Dokter hoe is het mogelijk. Uit het Spaansch vertaald door J. Slauerhoff. Amsterdam, P.N. van Kampen & Zoon, [1933]. Ingenaaid. 182 p. 1e druk. Rug iets verbruind en geschaafd. Schutblad verwijderd. Voorin en achterin roestig.
€ 65
* Schaarse vertaling van El doctor inverosimil met een mooi omslagontwerp. Slauerhoff in de inleiding: ‘Wie van een rustige slaapwekkende lectuur houdt, leze het niet; wie graag aan het denken wordt gebracht, graag reageeren wil, leze het wel’.
Deze bundel bestaat uit korte verhalen uit de praktijk van een “wonderdokter”, die mensen geneest zonder pillen en poeders. De dokter gaat meestal op huisbezoek en observeert wat in de directe omgeving van de patiënt de oorzaak van de ziekte kan zijn: een verstofte piano, een te nauwsluitende regenjas, een op straat gevonden ring. Meesterlijk.

41. (STOLS). ‘s-GRAVESANDE, G.H. Onder eigen naam: G.H. PANNEKOEK Jr. Verzen (…) Met een inleiding van Jan Walch en een bandversiering van Dirk Nijland. (Met handgeschreven opdracht aan A.A.M. Stols). Den Haag, Haga, [1923]. Halflinnen. 48 p. 1e druk.
Verkocht
* Mooi klein boek, een exemplaar met opdracht: ‘Voor den minnaar en ma-/ ker van het schoone boek/ A. Stols./ Ze zijn doorleefd…/ W. Kloos/ (sign.)/ Den Haag, 27 Januari 1925’.
In 1925 zorgde de jonge Alexandre A.M. Stols voor de typografie van een boek van journalist en dichter G.H. Pannekoek, De herleving van de Nederlandsche boekdrukkunst sedert 1910, dat bij Boosten & Stols verscheen – begin augustus 1925.

42. (STOLS). PANNEKOEK jr., G.H. De herleving van de Nederlandsche boekdrukkunst sedert 1910. Maastricht, Boosten & Stols, 1925. Ingenaaid. 52 p. Gezet uit de Erasmus-Mediaeval en gedrukt in rood en zwart in 380 genummerde exemplaren. 1e druk. Met exlibris van Huib van Krimpen. Omslag deels verbruind.
Verkocht
* Beschouwingen met catalogus, waarin ook uitvoerige beschrijvingen van prospectussen zijn opgenomen, zeer nuttig. Veel over de tussen 1910 en 1925 tot stand gekomen nieuwe letters, natuurlijk ook die van Van Krimpen. Een van 350 exemplaren op Engels papier. Van Dijk 53.

43. (THIJSSEN, Theo). M. NIJHOFF De wandelaar. Bussum, Van Dishoeck, 1926. Linnen. (12), 88 p. 2e druk.
Verkocht
* Uit het bezit van Hans van Straten, met zijn exlibris op de binnenzijde van het voorplat en zijn naam op de eerste blanco pagina, maar óók uit het bezit van Theo Thijssen, met ‘TheoJohThijssen/ 888’ in inkt op de Franse titel.

44. THOMÉSE, P.F. De wind probeert een lied te spelen. (Met illustraties door Willem den Ouden). Den Haag, Stupers Van der Heijden PR, 1996. Oblong. Linnen. 36 p. 1e druk.
Verkocht
* Eén van de 25 genummerde luxe-exemplaren, door boekbinderij Spiegelenberg gebonden in linnen Iris blauw van Bamberger Kaliko. Dit exemplaar werd op naam gedrukt van Willem Jan Otten, éen van de medewerkers aan de bundel.
Gedichten over de nieuwe brug bij Zaltbommel van Anna Enquist, Elma van Haren, Freek de Jonge, Gerrit Komrij, Rutger Kopland, Martinus Nijhoff, Willem Jan Otten, Simon Vinkenoog, Jan Wolkers, Ivo de Wijs en Ad Zuiderent. Met een nawoord door P.F. Thomése. Gesigneerd door Thomése op de Franse titel. Jaarwisselingsgeschenk 1996-1997, niet in de handel.

45. (TRIO). KERDIJK, F., Huib van KRIMPEN, B. KRUITWAGEN, Dick DOOIJES, Pam G. RUETER e.a. Typografische Kruidtuin. Complete serie in 10 deeltjes. Den Haag, Drukkerij Trio, 1948-1950. 16 x 10 cm. Geniet. 6-32 p. Geïllustreerd. 1e drukken. Zoals altijd iets verkleurd.
1. M.C.A. Meischke: Over de betekenis van de drukkunst in het mensenleven.
2. Pater Dr. B. Kruitwagen O.F.M.: Het zetfoutenduiveltje.
3. F. Kerdijk: Sint Jan voor de Latijnse poort. Schutspatroon der schrijvers, drukkers, binders, uitgevers en boekverkopers.
4. H. van Krimpen: Hoogtepunten in de typografie.
5. G. Bodoni: Inleiding tot den “Manuale tipografico” van Giambattista Bodoni. Verkorte vertaling uit het Italiaans door F. Kerdijk. Met reproducties.
6. F. Kerdijk: Van minnaars en dwazen in boekenland.
7. Pam G. Rueter: Het spel van wit en zwart. Met reproducties van oude en recente houtgravures.
8. F. Kerdijk: Drukkers in Venetië. (1470-1515).
9. D. Dooijes: Afbeelding en verbeelding uit de zetkast. Met reproducties van illustraties die van zetmateriaal gemaakt zijn.
10. F. Kerdijk: De machinezetters kunnen naar huis gaan. Leporello, 6 p. Over de fotografische regelzetmachine die voorkomt in het boek Een twee drie … oneindig van George Gamow dat in 1950 verscheen.
Verkocht
* Toegankelijke kleine boekjes over de geschiedenis en de vermakelijkheden van de drukkunst, geïnitieerd en deels geschreven door Frits Kerdijk (1879-1972) de erudiete directeur van de in 1898 door opstandige typografen gestichte coöperatieve drukkerij. Sommige van deze deeltjes zijn gemakkelijk te vinden, maar een complete serie, dat is andere koek.

46. (TRIO). KERDIJK, F., Huib van KRIMPEN, Dick DOOIJES e.a. Monumenten der Boekdrukkunst. Complete serie in 6 delen. Den Haag, Drukkerij Trio, 1950-1953. 21 x 15 cm. Omslagen met flappen. 24-28 p. Geïllustreerd. 1e drukken. Zoals altijd iets verkleurd.
Verkocht
* Respectabele serie van toegankelijke uitgaven over de geschiedenis van de drukkunst, het vervolg van Typografische Kruidtuin (zie vorige nummer) in groter formaat.
1. F. Kerdijk: Voorgangers van Coster en Gutenberg. (Over middeleeuwse Oosterse drukken)
2. Huib van Krimpen: Blokboeken. Een tussenspel in houtsneden. Uit de voorgeschiedenis van stereotypie en galvanoplastiek.
3. L. Ronner: De drukkunst in de laten middeleeuwen en op de drempel van de Gouden Eeuw.
4. H. de la Fontaine Verwey: Van Renaissance tot Romantiek.
5. Dick Dooijes: Flitslicht op het tijdperk der mechanisatie (met aandacht voor de bibliofiele uitgaven van De Roos, Van Krimpen et alii suspecti usuales).
6. F. Kerdijk: Het Boek der Boeken geschreven en gedrukt.

47. VERWEY, Albert Johan van Oldenbarnevelt. Treurspel. Amsterdam, Scheltema & Holkema, 1895. Ingenaaid. (4), 84 p. 1e druk. Rug is beschadigd en ontbreekt deels. Achterzijde omslag en enkele pagina’s liggen los.
Verkocht
* Exemplaar met handgeschreven opdracht van de auteur op Franse titel: ‘Aan zijn broer/ van den schrijver/ Noordwijk aan Zee/ 29 Sept. ’95’.

48. VERWEY, Albert en Willem KLOOS De onbevoegdheid der Hollandsche literaire kritiek. (Met opdracht). Amsterdam, Versluys, 1886. Ingenaaid. 48 p. 1e druk. Rug beschadigd en omslag vlekkerig.
Verkocht
* Exemplaar met op titelpagina, in het handschrift van Albert Verwey: ‘v.d.Ss. [= van de Schrijvers]’, een opdrachtje dus in één van de meest geruchtmakende publicaties van de Tachtigers!

49. (WAL, Eric van der). BESCH, Lutz Schneeglöckchen sagen. (Bergen NH, Eric van der Wal, 1980). Cahiersteek. (24) p. Gezet uit de Romulus en gedrukt op Cream Laid Book Paper van T.H. Saunders in 75 genummerde exemplaren. Met meegevlochten twee gedroogde sneeuwklokjes, beschermd met afdekpapier. Titelpagina in rood en zwart. 1e druk. Keurig.
€ 30
* Door de Bergense kunstenaar uitgevoerde Duitstalige dichtbundel van de in Katowice geboren auteur (1918-2000) – met botanische lentebode.

50. WARREN, Hans Schetsen uit het Hongaarse volksleven. [Amsterdam], (Meulenhoff, 1971). Ingenaaid. 36 p. 1e druk.
Verkocht
* Eén van de 25 genummerde en door de dichter gesigneerde luxe-exemplaren, gedrukt op Simili Japon. Serie De Ceder.
‘Ik ontving een aardige persoonlijke brief van Prinses Beatrix aan wie ik een exemplaar van mijn Schetsen op grand papier gestuurd had omdat het gesprek in Middelburg zo’n onnozele vertoning was geweest. Ik wilde dat zij en prins Claus toch enig idee kregen wie ze hadden ontmoet.’ (Geheim dagboek. 1971-1972. Negende deel (1991), p. 135).

Informatie

Dit bericht is geplaatst op 18 maart 2021 door in NIEUWSBRIEF.

Contact

antiquariaat Fokas Holthuis
Daal en Bergselaan 78
2565 AG Den Haag
+31 70 346 6020
fokas@fokas.nl

English

Statistieken

  • 485.283 bezoeken

Copyright © 2007-2018 antiquariaat Fokas Holthuis

<span>%d</span> bloggers liken dit: